Iubirea martirilor pentru Hristos este mai tare decat teama de moarte

iubirea-martirilor-pentru-hristos-este-mai-tare-decat-teama-de-moarte

Cuvantul Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, adresat cu ocazia primirii la Bucuresti a moastelor Sfantului Apostol, Intaiul Mucenic si Arhidiacon Ştefan, sambata, 22 octombrie 2016:

 

Anul acesta, 2016, la sarbatoarea Sfantului Cuvios Dimitrie cel Nou, in perioada 22 - 27 octombrie, sunt aduse pentru prima oara in Romania cinstitele moaste ale Sfantului Apostol, Intaiul Mucenic si Arhidiacon Ştefan, din Grecia, prin bunavointa Inaltpreasfintitului Parinte Gabriel, Mitropolit de Nea Ionia si Filadelfia, caruia ii multumim din tot sufletul si ii dorim mult ajutor de la Dumnezeu in toata lucrarea sa pastorala.

Venirea la Bucuresti a moastelor Sfantului Arhidiacon Ştefan, cel dintai mucenic al credintei crestine, este motivata si de faptul ca anul acesta, 2016, a fost inchinat de Patriarhia Romana comemorarii unui alt mare marturisitor si mucenic al dreptei credinte, Sfantul Ierarh Martir Antim Ivireanul, la implinirea a 300 de ani de la moartea sa. De asemenea, Sfantul Arhidiacon Ştefan a fost un crestin tanar, care a iubit si marturisit pe Domnul Iisus Hristos ca fiind Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce S-a facut om pentru mantuirea oamenilor. In acest sens, Sfantul Arhidiacon Ştefan este un invatator si un rugator pentru toti tinerii crestini, mai ales in acest An omagial al educatiei religioase a tineretului crestin ortodox.

Asadar, astazi traim momente deosebite, de mare bucurie duhovniceasca, de intalnire cu sfintii lui Dumnezeu, dar si de comuniune fraterna intre Bisericile noastre ortodoxe surori, a Greciei si a Romaniei, in jurul sfintilor care au trait si marturisit dreapta credinta in vremuri grele, de persecutie impotriva crestinilor.

Cu acest prilej, subliniem faptul ca exista o legatura duhovniceasca profunda intre iubirea jertfelnica a lui Hristos pentru umanitate si iubirea jertfelnica a Sfintilor Martiri sau Mucenici pentru Hristos, legatura marturisita si pretuita in cultul Bisericii, in viata si evlavia crestinilor.

Martirul sau mucenicul crestin este un marturisitor al credintei sale in Iisus Hristos, pana la moarte jertfelnica, daruindu-si viata pentru credinta sa. Mantuitorul Iisus Hristos a vorbit despre prigoanele sau persecutiile si chiar despre mucenicia sau martirajul pe care le vor indura ucenicii Sai si cei ce vor crede in El (cf. Matei 5, 11-12; 10, 16-38; Marcu 13, 12; Luca 21, 16; Ioan 15, 18-22; 16, 1-4). Primul martir sau mucenic crestin a fost Arhidiaconul Ştefan, ucis cu pietre de iudei pentru credinta sa in Iisus Hristos (cf. Fapte 6, 8 pana la 7, 60).

Persecutiile impotriva crestinilor au crescut apoi in amploare si duritate pana in vremea Sfantului Imparat Constantin cel Mare, care, in anul 313, a semnat decretul de libertate religioasa sau Edictul de la Mediolan (Milano), prin care s-a pus capat persecutiilor impotriva crestinilor, iar apoi el a sprijinit foarte mult Biserica. De fapt, Sfantul Constantin cel Mare a fost primul imparat roman care a devenit crestin. El si mama sa, Sfanta Elena, sunt egali in cinstire cu Apostolii , ca si Sfantul Mucenic si Arhidiacon Ştefan, considerat si el Apostol (unul dintre cei Șaptezeci (si doi) de Apostoli)[1].

In decursul istoriei Bisericii, in diferite timpuri si locuri, crestinii au mai fost persecutati fie de catre adepti ai altor religii, fie de ideologii si regimuri politice ostile Bisericii, ca de pilda regimul comunist-ateu, incat numarul martirilor crestini a crescut mereu in istorie pana in zilele noastre, cand multi crestini sunt ucisi mai ales in Orientul Mijlociu, Africa si Asia.

Ce trebuie sa invatam noi de la sfinti, in general, si de la martiri, in special?

In primul rand, invatam ca iubirea lor pentru Hristos este mai tare decat teama de suferinta si de moarte. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel scrie crestinilor din Roma, orasul in care va fi martirizat prin decapitare: Cine ne va desparti pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau stramtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de imbracaminte, sau primejdia, sau sabia (…). Precum este scris, pentru Tine suntem omorati toata ziua, socotiti am fost ca niste oi de junghiere. Dar in toate acestea suntem mai mult decat biruitori prin Acela Care ne-a iubit (Romani 8, 35-37), adica prin Iisus Hristos.

