Marturiile Sfintilor Evanghelisti despre Botezul Mantuitorului

Botezul lui Iisus constituie momentul central al tripticului pregatitor sau al "trilogiei sinoptice" despre inceputul slujirii publice a Domnului: propovaduirea Sfantului Ioan Botezatorul, Botezul lui Iisus in raul Iordan si ispitirea lui Iisus. Redactarea Sfantului Luca urmeaza Evanghelia dupa Marcu, careia insa ii aduce unele modificari care evidentiaza intentiile sale teologice si parenetice. In timp ce Sfantul Marcu introduce evenimentul intr-un mod solemn, din cauza ca intra in scena "cel mai tare", dupa cum proorocise Inaintemergatorul, Sfantul Luca mentioneaza numai in treacat Botezul lui Iisus; insa mentioneaza prezenta poporului si faptul ca Iisus se afla in rugaciune in momentul manifestarii dumnezeirii treimice. In ceea ce priveste Botezul Mantuitorului, la cei trei autori sinoptici, acest episod prezinta doua aspecte destul de diferite intre ele: Botezul pe care Ioan il administreaza Mantuitorului este un eveniment public, constatat de martori oculari, insa numai fata de Mantuitorul S-a aratat dumnezeirea treimica de care a fost nedespartit in timpul intruparii si activitatii sale kenotice in lume: numai El L-a vazut pe Duhul Sfant aratandu-Se "in chip trupesc, ca un porumbel", si aude cuvintele Tatalui.Istorisirea Sfantului Luca prezinta o serie de trasaturi originale si semnificative. Luca nici macar nu-l mentioneaza cu numele pe Ioan Botezatorul a carui istorie pana la intemnitarea lui de catre Irod abia o expusese anterior (Lc. 3, 19-20). Sensul este clar: odata cu Botezul Mantuitorului, perioada lui Ioan Botezatorul s-a incheiat. Şi mai categorici, Evanghelistii Marcu si Matei subliniaza deosebirea dintre Botezul Mantuitorului si teofania Sfintei Treimi. Luca mai spune apoi ca Iisus Domnul se afla in rugaciune, dupa cum obisnuia inaintea momentelor hotaratoare pentru misiunea Sa. Şi noteaza ca, daca Iisus Domnul poate vedea pe Duhul Sfant, il vede "in chip trupesc" (Lc. 3, 22). Cuvantul rostit de Dumnezeu Tatal este de fapt formula intronarii regale din Ps. 2, 7: "Tu esti Fiul Meu", prin care Tatal recunoaste public dumnezeirea Fiului Sau intrupat prin Duhul Sfant. Aceste date lasa sa se intrevada sensul pe care Evanghelistul Luca il da evenimentului. Botezandu-Se, Mantuitorul incheie perioada pregatitoare, de pocainta, a intregului popor al lui Dumnezeu. Fiul primeste Duhul, ca toti profetii, pentru a fi purtatorul de cuvant al lui Dumnezeu. Insa Iisus este mai mult decat un profet, deoarece mesajul Sau este vestea buna definitiva adusa de Dumnezeu intrupat, al carei subiect si obiect este in acelasi timp. Dumnezeu Tatal il recunoaste ca Fiul Sau pe care L-a trimis in lume si prin care lucreaza ne-impartit si ne-despartit, in mod plenar Duhul Sfant, spre deosebire de profeti in care Duhul Sfant a fost daruit numai partial. Persoana, misiunea si mesajul Mantuitorului Hristos sunt unice deoarece El este Fiul Unic al lui Dumnezeu. "Cu robii vine Stapanul, cu vinovatii Judecatorul""Dupa ce a fost botezat tot poporul, a fost botezat si Iisus", spune Sfantul Luca. Deci tot poporul a fost botezat inainte de Iisus; asadar, Botezul lui Ioan incheie aceasta perioada de pregatire pentru venirea lui Hristos. Botezul lui Iisus nu este indicat decat printr-un cuvant, in timp ce in Evanghelia dupa Matei exista un dialog intre Iisus si Ioan despre implinirea dreptatii lui Dumnezeu. Pentru Biserica primara a existat o serioasa problema in legatura cu Botezul lui Iisus: daca Iisus este fara pacat, a avut intr-adevar nevoie de Botez? Iisus Se supune Botezului pentru a arata ca vrea sa duca la implinire planul lui Dumnezeu de mantuire a omului si de restaurare a intregii creatii ca Noul Adam. "Sa implineasca toata dreptatea", adica planul lui Dumnezeu, solidaritatea Sa ca om cu lumea pacatoasa pana la jertfa. "Cu robii vine Stapanul, cu vinovatii Judecatorul, ca sa se boteze", comenteaza Sfantul Ioan Gura de Aur. Este o alegere care face parte din taina kenozei, sau a smeririi de bunavoie a lui Dumnezeu. Evanghelistul Matei ne ofera un raspuns asemanator, insa insista pe aspectul ascultarii. Mantuitorul incepe sa implineasca ceea ce si-a asumat, mergand spre Golgota. Coborarea si iesirea din apa Iordanului prefigureaza destinul Sau de suferinta si moarte, inmormantarea si Invierea Sa. "Fara sa se faca El insusi pacatos printr-o nastere intru totul identica cu a noastra, El ia raspunderea pentru pacatul nostru, din solidaritate iubitoare cu noi… Astfel, prin Botezul Sau de la Ioan, Hristos