Mesajul Sfantului si Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe

Mesaj Sfantul si Marele Sinod

Catre poporul ortodox si toti oamenii de buna vointa,

Laudam si slavim pe Dumnezeul milelor si a toata mangaierea pentru ca ne-a invrednicit sa petrecem saptamana Cincizecimii (18-26 iunie 2016) in Creta, aici unde Apostolul Pavel si ucenicul sau Tit au propovaduit Evanghelia in primii ani de viata ai Bisericii. Multumim Dumnezeului slavit in Treime ca a binevoit sa ducem la bun sfarsit in deplin acord lucrarile Sfantului si Marelui Sinod al Ortodoxiei, pe care l-a convocat Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu vointa comuna a Intaistatatorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale locale.

Urmand cu fidelitate exemplul Sfintilor Apostoli si al Parintilor de Dumnezeu insuflati, am aprofundat din nou Evanghelia libertatii, fiindca Hristos ne-a facut liberi (Galateni 5, 1). La baza cautarilor noastre teologice a stat certitudinea ca Biserica nu vietuieste pentru sine. Ea transmite marturia Evangheliei Harului si Adevarului si ofera intregii lumi darurile lui Dumnezeu: iubirea, pacea, dreptatea, reconcilierea, puterea Crucii si a Invierii si asteptarea vesniciei.

1. Prioritatea majora a Sfantului si Marelui Sinod a fost proclamarea unitatii Bisericii Ortodoxe. Bazata pe Dumnezeiasca Euharistie si succesiunea apostolica a episcopilor, aceasta unitate trebuie intarita ca sa aduca roada noua. Biserica cea Una, Sfanta, Universala (Soborniceasca) si Apostolica este comuniune divino-umana, pregustare si experienta a celor viitoare in Sfanta Euharistie. Asemenea unei continue Cincizecimi, ea este un glas profetic necontenit, prezenta si marturia Imparatiei Dumnezeului iubirii. Fidela Traditiei Apostolice unanime si experientei sacramentale, Biserica Ortodoxa constituie continuarea autentica a Bisericii celei Una, Sfanta, Universala (Soborniceasca) si Apostolica, dupa cum marturisim in Simbolul de Credinta (Crez) si dupa cum este confirmata de invatatura Parintilor Bisericii. Biserica noastra traieste taina dumnezeiestii iconomii in viata sacramentala, centrata pe Sfanta Euharistie.

Biserica Ortodoxa exprima unitatea si universalitatea (sobornicitatea) ei in cadrul Sinodului. Sinodalitatea ii patrunde organizarea (structura), modul ei de luare a deciziilor si ii determina drumul. Bisericile Ortodoxe Autocefale nu reprezinta o confederatie de Biserici, ci Biserica cea Una, Sfanta, Universala (Soborniceasca) si Apostolica. Fiecare Biserica locala, aducand Sfanta Euharistie, reprezinta prezenta si manifestarea Bisericii celei Una, Sfanta, Universala (Soborniceasca) si Apostolica la nivel local. In privinta Diasporei Ortodoxe din diferite tari din lume, a fost hotarata continuarea functionarii Adunarilor Episcopale, pana la aplicarea rigorii canonice (acriviei). Aceste Adunari se compun din episcopii canonici, desemnati de fiecare Biserica Autocefala, care continua sa fie supusi respectivei Biserici. Functionarea consecventa a Adunarilor Episcopale asigura respectarea principiului ortodox al sinodalitatii.

In timpul lucrarilor Sfantului si Marelui Sinod a fost accentuata importanta Sinaxelor Intaistatatorilor care au avut loc si a fost facuta propunerea ca Sfantul si Marele Sinod sa devina o institutie care sa se repete.

2. Impartasindu-ne din Sfanta Euharistie si rugandu-ne pentru intreaga lume, trebuie sa continuam liturghia de dupa Sfanta Liturghie si sa dam marturia credintei celor de aproape si celor de departe, in conformitate cu porunca clara a Domnului, inainte de Inaltarea Sa: si veti fi mie martori in Ierusalim si in toata Iudeea si in Samaria si pana la marginile pamantului (Faptele Apostolilor 1, 8). Re-evanghelizarea poporului lui Dumnezeu in societatile moderne secularizate si evanghelizarea celor care nu L-au cunoscut inca pe Hristos reprezinta datoria neintrerupta a Bisericii.

