Mitropolitul Hierotheos Vlachos a conferentiat la Iasi

Mitropolia Moldovei si Bucovinei, prin Centrul cultural-misionar Doxologia, in parteneriat cu Universitatea 'Al. I. Cuza' din Iasi, a organizat vineri, 14 octombrie, conferinta 'Teologia ca traire din perspectiva invataturii parintelui Ioannis Romanidis', sustinuta de Inalt Preasfintitul Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos si Aghios Vlasios, dupa cum informeaza Ziarul Lumina , Editia de Moldova.In prelegerea sustinuta in Aula Magna 'Mihai Eminescu' a Universitatii 'Al. I. Cuza' din Iasi, IPS Hierotheos a vorbit despre zece puncte centrale ale invataturii parintelui Ioannis Romanidis. 'Primul punct este acela ca Dumnezeul Bisericii Ortodoxe este Dumnezeul revelatiei. Dumnezeu s-a descoperit pe Sine sfintilor. Aceasta revelatie este vederea lui Dumnezeu. Sfintii il vad pe Dumnezeu in lumina asemenea celor trei ucenici care l-au vazut pe Hristos in Muntele Taborului in lumina. Ei nu numai ca vad lumina, ci o si traiesc. In acel moment al vederii lui Dumnezeu indumnezeitul este mai presus de sensuri si de cuvinte, atunci aude cuvinte necreate si are intelesuri necreate. In continuare, sfantul reda aceasta experienta in cuvinte si intelesuri create. Prin urmare, dogmele isi au rostul in a calauzi pe credinciosi la aceasta traire, iar pe de alta parte ca sa-i combata pe eretici. Al doilea punct arata ca Dumnezeu, atunci cand se descopera in lumina, este un Dumnezeu in trei lumini. Sfantul Apostol Filip ii spune la un moment dat lui Hristos: 'Doamne arata noua pe Tatal si ne este de ajuns'. Hristos i-a raspuns: 'De atata vreme sunt cu voi si nu m-ai cunoscut Filipe? Cel ce ma vede pe mine, vede pe Tatal'. Prin urmare, oamenii vad o dumnezeire in trei straluciri. Asta inseamna ca ei se impartasesc de slava si de lumina necreata a lui Dumnezeu. Ei inteleg ca nu pot sa vada izvorul din care provine aceasta lumina, asa ca au numit ceea ce vedeau 'energie-lucrare' si ceea ce nu vedeau 'esenta-fire'. Parintii nu au inteles faptul ca Dumnezeu este esenta si energie in mod filozofic-rational, ci prin propria lor traire', a spus IPS Hierotheos, care a aratat la cel de-al treilea punct continuat ca Dumnezeul Treimii apare incepand cu Vechiul Testament, si nu doar in Noul Testament. 'Toate aratarile lui Dumnezeu din Vechiul Testament sunt teofanii ale Cuvantului neintrupat, care este numit si 'Ingerul marelui sfat' de catre profetul Isaia. Exista si 'Duhul Domnului', o dumnezeire in trei straluciri: Iahve, Elohi si Duhul Domnului. In Noul Testament, Iahve se intrupeaza si descopera pe Tatal si pe Duhul Domnului. In Vechiul Testament avem teofanii ale Cuvantului neintrupat, iar in Noul Testament avem aratari ale Cuvantului intrupat. In Noul Testament stim ca este vorba de Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Prin Hristos il cunoastem pe Tatal fara sa-L vedem', a accentuat Mitropolitul de Nafpaktos si Aghios Vlasios, care a continuat sa vorbeasca despre cel de-al patrulea punct al invataturii parintelui Ioannis Romanidis.Biruirea mortii duhovnicesti si trupestiDumnezeul Treimii a creat prin Hristos intreaga lume care are ca drept cea mai inalta si desavarsita faptura omul. Dumnezeu este nezidit, necreat, in timp ce omul si lumea sunt create. Adam si Eva, inainte de cadere, aveau suflet, trup, dar si harul lui Dumnezeu, ei aveau o comuniune personala cu Dumnezeu, vorbeau cu Dumnezeu, ceea ce inseamna ca aveau partasie, comunicare si relatie cu El, traind in lumina Lui. Acesta este omul firesc, adevarat, adica are suflet, trup si Duhul Sfant. Omul nu este trihotom, ci este dihotom pentru ca are suflet si trup, dar are harul Duhului Sfant in suflet si in trup. Acesta este omul autentic creat de Dumnezeu care traieste in lumina. Al cincilea punct arata ca aceasta cadere a omului nu este una juridica, adica faptul ca nu au tinut o anumita porunca, ci este pierderea harului lui Dumnezeu. Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Romani scrie ca toti au pacatuit si s-au lipsit de slava lui Dumnezeu. Prin urmare, caderea este pierderea harului lui Dumnezeu. Aceasta este moartea duhovniceasca. Dupa pacat, omul a ramas cu trup si suflet, dar l-a pierdut pe Duhul Sfant. Acesta este pacatul stramosesc in esenta. Mai intai a fost moartea duhovniceasca, dupa care a urmat si moartea trupeasca. Mostenirea pacatului stramosesc nu sunt vinovatiile de care vorbeste Fericitul Augustin, ci faptul ca prin cadere a intrat in om stricaciunea si aceasta se transmite din generatie in generatie, la nasterea fiecarui prunc. Omul firesc avea in suflet doua lucrari: ratiunea si mintea. In cel de-al saselea punct ni se explica cum Hristos vine si isi asuma stricaciunea omului si biruieste moartea, ca sa biruiasca pacatul si pe diavol. Astfel, Hristos doreste sa-l readuca pe om la stadiul dinainte de cadere si sa-l ridice mai sus. Hristos a invatat in pilde, a savarsit minuni, iar pe unii dintre ucenici i-a luat pe Muntele Taborului ca sa le arate slava Sa. A dorit sa arate ca mai intai trebuie sa ascultam invatatura Sa, sa o aplicam ca sa putem vedea minuni, dar scopul cel mai inalt este sa urcam pe munte ca sa vedem slava Sa. Acesta este cel mai profund tel al vietii duhovnicesti: sa biruim mai intai moartea duhovniceasca pentru ca apoi sa biruim moartea trupeasca', a adaugat IPS Hierotheos, care a mentionat la cel de-al saptelea punct ca 'lucrarea de mantuire se face inlauntrul Bisericii'. 'In Biserica, toti trebuie sa ne nevoim ca sa primim harul lui Dumnezeu ca lumina' 'Biserica a existat si in Vechiul Testament prin comuniunea proorocilor cu Cuvantul neintrupat, fiind una duhovniceasca. Prin intrupare, Biserica devine trupeasca si madular al Trupului lui Hristos. In ziua Cincizecimii, Apostolii au primit Duhul Sfant si au aflat tot adevarul, adica faptul ca Biserica este Trupul lui Hristos si ca in afara Bisericii nu exista nici un alt adevar. Trupul omului este o biserica. Dupa cum biserica are Sfanta Masa in Sfantul Altar, la fel si in adancul inimii exista un altar in care se savarseste Sfanta Liturghie. Acolo are loc o Liturghie launtrica neintrerupta. Omul se intoarce la starea de dinainte de cadere, dar urca mai sus pentru ca in inima sa se savarseste o Liturghie. Al optulea punct arata ca viata eshatologica nu este cea de dupa moarte si dupa a Doua Venire, ci este viata in Hristos. Prin Hristos, Imparatia lui Dumnezeu a intrat in istorie si oamenii pot deveni partasii acestei imparatii. Punctul al noualea: Raiul si iadul exista din perspectiva omului, nu din perspectiva lui Dumnezeu. Dumnezeu este lumina si lumineaza intreaga lume, iar iadul nu a fost creat de El. Lumina necreata are doua insusiri: lumineaza si arde. Unii sunt luminati, altii ard. Dumnezeu se impartaseste ca lumina necreata, iar cei care nu sunt capabili sa o primeasca se ard. Iadul nu este nici intuneric, nici foc, asa cum le intelegem noi. Dumnezeu iubeste pe toti oamenii si le trimite harul Sau. Cei care s-au vindecat in aceasta viata vor primi harul lui Dumnezeu ca lumina. Cei care nu s-au vindecat vor trai harul ca foc. De aceea focul iadului este necreat. In Biserica, toti trebuie sa ne nevoim ca sa primim harul lui Dumnezeu ca lumina. Punctul a zecelea: parintele Ioannis Romanidis spunea ca prin intruparea Sa Dumnezeu a intrat in istorie. Biserica traieste in istorie si o sfinteste. Istoria nu se va incheia niciodata, ci se va transfigura. Scopul Bisericii este sa-l conduca pe om la cuvinte nezidite si la intelesuri necreate', a subliniat Inalt Preasfintitul Hierotheos Vlachos.Cine a fost Ioannis Romanidis Ioannis Sava Romanidis (1927-2001) s-a nascut din parinti greci, care au emigrat imediat dupa nasterea sa in America. A urmat studii teologice la Seminarul Teologic Ortodox Holy Cross, pe care l-a absolvit in 1949. In timpul studentiei la Universitatea din Yale, in 1951, a fost hirotonit preot. Parintele Romanidis si-a completat studiile la Paris si Atena, unde, in 1957, si-a luat doctoratul in teologie. In 1958 a fost numit profesor la Seminarul Teologic Ortodox Holy Cross, iar incepand cu 1968 a fost profesor la Facultatea de Teologie din Tesalonic. Activitatea sa academica, neintrerupta de pensionarea timpurie din 1984, l-a consacrat ca un erudit teolog, aparator al ortodoxiei credintei.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 796

Id: 17222

Data: Oct 17, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).