Mai mare boala este necredinta sau orbirea spirituala decat orbirea trupeasca

Creștinii ortodocși se afla astazi, 25 mai 2014, în Duminica a VI-a dupa Paști. Potrivit rânduielii Bisericii noastre, la Sfânta Liturghie s-a citit Pericopa Evanghelica de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul 9, versetele de la 1 la 38, fragment care prezinta vindecarea Orbului din naștere de catre Mântuitorul Iisus Hristos.În cuvântul de învațatura rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României, a aratat ca Evanghelia Duminicii a sasea dupa Pasti, numita Duminica Orbului, continua sirul Evangheliilor din perioada de dupa Sfintele Pasti în care se prezinta mai multe vindecari savârsite de Mântuitorul Iisus Hristos ca sa întelegem puterea Lui mântuitoare si datatoare de viata.„Am vazut în Evangheliile din Duminicile precedente ca Mântuitorul Iisus Hristos a vindecat boala unui om paralizat, a vindecat afectiunea nestatornica si credinta confuza a femeii samarinence si a locuitorilor cetatii Sihar din Samaria. Acum vedem ca El daruieste vedere unui om nefericit care s-a nascut orb”, a mai spus Preafericirea Sa.Mai mare boala este necredinta sau orbirea spirituala decât orbirea trupeascaÎn continuare, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidențiat semnificațiile duhovnicești ale Pericopei Evanghelice: „Evanghelia de astazi ne arata ca orbirea sufleteasca este mai grea decât orbirea fizica sau trupeasca. Evanghelia din Duminica Orbului pune în contrast izbitor lumina pe care Mântuitorul Iisus Hristos o daruieste acestui orb din nastere, facându-l sa vada si invidia întunecata a fariseilor care nu-L iubeau pe Iisus când El îi vindeca pe cei bolnavi. Scopul Evangheliei de astazi este acela de a arata ca uneori mai usor cred în Hristos si-L marturisesc orbii din nastere, decât cei care desi vad cu ochii trupesti, nu cred în El. Evanghelia ne arata ca mai mare boala este necredinta sau orbirea spirituala decât orbirea trupeasca si ca mai usor se vindeca cineva de orbirea trupeasca decât de orbirea sufleteasca a necredintei. Orbul de care vorbeste Evanghelia de astazi nu a cerut nimanui sa-l vindece. El a fost doar observat de Mântuitorul Iisus Hristos si de catre ucenicii Sai care L-au întrebat pe Iisus daca omul acesta este orb pentru ca a pacatuit el sau parintii lui. Domnul Iisus a raspuns ca nu a pacatuit nici el, nici parintii lui, ci s-a nascut orb ca sa se arate în el lucrarea lui Dumnezeu”.„Evanghelia ne spune ca Iisus Hristos este lumina lumii. Cum putea pacatui cineva înainte de a se naste? Desigur, la prima vedere, întrebarea nu avea rost. Dar Iisus a raspuns ca nu a pacatuit nici cel orb, nici parintii lui pentru a respinge credinta falsa a unora dintre iudei, împrumutata de la pagâni si anume ca uneori sufletul care a pacatuit mult, la iesirea lui din trup intra în alt om sau într-un copil care se naste si petrece înca o viata pe pamânt în alt trup spre a se curati sau izbavi de pacate prin suferinta”, a aratat Patriarhul României.Preafericirea Sa a evidențiat faptul ca prin vindecarea acestui orb s-a aratat lucrarea lui Dumnezeu si anume ca Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu este Facatorul lumii: „Totodata Iisus spune ca sunt oameni care sufera nu pentru pacatele lor proprii sau ale parintilor, ci pentru ca sa se arate în ei lucrarea lui Dumnezeu. Lucrarea de vindecare si de schimbare, sau de înnoire a vietii omului. Prin vindecarea acestui orb s-a aratat lucrarea lui Dumnezeu si anume ca Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu