Patriarhul Ecumenic: Unitatea Bisericii si a credinciosilor reprezinta misiunea noastra

Coliturghisire Heraklion CIncizecime

Cuvantul Sanctitatii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, presedintele Sfantului si Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, la concelebrarea Sfintei Liturghii in Catedrala Mitropolitana Sfantul Mina din Heraklion, Creta, impreuna cu Preafericitii Intaistatatori ai Sfintelor Biserici Ortodoxe, in Duminica Cincizecimii, 19 iunie 2016:

Preafericirile Voastre, sfintiti frati Intaistatatori de Biserici Ortodoxe locale, Teodor al Alexandriei, Teofil al Ierusalimului, Irineu al Belgradului, Daniel al Bucurestilor, Hrisostom al Ciprului, Ieronim al Atenei, Sava al Varsoviei, Anastasie al Tiranei, Rastislav de Presov, dimpreuna cu onorabilele delegatii,

Excelenta Voastra, Domnule Presedinte al Republicii Elene,

Inaltpreasfintite Parinte Irineu, Arhiepiscop al Cretei, impreuna cu Preasfintitii si preacinstitii frati care alcatuiesc Sfantul Sinod Eparhial al Bisericii din Creta,

Inaltpreasfintiti si Preasfintiti frati,

Binecuvantat cler si popor ortodox din intreaga lume,

O zi de bucurie a rasarit acum, in care serbam manifestarea istorica a institutiei Bisericii, care a fost constituita de Duhul Sfant, iar noi fratii ortodocsi, care reprezentam toate Bisericile Ortodoxe Autocefale, ne-am intrunit intr-un sobor liturgic, pentru a indeplini datoria si responsabilitatea pe care le are Biserica Ortodoxa cea Una fata de popor si fata de lumea de astazi, prin intrunirea Sfantului si Marelui Sinod.

Astazi este o zi de unitate, dupa cum cu totii suntem uniti in credinta si Sfintele Taine prin intrunirea noastra liturgica in acelasi loc si prin frangerea Painii. Sfanta Euharistie reafirma cu adevarat unitatea si universalitatea (sobornicitatea) Bisericii Ortodoxe.

Evenimentul Cincizecimii, care a avut loc in Ierusalim, a marcat inceputul Bisericii in calatoria ei istorica si a pus bazele pentru sfintirea intregii istorii omenesti. Apostolii si cele trei mii de crestini care au fost botezati atunci de ei alcatuiau prima Biserica, reprezentand realitatea teantropica (divino-umana) a lui Hristos, prezenta in toti membrii ei. Astazi, si noi suntem umpluti cu aceeasi insuflare a limbilor de foc – a Duhului Sfant – si suntem o singura Biserica, un singur trup, chiar daca provenim din diferite traditii etnice, lingvistice si culturale. Hristos, Dumnezeu-omul, cel intai nascut intre multi frati (Romani 8, 29) este prezent in fiecare dintre membri.

Astazi, are loc implinirea scopului proniei divine (n.n. purtarii de grija a lui Dumnezeu) in deplinatatea sa, pentru ca la Cincizecime si dupa Cincizecime, iubirea lui Dumnezeu s-a varsat in inimile noastre prin Duhul Sfant (Romani 5, 5). Hristos este unul, iar noi suntem madularele Sale: Toate acestea le lucreaza unul si acelasi Duh, impartind fiecaruia deosebi, dupa cum voieste (1 Corinteni 12, 11).

Prin caracterul distinctiv, fiecare Biserica Ortodoxa, precum si toti credinciosii crestini ortodocsi suntem uniti in acelasi trup, fiecare cu darurile proprii, ceea ce nu trebuie sa ne faca sa privim la altii cu suspiciune sau manie, ci sa ne bucuram ca si cum ar fi ale noastre: Comoara pe care oare fratele meu... este si a mea , afirma Sfantul Macarie Egipteanul (Omilii duhovnicesti 3, 2).

