Manastirea Izbuc din Episcopia Oradiei si-a serbat hramul

Zilele de 5 si 6 august 2010 au fost doua zile pline de bucurie, sfintenie si binecuvantare pentru obstea monahala ce se nevoieste la Manastirea Izbuc, din Eparhia Oradiei. Bucuria cea mare a monahilor de aici, dar si a multimii de pelerini veniti, a fost vizita Preasfintitului Sofronie, Episcopul Oradiei, in stravechea vatra de sihastrie monahala a Izbucului, pentru praznuirea Sfantului Cuvios Ioan Iacob de la Neamt si serbarea marelui praznic al Schimbarii la Fata a Domnului din acest an, informeaza Ziarul Lumina.In dimineata zilei de joi, 5 august, chiriarhul Oradiei, inconjurat de un sobor de ieromonahi, preoti si diaconi, a savarsit Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie in altarul de vara cel nou al manastirii. In cadrul slujbei, dupa vohodul mic, Preasfintitul Sofronie a oficiat randuiala schimei celei mari, sau a marelui si ingerescului chip, pentru unul dintre monahii manastirii, in cinstea Cuviosului Ioan Iacob cel pomenit, care a fost la randul sau purtatorul schimei mari. In cuvantul de invatatura rostit la finalul Liturghiei, ierarhul a amintit principalele momente din viata cuviosului care a trait aproape de timpurile noastre: 'Intrat de tanar in lavra monahala de la Neamt, a ajuns sa se nevoiasca in Ţara Sfanta in mai multe locuri, fiind primul egumen al schitului romanesc de la Iordan, care azi este inchis, apoi in pustia Hozevei intr-o pestera, pana la mutarea sa la cele vesnice, acum 50 de ani, fiind gasit mai tarziu cu trupul neputrezit si bine-mirositor, facand minuni nenumarate. Sfintele lui moaste au fost coborate si asezate in biserica mare a Manastirii 'Sfantul Mare Mucenic Gheorghe' de la Hozeva, unde se afla pana in zilele noastre'. La implinirea unei jumatati de veac de la mutarea la Domnul a Cuviosului Ioan Iacob, 'am dorit sa-l cinstim prin Sfanta Liturghie si prin frumoasa slujba ce am savarsit, prin care se ofera unui calugar care isi doreste si are aceasta chemare, cea mai inalta treapta a nevointei monahale: schima cea mare'.Doi frati tunsi la monahismLa ceasul Vecerniei mici din aceeasi zi, Preasfintitul Parinte Sofronie a adus mare bucurie in cer si pe pamant Cuviosului Ioan Iacob Romanul si obstii Manastirii Izbuc, prin oficierea randuielii tunderii in monahism pentru doi frati ai Manastirii Izbuc, care si¬au dorit si au dovedit in perioada de incercare ca vor sa isi inchine viata Domnului si sa depuna voturile monahale. La momentul tunderii, cei doi au primit numele a doi mari sfinti ai Bisericii: Onufrie si Antonie. Preasfintitul Parinte Sofronie a talmacit celor prezenti la acest moment plin de sfintenie si binecuvantare randuiala tunderii in monahism, aratand frumusetea si incarcatura simbolica a fiecarui moment al slujbei, ea fiind, pentru cel chemat la calugarie, un al doilea botez: 'Ne-a ajutat Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, in aceasta preafrumoasa zi, inainte de Vecernia cea mare si slujba Privegherii, pentru Praznicul Schimbarii la Fata a Domnului, sa savarsim doua noi intrari in cinul monahal, cinul cel ingeresc, caci monahii sunt ingeri in trup, chemati a sluji lui Dumnezeu ziua si noaptea, a se ruga pentru mantuirea lor si a toata lumea'. Prin intrarea in ceata calugarilor a celor doi frati, obstea stravechii vetre monahale de la Izbuc s-a marit, asa cum a inceput in urma cu un an de zile, de cand a fost asezat ca staret preacuviosul parinte protosinghel dr. Mihail Tarau, care s-a dovedit a fi un foarte bun organizator