este Facatorul lumii, Cel ce împreuna cu Tatal si cu Duhul Sfânt l-a creat pe om la începutul lumii. Şi ca tot El este si lumina lumii, adica sensul ultim al vietii, al existentei universului si a umanitatii. Ca El este datatorul vederii trupesti sau corporale si datatorul vederii sufletesti sau spirituale care se numeste credinta. El este izvorul luminii celei vazute cu ochii trupesti si al luminii celei vazute numai cu ochii sufletesti, ai credintei. Fiul lui Dumnezeu vindeca natura umana atunci când aceasta devine infirma. Domnul Iisus Hristos a scuipat în tarâna si a facut tina spre a unge cu aceasta ochii orbului. Gestul Sau arata ca întrucât El este si Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu care la facerea lumii S-a aplecat si a luat tarâna din pamânt, a facut om si a suflat în fata lui suflare de viata, tot El poate reface acum natura umana dupa ce aceasta a devenit infirma, neputincioasa si suferinda”.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat motivele pentru care Mântuitorul Iisus Hristos a trimis orbul din naștere la scaldatoarea Siloamului: „Iisus a uns ochii orbului cu tina si apoi l-a trimis la scaldatoarea Siloamului nu pentru ca acolo era vreo apa miraculoasa. Nu, ci ca, în primul rând sa constate ascultarea smerita a orbului si credinta lui tare. Iar acest orb s-a dovedit a fi mai ascultator si mai credincios decât fariseii care aveau vedere fizica, însa nu duhovniceasca. Orbul din nastere nu a întrebat Cine ma va duce acolo?, la scaldatoare, nici nu a întrebat De ce trebuie sa merg la scaldatoarea Siloamului?. El nu a aratat nici o ezitare, ci a facut ce i s-a cerut, adica a mers îndata acolo unde a fost trimis. Nu stim cum a ajuns el acolo, cine l-a ajutat, parintii lui ori vreun apropiat, sau mai degraba a mers la scaldatoare si a gasit-o prin însasi puterea îndrumatoare a cuvântului Mântuitorului. Al doilea motiv pentru care Iisus l-a trimis pe cel orb la scaldatoarea Siloamului este ca sa vada cât mai multa lume ca el a mers la scaldatoare pe când era orb, ochii lui, acum acoperiti cu tina, atrageau si mai mult atentia multimii asupra faptului ca el este un nevazator. Însa dupa ce s-a spalat, împlinind cu multa smerenie si multa credinta ceea ce Iisus i-a poruncit, orbul din nastere s-a vindecat, a devenit vazator, iar multa lume din cei care l-au vazut înainte, l-a recunoscut. Deci, orbul a fost trimis de Hristos la scaldatoarea Siloamului care înseamna trimis pentru a deveni apoi si el un trimis, un misionar, marturisitor al lui Hristos printre iudei. Vedem aici în lucrarea minunata si pedagogia sfânta a Domnului Iisus Hristos ca unii oameni infirmi sau bolnavi pot marturisi dumnezeirea Lui, în timp ce unii oameni sanatosi care se cred desavârsiti, se împotrivesc Lui si refuza sa recunoasca prezenta si lucrarea lui Dumnezeu în el”.Preafericirea Sa a vorbit și despre semnificațiile spalarii orbului la scaldatoarea Siloamului: „Siloamul este prefigurarea Tainei Sfântului Botez. Sfintii Parinti ai Bisericii au înteles ca scaldatoarea Siloamului era si o prefigurare sau o preînchipuire a Tainei Sfântului Botez care daruieste lumina celor care se boteaza. Din acest motiv Botezul a fost numit în primele veacuri si Sfânta Luminare, iar pâna astazi în rugaciunile Bisericii ortodoxe preotul spune celui nou botezat: „Botezatu-te-ai, spalatu-te-ai, curatitu-te-ai, luminatu-te-ai”. Prin aceasta spalare a orbului din nastere la scaldatoarea Siloamului, orbul din nastere primeste nu doar darul vederii materiale, ci si darul vederii spirituale, care