Fiecare Biserica Ortodoxa locala are propria comoara si o ofera lui Hristos. Ochiul nu poate spune mainii nu am nevoie de tine si nici capul picioarelor. In interiorul Bisericii nu exista Biserica locala individuala care sa nu aiba importanta in sine, astfel incat Biserica cea Una, Sfanta, Universala (Soborniceasca) si Apostolica sa nu aiba nevoie de fiecare dintre membrii ei, nici ca un membru sa poata exista independent si autocefal in mod absolut, asa cum se incearca de cei din afara Bisericii, mai ales in ultima vreme. Biserica Ortodoxa Luptatoare, preacinstiti frati, care este prezenta pe pamant, continua foisorul de sus al Cincizecimii, simbolizat de Bisericile noastre locale, care sunt reprezentate de fiecare dintre noi cei prezenti astazi aici. Noi reprezentam trupul tainic al lui Hristos care se intinde peste veacuri si izbaveste umanitatea de multimea suferintelor si impasurilor si suntem uniti cu Biserica Biruitoare, implinind iconomia lui Dumnezeu si unind cele pamantesti cu cele ceresti (Condacul Inaltarii). Tocmai aceasta este misiunea Bisericii noastre Ortodoxe.

In acelasi timp, astazi este o zi a strigatului catre Mangaietorul cel bun ca sa vina si sa locuiasca in noi si sa ne pastreze in Adevarul Sau si sfintirea Sa, dupa cum a mentionat Domnul nostru in rugaciunea plina de agonie din Gradina Ghetsimani. Aceasta cerere a Domnului care se implineste aici, in aceasta mare zi a Cincizecimii, este si ramane solicitarea primordiala a intregii umanitati intr-o lume divizata si plina de certuri, care inseteaza dupa unitate, pentru care Fiul lui Dumnezeu S-a dat pe Sine pentru ca noi toti sa avem viata si sa o avem din belsug.

Biserica noastra Ortodoxa are marele dar si binecuvantarea de a detine tezaurul Adevarului si sa pastreze intact darul Preasfantului Duh, care umple toata lumea (Intelepciunea lui Solomon 1, 7) si este obligata sa ofere o marturie de dragoste si unitate lumii contemporane si sa dezvaluie speranta ascunsa care dainuie in aceasta marturie. Desigur, nu ne laudam cu privire la adevarul Bisericii noastre. Simtim maretia ei unica, dar si slabiciunea si nevrednicia noastra personala. Totusi, acest lucru nu este suficient atunci cand ramane la nivel teoretic. Este nevoie de un raspuns la nivel practic, lucru care, din nefericire, ne lipseste.

Domnul si-a inceput propovaduirea in lume chemand oamenii la pocainta. Lucrarea crestinului pe durata vietii sale este pocainta. In special noi, conducatorii Bisericii, suntem obligati sa oferim un exemplu bun si sa imbratisam deplinatatea Adevarului pe care l-am primit, fiindca vrajmasul nostru incerca sa imprastie in inimile noastre idei eronate care neaga Adevarul credintei noastre. Acei semeni ai nostri care sunt indusi in eroare cu privire la Adevar raspandesc aceste idei gresite, care apar ca stiri vrednice de atentie, si adesea reusesc sa ademeneasca pe multi credinciosi prin prezentarea repetata si abila a lor. De aceea, noi, episcopii, trebuie sa ne intalnim pentru a discuta problemele cu care se confrunta Biserica Ortodoxa in diferite perioade de timp si in diferite locuri din lume, in vederea adoptarii de masuri adecvate pentru ferirea credinciosilor de erorile predominante. Cu precadere in vremurile noastre, circula un numar ridicat de erori, iar argumentele utilizate de cei inselatori sunt in mod special sofisticate, ceea ce inseamna ca este nevoie de un efort coordonat din partea pastorilor Bisericii Ortodoxe pentru a informa credinciosii. Numarul factiunilor religioase care incearca sa duca in inselare pe credinciosii ortodocsi este de randul sutelor. Discutiile din timpul Sinodului si schimbul de experienta corespunzatoare privind modul de combatere a metodelor organizatiilor mentionate vor oferi multe beneficii Bisericii Ortodoxe.

Domnul Bisericii Ortodoxe, Cel ce ieri si azi si in veac acelasi este, a lucrat impreuna cu noi pentru a putea ajunge momentul istoric de astazi al Sfantului si Marelui Sinod, respectiv aceasta intrunire liturgica si impartasirea dintr-un singur Sfant Potir. Indiferent de parerile noastre opuse, noi, crestinii ortodocsi, trebuie sa subliniem faptul ca singura cale in aceasta lume este unitatea. Bineinteles, aceasta cale necesita adevarata jertfa, multa munca si se obtine prin multa nevointa. Tocmai acest Sinod al nostru va contribui in aceasta directie, creand un climat de incredere reciproca si intelegere prin intalnirea noastra in Duhul Sfant si prin dialog edificator si sincer.

