Moralitatea in societatea contemporana

Una dintre cele mai agresive patimi ale zilelor noastre este desfranarea. Este greu sa luptam cu viclesugurile acestei patimi, mai ales ca le gasim pretutindeni. La inceputul anilor '90, s-a produs o invazie necontrolata a pornografiei, devenita bun de consum. Din pacate, cei mai expusi sunt adolescentii si tinerii. Lupta este una grea si de durata. Sfanta Maria Egipteanca ne arata ca eliberarea deplina poate dura o perioada direct proportionala cu robia noastra fata de ea sau chiar o viata intreaga.In urma cu un mileniu si jumatate, o femeie de moravuri usoare a renuntat la o viata plina de placeri pentru singuratatea si salbaticia pustiei. Timp de 47 de ani s-a luptat pentru cei 17 ani petrecuti in desfranari de tot felul. Astfel, cea mai mare pacatoasa, Maria Egipteanca - caci despre ea este vorba -, a primit in dar sfintenia, devenind cel mai concludent exemplu de pocainta. Astazi, societatea contemporana a devenit atat de pervertita, incat modelul Sfintei Maria Egipteanca trece neobservat. Traim intr-o epoca a libertatilor de tot felul, a ridicarii patimilor la rang de virtute.'Patimile par a fi cultivate cu multa intensitate, pana la paroxism, incat parintii duhovnicesti de altadata au avut perfecta dreptate spunand ca patimile calaresc lumea aceasta, in timp ce virtutile crestine sunt luate in deradere si adesea uitate', spune pr. prof. dr. Ioan C. Tesu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa 'Dumitru Staniloae' din Iasi. Dar cea mai agresiva dintre patimi, mai sustine parintele, este patima desfranarii, si citeaza pe Sfantul Ioan Casian care, denuntandu-i viclenia si gravitatea, spunea ca aceasta patima ataca neamul omenesc din primele momente ale tineretii (din primele clipe in care se desteapta pofta si placerea) si este biruita de foarte putini pana la moarte. Printre acestia se numara si Sfanta Maria Egipteanca, care si-a dat seama de amploarea decaderii si s-a pocait plangand si rugandu-se departe de lume si de ispite, in pustiul Iordanului.Este greu sa luptam cu momelile acestei patimi astazi poate mai mult ca oricand, mai ales ca le gasim pretutindeni. 'Analistii 'spiritului vremii' vorbesc despre eliberarea sexuala a femeii, despre emanciparea si democratizarea relatiilor sexuale, despre o noua 'dezordine amoroasa', ceea ce tradeaza o lume erotizata, o lume aflata in cautarea si cultivarea placerilor, de cele mai multe ori inferioare si trupesti', nuanteaza pr. Ioan C. Tesu.Limita de jos a vulgaritatiiMesajul sexual atat de prezent si tolerat de contemporani a explodat la inceputul anilor a90 in Romania, sustine Mirel Banica, cercetator stiintific la Academia Romana. 'S-a produs o invazie profunda, abundenta si complet necontrolata a pornografiei de natura occidentala, in sensul ca ea iese din subteran si devine bun de consum. Şi cred ca aceasta lipsa de control care s-a produs atunci este specifica nu atat Romaniei, cat tuturor tarilor comuniste. Pornografie si imagini cu tenta sexuala exista si in Occident, numai ca ele sunt mult mai bine filtrate in ceea ce priveste publicarea si difuzarea lor, sunt concentrate in anumite locuri stiute ca fiind locuri de viciu.' Acesta vorbeste si despre o 'valmasie a imaginilor', si aduce ca exemplu tarabele unde gasim carti de bucate langa reviste dedicate sexualitatii umane.O alta ruptura s-a produs la orizontul anilor 2000, odata cu democratizarea internetului. 'Nu stiu cum se face, dar intotdeauna pornografia a mers cu avansul tehnologic, pentru ca sunt foarte multi bani in aceasta industrie si intotdeauna a fost interesata de cele mai noi cuceriri ale tehnicii pentru a-si difuza mesajul; acesta este un paradox al lumii moderne. Internetul s-a democratizat, nu mai este doar un instrument de lucru pentru cercetatori si oameni de stiinta, ci el a patruns in casele tuturor. Fiind o mare democratie si o mare gradina deschisa, unde gasesti orice, dar trebuie sa stii sa culegi, internetul este un mare purtator al imaginilor de genul acestora. Internetul este un instrument pur vizual, si cel care isi tine ochiul curat isi tine si sufletul curat. Sunt aici ispite care erau greu de banuit in urma cu mai putin de 10 ani, iar Biserica are un cuvant greu de spus. Cred ca e o patima moderna de care nu ne putem lipsi, pe de o parte, dar care este un mare pericol, pe de alta parte. E foarte greu sa discerni graul de neghina in acest caz', mai spune Mirel Banica.In Romania presiunea imaginilor sexuale sau cu tenta sexuala este mai mare decat in Occident, pentru ca ele nu sunt filtrate, si nu doar in publicitate, ci si in televiziuni. 