incepe lucrarea de mantuire in firea omeneasca, punand temeiul eliberarii ei de urmarile pacatului, si deci si al eliberarii firii de pacatul insusi si de urmarile lui".Sfantul Luca interpreteaza Botezul lui Iisus ca pe o teofanie, o revelatie a lui Dumnezeu in Fiul Sau intrupat prin Duhul Sfant. Aceasta teofanie cuprinde trei elemente: cerul care se deschide permitand astfel comunicarea dintre cer si pamant (dintre Dumnezeu si oameni, "tot poporul"), coborarea Duhului Sfant si vocea cereasca. In Mc. 1, 10-11, cele trei elemente formeaza o revelatie rezervata numai lui Iisus; Sfantul Luca prezinta in schimb primele doua ca evenimente concrete, astfel incat adauga: "in chip trupesc". Probabil ca, in acest mod, Luca afirma efectiv realitatea acestei experiente, care nu trebuie confundata cu o reflectie sau un sentiment. Ne aflam inaintea unei scene asemanatoare cu cea din Lc. 24, 42-43, cand Iisus inviat mananca peste. "Atunci la Botez s-a aratat si porumbelul ca sa arate, ca si cum ar fi aratat cu degetul, celor de fata si lui Ioan pe Fiul lui Dumnezeu. Dar nu numai pentru aceasta, ci ca sa afli si tu ca vine Duhul si peste tine cand te botezi" (cf. Sfantul Ioan Gura de Aur, "Omilii la Matei").Spre deosebire de relatarea lui Marcu, coborarea Duhului Sfant peste El nu este o noutate, deoarece El este inca din momentul intruparii nedespartit de Duhul Sfant. Momentul epifaniei de la Botez nu este altceva decat o confirmare a unirii si comuniunii care exista intre Persoanele Sfintei Treimi din vesnicie.Coborarea Duhului Sfant peste Iisus este interpretata de Sfantul Luca ca o ungere profetica deoarece implineste profetia din Is. 61, 1 in timpul cuvantarii inaugurale rostite la sinagoga din Nazaret.Botezul lui Iisus nu are valoarea unei regenerari sau a unei nasteri din nou, nici a unei initieri ca in cazul nostru, ci a unei imputerniciri de catre Tatal in Duhul. Iisus nu a primit Duhul Sfant ca o consecinta a Botezului, ci ca un act de solidaritate cu cei pacatosi.In legatura cu Duhul Sfant care S-a coborat peste Iisus "in chip de porumbel", Sfantul Ioan Hrisostom se intreaba: "Dar pentru ce s-a pogorat Duhul in chip de porumbel? Şi raspunde: Porumbelul este o pasare blanda si curata. Şi s-a aratat in chip de porumbel, pentru ca Duhul Sfant este duh de blandete. De altfel, porumbelul ne mai aduce aminte si de o istorie veche. De demult, cand potopul a cuprins toata fata pamantului si tot neamul omenesc era amenintat cu pieirea, s-a aratat aceasta pasare; a aratat ca a incetat potopul si prin ramura de maslin, pe care a adus-o, a binevestit linistea obsteasca a lumii. Toate acestea au fost o preinchipuire a celor viitoare. Pe vremea aceea faptele oamenilor erau cu mult mai rele si oamenii erau vrednici de mult mai mare pedeapsa. Iti aduc aminte de istoria aceasta, ca sa nu deznadajduiesti. Ca si atunci, desi faptele erau de deznadajduit, totusi Dumnezeu a adus dezlegare si indreptare; atunci prin pedeapsa; acum insa prin har si dar nespus. De aceea se arata si la Botez porumbelul, nu aducand o ramura de maslin, ci aratand pe Cel ce ne elibereaza din toate relele si dandu-ne bune nadejdi. Porumbelul nu mai scoate din corabie un singur om, ci, aratandu-se, ridica la cer intreaga lume, iar in loc de stalpare de maslin aduce intregii lumi infierea".Vocea Tatalui din cer care afirma: "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit" este o combinatie intre Ps. 2, 7 si Is. 42, 1. Ea se adreseaza lui Iisus ca Fiu si rob deoarece asuma puterea pe care o detinea din vesnicie si ca om, inca din momentul zamislirii. Glasul Tatalui confirma ca Iisus este Unul din Treime si lasa sa se inteleaga ca epifania Treimii, din care El Insusi face parte, trebuie pusa in legatura cu teofania din Vechiul Testament, la care sunt martori profetii. "Ca prin Duhul Sfant se arata clar ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu". Sfantul Luca vede in Botezul lui Iisus proclamarea filiatiei Sale dumnezeiesti de catre Tatal. Botezul si revelatia de la Iordan trebuie considerate punctul de plecare al activitatii si misiunii istorice a Domnului si Mantuitorului Hristos. Dumnezeu este prezent in istorie si in viata celor ce-L vor accepta si-si vor asuma Botezul in Iisus Hristos, Fiul Unic al lui Dumnezeu.(Articol publicat in Ziarul Lumina de Duminica, Editia din data de 6 ianuarie 2013, aparut sub semnatura Pr. prof. dr. Constantin Preda)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 670

Id: 27370

Data: Jan 6, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).