3. Ca raspuns la datoria de a marturisi Adevarul si credinta ei apostolica, Biserica ofera o mare importanta dialogului, in principal cu crestinii eterodocsi. In acest mod, si ansamblul lumii crestine poate cunoaste mai exact autenticitatea Traditiei Ortodoxe, valoarea invataturii patristice, experienta liturgica si credinta ortodocsilor. Dialogurile intreprinse de Biserica Ortodoxa nu implica niciodata compromisul in materie de credinta.

4. Explozia fundamentalismului care se observa in sanul diferitelor religii reprezinta expresia unei religiozitati morbide. Dialogul interreligios dus cu trezvie contribuie semnificativ la promovarea increderii reciproce, a pacii si a reconcilierii. Uleiul experientei religioase trebuie sa fie folosit pentru a unge ranile si nu pentru a reaprinde focul conflictelor militare. Biserica Ortodoxa condamna fara echivoc extinderea violentei militare, persecutiile, expulzarea si uciderea membrilor comunitatilor religioase, fortarea schimbarii credintei religioase, comertul cu refugiati, rapirile, tortura si executiile ingrozitoare. Ea denunta distrugerea bisericilor, simbolurilor religioase si monumentelor culturale. In special, isi exprima grija profunda pentru situatia crestinilor si a tuturor minoritatilor persecutate in Orientul Mijlociu si in alte parti ale lumii. Biserica Ortodoxa face apel la comunitatea mondiala pentru protejarea ortodocsilor indigeni, a celorlalti crestini si a tuturor populatiilor din zona care au dreptul inalienabil de a ramane in patria lor in calitate de cetateni cu drepturi egale. Sinodul nostru apeleaza la toti cei implicati sa faca eforturi sistematice, fara intarziere, pentru a incheia conflictele militare din Orientul Mijlociu si de oriunde persista ostilitatile armate si pentru repatrierea celor expulzati.

Adresam apelul nostru in special catre cei in pozitii de putere pentru ca pacea si dreptatea sa prevaleze in tarile de origine ale refugiatilor. Indemnam autoritatile civile, cetatenii si crestinii ortodocsi din tarile in care au gasit refugiu cei persecutati sa continue sa le ofere sprijin in masura posibilitatilor lor sau chiar dincolo de acestea.

5. Secularizarea contemporana urmareste autonomizarea omului de Hristos si de influenta duhovniceasca a Bisericii, pe care o identifica arbitrar cu conservatorismul. Civilizatia occidentala poarta, insa, pecetea de nesters a contributiei diacronice a crestinismului. In plus, Biserica subliniaza semnificatia mantuitoare a lui Hristos, Dumnezeu-Omul, si a Trupului Sau, ca fiind locul si modul de vietuire in libertate.

6. Cu privire la abordarea contemporana a casatoriei, Biserica Ortodoxa considera relatia indisolubila de dragoste dintre barbat si femeie o taina mare... in Hristos si in Biserica . In mod similar, numeste familia, care rezulta din casatorie si constituie singura garantie pentru cresterea copiilor, biserica mica .

Intotdeauna, Biserica a subliniat valoarea cumpatarii. Asceza crestina, insa, difera fundamental de orice ascetism dualist care il desparte pe om de viata si de semeni. Spre deosebire de aceasta, asceza crestina il leaga pe om de viata sacramentala a Bisericii. Cumpatarea nu se refera numai la viata monahala. Etosul ascetic este caracteristic vietii bisericesti in toate manifestarile ei.

**

Sfantul si Marele Sinod, pe langa temele specifice asupra carora a luat decizii, mentioneaza pe scurt si urmatoarele probleme contemporane importante:

7. In privinta relatiilor credintei crestine cu stiintele naturale, Biserica Ortodoxa evita plasarea investigatiilor stiintifice sub tutelaj si nu adopta o pozitie cu privire la fiecare problema stiintifica. Ea ii multumeste lui Dumnezeu care daruieste oamenilor de stiinta darul de a descoperi dimensiuni necunoscute ale creatiei divine. Dezvoltarea moderna a stiintelor naturale si a tehnologiei aduce schimbari radicale in viata noastra. Aduce beneficii importante precum facilitarea vietii cotidiene, tratarea unor afectiuni grave, o comunicare mai facila, explorarea spatiului etc. Cu toate acestea, are si multe consecinte negative precum manipularea libertatii, pierderea graduala a traditiilor pretioase, distrugerea mediului natural, negarea valorilor morale. Cunoasterea stiintifica, oricat de repede ar avansa, nu motiveaza vointa omului, nici nu ofera raspuns la problemele importante de ordin moral si existential sau la cautarea sensului vietii si al lumii. Aceste aspecte necesita o abordare duhovniceasca, pe care Biserica Ortodoxa incearca sa o ofere prin bioetica, stiinta fundamentata pe morala crestina si invatatura patristica. Pe langa respectul ei pentru libertatea cercetarilor stiintifice, Biserica Ortodoxa evidentiaza pericolele care se ascund in spatele unor reusite stiintifice si subliniaza demnitatea umana si destinul divin al omului.

