Maica Domnului Panaghia

Prezenta sfintilor si ajutorul lor sunt de mult pret pentru intreaga omenire. Locul cel mai inalt intre sfinti il are Maica Domnului, maica lui Hristos si a noii creatii celei intru Hristos. Numirile Maicii Domnului din cultul si teologia Bisericii noastre nu sunt simple epitete, ci sunt intr-o forma concentrata rugaciuni si marturisiri de credinta. In cateheza ce urmeaza aflam cateva dintre temeiurile cinstirii Maicii Preacurate. Cultul Bisericii noastre este structurat pe o scara ierarhica bine determinata: adorare pentru Preasfanta Treime, supra-venerare (supracinstire) pentru Maica Domnului si venerare (cinstire) pentru Sfinti, Sfanta Cruce, Sfintii Ingeri si Sfintele Moaste. Fecioara Maria a fost aleasa de Dumnezeu Insusi pentru a-L naste pe Iisus Hristos, Mantuitorul nostru. Aceasta alegere este o dovada ca Dumnezeu i-a acordat o cinstire fara egal, temei logic si firesc pentru a o cinsti si noi, oamenii, in chip deosebit. Din pacate nu toti crestinii accepta aceasta logica. De aceea, o cateheza despre Maica Domnului este bine-venita, din cel putin doua puncte de vedere: 1. pentru a evidentia temeiurile de baza ale cinstirii ei; 2. pentru a raspunde atacurilor nedrepte din partea eterodocsilor.II. Tema Se va referi, asadar, la cateva dintre temeiurile cinstirii Maicii Preacurate, deodata cu evidentierea importantei slujirii ei in iconomia mantuirii.III. Tratarea: A. Temeiuri biblice. a. Vechiul Testament: 1. Fac. 3, 15: "Dusmanie voi pune intre tine si intre femeie, intre samanta ta si samanta ei; aceasta iti va zdrobi capul, iar tu ii vei intepa calcaiul". Sfintii Parinti inteleg prin "femeie" pe Maica Domnului, iar "samanta" - Fiul ei, Iisus Hristos; 2. Is. 7, 14: "Iata Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu si ii vor pune numele Emanuel"; 3. Iez. 44, 2: "Poarta aceasta va fi inchisa; nu se va deschide si nimeni nu va intra prin ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat prin ea. De aceea va fi inchisa" (referire la pururea fecioria Maicii Domnului); 4. Ps. 45, 10: "Statut-a Imparateasa de-a dreapta Ta, in haina aurita si prea-infrumusetata" (referire la locul Maicii Domnului in ierarhia cereasca). Odata cu acestea, trebuie retinute si alte locuri vetero-testamentare, cu referire tainica la Maica Domnului: Fc. 28, 11-19 (Scara lui Iacov), Ies. 3, 2 (Rugul care ardea si nu se mistuia), Ies. 16, 33 (Vasul a nastrapa cu mana), Num. 17, 8 (Toiagul lui Aaron) etc. b. Noul Testament: 1. Lc. 1, 28: "Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei" (cuvintele Arhanghelului Gavriil); 2. Lc. 1, 35: "Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri" (cuvintele aceluiasi arhanghel); 3. Lc. 1, 42: "Binecuvantata esti tu intre femei..." (cuvintele Elisabetei); 4. Lc. 11, 27: "Fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii la care ai supt!" - striga o femeie din popor - cuvinte pe care Iisus le-a confirmat: "Asa este..." (v. 28); 5. Lc. 2, 51, loc in care aflam ca Iisus ii era ascultator; 6. In. 2, 3 - Iisus preface apa in vin, la rugamintea Maicii Sale; 7. In. 19, 26 - aflam ca nici cand era pe Cruce Iisus nu a uitat-o, incredintand-o ucenicului Sau iubit. B. Temeiuri patristice (dogmatice, canonice, cultice): 1. Sinodul al III-lea Ecumenic (Efes, 431) l-a condamnat pe Nestorie, care o numea pe Maica Domnului "Nascatoare de Hristos" si, prin semnatura a 198 de episcopi, i s-a recunoscut calitatea de "Teotokos", adica "Nascatoare de Dumnezeu". 2. Tot la Sinodul al III-lea s-au stabilit cateva canoane prin care se condamna invataturile gresite ale lui Nestorie (inclusiv cele cu privire la Maica Domnului), dar si ale celor care ii vor calca pe urme (in special canoanele 2, 3, 4, 5 si 7); 3. Sfantul Ioan Damaschin spune: "Propovaduim ca Sfanta Fecioara este in sensul propriu si real Nascatoare de Dumnezeu. Prin faptul ca Cel ce S-a nascut din ea este Dumnezeu adevarat, este adevarata Nascatoare de Dumnezeu aceea care a nascut pe Dumnezeu adevarat, intrupat din ea..." ; 4. In cultul ortodox, Maica Domnului este invocata dupa Sfanta Treime, inaintea ingerilor si a sfintilor, prin faptul ca este considerata mijlocitoare prin rugaciunile ei. In aceasta privinta, este foarte sugestiva icoana numita "Deisis" (Rugaciune), in care Mantuitorul este