Neamtul pentru care Ortodoxia inseamna acasa - Dialog cu parintele arhidiacon Martin Lissmann din Köln, Germania

Parintele arhidiacon Martin Lissmann, neamtul ortodox de la Köln, este un om sedus de frumusetea Ortodoxiei. Din 2003, de la hirotonia sa ca diacon, slujeste printre românii din diaspora si propovaduieste valorile Ortodoxiei în Occident. La sarbatoarea Pogorârii Sfântului Duh din acest an a fost hirotesit arhidiacon în parohia româneasca din Köln de catre Înaltpreasfintitul Serafim, Mitropolitul ortodox român al Germaniei, Europei Centrale si de Nord. În dialogul ce urmeaza am aflat câteva marturii din drumul cautarii parintelui Martin, din bucuria îmbratisarii Ortodoxiei. Parinte arhidiacon Martin Lissmann, de ce Ortodoxia? Şi de ce Ortodoxia româneasca? Raspunsul este foarte scurt si de aceea poate pe deplin înteles numai de catre teologi. Ca teolog luteran, am ajuns la sfârsitul studiilor la concluzia ca luteranismul nu mai face diferenta dintre adevar (Ortodoxie) si eroare (erezie). Cum as fi putut sa fiu pastor luteran daca fiecare pastor este propriul sau „papa“? O Biserica, încetând sa-si exercite întreaga autoritate învatatoreasca prin slujirea episcopala, înceteaza sa mai fie Biserica. Cautând apoi Ortodoxia la mama mea „Roma“, a trebuit sa recunosc faptul ca nici Roma nu mai e ortodoxa, fiindca este mentinuta învatatura de la primul Conciliu de la Vatican, care spune ca „...episcopul învata ex cathedra, «ex sese, et non ex consensu ecclesiae» («de la sine, si nu prin consensul Bisericii», tr. n.)“, adica el este învatatorul si conducatorul, si nu colegiul episcopilor ca un întreg, dupa învatatura apostolica. Prin audierea ulterioara a cursurilor domnului profesor dr. Peter Kawerau, care tinea pe atunci prelegeri despre patriarhul Fotie la Institutul Bisericilor Rasaritene de la Universitatea din Marburg, Germania, am înteles clar ca Ortodoxia nu mai este învatata si profesata în Vechea Roma de pe Tibru, ci în Noua Roma de la Bosfor. Mi-am dorit pentru mântuirea mea sa apartin Bisericii lui Hristos, fiind astfel necesara o convertire de la Wittenberg la Constantinopol. Cum v-ati întâlnit cu Ortodoxia româneasca?În timpul unei conferinte teologice din 1967, care a avut loc în Schleswig, lânga Hamburg, l-am cunoscut pe parintele român dr. Liviu Stan, profesor universitar de drept canonic, care m-a convins, dupa un dialog purtat în masina mea si care a durat 7 ore, pe drumul din Schleswig la Heidelberg, sa încep studiul teologic ortodox la Bucuresti, si nu la Atena, asa cum îmi planificasem pâna atunci. Am fost botezat în 1965 la Catedrala patriarhala din Bucuresti, avându-l ca nas pe reputatul parinte canonist Liviu Stan. Ce poate învata un ortodox de la un luteran? Ce poate învata un luteran de la un ortodox?Raspunsul meu poate fi redat întorcând o întrebare ironica: ce poate, dupa parerea ta, sa învete Sfântul Atanasie de la Arie? În ceea ce priveste dogmele, nimic; în ceea ce priveste retorica utilizata, poate câte ceva. Ce poate învata un luteran de la un ortodox? El poate învata ca Sfânta Scriptura nu poate fi interpretata dupa principiile filosofice relativiste, ci numai în contextul infailibilitatii bisericesti, cautând astfel cu adevarat pe Hristos si mântuirea. Aici ar fi mult mai multe de adaugat decât ne permite un scurt interviu.

Cum a ajuns la dreapta credinta

Arhidiaconul Martin Lissmann s-a nascut în 1937, anii copilariei s-au dovedit pentru sfintia sa o experienta traumatizanta. Orfan în urma celui de-al Doilea Razboi Mondial, cautarea lui Dumnezeu - adevaratul Tata - nu a încetat pâna la întâlnirea cu Biserica Rasaritului, cautarile adâncindu-se într-atât, încât a ajuns cleric ortodox. Şi-a început studiile teologice în 1958 la Marburg, Germania, apoi a studiat la Chicago, SUA, în paralel teologia evanghelica si catolica la colegiul iezuit (1959-1965), pentru a descoperi într-un final Ortodoxia în întelesul ei de „acasa“, asemenea dregatorului reginei Etiopiei, care l-a întâlnit pe Apostolul Filip pe drumul de la Ierusalim catre Gaza. Muzician profesionist, în tinerete a dirijat cunoscutul oratoriu „Messias“ al lui Händel la Chicago. Tot acolo l-a audiat la cursuri pe Mircea Eliade, iar mai târziu, pe parintele Dumitru Staniloae la Bucuresti. Ca vest-german, studiul teologiei într-o tara aflata sub regim comunist a reprezentat un curaj motivat doar de puterea credintei, de convingerea ca nicaieri altundeva Ortodoxia nu poate fi mai bine traita decât la ea acasa, chiar daca timpurile pareau a fi potrivnice. Studiile de teologie ortodoxa între anii 1965 si 1969 la Bucuresti si 1970 la Atena si le-a încheiat cu specializarea în drept canonic. Mare iubitor al cartii, a lucrat apoi ani în sir ca bibliotecar la Köln.Asa cum pentru parintele aproape octogenar Ortodoxia a devenit patrie pentru cele sufletesti, tot asa România a devenit patrie pentru cele trupesti. Îsi petrece deseori lunile de vara pe valea Şugaului, lânga Bicaz, acolo unde - aproape de manastirile din Neamt si de crestele Ceahlaului - se simte cu adevarat „acasa“. (Interviu realizat de Dumitru Popoiu si publicat în “Ziarul Lumina” din data de 26 noiembrie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 969

Id: 35897

Data: Nov 26, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).