'Lipseste parca un anumit minim de bun-simt, pentru ca in acea disperata si nebuneasca goana dupa rating, cum spun ei, ceea ce vinde cel mai bine, tot corpul, tot sexualitatea este. Şi s-a intrat intr-un soi de spirala infernala in care toata lumea pierde, pentru ca s-a ajuns la limita cea mai de jos a vulgaritatii. Un teolog cred ca ar spune ca e o patima. Oamenii s-au obisnuit cu genul acesta de imagini, spre exemplu numai dimineata, in metrou sau autobuz intalnim acea masa de oameni care citeste cu pasiune tabloidele - ziare care nu spun nimic de fapt. Pentru mine este foarte clar ca acolo este un fenomen de dependenta clara. Asa cum unii isi beau cafeaua de dimineata, altii isi iau portia de scandal, de imagini desantate la limita limitei pornografiei, imi pare rau sa spun - si nu sunt un pudibond. Lucrul acesta da o foarte mare dependenta din care se poate iesi foarte greu', crede cercetatorul stiintific.'Pacatul altereaza psihicul si spiritul adesea ireversibil'Şi asa se deschide o imensa cutie a Pandorei. Cei mai expusi sunt adolescentii si tinerii. 'Genul acesta de imagini si de informatii de natura sexuala a devenit moneda de schimb in curtea scolii, in salile de clasa. Deci, se consuma', conchide Mirel Banica. Psihologul clinician Mihaela Sahlean este de aceeasi parere: 'Generatia tanara de astazi, din pacate, este asaltata, inundata de enorm de multi stimuli cu conotatie sexuala, mai mult sau mai putin expliciti, si as face aici trimitere in special la internet si la mass-media. Pentru dependentul sexual acesti stimuli sexuali sunt asemenea alcoolului pentru alcoolici, asemenea drogului pentru dependentii de drog'. Odata activati acesti stimuli, se ajunge la consumul de filme pentru adulti, de pornografie care 'practic ii intoxica treptat, le intareste dependenta, ajungand sclavii unor dorinte pacatoase, unor dorinte murdare care le altereaza psihicul si spiritul adesea ireversibil', mai spune psihologul, care explica ca dependentii au autocontrolul foarte diminuat. 'Un alt aspect negativ, ambalat din pacate farmaceutic de aceasta data, este acea promisiune a performantei sexuale prin pastile, pilule, tablete. Putem estima moralitatea unei societati prin consumul de pastile ce promit performante sexuale, cat si prin consumul de contraceptive. Adica momentul intim dintre barbat si femeie nu mai este privit ca mijloc de procreare, ci, din pacate, devine scop in sine, cu alte cuvinte, devine prioritate. Astfel, putem intalni hipersexualitatea in toate formele ei: nimfomania, donjuanismul, care ajung modele, din pacate, promovate si apreciate intr-o societate in declin', sustine lect. univ. dr. Mihaela Sahlean, care spune ca 'nevoia sexuala este fiziologica, pe cand dependenta sexuala implica o tulburare in plan comportamental. Preocuparile sexuale exagerate determina o indepartare de la normalitatea comportamentala. Dependenta sexuala este o sexualitate compulsiva, asupra careia nu mai exista control'.De la aceasta toleranta a mesajului sexual, care s-a transformat in dependenta, s-a ajuns ca 'in relatiile dintre parteneri - fie ca este vorba de o prietenie, fie ca este vorba de familie sau casnicie - sa fie cautata adesea placerea personala, fizica, juisarea trupeasca, ignorandu-se adevaratele calitati ale 'sufletului pereche'. Mare parte dintre tinerii de astazi, atunci cand se implica intr-o relatie, pun pret nu atat pe valorile comune, pe moralitatea sau calitatile spirituale ale celuilalt, ci sunt 'fermecati' de aspectul fizic, de infatisare, de tinuta care se vrea tot mai provocatoare, de stilul tot mai libertin, toate acestea considerate a fi expresii ale lipsei de prejudecati, forme de dezinhibare', spune pr. prof. dr. Ioan C. Tesu.Desfranatul nu mai vede in celalalt un 'cineva', o persoana care s-a implicat in aceasta relatie din dorinta de a-si completa anumite doruri nealinate si de a-si implini anumite trebuinte nu atat trupesti, cat mai ales spirituale - nevoia de comunicare si dialog, de completare si comuniune -, ci un 'ceva' avand calitatile unui obiect. Iar daca subiectul sau persoana trebuie cucerita, obiectul pur si simplu trebuie posedat'.Relatia conjugala are binecuvantarea BisericiiParintele vorbeste si despre lupta cu aceasta patima si despre discernamantul credintei noastre ortodoxe in privinta poftei si a placerii trupesti. 