este credinta în Iisus Hristos. Însa pe cât era de mare bucuria acestui orb din nastere care a fost vindecat prin iubirea milostiva a Domnului Iisus Hristos, tot atât de mare devenise invidia carturarilor si a fariseilor care cârteau si defaimau pe Iisus întrucât El savârsise aceasta vindecare minunata în zi de sâmbata”.Orbul vindecat devine misionar ascultator si credincios al lui Iisus, a aratat Patriarhul României, aratând în continuare ca: „Evanghelia de astazi ne prezinta pe larg convorbirea Domnului cu acest orb si apoi convorbirea dintre orb si fariseii carturari care fiind invidiosi pe Iisus, s-au mâniat pe orbul vindecat. În cele din urma vedem cum acest orb din nastere, vindecat de Iisus Hristos devine marturisitor al puterii Lui vindecatoare atât de insistent încât încearca sa-i lamureasca pe farisei despre puterea dumnezeiasca a lui Iisus zicând ca daca Iisus nu ar fi de la Dumnezeu nu ar putea sa faca minuni. Prin urmare daca Iisus nu a fost trimis de Dumnezeu, nu ar fi putut savârsi aceasta minune. Vazând fariseii ca orbul devine marturisitor si posibil ucenic al Lui, l-au certat si l-au dat afara din sinagoga. Însa dupa ce a fost certat si exclus din sinagoga de farisei, fiindca devenise marturisitor al puterii dumnezeiesti, vindecatoare a lui Iisus, orbul s-a întâlnit cu Omul care l-a vindecat. Acesta i-a zis: „Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?” „Dar cine este Doamne, ca sa cred în El?” Şi Iisus a zis: „L-ai si vazut si Cel ce vorbeste cu tine, Acela este”. Atunci cel ce fusese orb a grait: „Cred, Doamne”. Şi s-a închinat Lui. De la marturisirea puterii dumnezeiesti vindecatoare a lui Iisus, omul vindecat de orbirea trupeasca ajunge la marturisirea dumnezeirii lui Iisus întrucât el crede ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu si I se închina Lui. Orbirea spirituala ca incapacitate a unor oameni de a recunoaste în minunile lui Iisus Hristos prezenta dumnezeirii Lui de a crede în El si a-L marturisi ca Mântuitor al omenirii, care vindeca natura umana de pacat, boala si moarte se manifesta si azi în multe forme: ateism sau ostilitate fata de religie, nihilism sau indiferenta fata de valorile credintei, secularizare sau diminuare a vietii spirituale pâna la uitarea de Dumnezeu si de Biserica. Însa adesea oamenii care au trecut prin suferinta si au cunoscut ajutorul lui Dumnezeu ca vindecare si eliberare sporesc în credinta ca vedere spirituala a prezentei si lucrarii lui Dumnezeu în viata omului. Desigur, este mult mai bine sa ne întarim în credinta fara suferinta, prin rugaciune si fapte bune ca raspuns al nostru la iubirea lui Dumnezeu, Care a facut cerul si pamântul, Care ne daruieste viata si sanatate, ajutor si întelepciune”.„Evanghelia de astazi ne arata cum un orb din naștere a devenit vazator și marturisitor credincios al lui Hristos, iar unii dintre farisei care vedeau trupește au ramas în orbirea lor spirituala refuzând sa creada ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu. Prin urmare vedem ca Dumnezeu poate face și dintr-un om infirm un dascal, un trimis al Sau în lume. Vedem cât de mare este iubirea lui Dumnezeu și cât de mare este lucrarea harului lui Dumnezeu în oameni. De aceea, împreuna cu orbul vindecat din Evanghelie, marturisim și noi ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu care S-a facut Om din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor”, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 755

Id: 40911

Data: May 25, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).