Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos este lucrarea tainica a Preasfintei Treimi

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in cuvantul de invatatura rostit pe 23 decembrie 2012 in Paraclisul Sfantul Grigorie Luminatorul din Resedinta Patriarhala, a explicat semnificatiile pericopei evanghelice a Duminicii dinaintea Nasterii Domnului de la Sfantul Evanghelist Matei, capitolul I, versetele de la 1 la 25, care face referire la Genealogia Mantuitorului. Evanghelia de astazi este plina de intelesuri duhovnicesti si ne arata ca pregatirea pe care Dumnezeu a pregatit-o pentru venirea lui Hristos ne-a indemnat si pe noi la o pregatire de sase saptamani de post, de rugaciune, cantare, milostenie, pentru a primi cu bucurie si cu folos duhovnicesc Sarbatoarea Mare si Sfanta a Nasterii Domnului sau a Craciunului. Sarbatoarea Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos este deci pregatita intr-un fel prin aceasta Duminica din Evanghelia care se citeste astazi si anume, ea ne arata ca Dumnezeu are un plan de mantuire a lumii si acest plan de mantuire s-a desfasurat in etape, in trepte pregatitoare astfel incat Dumnezeu a apelat la oameni si a respectat libertatea lor de a raspunde chemarii Lui. Sfantul Evanghelist Matei si Sfantul Evanghelist Luca in genealogiile, in lista de neamuri sau generatii pe care ni le prezinta vor sa arate legatura dupa trup care exista intre generatii pana la Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos cand Se intrupeaza Fiul lui Dumnezeu si devine Fiul Omului. Avem deci o lucrare tainica a Preasfintei Treimi , a spus Preafericirea Sa, dupa cum informeaza Radio TRINITAS.Generatiile prezentate sunt generatii de oameni drepti, oameni ai credintei Desigur, exista o diferenta si anume, faptul ca Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Matei se adreseaza evreilor si de aceea genealogia incepe cu Avraam pe cand Sfantul Evanghelist Luca se adreseaza neamurilor deci si altor popoare decat evreilor si in genealogia stabilita de el se trece dincolo de Avraam si se ajunge pana la Adam cel creat de Dumnezeu ca fiind primul om, ca fiind stramosul neamului omenesc impreuna cu Eva. Deci, stramosii Adam si Eva sunt inceputul neamului omenesc. Ceea ce retinem in mod deosebit din Evanghelia de astazi in ceea ce priveste enumerarea generatiilor de la Avraam pana la Hristos este aceasta continuitate a parintilor dupa trup ai Domnului nostru Iisus Hristos pana la Iosif, logodnicul Mariei care era din neamul lui Iuda. De ce continuitatea aceasta se stabileste pe linie barbateasca? Generatiile sunt grupate in trei grupe de cate 14 neamuri sau generatii. Aceasta grupare in trei este si simbolic o intelegere a lucrarii tainice a Sfintei Treimi in umanitate pentru a pregati venirea in lume a Fiului lui Dumnezeu Celui vesnic Care Se face om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Generatiile deci sunt grupate in trei si anume, de la Avraam pana la David, de la David pana in stramutarea in Babilon si de la stramutarea in Babilon pana la Hristos. Cifra de 14 este formata din de doua ori 7. Şapte inseamna perfectiunea in lumea aceasta pamanteasca si faptul ca e combinat de doua ori 7 pentru a da 14 inseamna ca aceste generatii care au raspuns chemarii lui Dumnezeu s-au straduit sa ajunga la o anumita perfectiune atat in ceea ce priveste curatia sufletului cat si curatia trupului. Este de remarcat faptul ca generatiile acestea sunt generatii de oameni drepti, oameni ai credintei. Patriarhul Avraam este Parintele credintei care vede duhovniceste prezenta lui Dumnezeu Cel nevazut si merge spre o tara fagaduita, dar necunoscuta. Prin credinta, asa cum ne arata Apostolul de astazi, proorocii au prezis, au prevazut, au vazut inainte pe Cel Ce va veni, pe Iisus Hristos. Este