O noua poarta a cerului in Arhiepiscopia Romanului si Bacaului

01

Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la sfintirea bisericii cu hramul Sfantul Mare Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, parohia Goioasa, comuna Agas, Protopopiatul Moinesti, jud. Bacau, duminica, 24 iulie 2016:

Construirea si sfintirea unei noi biserici reprezinta o dovada a credintei vii si jertfelnice marturisita de o comunitate harnica si darnica, deoarece numai prin lumina credintei avem incredintarea celor nadajduite (cf. Evrei 11, 1).

Construita cu multa jertfa si ravna duhovniceasca, noul lacas de cult care se sfinteste astazi este implinirea unui proiect elaborat initial in anul 1991, de catre ierarhul de pioasa amintire Eftimie Luca, chiriarhul din acea vreme a eparhiei Romanului.

Ca spatiu sacru de rugaciune, biserica sfintita este in acelasi timp darul oamenilor pentru Dumnezeu si darul lui Dumnezeu pentru oameni, o noua Casa a Preasfintei Treimi, intrucat biserica aduna pe oamenii credinciosi in iubirea milostiva a Preasfintei Treimi. De aceea, catre sfarsitul slujbei de sfintire a bisericii se canta: Aceasta Casa, Tatal a zidit-o, Fiul a intarit-o, Duhul Sfant a innoit-o, a luminat-o si a sfintit sufletele noastre.

Prin urmare, o biserica in care se savarsesc Sfintele Taine ale iubirii eterne a lui Dumnezeu pentru oameni este un semn de binecuvantare asupra comunitatii credinciosilor si asupra localitatii in care a fost sfintita aceasta biserica.

Biserica noua pe care credinciosii o ofera Mantuitorului Iisus Hristos ca dar sau ofranda a credintei, harniciei, priceperii si darniciei lor devine, prin sfintire, Poarta a cerului si Casa a lui Dumnezeu (Facere 28, 17), asa cum auzim din rugaciunile de sfintire a noii bisericii.

Prin aceasta poarta a cerului intra Hristos - Imparatul Slavei, Cel ce, dupa Invierea Sa din morti, S-a inaltat intru slava la cer si a asezat umanitatea Sa pe tronul slavei Preasfintei Treimi. Prin sfintirea bisericii noi, Hristos intra in mod tainic in aceasta biserica si ramane mereu prezent in ea prin Sfintele Taine savarsite aici, daruind celor ce se roaga darurile Sale ceresti: iertarea pacatelor, fericirea comuniunii cu El si arvuna vietii vesnice din Imparatia lui Dumnezeu, dupa cum ne arata cele trei Evanghelii care se citesc la sfintirea bisericii noi. Astfel, biserica nou sfintita devine Casa lui Dumnezeu sau Casa Preasfintei Treimi, pentru cei care sunt botezati in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh, asculta cuvantul lui Dumnezeu si pazesc poruncile Lui.

Dumnezeu este pretutindeni prezent, dar in mod prioritar, preferat si consacrat este prezent in biserica, in Casa Lui, unde vede, asculta si binecuvinteaza pe cei care Il cheama in rugaciune si implinesc voia Lui in viata lor, dupa cum se arata in prima rugaciune de la sfintirea bisericii (Rugaciunea lui Solomon).

Numita laborator al Invierii (Sfantul Maxim Marturisitorul) sau anticamera a Imparatiei cerurilor (Sfantul Nicolae Cabasila), fiecare biserica ortodoxa preinchipuie cerul pe pamant , dupa exprimarea Sfantului Gherman, Patriarhul Constantinopolului, pentru ca pe om sa-l inalte duhovniceste la ceruri.

Noi cinstim biserica lacas de cult si ne inchinam in fata Sfantului Altar pentru ca in biserica este prezent si lucrator prin harul Sau Insusi Domnul Iisus Hristos, Cel ce sfinteste obstea credinciosilor ca s-o infatiseze Siesi, Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci ca sa fie sfanta si fara de prihana (cf. Efeseni 5, 23).

