Liturghia Sf. Vasile cel Mare la Patriarhie

Biserica Ortodoxa sarbatorește la 1 ianuarie Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului nostru Iisus Hristos si pe Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei. In prima zi a anului nou civil 2013, la Catedrala Patriarhala, slujba Sfintei Liturghii a Sfantului Vasile cel Mare a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoți și diaconi și in prezența a numeroși credincioși.Dupa citirea Pericopei Evanghelice de la Sfantul Evanghelist Luca, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invațatura in care a evidențiat invațaturile ce reies din aceasta elogiind si personalitatea deosebita a Sfantului Vasile cel Mare.Taierea imprejur este semn al credinteiParintele Patriarh a explicat de ce Mantuitorul a fost taiat imprejur in ziua a opta.  Cifra opt inseamna vesnicia, infinitul. Cel care se taia imprejur arata ca taierea imprejur este semn al credintei si credinta este cea prin care dobandim viata vesnica, pentru ca dreptul prin credinta va fi viu. Avraam, parintele credintei, a instituit aceasta taiere imprejur ca semn al unei legaturi speciale a omului cu Dumnezeu si ca el, omul, pamanteanul este chemat la viata vesnica, ca destinatia lui ultima nu este mormantul, ci casa Tatalui din Ceruri . Taierea imprejur duhovniceasca inseamna lepadarea crestinului de gandirea lumeasca plina de autosuficienta si orgoliuPatriarhul Romaniei a evidentiat ca taierea imprejur cea dupa trup este o anticipare a Tainei Sfantului Botez. Taierea imprejur cea dupa trup era o preinchipuire, o anticipare a unei alte taieri imprejur si anume taierea  imprejur duhovniceasca – Taina Sf. Botez, asa cum ne arata Sf. apostol Pavel. Taierea imprejur a inimii sau taierea imprejur duhovniceasca inseamna lepadarea crestinului de gandirea trupeasca lumeasca plina de autosuficienta si orgoliu si induhovnicirea lui prin legatura duhovniceasca cu Dumnezeu Facatorul Cerului si al pamantului, cu Sfanta Treime. Deci, taierea imprejur a Legii Vechi inceteaza prin botezul crestin care este taiere imprejur duhovniceasca, superioara celei dupa trup. Deci avem de-a face cu o pregatire in etape a oamenilor pentru a pregati Taina Sf. Botez , a spus Parintele Patriarh. Fiecare crestin botezat este chemat la sfintenie Preafericirea Sa a mai aratat ca la botez se dau copiilor nume de sfinti pentru a avea un model de urmat si un ocrotitor in viata.   Am retinut din traditia veche in traditia crestina faptul ca la opt zile de la nastere copilul primeste un nume. Acum numele care se dau copiilor sunt nume de sfinti pentru a avea un ocrotitor in toata viata, dar si un model e urmat si pentru a se arata ca sfintenia este calea mantuirii, ca fiecare crestin botezat este chemat la sfintenie, la asemanarea cu Dumnezeu Cel Sfant , a spus Patriarhul Romaniei. Mantuitorul Iisus Hristos este modelul cresterii duhovnicesti In cuvantul sau, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit despre importanta educatiei crestine, aratand ca modelul cresterii duhovnicesti este Mantuitorul Iisus Hristos. Evanghelia care s-a citit in ziua praznuirii Taierii Imprejur a Mantuitorului Iisus Hristos ne indeamna la crestere duhovniceasca, ne arata ca un prunc trebuie sa creasca nu numai biologic, ci si duhovniceste. De aceea noi botezam copiii pentru ca deodata cu cresterea lor biologica, trupeasca trebuie sa creasca si in harul botezului, in Duhul sfant, prin rugaciunea parintilor, prin integrarea copilului in viata spirituala, duhovniceasca a Bisericii prin faptul ca il impartasim, ca se roaga impreuna cu familia, apoi cu biserica in intelesul de comunitate. Ne arata ca totdeauna pentru copii nu este suficient sa-i crestem biologic, ci trebuie sa-i crestem si teologic, sau duhovniceste si Mantuitorul Iisus Hristos este modelul cresterii duhovnicesti. Cresterea duhovniceasca nu este o simpla inteligenta, este cresterea in relatia omului cu Dumnezeu, iar intelepciunea lui Iisus nu este intelepciune lumeasca bazata doar pe ratiune, ci pe legatura pruncului si apoi copilului mai mare cu Dumnezeu. Aceasta crestere duhovniceasca inteleapta ca intelepciune a lui Dumnezeu este idealul educatiei crestine. Deci trebuie sa-i invatam pe copii de mici lucrurile sfinte, sa se obisnuiasca cu Biserica, sa-i invatam sa asculte citirile sfinte ale Sfintei Scripturi si ale Sfintilor Parinti. Deci, Taierea Imprejur a Domnului nu este o simpla