Lectura biblica devine ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu

De-a lungul intregii perioade a Postului, cotidianul La Croix consacra conferintelor Postului Pastilor de anul acesta organizate la Biserica Notre-Dame, din Paris, dosarul saptamanal Religie si spiritualitate, informeaza cotidianul Ziarul Lumina.Dei Verbum considera Cuvantul lui Dumnezeu sursa pura si permanenta de viata spirituala (DV 21) si ca pentru a o gusta este nevoie de o lectura asidua a Bibliei (DV 25), care nu vizeaza eruditia, ci stiinta eminenta a lui Iisus Hristos si iubirea lui Dumnezeu (DV 23). De fapt, Dei Verbum solicita astfel reluarea vechii practici de lectio divina, aceasta lectura a Scripturii care devine dezvaluire a unei Prezente si al chipului lui Hristos, care este intr-adevar prezent in Cuvantul Sau (Sacrosanctum Concilium 7).Prin lectura divina, credinciosul citeste parabole biblice pentru a asculta Cuvantul lui Dumnezeu; aceasta lectura devine astfel, din acel moment, o lectura a propriei fiinte, care ii permite sa se inteleaga intr-o noua maniera, plecand de la lumina care provine din text si de la chipul lui Hristos care reiese din pagina biblica. Citind, credinciosul se simte el insusi citit, radiografiat; el reia experienta lui David, care aude cele spuse de Nathan: Acest om esti tu!; da, despre tine este voba, despre tine se vorbeste. Aceasta lectura va constitui de asemenea inima si esentialul ascezei si al disciplinei credinciosului: ea necesita liniste, singuratate, concentrare, munca interioara, gandire, atentie, dar si iesirea din sine si deschiderea catre Celalalt. Aceasta lectura devine sufletul vietii spirituale: in acelasi fel in care ne raportam la textul biblic, tot asa ne raportam fata de cealalta persoana, la faptele existentei, la evenmentele ecleziale si la cele ale istoriei.Cele patru momente clasice din lectio divina (si anume lectio, meditatio, oratio si contemplatio) pot fi sintetizate in doua miscari fundamentale: prima, mai pronuntat obiectiva, in care lasam textul sa apara in toata alteritatea lui, si a doua, mai subiectiva, in care subiectivitatea cititorului se lasa judecata, consolata, orientata si raspunde la toate acestea prin rugaciune. Aceasta este structura esentiala a unei lectio divina.Intr-o prima instanta, putem introduce si studiul si aprofundarea sensului textului, sau putem recurge la anumite instrumente exege-tice sau la comentarii, pentru a intelege mai bine ceea ce vrea sa spuna textul. Nu trebuie totusi sa uitam ca ceea ce aduce cu adevarat roade este efortul personal, cautarea personala. Miscarile pe care le antreneaza lectio divina sunt tot acelea ce caracterizeaza relatia cu o alta persoana: alteritatea textului (distanta culturala care il separa de noi) si alte-ritatea celeilalte persoane trebuie luate in serios. Cand suntem alaturi de o alta persoana, trebuie, inainte de toate, sa o ascultam, sa o observam, sa ii lasam spatiul necesar pentru a se putea exprima si manifesta; este vorba de a exersa respectul si inteligenta pentru a putea reactiona in mod corect, pentru a ne implica in relatia cu acea persoana.Lectura biblica devine ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu datorita credintei, un adevarat criteriu de interpretare a textelor bi-blice, care au fost redactate si compuse plecand de la credinta in Dumnezeul Care actioneaza in lume, Care intervine in istorie si Care Şi-a dezvaluit chipul prin Iisus Hristos. Aceasta credinta ghideaza cititorul spre o ascultare personala si contemporana; ea se transforma in certitudinea ca Dumnzeu imi vorbeste mie, astazi, prin intermediul paginii biblice. Lectura aceasta