Locul Botezului Domnului

Botezul Domnului nostru Iisus Hristos a avut loc în râul Iordan, undeva în apropierea Ierusalimului, așa cum ne spune Sfântul Evanghelist Matei: „Atunci a iesit la el Ierusalimul si toata Iudeea si toata împrejurimea Iordanului” (Matei 3, 5). Înca din primele secole s-a încercat o identificare cât mai precisa a locului, având în vedere importanța sa deosebita pentru tezaurul creștinismului, însa Evangheliștii nu ofera date care sa poata facilita localizarea.Evanghelistul Ioan ofera doua detalii despre locul în care boteza Ioan Botezatorul: era dincolo de Iordan, adica pe malul de est (Ioan 10, 40) și ca se numea „Betania de dincolo de Iordan” (Ioan 1, 28).Betania de dincolo de IordanSingura informatie pe care o avem despre locul numit „Betania de dincolo de Iordan” este din Evanghelia lui Ioan. El nu este mentionata nicaieri în alta parte în Noul Testament sau în literatura antica. Este identificat ca fiind locul în care Ioan Botezatorul îl vede pe lisus și îi este martor: „Ioan le-a raspuns, zicând: Eu botez cu apa; dar în mijlocul vostru Se afla Acela pe Care voi nu-L stiti, Cel care vine dupa mine, Care înainte de mine a fost si Caruia eu nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua încaltamintei. Acestea se petreceau în Betania, dincolo de Iordan, unde boteza Ioan” (Ioan 1, 26-28). Într-un incident de mai târziu, Iisus scapa de fariseii ostili din Ierusalim și din nou, merge dincolo de Iordan, în locul unde boteza Ioan la început” (Ioan 10, 40). Acest loc, este situat pe malul de est al Iordanului și pare sa fie același loc numit mai devreme „Betania de dincolo de Iordan”.Astazi exista doua mari rivalitati în identificarea locului. Majoritatea savantilor argumenteaza pentru o locatie de pe malul estic al Iordanului, cam la 8 kilometri nord de varsarea sa în Marea Moarta, în Valea el-Kharrar, astazi în Iordania.Însa, în nici un caz nu este unanim acceptat faptul ca „Betania de dincolo de râu” este pe malul de est al Iordanului. Celebra harta de la Madaba, care este prezentata în imaginea de mai sus, o harta din mozaic din secolul al VI-lea, parțial distrusa, gasita într-o biserica din Madaba, Iordania, pare sa localizeze Beatania la vest de râul Iordan. Nu exista nicio îndoiala cu privire localizarea în partea de vest a râului, dar locul nu este numit cu apelativul „Betania de dincolo de Iordan”, ci se numeste Beth Abara, în loc de Betania.Origen: „Nu Betania, ci Betabara”Pâna înaintea perioadei iui Origen, nu a existat nicio urma a acestui loc, din punct de vedere arheologic. În secolul al treilea, scriitorul bisericesc Origen, în imposibilitatea de a localiza Betania menționata în primul capitol al Evangheliei lui Ioan, oarecum arbitrar a sugerat ca textul este greșit și ca el ar trebui sa fie „Beth Abara de dincolo de Iordan”, identificându-l cu locul în care Iosua a intrat pe Pamântul Fagaduintei, la aproape 8 kilometri nord de Marea Moarta. Beth Abara înseamna „casa trecerii” și, într-adevar, un loc denumit astfel apare și în Talmud, suficient pentru ca Origen sa-și justifice punctul de vedere. Deși majoritatea manuscriselor vechi ale Noului Testament redau numele de Betania pentru versetul din Ioan 1, 28, ideea lui Origen a prins radacini, efectuându-se modificari în textul biblic, chiar și ediția româneasca a Sfintei Scripturi redând numele de Betabara.Pelerinii primelor secole merg pe malul esticÎn ciuda faptului ca harta de la Madaba localizeaza Bethabara la vest de Iordan, multe alte autoritați antice au plasat viața și activitatea Sfântului Ioan Botezatorul în partea de est a Iordanului. În secolul al IV-lea Elena, mama Împaratului Constantin, a traversat râul Iordan și a vizitat peștera unde se spunea ca traise Ioan Botezatorul. Istoricul Eusebiu de Cezareea noteaza construirea unei biserici acolo, de catre împarateasa.În jurul anului 530 d.Hr., arhidiaconul Teodosie a calatorit în Palestina, ca pelerin și a descris o biserica în forma patrata construita pe arcade și care conținea o coloana de marmura, cu o cruce de fier, care marca locul unde Iisus a fost botezat. Biserica a fost construita pe arcade pentru a permite apei sa treaca pe dedesubt, dar a cedat în fața inundațiilor periodice ale râului Iordan și, în cele din urma, s-a prabușit.O tradiție creștina timpurie facea o paralela între trecerea Iordanului de catre Iisus, cu un eveniment din Vechiul Testament: „Precum Iosua i-a condus pe israeliți dincolo de Iordan, în Țara Fagaduinței, așa și Iisus trece Iordanul pentru a conduce la mântuire pe Noul Israel”. Relatarile pelerinilor din primele secole identifica același loc pe malul Iordanului, atât pentru trecerea lui Iosua, cât și pentru botezul lui Iisus.Situl arheologic de la est de IordanSapaturile arheologice efectuate la est de Iordan, în Iordania de astazi, în Valea el-Kharrar, au scos la iveala ruinele a patru locașuri de închinare, printre care și ruinele bisericii construite de Împarateasa Elena. Cea de-a patra biserica, descoperita în 1998, este cea mai apropiata de malul Iordanului și are o caracteristica demna de evidențiat: un coridor format din 22 de scari de marmura neagra, care coboara 30 de metri sub nivelul bisericii, spre râul Iordan. Deși excavarile nu s-au finalizat, nivelul la care s-a ajuns este deja sub nivelul actual al apei Iordanului. Faptul ca treptele coboara mai jos decât nivelul râului, sugereaza ca acest coridor a fost conceput pentru coborârea pelerinilor în apele Iordanului, pentru botez.Aceasta ipoteza ar putea parea ca este contrazisa de faptul ca astazi râul este la aproape 100 de metri de scari. Cu toate acestea este posibil ca, în Antichitate, scarile sa fi condus direct în râu. Este cunoscut faptul ca Iordanul și-a schimbat cursul de mai multe ori în Antichitate, ca urmare a inundațiilor sezoniere abundente, din iarna și primavara. Aceste inundații nu mai au astazi loc, deoarece apa este oprita de baraje în Siria, Iordania, Liban și Israel. Astazi Iordanul este doar un firicel, dar din timpul lui Iisus, pâna la mijlocul secolului al XX-lea, el își extindea albia pâna la o lungime de 1,5 kilometri.Arheologii nu au gasit înca vreo inscripție care sa scrie „Betania dincolo de Iordan”, în interiorul sitului arheologic iordanian, dar din toate dovezile, atât cele antice cât și cele moderne, se pare ca aceasta ar fi locația Botezului Domnului. (Articol publicat pe doxologia.ro la data de 6 ianuarie 2014, semnat de Ioan Lucian Radu)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1554

Id: 37143

Data: Jan 6, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).