Patriarhul Daniel, in Duminica Ortodoxiei: Mărturisirea credinței se face prin cuvant și prin imagine

Dreapta credință este mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos și aceasta se face prin cuvant și prin imagine, a spus Patriarhul Daniel in Duminica Ortodoxiei.

Patriarhul Romaniei a slujit la Catedrala Patriarhală impreună cu Preasfinţiţii Părinţi Varlaam Ploieşteanul și Paisie Sinaitul, Episcopi vicari patriarhali, şi cu Preasfințitul Părinte Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Referindu-se la textul evanghelic al zilei, Preafericirea Sa a subliniat că Apostolul Natanael, ca și Petru, „a văzut un Om in carne și oase și a mărturisit: �Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu�. A văzut un om și a mărturisit pe Dumnezeu cel veșnic, cel nevăzut și necuprins care s-a făcut om”.

„Ortodoxia inseamnă mărturisire prin cuvant și prin imagine”, a subliniat Patriarhul Romaniei și a explicat că in Noul Testament Iisus Hristos este numit Cuvantul – Logosul lui Dumnezeu dar și Chipul sau Icoana lui Dumnezeu.

„Iisus Hristos este icoana lui Dumnezeu cel nevăzut. El este chipul ipostasului lui Dumnezeu, chipul Tatălui celui veșnic și El s-a făcut om pentru ca pe oameni să-i indumnezeiască prin har, El s-a făcut muritor pentru ca oamenilor să le dăruiască nemurirea”.

Mărturisirea credinței se face prin cuvant și prin imagine

Insistand asupra mărturisirii prin imagine, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că icoana care il prezintă pe Iisus Hristos ilustrează in jurul capului slava dumnezeirii sale, lumina cea necreată care nu se vede cu ochii trupești, ci prin credință.

„Este pictat un om, dar se spune că cel pictat este Dumnezeu cel veșnic care s-a făcut Om, din iubire pentru oameni și pentru mantuirea lor. De aceea, icoana ortodoxă este nu doar o podoabă frumoasă in biserică, este mărturisirea adevărului intrupării lui Hristos”.

„In icoane mai vedem că slava pe care Hristos o are, slava veșnică a harului Preasfintei Treimi este dăruită și sfinților care L-au mărturisit in istorie, care s-au rugat Lui, care au viețuit potrivit poruncilor iubirii față de Dumnezeu și față de semeni. De aceea și ei au aureolă in jurul capului”.

Credința este un mod de cunoaștere superioară

In continuare, Părintele Patriarh a explicat că „Credința este o vedere duhovnicească dincolo de vederea trupească, o vedere dincolo de simțuri; vederea, perceperea sau simțirea prezenței lui Dumnezeu in istorie și in viața oamenilor”.

„Credința este un mod de cunoaștere superioară cunoașterii prin simțuri, empirice; este o cunoaștere duhovnicească prin harul lui Dumnezeu”.

„Mantuitorul Iisus Hristos, ne spune Sfantul Apostol Petru, este prezent in Biserica sa deși noi nu-L vedem cu ochii trupești dar Il simțim prin credință și iubire că este prezent in Biserică, in viața creștinilor și de aceea Biserica este trăirea acestei relații, legăturii duhovnicești a omului cu Iisus Hristos”.

„Pe Hristos, fără să-L fi văzut, Il iubiţi; intru El, deşi acum nu-L vedeţi, voi credeţi şi vă bucuraţi cu bucurie negrăită şi preamărită, dobandind răsplata credinţei voastre, mantuirea sufletelor” (I Petru 1:8-9).

Simțim că cerul coboară spre noi

„Deci, Duminica Ortodoxiei sau a dreptei credințe este și Duminica slavei și a bucuriei cerești. Cand ieștim cu icoanele in procesiune arătăm slava sfinților care l-au iubit pe Hristos, L-au mărturisit, unii pană la moarte, și, in același timp ne bucurăm cu bucuria aceasta negrăită și preaslăvită, cerească”.

„Sfintele icoane ne aduc in suflet bucuria prezenței Domnului Iisus Hristos, Sfintei Treimi, a Maicii Domnului și a tuturor sfinților impreună cu toți credincioșii care se află in rugăciune in Biserica lui Hristos din toate timpurile și din orice parte a lumii”.

„Cand vedem mulțimea sfinților pictați pe icoane in biserică simțim că cerul coboară spre noi, că nu ne rugăm singuri, ci impreună cu sfinții și, de asemenea, că această rugăciune impreună cu sfinții ne inalță, ne pregătește să pregustăm bucuria din Impărăția cerurilor”.

Preafericirea Sa a evidențiat faptul că fiecare icoană are un nume și un chip distinct: „Sfinții nu sunt identici la infățișare, ei nu sunt fără personalitate specifică. Ei sunt persoane distincte dar unite prin credință, prin harul Preasfantului Duh și prin viață sfantă”.

Părintele Patriarh l-a citat aici pe Olivier Clement care spune că, de fapt, „creștinismul nu este o religie a cărților, ci religia chipurilor personale, a persoanelor in comuniune”.

„Icoana nu este făcută doar spre a fi admirată ca un obiect frumos. Ea ne cheamă mai intai să mărturisim dreapta credință și să ne rugăm lui Dumnezeu. Icoana este intalnirea credinciosului față in față cu Hristos, cu Maica Domnului sau cu sfinții reprezentați”, a concluzionat Patriarhul Romaniei.

La momentul Chinonicului, a fost citită Pastorala Sfantului Sinod la Duminica Ortodoxiei. Slujba s-a incheiat cu un moment aniversar ocazionat de implinirea a 34 de ani de la hirotonia intru arhiereu a Patriarhului Daniel.

La final, Patriarhul a adresat un indemn la susținerea lucrărilor de pictură care au loc la Catedrala Națională.

Vezi mai multe imagini in Galeria Foto de la eveniment.

Foto credit: Basilica.ro / Raluca-Emanuela Ene


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 53

Id: 80615

Data: Mar 25, 2024

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).