se produce intr-un context de rugaciune: Rugaciunea trebuie sa se intrepatrunda cu lectura Sfintei Scripturi, pentru a se stabili un dialog intre Dumnezeu si om (DV 25). Lectura trebuie inceputa prin invocarea Sfantului Duh si incheiata printr-o rugaciune modelata de ascultarea Cuvantului Domnului.Un criteriu important pentru asimilarea Cuvantului lui Dumnezeu existent in Scripturi este ca lectura acestora din urma tinde spre actiune, spre practica. Sfanta Scriptura se intelege pe masura ce o traim, pe masura ce o punem in practica. Mai mult, experienta insasi a vietii (in bine sau in rau) poate ajuta la intelegerea Scripturii. Ioan Casian preciza: Sfintele Scripturi ni se descopera mai clar, iar miezul intelegerii lor se manifesta atunci cand experienta noastra nu numai ca ne permite sa fim constienti de aceasta intelegere, ci ne face constienti de faptul ca sensul cuvintelor nu ne este dezvaluit prin vreo explicatie, ci prin experienta vie pe care am avut-o citind Scriptura (Conferinte, X, 11). Campaniile de colectare a contributiei pentru Biserica isi schimba tonul - este titlul unui articol aparut pe 7 martie 2010 in cotidianul francez La Croix si semnat de Martine de Sauto. Conform autoarei, campaniile de comunicare a colectarii contributiei pentru Biserica vor fi mai bine organizate, mai eficace, pentru a ajunge la un public mai larg. Pentru a le finanaliza, anumite dioceze isi unesc eforturile.Pentru campania de colectare a contributiei pentru anul 2010, cele sapte dioceze ale provinciei ecleziale din Reims au vrut sa aduca ceva nou, unindu-si eforturile si apeland la o agentie care nu lucreaza de obicei cu Biserica. Rezultatul: o campanie colorata, care pune in valoare angajamentul preotilor si al laicilor in viata de zi cu zi. Sub efectul imbatranirii donatorilor, dar si al crizei, campania din 2009 a inregistrat o scadere a contributiei de aproximativ 4%, explica Mgr. Gilbert Louis, episcop de Chalons-en-Champagne. Trebuia deci sa ne aratam inventivi.Pentru a concepe aceasta campanie, François Raymond, fondatorul agentiei Treize Articles, a pus in aplicare o idee-cheie: aceea a unei comunicari mutuale, care respecta specificitatile diocezelor. Plecand de aici, acesta a cautat punctul comun care exista intre aceste dioceze. Legatura s-a facut evidenta imediat: Biserica, asa cum este ea, cu toti oamenii ei care nu fac nimic extraordinar, intr-o epoca gri, dar care aduc caldura umana, ofera atentie cu multa simplitate si modestie, in numele Evangheliei, a declarat acesta.Astfel, in fiecare dioceza (Amiens, Beauvais, Chalons-en-Champagne, Langres, Reims, Soissons et Troyes) , un fotograf a surprins intr-o fotografie-portret, in mediul lor de viata, trei persoane care aduc vitalitate Bisericii. Catherine Dugimont, 40 de ani, mama a doi copii si nelipsita de la biserica, a acceptat fara sa ezite pentru ca multi crestini nu sunt constienti de faptul ca Biserica trebuie sa plateasca salariile preotilor si ale laicilor. Obiectivul este de a vorbi mai tare despre Biserica, de a atinge un public mai larg si de a trezi constiintele, explica Hubert Robinne, purtatorul de cuvant al diocezei din Rennes. Mesajul este centrat pe dar, pe gratuitatea darului care se face in cadrul Bisericii, care asigura o prezenta discreta si activa in serviciile oferite oamenilor.Campania a fost realizata de agentia Euro RSCG 360, situata in Rennes. S-au realizat panouri publicitare, afise, spoturi la posturile de radio crestine din Vest si un site internet comun.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 727

Id: 4987

Data: Mar 9, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).