Paradoxul Crucii

Crucea are in creștinism mai multe ințelesuri. Primul este cel al instrumentului de tortura pe care il vedem pe Hristos rastignit, apoi acela al obiectului de cult prezent in biserici. Intr-alt sens, crucea ar fi legata de puterea de mortificare a pacatului din noi, de infranare de la rele și de rabdare a greutaților și a intristarilor suferite din pricina aceasta. Crucea este semnul darului pocainței, al pocainței sub har.Instrumentul RascumparariiHristos a ales moartea pe cruce pentru ca Crucea este simbolul cel mai elocvent pentru sacrificiul Mantuitorului. Ridicat pe cruce, Domnul poate fi vazut de departe și, de la inalțime, El imbrațișeaza intreaga omenire. Brațele intinse exprima cuvintele: Veniți la Mine toți cei osteniți și impovarați și Eu va voi odihni pe voi (Mt. 11, 28).Capul plecat pe Cruce semnifica ascultarea fața de Tatal. Sangele care curge din coasta Lui marturisește: Mai mare dragoste decat aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui sa și-l puna pentru prietenii sai (In. 15, 13).Atunci cand facem semnul Sfintei Cruci, noi spunem: In numele Tatalui și al Fiului și al Sfantului Duh, iar aceasta inseamna ca ascultarea poruncii se realizeaza prin puterea Preasfintei Treimi.De unde ne vine aceasta surprinza toare indreptațire de a vorbi atat de indrazneț? Din puterea Sfintei Cruci. Putem vorbi astfel pentru ca suntem rascumparați prin Sfanta Cruce. Dumnezeu a ales din eternitate Crucea ca instrument al Rascumpararii. Greutatea pacatelor umanitații a fost legata de lemnul pe care erau dezonorați public cei condamnați la o asemenea moarte. Facand semnul crucii in numele Treimii, noi cinstim dreptatea dumnezeiasca și cu ea pronunțam condamnarea la moarte a inclinarilor noastre pacatoase.Crucea da sens pozitiv suferinței și morții pe care le intalnim in univers, devenind izvor de existența pentru persoanele umane și lume in general, deschizand drumul spre realitatea lui Dumnezeu, ca lumina și viața infinita.Crucea are un aspect paradoxal: mai intai arata insuficienț a creației in ea insași, apoi pune in evidența dependența ei de Creator.Așa cum menționeaza și Sinaxarul Duminicii a III-a din Post, ni se pune acum inainte cinstita și de viața facatoarea Cruce, ca sa ne imbarbateze, sa ne sprijine, sa ne aduca aminte de Patimirile Domnului nostru Iisus Hristos și sa ne mangaie. (…) Nevoințele noastre ni se ușureaza cand ni se aduce aminte de nadejdea slavei ce ni s-a dat prin Cruce. Prima stihire a Canonului Utreniei acestei Duminici proclama: Aceasta este zi de praznuire, ca prin Invierea lui Hristos moartea s-a aratat deșarta; lumina vieții a rasarit; Adam inviind, danțuiește cu bucurie; pentru aceasta striga m, cantand cantare de biruința.De altfel, canonul Crucii, alcatuit de Sfantul Teodor Studitul, este pe glasul I, ca la Inviere, irmoasele fiind aceleaș i ca ale Canonului Utreniei din noaptea Paștilor (Ziua Invierii). Cu toate acestea, catavasiile Duminicii a III-a sunt unele speciale: Dumnezeiescul Moise…, Intarește-ma Stapane….Crucea - sensul și conținutul pregatirii noastre pentru InviereParintele Staniloae, intr-un articol despre cruce in teologia și cultul Bisericii Ortodoxe, subliniaza ca, deși rastignirea a fost un eveniment produs intr-un anumit moment al istoriei mantuirii, razele puterii lui se prelungesc in inviere și sunt pururi prezente in ea și in Hristos cel inviat… Ca și Invierea, care este praznuita o singura data pe an, dar ca stare permanenta a lui Hristos și nadejde a noastra, umple gandirea și viața Bisericii tot timpul, la fel, Crucea, ca eveniment istoric, este praznuita in