Maica Domnului - modelul adevaratei libertati

Ne e din ce in ce mai greu sa vorbim azi de modele si asta nu pentru ca nu le-am avea, ci pentru ca libertatea noastra nu se mai lasa ademenita de frumusete, ci se complace intr-un libertinaj consumist ce-i retrage omului modern capacitatea de admiratie. Cum sa poti vorbi azi de Maica Domnului ca model al adevaratei libertati, cand notiunile sunt atat de difuze si relative, cand Maica Domnului pare doar un personaj de legenda ce mai staruie pe buzele bunicilor care mai stiu sa le spuna nepotilor povesti, la marginea patului, inainte de o binemeritata odihna? Chiar daca ni se spune mereu ca traim intr-o lume libera si fara constrangeri, observam la tot pasul forme aberante de constrangere a libertatii de expresie si de convingere, chiar in numele acelei libertati. Modelul pe care ni-l propune Maica Domnului este un model asumat, un model ce tine de alegerea fiecaruia, de dorinta noastra de a avea sens. Alegerea spre o viata cumpatata, linistita, rabdatoare si iubitoare tine de disponibilitatea sufletului nostru spre jertfa, avand in fata ochilor sufletesti chipul luminos si delicat al Maicii Domnului. Curatenia vietii sale poate deveni pentru noi un model de urmat care ne-ar scoate din rutina unei vieti lipsite de sens si de frumusete. Optiunea noastra spre puritate si curatenie ne-ar aduce o disponibilitate nemicsorata spre Dumnezeu, o angajare integrala in dialogul cu Dumnezeu din rolul celui ce raspunde si se daruieste. Or, tocmai aici Maica Domnului isi revarsa chipul luminos catre lume prin asumarea libera a raspunderii si a daruirii - doua aspecte ale vietii noastre pe care le tinem de cele mai multe ori in umbra. Parca nu dorim sa fim prezenti la chemarea Domnului, iar eschivele pe care le folosim sunt de cele mai multe ori copilarii.Fecioara Maria - raspunsul unei umanitati iubitoare de DumnezeuMaica Domnului se daruieste deplin Cuvantului, nu numai prin cuvant, ci prin punerea sa integrala la dispozitia Lui. Cine nu se daruieste integral lui Dumnezeu, intr-o deplina eliberare de patimi, nu-L poate primi integral pe Dumnezeu ca Persoana pentru a-si afla in El personalizarea deplina. Daca Fecioara Maria a putut aduce prin puritatea ei o contributie la intruparea Fiului lui Dumnezeu ca om, la asumarea firii umane, aceasta se datoreste faptului ca ea singura a dus la indeplinire o putere pe care Dumnezeu de la inceput a sadit-o in om impotriva pacatului. Prin aceasta ea a acoperit toata rautatea oamenilor si i-a aratat pe oameni vrednici de unirea cu Dumnezeu si pamantul vrednic de petrecerea lui Dumnezeu pe el. Prin frumusetea ei a aratat lui Dumnezeu frumusete comuna a firii si L-a miscat spre iubirea de oameni. Propriu-zis, ea s-a deschis deplin lui Dumnezeu si prin aceasta era unita cu El, inca inainte ca El sa desavarseasca unirea Lui cu ea prin formarea firii Sale din firea ei. La plinirea vremii, de care vorbeste Sfantul Apostol Pavel, a contribuit si umanitatea prin ea, facandu-se apta pentru aceasta inserare a lui Dumnezeu in randul persoanelor umane, prin asumarea firii noastre in Ipostasul Sau, in vederea indumnezeirii ei. In Fecioara Maria, iubirea dintre Dumnezeu si umanitate prin femeie, iubirea curata de orice nevoie, primeste ca raspuns din partea lui Dumnezeu cea mai mare marturie sensibila si vesnica a iubirii Sale: Intruparea Fiului lui Dumnezeu. Este umanitatea innoita, avea sa spuna parintele Staniloae, in Hristos-Dumnezeu venit in maxima apropiere de oameni, Fiul lui Dumnezeu facut om pentru a-l indumnezei pe om. Unirea vointelor divina si umana a ingaduit Duhului Sfant sa lucreze aceasta.In Maica Domnului avem in cer o inima de mamaModelul adevaratei libertati pe care ni-l propune Maica Domnului este sfintenia vietii. Sfintenia Mariei tine mai intai de fecioria ei. Ea este libera de orice dorinta si ispita omeneasca. Sensibilitatea ei este curata de pofta si egoism. Ea e sfanta prin daruirea