Unitatea Bisericii Ortodoxe si a credinciosilor ei reprezinta misiunea noastra. Ea este urmata de marturia Bisericii noastre, pentru ca lumea sa vada reinnoite lucrarile ei bune – lucrarile noastre bune – stralucind puternic si sa-L slaveasca pe Tatal nostru Care este in ceruri . Unitatea ecleziala nu ia forma unei federatii, nici nu rezulta din concentrarea in jurul unei persoane. Ea izvoraste din credinta comuna si este desavarsita prin aceasta credinta sinonima cu mantuirea, cu viata vesnica. Și aceasta este viata vesnica sa-L cunoasca pe Tatal si pe Acela pe Care L-a trimis, pe Iisus Hristos, Imparatul imparatilor si Domnul domnilor, dupa cum este reprezentat si in iconografia ortodoxa.

Preafericirile Voastre, sfintiti frati,

Excelenta Voastra, Domnului Presedinte al Republicii Elene,

Binecuvantati crestini ortodocsi, clerici, monahi si credinciosi de peste tot de sub cer,

Suntem incredintati si marturisim in acest moment istoric de la altarul Catedralei Mitropolitane al Insulei Creta, care este o prelungire a celei apartinand Marii Biserici a lui Hristos (Constantinopol): Biserica Sfanta Sofia (Sfanta Intelepciune), Sfanta Irina (Sfanta Pace) si Sfanta Dynamis (Sfanta Putere), adica tronul Sfintilor Ioan Gura de Aur, Grigorie Teologul si si Fotie cel Mare, marturisim ca numai in unitate si traind Ortodoxia ca o experienta de credinta si viata putem calatori prin istoria dramatica a lumii moderne si sa oferim o marturie mantuitoare celor de aproape si celor de departe.

Lasand deoparte problemele care provin din culturile etnice diferite, ne rugam pentru pogorarea Mangaietorului asupra noastra, pentru ca luminatii fiind de El, prin Lumina si Viata si Izvorul cel viu al intelepciunii, Duhul intelepciunii, Duhul intelegerii..., Duhul stapanirii si Duhul care curata de pacate, Dumnezeu Cel ce indumnezeieste (Stihira la Vecernia Cincizecimii), sa oferim un mesaj al Adevarului, autenticitatii si sperantei intregii lumi contemporane insetate, iar Bisericile noastre ca institutie si noi ca persoane sa reafirmam faptul ca suntem vase de mult pret.

Duhul Sfant ne uneste in Biserica prin legatura desavarsirii , a dragostei, pe care o exprima si o marturisesc Persoanele Sfintei Treimi, care este Una dupa fire, insa se descopera in Trei Persoane. In acelasi chip, Biserica Ortodoxa este Una, dar se arata in lume prin mladitele ei locale, care sunt unite in mod inseparabil si nedespartit intr-un tot, o Biserica, un trup.

Fratilor, parinti si fii, astazi este reprezentata in Creta deplinatatea Sfintei noastre Biserici Ortodoxe: Am vazut lumina cea adevarata; am primit Duhul cel ceresc; am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei Sfintei Treimi inchinandu-ne, ca Aceasta ne-a mantuit pe noi . Asadar, binecuvantam pe Domnul milei, al indurarilor si al mangaierii cu o gura si o inima, fiindca prin El avem cu totii fiinta, suflarea, inteligenta, cunoasterea lui Dumnezeu – pe Preasfantul Duh, pe Tatal cel vesnic si Fiul Sau Unul nascut – pentru a intelege frumusetea cerului, parcursul soarelui, ciclul lunii, buna randuiala a stelelor, precum si armonia si diferitele miscari ale lor... pentru a intelege succesiunea orelor, schimbarea anotimpurilor, a vanturilor, a anilor, a epocilor (...) nadajduind la dobandirea Imparatiei cerurilor, asemanarea cu ingerii, contemplarea slavei .

Duhului Preasfant, care desavarseste toate lucrurile bune, concelebrarea de astazi si marturia Bisericii noastre Ortodoxe in fata intregii lumi in si prin acest Sfant si Mare Sinod al nostru, Acestuia impreuna cu Tatal si cu Fiul dupa datorie ii aducem lauda, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

 

The post Patriarhul Ecumenic: Unitatea Bisericii si a credinciosilor reprezinta misiunea noastra appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 930

Id: 60273

Data: Jun 19, 2016

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).