'Afectele' nevinovate, care au patruns dupa caderea protoparintilor in pacat, cat timp sunt satisfacute 'in mod natural si normal, ajuta la induhovnicirea trupului, la sublimarea facultatilor lui si conduc intreaga fiinta umana catre desavarsire. Atunci cand, dimpotriva, sunt satisfacute in mod pacatos si patimas, ca expresii ale iubirii de sine, ele sunt piedici in calea implinirii umane si a mantuirii. Biserica Ortodoxa nu recomanda distrugerea sau suprimarea lor, ci sublimarea sau pnevmatizarea acestora, orientarea lor intr-o directie spirituala, care sa conduca la induhovnicirea intregii fiinte si vieti umane'. 'Asadar, placerea procurata de relatia trupeasca sau conjugala dintre barbat si femeie nu este considerata odioasa sau pacatoasa atat timp cat ea respecta sensul si finalitatea pe care Dumnezeu i-a dat-o: aceea de manifestare, chiar si la acest etaj - trupesc -, a iubirii plenare dintre cei doi si conducand spre darul nasterii de prunci. Insa lipsa disciplinei in implinirea ei ii aduce fiintei umane multe frustrari si neimpliniri, pentru ca, pe de o parte, putem observa ca oamenii, din acest punct de vedere, se impart in unii care lupta sa isi controleze si sa isi spiritualizeze aceste facultati, in timp ce altii traiesc in robia grea a unui trup rebel, iar pe de alta parte, implinirea acestei functii, satisfacerea acestui afect, poate deveni izvorul unor mari impliniri trupesti si sufletesti din viata omului sau, in mod contrar, sursa unor frustrari, dezechilibre si grave neimpliniri.'Lupta impotriva ei este una grea si de durata. Sfanta Maria Egipteanca ne arata ca eliberarea deplina poate dura o perioada direct proportionala cu robia noastra fata de ea sau chiar o viata intreaga, pentru ca ramane amintirea ei pacatoasa. Solutiile propuse de pr. Ioan C. Tesu sunt fie ascetice, adresate trupului: cumpatarea la mancare, bautura si somn, adica infranarea sau postul trupesc; paza simturilor, in special vazul, auzul, pipaitul si mirosul, dar si a gandurilor si a mintii, prin trezvie; supravegherea comportamentului, a imbracamintei, a gesturilor si a cuvintelor noastre, dar si a celor prin care 'vine ispita'. Dintre mijloacele duhovnicesti de lupta impotriva ei recomanda: discernamantul spiritual; respingerea amintirilor si a fanteziilor de aceasta natura; evitarea tuturor ocaziilor care ar putea declansa patima; sfatuirea duhovniceasca, alaturi de un parinte spiritual incercat si marturisirea sincera a pacatelor si a gandurilor sovaielnice inaintea sa; rugaciunea staruitoare de cerere a ajutorului lui Dumnezeu; lectura duhovniceasca; meditarea asupra frumusetilor familiei si a casniciei crestine.Dar si binecuvantare in familie'Oprindu-ne asupra acestui din urma mijloc ascetic de lupta mentionat si in mod deosebit in acest an consacrat Sfintei Taine a Cununiei, mai spune pr. prof. dr. Ioan C. Tesu, as dori sa mentionez faptul ca spiritualitatea ortodoxa dezvolta cea mai frumoasa si inalta invatatura despre rostul sotilor, unul in viata celuilalt, si a familiei crestine in desavarsirea umana. Invatatura rasariteana considera ca Dumnezeu, in atotstiinta, atotintelepciunea si iubirea Sa infinita, stie ca viata omului este plina de incercari si ispite si ca scopul acesteia - mantuirea - este un ideal dificil de ajuns si, din bunatatea Sa negraita, ii ofera omului 'ajutor pe potriva sa'. Astfel, pentru sotul crestin, sotia sa reprezinta cea mai inalta si frumoasa binecuvantare pe care o poate primi el in viata aceasta, pentru ca ea sa ii impodobeasca existenta cu trasaturile legate mai ales de feminitatea sa: delicatete, bunatate, tandrete, blandete si puritate, virtuti fundamentale in dobandirea desavarsirii. In mod similar, pentru femeia crestina, sotul ei constituie cel mai inalt dar care il poate ea primi, pentru ca si el, la randul sau, sa-i impodobeasca viata sotiei sale cu insusirile legate mai ales de fermitatea, vointa, caracterul si consecventa sa. In cadrul familiei, fiecare dintre ei ii ofera celuilalt ceea ce are mai frumos si inalt, nesaracind cu nimic, ci sporind si imbogatindu-se pe el si pe celalalt, intr-un dialog sublim al iubirii si daruirii. Intr-o ultima exprimare, putem spune ca biruinta deplina asupra patimii desfranarii presupune lupta intensa, marturisire curata si sincera si speranta in ajutorul lui Dumnezeu . (Articol publicat in Ziarul Lumina, Editia din data de 10 aprilie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1364

Id: 12923

Data: Apr 10, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).