deplina de sine lui Dumnezeu. Fecioria ei nu inseamna un simplu status trupesc sau un aspect fiziologic ca atare. Mai presus de toate, este o atitudine duhovniceasca si launtrica, in afara careia starea fiziologica ar fi fara sens. Numirea de Pururea Fecioara semnifica mai mult decat o simpla afirmatie fiziologica. Ea exclude orice dorinte sau pasiuni senzuale si egoiste, orice desfranare a mintii si inimii. Integritatea sau nestricaciunea trupeasca nu reprezinta decat un semn exterior al curateniei launtrice. Principalul lucru este tocmai puritatea inimii, acea conditie absolut necesara pentru a vedea pe Dumnezeu. Libertatea pe care ne-o aduce Maica Domnului in atentie tine de alegere. Exista in viata Maicii Domnului un moment de mare rascruce, atat pentru propria ei randuiala, cat si pentru istoria mantuirii noastre. Acest moment se intrupeaza intr-un singur cuvant: Fie. Fara el, avea sa spuna mitropolitul Bartolomeu Anania, ceea ce Dumnezeu intentiona in Buna Vestire ar fi fost un esec divin; prin el, conlucrarea dintre Dumnezeu si om se dovedeste biruitoare, iar consecintele ei razbat pana la sfarsitul veacurilor. Astfel - Buna Vestire devine actul dramatic prin care Dumnezeu consulta libertatea omului si o invita la participare. Daca, prin Adam si Eva, omul se pronuntase impotriva lui insusi, prin Fecioara Maria el se reasaza la unison cu Creatorul si se restaureaza propria-i libertate, redandu-i, in acelasi timp, directia pentru care ii fusese, intru inceput, daruita. Printr-un singur cuvant, Maria e purtatoare de cuvant a tuturor risipitilor ce aspira la un destin comun, obstea mantuitilor Domnului. Alegerea Maicii Domnului tine nu doar de libertate, ci si de modelul vietii pe care si l-a asumat. Sufletul ei era condus numai de Dumnezeu, era liber de patimi si de dorinte, pazindu-se de tot gandul rau, cum avea sa spuna Sfantul Ioan Damaschin. Intreaga sa dorinta era indreptata catre lucruri vrednice de dorit si iubit. Ea nu a avut nici o patima. Ea si-a pazit intotdeauna fecioria in minte, inima si trup. Aceasta insemna o orientare netulburata a intregii vieti personale catre Dumnezeu, o inchinare de sine absoluta. Şi vietile noastre sunt bantuite mereu de momente de rascruce, poate chiar de bune-vestiri prin care Dumnezeu ne cheama la participare libera, la iesire din cercul comoditatilor diurne, la dobandire de sens. Modelul Maicii Domnului ne este mereu la indemana ca sa ne putem contura propriul sens. Mereu avem nevoie de alegere. Viata insasi tine de propriile alegeri si este masurata de ele. Cuvantul Mariei: Fie voia Ta, faca-se voia Ta in mine ar putea fi un raspuns care ne-ar vindeca toate nelinistile, pentru ca ne-ar aseza in ascultare. In Maica Domnului avem in cer o inima de mama, inima care s-a topit cel mai mult pentru Fiul ei si a batut si bate ea insasi la inima Lui pentru cauza Lui, care e mantuirea noastra, caci mantuirea nu e o chestiune de justitie, ci de iubire intre Dumnezeu si oameni; iubire care din partea oamenilor a devenit fierbinte si culminanta concentrandu-se intr-o inima de mama si manifestandu-se prin ea. Ce frumoasa imagine ne-a lasat parintele Steinhardt despre Maica Domnului cea mereu gata sa ierte, sa se roage, sa indrazneasca a cuprinde cu temeritatea ei de mama pe Domnul si sa-L roage pentru sarmanii muritori. Ce frumos si-o inchipuia alergand la poarta Raiului cu o chisea de argint in mana si cu mahrama pregatita pe brat ca sa intampine pe mucenicii Fiului ei, sa-i imbie cu neinchipuit de buna dulceata si sa le stearga sudoarea fruntii si sangele cu mahrama ei cea sfanta. In acelasi gand sa zicem si noi: Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu. (Articol semnat de Pr. prof. dr. Cristian Muntean si publicat in saptamanalul "Lumina de Duminica" din data de 11 august 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 570

Id: 33045

Data: Aug 11, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).