Cantarile bisericesti rasaritene numesc deseori Sfanta Cruce drept scara catre cer, stalp care uneste pamantul cu cerul si care a fost infipta in muntele cel sfant, pentru noi echivalent cu Golgota, locul Capatanii. Pe acest loc sacru din cetatea Ierusalimului, credinciosii au construit inca din primele secole o biserica mare, sub acoperisul careia se afla nu numai locul rastignirii Domnului, ci si mormantul din care Acesta a inviat.Asa precum in Biserica Sfantului Mormant de la Ierusalim se situeaza, am putea spune, centrul lumii, tot la fel sarbatoarea Invierii Domnului nostru Iisus Hristos constituie miezul timpului liturgic crestin. In jurul ei graviteaza cele doua timpuri liturgice speciale, unul al postului, al slujbelor de seara, al deniilor, Liturghiei Darurilor - anume Triodul -, iar celalalt al bucuriei, al cantarilor "Hristos a inviat" si "Ziua Invierii" - Penticostarul.Sarbatoarea Invierii nu este insa numai centrul timpului liturgic, ci si un nou inceput, semnul ca s-a petrecut ceva nou sub soare, nemaivazut, nemaiauzit. Prin Inviere intelegem ca Hristos a biruit moartea si a pus inceput vietii vesnice, nestricacioase. Slujba de la miezul noptii, cand toate lumanarile si candelele se sting, iar preotul imparte lumina cea noua, simbolizeaza tocmai acest nou inceput. Ridicand de trei ori lumanarea aprinsa, preotul rosteste: "Veniti de luati lumina!", ceea ce este ca si cum Dumnezeu ar spune din nou: "Sa fie lumina!" Ne nastem din nou, inviem, ne spalam de pacate. De acum inainte traim o noua viata in Hristos.Nu numai acest moment al slujbei Invierii face trimitere la noul inceput. In timp ce imparte lumina, preotul iese afara din biserica, de unde citeste Sfanta Evanghelie, timp in care clopotele bat, iar apoi canta imnul Hristos a inviat… si rosteste Ectenia mare, la care credinciosii raspund cu: "Doamne miluieste". Dupa aceasta "introducere", slujitorul Domnului, imbracat in haine luminoase, merge inapoi in biserica urmat de credinciosi, iar de aici slujba continua cu luminoasele cantari ale Canonului Invierii. Acest ritual al intrarii in sfantul lacas semnifica stricarea portilor iadului, mantuirea celor ce s-au savarsit intru credinta venirii lui Mesia si schimbarea paradigmelor. Pastile insemna in evreieste trecerea din robia egipteana catre viata cea noua, a libertatii. Pentru noi, crestinii, inseamna actiunea prin care "din moarte la viata si de pe pamant la cer Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce-I cantam cantare de biruinta" (Cantarea I a Canonului).Catavasiile Invierii, compuse de Sfantul si marele maestru imnograf Ioan Damaschinul, constituie una dintre cele mai frumoase pagini de poezie crestina. Ele sunt dublate de inca o marturie a faptului ca ne aflam in fata unui nou inceput, anume Omilia pascala a Sfantului Ioan Gura de Aur. In aceasta cuvantare, marele ierarh al Constantinopolului cheama pe toti la marea sarbatoare a bucuriei, pe cei care au postit mai mult sau mai putin, pe cei treziti inca din primul ceas si pe cei din urma. Toti, indiferent de rangul avut, sunt chemati sa participe la marele praznic prin care moartea nu mai este de temut, fiindca a fost invinsa, iar iadul "s-a amarat ca s-a stricat".Sfanta Liturghie celebrata inainte de rasaritul soarelui cheama la bucuria impartasirii de Hristos. In mod ciudat, citirile Apostolului si Evangheliei nu fac aluzie la Invierea Domnului. Aparent ciudat insa, fiindca in realitate ele se incadreaza in aceeasi idee care uneste intreaga slujba: a startului unei vieti noi. Pericopa de la inceputul cartii Faptelor Apostolilor aminteste de inceputul propovaduirii Invierii pana la marginile pamantului, in timp ce Evanghelia de la Ioan 1, 1-17, cunoscuta sub numele de Prolog, reprezinta descoperirea ca Hristos Cel inviat este unul si acelasi cu insusi Cuvantul lui Dumnezeu, Cel dintru inceput, Cel dupa chipul Caruia am fost creati si Cel prin Care nu s-a vestit o lege noua, ci ni s-a revelat harul si adevarul. Insa, mai mult decat atat, Hristos Cuvantul este Cel prin care Tatal S-a facut cunoscut.Precum slujba accentueaza, cel putin aparent, ideea de inceput al vietii in detrimentul momentului istoric al Invierii, tot la fel icoana ortodoxa a acestui praznic infatiseaza o scena cu totul speciala: Mantuitorul Hristos, in haine albe, stand deasupra portilor stricate ale iadului, trage din morminte pe protoparintii Adam si Eva. La scena sunt participanti si proorocii, si patriarhii Vechiului Testament, care nadajduiau de multa vreme in aceasta ridicare din morti. Dedesubt, in intuneric, sade legat diavolul. Asadar, nu Invierea triumfala, eroica, a fost zugravita de iconarii rasariteni, ci ecoul acestui eveniment minunat. Nu inseamna ca Invierea Domnului este subestimata, ci mai degraba ca slavim pe Hristos pentru ceea ce a facut cu firea noastra, trezind-o la o viata noua, nestricacioasa.Cel din urma semn al Invierii ca inceput este salutul crestinesc. Timp de patruzeci de zile, intalnindu-ne, nu ne mai salutam cu "buna dimineata!" Ceva mult mai important s-a petrecut cu noi, ceva inaltator ne face sa tresaltam cu bucurie si sa strigam: "Hristos a inviat!". (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 18 aprilie 2012, semnata de Dumitru Popoiu)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 931
Id: 30538
Data: May 3, 2013
Imagine:
Istoria omenirii cunoaste multe evenimente si intamplari exceptionale, dar e in afara de orice indoiala ca evenimentele religioase, in care a fost implicat in chip neindoielnic .....
Data: May 3, 2013
Eveniment central in istoria mantuirii, Invierea Domnului ocupa un loc privilegiat in anul liturgic ortodox, fiind cea mai mare sarbatoare a Bisericii. De la inceputul crestinismului, .....
Data: May 3, 2013
Sarbatoarea Invierii Domnului este, pentru unele lacasuri de cult, prilej de dubla bucurie: praznic imparatesc si ziua hramului bisericii. Biserici de mir, lacasuri manastiresti si .....
Data: May 3, 2013
Biserica Ortodoxa se afla astazi, 4 mai 2013, in Sfanta si Marea Sambata cand praznuim ingroparea dumnezeiasca si trupeasca a Mantuitorului nostru Iisus Hristos si pogorarea la iad, prin .....
Data: May 3, 2013
In Sfanta si Marea Sambata, textele principale din Sfanta Evanghelie se citesc in cadrul Deniei Prohodului, Utreniei si a Liturghiei Sfantului Vasile cel Mare unita cu Vecernia. Astfel, in .....
Data: May 3, 2013
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, Denia Prohodului Domnului (Vineri seara) - Mormantul lui Hristos - izvorul invierii noastre - din lucrarea Foame si sete dupa Dumnezeu - intelesul .....
Data: May 3, 2013
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).