vorba de 42 de generatii, 42 de neamuri care asteapta in mod activ cu speranta, cu credinta si cu dor venirea lui Mesia, venirea Unsului lui Dumnezeu , a mai spus Patriarhul Romaniei. Pregatirea omenirii pentru venirea Domnului Iisus Hristos este o lucrare dumnezeiasca pedagogica deodata discreta si consistentaIn cuvantul Intaistatatorului Bisericii Ortodoxe Romane se mai arata ca aceasta pregatire a omenirii este o lucrare dumnezeiasca pedagogica deodata discreta si consistenta. Exista intre dreptii Vechiului Testament o multime de persoane care au o semnificatie simbolica ca preinchipuiri sau prefigurari ale lui Iisus Hristos ca de pilda Dreptul Abel, Dreptul Iosif, oameni nevinovati, Dreptul Iov care sufera si devine rabdator in suferinta fara sa se razvrateasca, desi nu intelege de ce trebuie sa sufere. Deci, avem chipuri ale lui Hristos intr-o forma anticipata. Avem pe proorocul Ilie care trece Iordanul si este inaltat la Cer pe un car de foc. Este vorba deci de o prefigurare a Inaltarii la Cer a lui Hristos. Avem deci o lucrare pedagogica a lui Dumnezeu atat prin scrieri cat si prin modul de a fi al unor persoane drepte, alese de Dumnezeu ca sa fie model in lume pentru pregatirea lumii spre a primi pe Hristos . Oameni cu credinta puternica si cu fapte de multa jertfelnicieDe asemenea, Preafericirea Sa a apreciat ca in aceste 42 de generatii exista oameni cu credinta puternica si cu fapte de multa jertfelnicie. Retinem in mod deosebit faptul ca intre aceste persoane enumerate de Sfantul Evanghelist Matei pe linie de descendenta barbateasca sunt pomenite si patru femei de alt neam decat de neam evreu si aceste femei sunt un simbol, un semn ca Dumnezeu cheama la mantuire nu numai pe evrei, ci si pe cei de alt neam si nu lucreaza doar prin barbati, ci si prin femei, astfel incat in Hristos sunt chemati la sfintenie si la mantuire atat barbatii cat si femeile. Deci, avem pe Tamara si Rahab, femei canaaneence, pe Rut femeie moabiteanca si pe Batseeba femeie hitita, de neam hitit. Retinem insa din Sinaxarul Mineiului pe luna decembrie ca in aceasta duminica se face pomenirea lui Avraam si a dreptilor si a proorocilor care au contribuit la pregatirea omenirii pentru venirea lui Hristos. Mai intai sunt mentionati ca stramosi ai nostri Adam si Eva si apoi sunt enumerati dreptii Vechiului Testament cei mai cunoscuti incepand cu Dreptul Abel care a fost ucis pe nedrept de Cain. Urmeaza Set, mai tarziu Sem, Noe care sunt prefigurari ale lui Hristos si lucratori pentru venirea lui Hristos. Avem cateva zeci de drepti enumerati in Sinaxarul duminicii de astazi. Apoi avem dreptul si patriarhul Avraam, parintele credintei, fiul lui Terah care vine din Urul Caldeii dintr-o tara in care erau o multime de zei pagani, dar el este parinte al credintei, crede in Dumnezeu Cel nevazut, dar prezent, Facatorul Cerului si al pamantului. Patriarhul Avraam are ca fiu pe Isaac patriarhul si Isaac a dat nastere lui Iacov Patriarhul. Deci, avem acesti trei mari patriarhi Avraam, Isaac si Iacov. Iar doisprezece fii ai lui Iacob se numesc tot patriarhi si al patrulea dintre ei se numeste patriarhul Iuda. Din semintia lui Iuda s-a nascut Hristos pentru ca Iosif, logodnicul Mariei era de neamul lui Iuda. Deci, avem patriarhii Vechiului Testament, cei doisprezece patriarhi incepand cu Ruben si terminand cu Veniamin sunt si parintii de origine ai celor douasprezece semintii a lui Israel. Şi dupa lupta cu ingerul Iacov s-a numit Israel. De aceea, exista aceasta legatura intre cele douasprezece triburi sau semintii ale lui Israel ca descendente din patriarhul Iacob si toata aceasta lucrare de pregatire a omenire pentru venirea lui Hristos poporul ales este descendent din Iacov si schimbarea numelui din Iacob sau Iacov in Israel este una profetica pentru ca Israel inseamna in limba ebaraica Is-ra-El, barbatul care a vazut sau va vedea pe Dumnezeu. Şi L-a vazut Iacov pe Dumnezeu, forma ingerului, si s-a luptat cu ingerul si i-a spus ‘Nu te las pana cand nu ma binecuvintezi’ si l-a binecuvantat pe Iacob, iar aceasta binecuvantare a fost o binecuvantare data pentru poporul lui Israel ca popor prin care se pregateste venirea lui Mesia, dar spre folosul tuturor popoarelor pentru mantuirea intregii omeniri .   