8. Este limpede ca situatia de criza ecologica de astazi se datoreaza unor cauze spirituale si morale. Radacinile sale sunt legate de lacomie, avaritie si egoism, care conduc la utilizarea necugetata a resurselor naturale, umplerea atmosferei cu substante poluante daunatoare si schimbarile climatice. Raspunsul crestin la problema aceasta necesita pocainta pentru abuz, cumpatare si gandire ascetica, ceea ce reprezinta un antidot pentru supraconsum si, in acelasi timp, cultivarea constiintei ca omul este iconom (administrator) al creatiei si nu un posesor al ei. Biserica nu inceteaza sa sublinieze ca si generatiile viitoare au dreptul la resursele naturale oferite noua de Creator. De aceea, Biserica Ortodoxa participa activ in diferite initiative ecologice internationale si a stabilit data de 1 Septembrie ca zi de rugaciune pentru protectia mediului natural.

9. Ca raspuns la standardizarea egalizanta si impersonala promovata in diferite feluri, Ortodoxia propune respectul pentru caracteristicile personale ale oamenilor si popoarelor. Se opune autonomizarii economiei din cauza nevoilor umane de baza si transformarii acesteia intr-un scop in sine. Progresul umanitatii nu este legat doar de cresterea standardelor de viata sau de dezvoltarea economica, in detrimentul valorilor spirituale.

10. Biserica Ortodoxa nu se implica in politica. Vocea ei ramane distincta dar si profetica, fiind o interventie benefica pentru om. Drepturile omului se afla astazi in centrul politicii ca raspuns la crizele si convulsiile sociale si politice, urmarind protejarea cetateanului de puterea arbitrara a statului. Biserica adauga la acestea si obligatiile si responsabilitatile cetatenilor, precum si nevoia unei auto-critici constante atat din partea politicienilor, cat si a cetatenilor, in vederea imbunatatirii substantiale a societatii. In principal, Biserica subliniaza ca idealul ortodox privind omul depaseste orizontul drepturilor omului stabilite si ca dragostea este mai mare decat toate , dupa cum ne-a descoperit Hristos si au experimentat toti cei care L-au urmat. Insista, de asemenea, ca un drept fundamental al omului este protejarea libertatii religioase, adica a libertatii de constiinta, de credinta, de cult (religie) si a tuturor expresiilor individuale si colective ale acesteia, incluzand si dreptul fiecarui credincios si fiecarei comunitati religioase de a-si manifesta credinta liber de orice interventie a statului, precum si dreptul la educatie religioasa publica.

11. Biserica Ortodoxa se adreseaza tinerilor, care cauta deplinatatea vietii in libertate, dreptate, creativitate, dar si iubire. Ea ii cheama sa se alature in mod constiincios Bisericii Celui care este Adevarul si Viata. Sa vina oferind trupului eclezial vitalitatea lor, nelinistile, problematicile si asteptarile lor. Tinerii nu reprezinta doar viitorul Bisericii, ci si prezentul dinamic si creativ la nivel local si mondial.

12. Sfantul si Marele Sinod a deschis orizonturile noastre catre lumea contemporana diversa. Ne-a subliniat responsabilitatea in spatiu si timp, avand intotdeauna perspectiva vesniciei. Biserica Ortodoxa, pastrandu-si intact caracterul sacramental si soteriologic (mantuitor), este sensibila la durerea, necazurile si strigatul pentru dreptate si pace al popoarelor. Ea binevesteste din zi in zi mantuirea Lui. Vesteste intre neamuri slava Lui, intre toate popoarele minunile Lui (Psalmul 95, 2-3).

Sa ne rugam ca Dumnezeul a tot harul, Care ne-a chemat la slava Sa cea vesnica, intru Hristos Iisus, El Insusi, dupa ce vom suferi putina vreme, ne va duce la desavarsire, ne va intari, ne va imputernici, ne va face neclintiti. A lui fie slava si puterea in vecii vecilor. Amin! (1 Petru 5, 10‑11).

Sursa: holycouncil.org

 

The post Mesajul Sfantului si Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1463

Id: 60398

Data: Jun 27, 2016

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).