Modele de pocainta

Sfânta Maria Egipteanca este unul din modelele cele mai izbi­toare pe care monahul trebuie sa le pastreze necontenit în minte pentru a-si îmboldi zelul în vederea pocaintei. Cum ar putea deznadajdui de soarta sa constatând ca o pacatoasa atât de mare a gasit har la Dumnezeu pentru întoarcerea sa desavârsita si staruinta ei în cainta si asceza? Deplasarea sarbatorii Sfintei Maria Egipteanca din ciclul Mineielor în Duminica a V-a a Postului Mare si adaugarea unui canon consacrat ei la Canonul Mare al Sfântului Andrei Cretanul (sa ne amintim ca înaintea de cântarea Canonului Mare trebuie citita Viata Sfintei Maria Egipteanca scrisa de Sfântul Sofronie) fac din aceasta sfânta modelul prin excelenta al dispozitiei de pocainta la care îndeamna Triodul. Ce alt exemplu ar putea arata mai bine ca, „daca vrem”, cum îi place sa repete Sfântului loan Hrisostom, nici un pacat nu va ramâne de neiertat?Un alt mare model de pocainta pe care-l îndrageste îndeosebi cultul bizantin e tâlharul cel bun de pe cruce. Prin scurta sa marturisire de cre­dinta si prin simplul sau elan de cainta acesta a intrat cel dintâi în rai.„Mic glas a slobozit tâlharul pe cruce si mare credinta a aflat. Într-o clipita [mia rhope] s-a mântuit, si deschizând întâiul usile raiului, a intrat în el. Cel ce ai primit pocainta aceluia, Doamne, slava Ţie!”.Desi cainta trebuie sa fie neîncetata si sa dureze pâna la moarte, în ochii lui Dumnezeu conteaza mai putin lungimea cât intensitatea ei. Acest lucru e de ajuns pentru a justifica stabilirea unui timp concentrat cum este Postul Mare, si care reprezinta pentru fiecare „clipa” marturisirii si credintei tâlharului.Dar imnografii nu neglijeaza nimic pentru a însufleti zelul penitentilor si fac apel la toate modelele scripturistice ale caintei. Din Vechiul Testa­ment trebuie imitata pocainta lui Manase, regele lui Iuda, care, pacatuind mai mult decât oricare altul (4 Rg. 21, 11), a fost restabilit în împaratia sa dupa ce si-a marturisit pacatele si s-a smerit înaintea lui Dumnezeu (2 Par 33, 12-13).„Învinuirile lui Manase ti-ai îngramadit cu vointa, suflete, nu dând ca niste lucruri de scârba patimile si înmultind cele vrednice de ocara; dar râvnind acum cu caldura pocainta lui, câstiga-ti strapungere”.în ciuda dublului sau pacat de adulter si crima, David a fost iertat de Dumnezeu, fiindca n-a întârziat „sa se caiasca îndoit”. Compunând psalmii de pocainta si mai cu seama Psalmul 50, el s-a facut învatatorul pocaintei, care îndeamna pe fiecare sa-si marturiseasca pacatele si sa nu deznadajduiasca de bunavointa lui Dumnezeu.Ninivitenii reprezinta al treilea mare exemplu de cainta. Acestia au adaugat metanoiei postul si doliul, astfel ca exemplul lor e deosebit de potrivit în Postul Mare.Sufletul va gasi prototipuri ale pocaintei sale si în personajele Noului Testament: cananeanca, femeia cu scurgere de sânge, desfrânata, vamesul sau Petru care, scufundându-se în apa, a fost mântuit de Hristos, Care i-a întins mâna, si a carui cainta si lacrimi au fost placute Lui dupa ce acesta si-a tagaduit învatatorul. Pe calea Postului Mare, si îndeosebi în Joia Saptamânii a V-a, sufletul recapituleaza, asadar, toate modelele scripturistice ale metanoiei si se straduieste sa le aplice lui însusi:„Ca vamesul suspin, ca pacatoasa lacrimez, ca tâlharul strig: «Pomeneste-ma, îndurate!» Ca orbul glasuiesc: «Fiul lui Dumnezeu, deschide-mi ochii sufletului, cei arsi de rautatea vicleanului înselator»”.Cainta e cea mai importanta din virtutile dezvoltate de imnografia Triodului si constituie aproape întreaga sa substanta. Ea apare ca articularea mai multor etape: constientizarea pacatului, întoarcerea mai întâi la sine, iar mai apoi la Dumnezeu, marturisirea si iertarea. Dar ea e constituita si de un proces de conlucrare între om, care trebuie sa adauge caintei asceza, si Dumnezeu, a Carui milostivire transcendenta poate face ca metanoia sa apara drept un har si drept piscul vietii duhovnicesti.(Extras din Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic, Ediția a III-a, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Deisis, Sibiu, 2008)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 732

Id: 38325

Data: Feb 20, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).