Prin venirea in biserica sfintita, prin inchinarea la sfintele icoane, prin participarea la sfintele slujbe, prin impartasirea cu Sfintele Taine, cu multa credinta si evlavie, credinciosul se sfinteste si se lumineaza, pentru a sfinti apoi locul si timpul in care traieste si munceste. Asadar, omul sfinteste locul daca se sfinteste mai intai pe sine in biserica lui Dumnezeu prin rugaciune si impartasire cu Hristos Cel Unul Sfant.

Sfantul Irineu de Lyon ne invata ca Biserica a fost sadita in lume ca un paradis fiind centrul liturgic al creatiei, deoarece creatia intreaga, universul sau cosmosul, se sfinteste prin harul Duhului Sfant, prezent si lucrator in viata Bisericii lui Hristos spre slava lui Dumnezeu Tatal. Astfel, Biserica doreste sa integreze intreaga diversitate a frumusetii lumii create in lucrarea de sfintire si de indumnezeire a omului si de innoire sau transfigurare a universului prin harul Preasfintei Treimi.

Prin urmare, ca Poarta a cerului si Casa a lui Dumnezeu (Facere 28,17) biserica in sensul de lacas liturgic sfintit si sfintitor cheama lumea sa participe la slava cereasca si bucuria vesnica a Preasfintei Treimi. Iar Sfintele Taine savarsite in biserica sfintita sunt pregustare sau arvuna a vietii si bucuriei vesnice din Imparatia lui Dumnezeu.

Aceasta bogatie de sensuri spirituale a sfintirii unei biserici ortodoxe ne cheama la un pelerinaj duhovnicesc catre Imparatia cerurilor simbolizata de Sfantul Altar strajuit de iconostasul mare (catapeteasma) care preinchipuie in acelasi timp prezenta tainica a Imparatiei lui Dumnezeu in Biserica si venirea intru slava a lui Hristos la sfarsitul veacurilor, inconjurat de Sfintii Apostoli si Sfintii Ingeri (cf. Matei 25, 31).

 Sfintirea bisericii ne cheama, de asemenea, la sfintirea vietii noastre, ca innoire duhovniceasca dupa chipul lui Hristos si ca salasluire a vietii lui Hristos in viata noastra (cf. Galateni, 2, 20). In acest sens, dupa sfintirea noii bisericii, toti credinciosii ortodocsi prezenti la acest eveniment primesc binecuvantarea sa intre in Sfantul Altar pentru a saruta Sfanta Evanghelie, Sfanta Cruce si Sfanta Masa din Altar, rugandu-se lui Dumnezeu sa sfinteasca viata lor asa cum a fost sfintita biserica aceasta.

Astazi, intr-o lume din ce in ce mai secularizata, slujba de sfintire a bisericii ne indeamna sa marturisim adevarul ca omul este chemat la sfintire si viata vesnica. Cu alte cuvinte, omul nu este facut sa sfarseasca in mormant, ci sa traiasca vesnic in iubirea, pacea si bucuria cereasca a Imparatiei lui Dumnezeu (cf. Romani 14,17).

In incheiere, dorim sa exprimam aprecierea si pretuirea noastra pentru toata lucrarea care s-a desfasurat si implinit aici cu multa daruire jertfelnica.

Cu ocazia sfintirii acestei biserici inchinate Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, felicitam pe Inaltpreasfintitul Parinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului si Bacaului, pentru organizarea acestui moment sfant si solemn.

Totodata, felicitam si binecuvantam pe vrednicul si harnicul paroh Viorel Anastasoaie dimpreuna cu toti enoriasii acestei parohii, pe toti ctitorii si ajutatorii acestui sfant lacas, precum si pe toti clericii si credinciosii prezenti la acest eveniment de inalta spiritualitate crestina si demnitate romaneasca.

Ne rugam Domnului Iisus Hristos, Capul Bisericii si Mantuitorul lumii, sa ocroteasca aceasta biserica si pe toti inchinatorii si binefacatorii ei, daruindu-le pace si bucurie, sanatate si mantuire, spre slava Preasfintei Treimi si bucuria oamenilor. Amin

DANIEL

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

The post O noua poarta a cerului in Arhiepiscopia Romanului si Bacaului appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 807

Id: 60735

Data: Jul 24, 2016

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).