Vinerea Paștilor, ca putere perpetuata in Invierea lui Hristos, este pomenita in fiecare zi, invocata de creștini ca ajutor la inceputul oricarei fapte și apara- toare de orice necaz.Crucea este semnul biruinței finale a Fiului Omului, dar nu numai atat, ci este semnul biruinț ei oricarui pacat, rau sau moarte, care ne incolțește zi de zi. Ea este prezenta pretutindeni in cultul public, in rugaciunea particulara și in viața creș- tinilor. Praznuirea Crucii in Duminica a III-a din Postul Mare arata intenția Bisericii de a o așeza la mijlocul perioadei de pregatire ascetica prin care ajungem la Invierea Domnului. Crucea devine sensul și conținutul acestei pregatiri, dar ea constituie și puterea ce ne trece de la viața pamanteasca la inviere. Puterea crucii care inainteaza pana la inviere se vede din faptul ca prin insași crucea a deschis Hristos Raiul și l-a primit pe talhar in el, iar prin aceasta inlatura din ușa Raiului sabia heruvimului, așa cum ga- sim in condacul Utreniei Duminicii a III-a din Post: Nu mai pazește sabia cea de vapaie ușa Edenului, ca minunata stingere s-a facut vapaii, prin lemnul Crucii. Acul morții și biruința iadului s-au alungat, ca de fața ai stat, Mantuitorul meu, strigand celor din iad: Intrați iarași in rai.Crucea face loc in ființa noastra energiei Duhului Sfant, prin faptul ca ea inseamna moartea fapturii in afirmarea ei autonoma fața de Dumnezeu, spune parintele Staniloae. Crucea lui Hristos este la prima vedere o fața a pieirii și a infrangerii, dar are in ea izvoarele da- tatoare de viața ale sfințeniei. De altfel, in tradiția rasariteana, crucea lui Hristos ca patimire fara de pacat a morții nu este treapta extremei slabiciuni a omului, ci prilejul manifestarii puterii lui.Prin Cruce redescoperim lumea ca dar al lui DumnezeuCaderea omului, scria in caietele sale Daniil Sandu Tudor, este o abatere, o ignorare a Crucii, o tagaduire a ei. Marea tragedie a omenirii este neințelegerea Crucii, adica neputința de a pricepe rostul și trebuința jertfei noastre proprii spre dobandirea mantuirii. Crucea reprezinta atat semnul iubirii culminante a lui Hristos ca om fața de Dumnezeu, patimirea și moartea Lui fiind modul prin care renunța la Sine și se preda Tatalui, unindu- Se cu El, dar și semnul iubirii lui Hristos ca Dumnezeu și om fața de noi, din care luam puterea de a ne face asemenea Lui.Daca Sfantul Chiril al Alexandriei spunea ca la Tatal nu se poate intra decat in stare de jertfa, atunci omenirea numai prin Hristos cel rastignit și inviat ajunge in Imparația cerurilor. Crucea aduce creștinilor puterea lui Hristos cel Inviat și, amintindu-ne de ea, noi voim sa ne comportam in lume asemenea Lui, eliberați de patimile egoiste.Facand semnul crucii, creștinii nu primesc doar puterea lui Hristos de a birui pacatul și a reuși in tot ce e bun, ci ofera un adevarat cult lui Dumnezeu, aducandu-se pe ei și lumea intreaga lui Dumnezeu ca dar.Crucea transfigureaza creația. Prin ea se sfințesc toate: oamenii și lucrurile, casele, gradinile și campurile cu roadele lor, mancarea, apa. Crucea, subliniaza parintele Staniloae, se dovedește singurul mijloc prin care creația se naște sau trece la forma noua de existența prin care este vazut Dumnezeu ca Cel ce este totul in toate. Imprimata in univers, Crucea redescopera sensurile adevarate, frumoase, nedeformate de patimi, ale creației, facand transparent pe Dumnezeu din ea.(Articol publicat in Ziarul Lumina de Duminica, Ediția din data de 18 martie 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 796

Id: 20630

Data: Mar 17, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).