al vietii calugaresti. In acest rastimp, energicul protosinghel a reusit sa aduca un nou suflu duhovnicesc si administrativ-gospodaresc in manastire: finisarea si darea in folosinta a unei noi cladiri cu doua niveluri care adaposteste 15 chilii si trapeza; inaltarea unui nou altar de vara, mai spatios decat precedentul, construirea unei cladiri ce adaposteste pangarul manastirii, zidirea in rosu a unui alt corp de chilii. La data de 16 mai 2010 s-a inceput construirea unui nou lacas de cult reprezentativ cu hramurile 'Adormirea Maicii Domnului' si 'Duminica Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic', piatra de temelie fiind pusa de Preasfintitul Sofronie al Oradiei. Manastirea a devenit o binecuvantata oaza duhovniceasca din ce in ce mai cautata, atragand multi pelerini din toate colturile tarii, si chiar de peste hotare. Incepand cu primavara acestui an, aproape zilnic vin autocare cu pelerini, atrasi de cadrul natural deosebit in care se afla manastirea, de sfintele slujbe ce se savarsesc, de dragostea si caldura cu care sunt intampinati de catre obste, cat mai ales de Izbuc, un izvor de apa tamaduitor, cu curgere intermitenta, si de o icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului, copie dupa o icoana athonita, care se afla aici inca de la reinvierea manastirii, din anul 1928.'Toti crestinii suntem chemati la indumnezeire'Vineri, 6 august, de Praznicul Schimbarii la Fata a Domnului, cateva mii de credinciosi din judetul Bihor si din intreaga tara au participat la Sfanta Liturghie arhiereasca savarsita de catre chiriarhul Oradiei in altarul de vara al manastirii, alaturi de un sobor de 27 de ieromonahi, preoti si diaconi. In cuvantul de invatatura rostit cu acest prilej, Preasfintitul Sofronie, pornind de la momentul aratarii slavei divine a Mantuitorului Iisus Hristos in muntele Tabor, a subliniat faptul ca tinta fiecarui crestin este mantuirea, indumnezeirea prin har, primirea slavei dumnezeiesti: 'Slava pe care au vazut-o ucenicii Petru, Ioan si Iacov si cei doi martori din Vechiul Testament, Moise si Ilie, la Schimbarea la Fata a Domnului este slava dumnezeiasca, slava Duhului Sfant, slava comuna celor trei Persoane ale Sfintei Treimi: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. De aceea, in icoana praznicului Mantuitorul este infatisat in slava, sub forma mandorlei de lumina, fiind luminat din spate de o raza ce porneste din cer, de la un singur principiu, si care la picioarele Sale are trei fire, aratand pe Dumnezeu Cel unul in Fiinta si intreit in Persoane'. Asa cum a subliniat Preasfintitul Sofronie, sfintii se umplu si ei de slava dumnezeiasca, insa nu de la ei insisi, ci o primesc prin lucrarea Harului, prin ceea ce se numeste in teologia Bisericii indumnezeire, pentru ca Fiul lui Dumnezeu S-a facut om ca pe noi sa ne indumnezeiasca dupa har, si nu dupa fire. Prin urmare, slava dumnezeiasca o daruieste Fiul, de la Tatal, prin lucrarea Duhului Sfant, in Biserica. Aceasta slava se dobandeste cu mult efort. Fie in mod brutal, cum este in cazul martirilor, fie printr-o nevointa de-o viata intreaga in rugaciune si in asceza'. Astfel, 'toti crestinii suntem chemati la indumnezeire. Samanta aceasta o primim in Taina Sfantului Botez, insa trebuie sa o facem sa creasca in noi prin lucrarea Harului. Noi sa ne facem mici ca Harul lui Dumnezeu sa creasca, ca Hristos sa prinda chip in noi'.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 728

Id: 8357

Data: Aug 10, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).