incadrat in dreapta de Maica Domnului, iar in stanga de Ioan Botezatorul. Frumusetea si bogatia cultului Maicii Domnului se poate observa cel mai bine in slujbele consacrate sarbatorilor ei: Nasterea... (8 sept.) si Intrarea in Biserica (21 nov.) - in care sunt evidentiate virtutile parintilor Ioachim si Ana; Buna Vestire (25 martie), in care este evocata acceptarea ei de a deveni Mama Fiului lui Dumnezeu; Soborul... (26 dec.) - omagiul Bisericii pentru vrednicia ei de mama; Adormirea... (15 aug.) - care arata constiinta Bisericii ca Maica Domnului este "Panaghia" (Preasfanta), care ne miluieste cu rugaciunile ei. C. Cateva precizari la atacurile eterodoxe. Facem intai mentiunea ca obiectiunile sunt rezultatul ignorantei in materie de interpretare biblica. Paradoxal insa, isi intemeiaza tocmai biblic aceste obiectiuni, legate in special de pururea-fecioria ei. "Bazati" pe textele de la Mt. 1, 24 si Mt. 13, 55, spun ca ea a mai avut copii, pe asa-numitii "frati" ai Domnului (care, de fapt, erau verisori). Raspunsurile ortodoxe sunt la indemana oricui, mai ales in Marturisirile de credinta (catehisme), incat nu insistam aici asupra lor. In schimb, evocam cuvintele de total bun simt ale unui teolog protestant (!), Hengster Berg: "Pururea-fecioria Mariei constituie antiteza binecuvantata impotriva barbariei care socoteste ca aceea care a luat Duh Sfant si a fost umbrita de puterea Celui Preainalt a trait apoi in comuniune matrimoniala cu Iosif" (Pr. G. Remete, Dogmatica, p. 286).D. Devieri ale romano-catolicilor si ale protestantilor. a. Catolicii a promovat dogme noi: imaculata conceptie (1858), inaltarea ei cu trupul la cer (1954), numirea ei, la Conciliul II Vatican (1965), Mama a Bisericii ("Mater Ecclesiae") si Co-Redemptis ("Co-Mantuitoare"); b. Protestantii ii acorda Maicii Domnului o cinstire oarecare, numind-o "fericita", "fecioara laudata", "preavrednica", dar nu i-au randuit nici un fel de cult, considerand-o doar o "femeie deosebita". IV. Recapitularea (prin intrebari si raspunsuri punctuale):- Cine i-a acordat Maicii Domnului cinste, mai intai?- Reproduceti trei temeiuri semnificative pentru cinstirea ei.- Care este locul Maicii Domnului in cultul ortodox?V. Asocierea: Maica Domnului este considerata de Sfintii Parinti "Eva cea Noua", care a nascut pe Cel Care ne-a adus mantuirea, spre deosebire de "Eva cea Veche", sotia lui Adam, prin care a venit caderea.VI. Generalizarea: "Cat va fi Biserica, si in chip deosebit Biserica Ortodoxa, Maica Domnului va fi nelipsita din credinta, din evlavia, din dragostea si din cinstea noastra pentru ea. Numele ei il poarta cele mai multe femei, icoana ei se gaseste in toate bisericile si in cele mai multe case de crestini, sarbatorile ei sunt intre cele mai de cinste, rugaciunile catre ea, dintre cele mai obisnuite" (prof. Teodor M. Popescu).VII. Aplicarea. Sa luam aminte, in sfarsit, la faptul ca:- evlavia poporului a pastrat pana astazi expresia "Doamne, Maica Domnului!", care exprima asocierea ei in lucrarea de mantuire;- toate slujbele savarsite in Biserica noastra au in randuiala rostiri de cinstire si de cerere catre Maica Preasfanta;- odata cu argumentele aratate mai sus, pentru cinstirea Maicii Domnului avem argumentul logic al bunului simt: nu poate fi despartit niciodata Fiul de Mama si nici Mama de Fiu, asa cum din pacate o fac neoprotestantii si, partial, protestantii. Este de neinteles cum poate sustine cineva ca-L iubeste pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru, iar pe cea pe care El a ales-o ca mama sa o considere o "simpla femeie", care nu si-a pastrat sfintenia fecioriei, a mai avut alti copii etc.! Bibliografie selectiva:1. Invatatura de credinta ortodoxa, EIBMO, Bucuresti, 20082. Pr. lect. dr. George Remete, Dogmatica, Alba Iulia, 19973. Prof. dr. Teodor M. Popescu, Meditatii teologice, Editura Sfintei Arhiepiscopii a Bucurestilor, 19774. Arhid. prof. dr. Ioan Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note si comentarii, Sibiu, 19925. Pr. prof. dr. Vasile Gordon, Cateheze pastorale pe intelesul tuturor, Bucuresti, 2012(Cateheza publicat in Ziarul Lumina, Editia din data de 17 noiembrie 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 869

Id: 25954

Data: Nov 17, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).