Hristos Domnul doreste ca oamenii sa se renasca in ElPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat faptul ca Nasterea Mantuitorului Hristos a fost una mai presus de fire: Avem drepti, patriarhi, imparati sau regi si o multime de prooroci ai Vechiului Testament ca Moise si Samuel si Daniel, cei trei tineri din Babilon care prefigurau lucrarea Preasfintei Treimi in Taina Intruparii Mantuitorului Iisus Hristos si puterea lui Dumnezeu de a-i izbavi pe oameni in situatii de limita dificile care a izbavit pe cei trei tineri din focul din cuptorul de la Babilon si pe Daniel din groapa cu lei salbatici. Aceasta putere mai presus de fire este amintita mai des in aceasta perioada pentru a arata ca si Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos este una mai presus de fire fiindca Hristos Domnul se naste din Fecioara Maria, dar fara samanta barbateasca, fara initiativa din partea omului, deci este o lucrare dumnezeiasca deosebita astfel incat prin Nasterea Mantuitorului dupa trup de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria este deja inaugurata Nasterea dupa Duhul. De aceea, in Biserica primara Sarbatoarea Nasterii si Sarbatoarea Botezului Domnului erau unite. Prin aceasta s-a aratat ca Hristos Domnul Cel nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria doreste ca oamenii sa se renasca in El, prin lucrarea Duhului Sfant sa devina fii ai lui Dumnezeu dupa har, dupa cum El a devenit fiu al omului prin nasterea din femeie. Aceasta nastere este scoasa in evidenta in partea a doua a Evangheliei de astazi cand ingerul ii spune lui Iosif ca ceea ce s-a zamislit in pantecele Fecioarei este de la Duhul Sfant si ca ea va naste un fiu pe care Il vei numi Iisus care inseamna Dumnezeu mantuieste intrucat El va izbavi, va mantui poporul de pacatele lor, folosind pluralul, adica poporul format din multime de oameni. Şi Iosif l-a inteles prin aceasta instiintare pe Arhanghelul Gavriil ca nasterea pruncului Iisus din Fecioara Maria este una neobisnuita, este una rezultata din lucrarea lui Dumnezeu .Intruparea lui Hristos are ca scop renasterea omenirii prin lucrarea Sfantului Botez Avem deci in aceasta duminica dinaintea nasterii Domnului prezentarea pregatirii generatiilor pentru venirea mantuitorului Iisus Hristos, dar si o lamurire data despre faptul ca nasterea dupa trup a Domnului este una reala dupa trup, insa una in care initiativa nu apartine omului, ci lui Dumnezeu. De aceea, cei care vor crede in Iisus si se vor boteza vor deveni fii ai lui Dumnezeu dupa har, asa cum ne spune Sfantul Evanghelist Ioan zicand ca cei care L-au primit si au crezut in El vor fi fii ai lui Dumnezeu. Le-a dat puterea sa se faca fii ai lui Dumnezeu, nu nascuti din sange nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu. Deci, aceasta intrupare a lui Hristos are ca scop renasterea omenirii prin lucrarea Sfantului Botez. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca impreuna cu dreptii, cu sfintii din Sfanta Scriptura si din toata istoria Bisericii sa ne bucuram de Nasterea lui Hristos spre slava lui Dumnezeu si spre bucuria sfintilor si a noastra. Amin! .Duminica viitoare Biserica Ortodoxa se va afla in Duminica dupa Nasterea Domnului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 774

Id: 27084

Data: Dec 23, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).