In al doilea rand, invatam de la martiri ca taria credintei lor sau puterea de a indura pana la moarte toate patimirile sau suferintele vine de la Hristos Insusi, Care este tainic prezent in ei prin Duhul Sfant si ii intareste atat de mult, incat multi dintre ei primesc moartea cu seninatate si bucurie, trezind mirarea si chiar admiratia paganilor sau a necredinciosilor. De pilda, Sfantul Arhidiacon Ştefan, in timpul muceniciei sale, pe cand il bateau cu pietre (…) el se ruga si zicea: «Doamne Iisuse Hristoase, primeste duhul meu!». Şi, ingenunchind, a strigat cu glas mare: «Doamne, nu le socoti lor pacatul acesta!». Şi, zicand acestea, a murit (Fapte 7, 59-60). Martirii sau mucenicii au fost numiti de Biserica Buni biruitori mucenici , deoarece au biruit cu bunatatea lor jertfelnica rautatea si violenta celor care i-au prigonit si i-au omorat.

In al treilea rand, martirii ne arata credinta lor puternica in inviere si in viata vesnica, prin legatura lor vie cu Hristos Cel rastignit si inviat, Care zice: Eu sunt Invierea si Viata; Cel ce crede in Mine, chiar daca va muri, va trai. Şi oricine traieste si crede in Mine nu va muri in veac (Ioan 11, 25-26).

Inca din primele veacuri, credinta, iubirea jertfelnica si demnitatea martirilor au fost mult admirate si pretuite. Osemintele lor au fost adunate si pastrate cu multa evlavie si respect, devenind sfinte moaste, expuse spre cinstirea credinciosilor. Mormintele lor au fost ingrijite si pretuite. Pe aceste morminte au fost ridicate biserici, care au devenit apoi loc de pelerinaj. Ziua mortii lor este socotita zi de mutare sau trecere la viata cereasca, vesnica.

Cinstirea sfintilor martiri, prin rugaciuni si cantari de lauda adresate lor, prin sarutarea icoanei lor si a sfintelor moaste, aduce mari si multe binecuvantari credinciosilor. In aceasta privinta, Sfantul Vasile cel Mare ne invata zicand: Cel ce atinge moaste de martir participa la sfintenia si harul care se afla in ele [2]. Sfintii martiri si sfintii cuviosi au in comun iubirea lor jertfelnica pentru Hristos; martirii sau mucenicii au indurat multe suferinte, iar monahii si-au asumat multe nevointe (pocainta, postire, priveghere s.a.). De aceea, viata monahilor a fost numita si mucenicia alba . Acum, la Bucuresti, se intalneste Sfantul Mucenic Ştefan cu Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, deci un martir si un cuvios.

De fapt, sfintirea vietii crestine in general cere o lupta duhovniceasca jertfelnica, dupa cum indeamna Sfantul Apostol Pavel: infatisati trupurile voastre ca pe o jertfa vie, sfanta, bineplacuta lui Dumnezeu, ca o slujire a voastra cuvantatoare (Romani 12, 1).

Pilda vietii martirilor, a cuviosilor si a tuturor sfintilor, pilda daruirii de sine sau a iubirii lor smerite si milostive, impreuna cu rugaciunile lor, ajuta mult pe toti crestinii care se lupta cu patimile egoiste si cu greutatile din lume ca sa ramana credinciosi lui Hristos in toate zilele vietii lor.

 

Iubiti credinciosi pelerini,

Sfantul Apostol, Intaiul Mucenic si Arhidiacon Ştefan sporeste in aceste zile bucuria tuturor pelerinilor care cinstesc sfintele sale moaste alaturi de moastele Sfantului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor, si ale Sfintilor Imparati Constantin si Elena, Ocrotitorii Catedralei patriarhale din Bucuresti.

In aceste zile de binecuvantare si de bucurie pe care ni le ofera Hristos Domnul prin sfintii Sai, va felicitam pe toti pentru venirea dumneavoastra la Bucuresti si ne rugam Preamilostivului Dumnezeu sa va rasplateasca evlavia si osteneala, ravna si darnicia, cu darurile Sale cele bogate si netrecatoare, cu sanatate si mantuire, cu pace si bucurie, cu ajutor in familia si in activitatea dumneavoastra, cu ani multi si binecuvantati, pentru a spori in credinta si in iubire frateasca, in sfintenie si fapte bune, spre slava Preasfintei Treimi, spre bucuria sfintilor si spre dobandirea Imparatiei cerurilor. Amin.

 

† DANIEL

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

[1] Cf. Luca 10, 1-24. Vezi si Mineiul pe Ianuarie, ziua a patra, Stihirile Apostolilor, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti, 2010, p. 66.

[2] Sfantul Vasile cel Mare, Talcuire la Psalmul 115 , PG. 30, 112 C; Sfantul Grigorie de Nazianz, Adversus Julianum I, 59, PG 35, 589 C; Sfantul Ioan Gura de Aur, Hom. in Martyres , PG. 50, 664 D – vezi art. Martyre , in Dictionnarie de Spiritualité, Beauchesne, Paris, 1980, tome X, p. 724.

The post Iubirea martirilor pentru Hristos este mai tare decat teama de moarte appeared first on Basilica.ro.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 727

Id: 61257

Data: Oct 23, 2016

Imagine:

Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).