comemorare a unui fapt din Legea Veche, ci este o constientizare a nevoii cresterii duhovnicesti a copiilor si mai ales a celor care au primit taierea imprejur cea duhovniceasca: Sf. Botez , a spus Parintele Patriarh.Sfantul Vasile Cel Mare este cel dintai care a elaborat o cosmologie crestinaApoi, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit despre Sfantul Vasile cel Mare aratand ca a fost unul dintre cei mai invatati parinti ai Bisericii, unul dintre cei mai evlaviosi si mai harnici, care a unit intelepciunea cu evlavia si cu lucrarea, nu numai duhovniceasca, ci si materiala in Biserica, intrucat materia a fost pusa in slujba spiritului, in slujba lucrarii duhovnicesti. Sfantul Vasile Cel Mare este cel dintai care a elaborat o cosmologie crestina, o interpretare crestina a universului in cartea Hexaimeron care inseamna Comentariu la cele sase zile ale creatiei . A aratat intelepciunea Creatorului din fapturi, a aratat cata intelepciune si frumusete exista in creatia lui Dumnezeu care vorbeste despre Creatorul ei si cunoastem pe artist din opera sa. Sf. Vasile cel Mare este intru-un fel intemeietorul unui dialogul al credintei cu stiinta care preamareste pe Dumnezeu, nu cea care il indeparteaza pe om de Dumnezeu , a spus Preafericirea Sa. De asemenea, Preafericitul Parinte Patriarh a vorbit despre rolul pe care l-a avut Sfantul Vasile in apararea dreptei credinte in fata ereziilor ariene si macedoniene. Sfantul Vasile cel Mare a fost un mare aparator al credintei ortodoxe intr-o vreme in care erezia lui Arie nega dumnezeirea Fiului si erezia lui Macedonie nega dumnezeirea Duhului Sfant, de aceea a si scris un tratat de dogmatica Despre Duhul Sfant si a aratat ca Duhul Sfant este Dumnezeu, datator de viata care impreuna cu Tatal si cu Fiul a creat lumea. Deci, Duhul Sfant este Arhitectul Bisericii, Sfintitorul Creatiei si in toata lucrarea Sa mantuitoare Hristos este nedespartit de Duhul Sfant si Duhul Sfant nedespartit de Dumnezeu Fiul, de Hristos. Sfantul Vasile cel Mare a aparat Dogma Sfintei Treimi aratand ca exista un singur Dumnezeu, Tatal care naste pe Fiul si purcede pe Sfantul Duh si aceste trei Persoane au o singura Fiinta si izvorul Fiintei Dumnezeiesti este Persoana Tatalui. De aceea, el a aratat ca Persoanele Sfintei Treimi sunt egale in slava, in cinste si in putere pentru ca Dumnezeu este Tatal, Dumnezeu este Fiul si Dumnezeu este Duhul Sfant, Treimea Cea de o Fiinta si Nedespartita si aceste trei Persoane nu se distanteaza, ci sunt Una in Cealalta si sunt Nedespartite, astfel cand ne adresam uneia din Persoanele Sfintei Treimi le intalnim pe toate trei , a mai precizat Preafericirea Sa. Totodata Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit si despre activitatea social filantropica a Sfantului Vasile cel Mare. Sfantul Vasile cel Mare a imbinat cuvantul cu fapta si de la el ne-a ramas aceasta intelepciune de a marturisi pe Dumnezeu nu doar prin scrieri sau cuvantari, ci si prin fapte si mai ales prin institutii. Sfantul Vasile a creat scoli pentru educatia fetelor, a creat scoli pentru meserii astfel tinerii sa invete meserii, si in mod deosebit langa orasul Cezarea Capadociei a mai construit un orasel, numit mai tarziu Vasiliada, in care se aflau case pentru batrani, spitale pentru bolnavi, case pentru pelerini sau calatori, case de oaspeti pentru cei care stateau o vreme acolo si nu aveau adapost, erau saraci, o multime de institutii grupate in jurul unei biserici. Prin aceasta el aduce pentru prima data in istoria crestinismului institutia filantropiei sau a caritatii. Aceasta opera social filantropica inspirata din Evanghelia Mantuitorului sub forma institutiilor a fost modelul pentru intreaga crestinatate de mai tarziu, atat in Rasarit cat si in Apus , a mai spus Preafericirea Sa. La final Parintele Patriarh a urat tuturor care poarta numele Sfantului Vasile ani multi si fericiti. Intrucat sarbatoarea bisericeasca de la 1 ianuarie (Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului și Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este si inceputul anului civil, trebuie primita cu bucurie duhovniceasca, la sfarsitul Sfintei Liturghii a fost oficiata slujba Tedeumului, asa cum se procedeaza la nivel panortodox si cum prevad indrumarile tipiconale.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 657

Id: 27284

Data: Jan 1, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).