Patriarhul Romaniei a oficiat Sfanta Liturghie in altarul de vara al Resedintei Patriarhale

Biserica Ortodoxa sarbatoreste astazi, 24 iunie 2012, Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, sarbatoare cunoscuta in traditia populara romaneasca drept Sanzienele sau Dragaica . La aceasta mare sarbatoare a Bisericii Ortodoxe, in altarul de vara din incinta Resedintei Patriarhale, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat Sfanta Liturghie, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul este si unul dintre hramurile altarului de vara, alaturi de sarbatoarea Invierii Domnului. Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul a coincis anul acesta cu Duminica a III-a dupa Rusalii, astfel Biserica Ortodoxa a randuit sa se citeasca doua pericope evanghelice, de la Sf. Ev. Matei si de la Sf. Ev. Luca. Grija pentru mantuirea sufletului si a dobandirii vietii vesnice trebuie sa fie cea dintai grija a crestinuluiIn cuvantul sau, Patriarhul Romaniei a aratat ca omul credincios trebuie sa se ingrijeasca in primul rand de mantuirea sufletului. Evanghelia dupa Matei ne vorbeste despre grijile vietii care pot deveni o tiranie, o preocupare exclusiva, nu doar excesiva, care este insotita de o uitare a scopului vietii omului pe pamant, si anume dobandirea mantuirii sau a vietii vesnice. Iar pe de alta parte vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos vorbeste despre purtarea de grija a lui Dumnezeu fata de lume. Aceasta purtare de grija, aceasta iubire a Lui fata de toata creatia si fata de om se numeste Pronia sau Providenta dumnezeiasca. Deci, grija exclusiva fata de cele materiale care poate deveni obsesie si care poate diminua elanul vietii este scoasa in evidenta de Mantuitorul Iisus Hristos ca fiind o piedica in calea mantuirii. De aceea, solutia acestei probleme este data la sfarsitul Evangheliei de astazi cand Mantuitorul ne indeamna sa cautam mai intai Imparatia lui Dumnezeu. Deci, grija pentru mantuirea sufletului si a dobandirii vietii vesnice trebuie sa fie cea dintai grija , a spus Preafericirea Sa.Inaintemergatorul Domnului profetit in Vechiul TestamentSfantul Ioan Botezatorul a fost profetit de proorocii Vechiului Testament, dupa cum a aratat si Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Acestia au vestit venirea unei persoane in lume care va fi Inaintemergator al Domnului. La Profetul Maleahi, Inaintemergatorul Domnului este numit inger, profetia vestind urmatoarele: iata Eu trimit pe ingerul Meu inaintea fetei Tale ca sa pregateasca calea Ta. Prin aceasta vedem ca Sfantul Ioan Botezatorul este numit inger, deci este ca un inger vestitor, pentru ca in Noului Testament chiar si in Vechiului Testament ingerul era trimis si era vestitor al voii lui Dumnezeu. Deci, aceasta comparatie a Sfantului Ioan Botezatorul cu ingerul este redata in iconografia ortodoxa prin faptul ca uneori Sf. Ioan Botezatorul este pictat cu aripi, fiind ingerul, Inaintemergatorul Domnului , a spus Preafericirea Sa.Sfantul Prooroc Ioan Botezatorul a profetit Taina Pogorarii Preasfantului Duh, in ziua Cincizecimii, dar si faptul ca jertfa Mantuitorului Iisus Hristos va fi o jertfa mantuitoare. Sf. Ioan Botezatorul a profetit faptul ca jertfa sangeroasa a Mantuitorului Iisus Hristos, jertfa pascala care a avut loc in preajma pastilor iudeilor va fi o jertfa mantuitoare. Cand a zis Iata Mielul Lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii el a vorbit despre Mielul care va fi junghiat, va fi strapuns pe cruce pentru iertarea pacatelor lumii. (…) A doua mare profetie a Sf. Ioan Proorocul, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului, este aceea ca el, Ioan, boteaza spre pocainta, dar spune ca va veni Unul mai mare decat mine caruia nu sunt vrednic sa-I port incaltamintea, care va boteza cu Duh Sfant si cu foc. Prin aceasta expresie ca Iisus va boteza cu Duh Sfant si cu foc Sf. Ioan Botezatorul a prezis Taina Pogorarii Duhului Sfant in chip de limbi de foc. Vedem in Noul Testament ca numai dupa Pogorarea Duhului Sfant in chip de limbi de foc, peste apostoli, a inceput botezul crestin cu adevarat, deoarece botezul lui Ioan era doar o pregatire pentru botezul crestin; ca o constientizare a nevoii de iertare a pacatelor, dar nu botezul lui Ioan acorda iertarea pacatelor, ci botezul lui Hristos, botezul crestin care se savarseste nu numai in apa, ci si in Duhul Sfant , a mai spus Patriarhul Romaniei. Sfantul Ioan Botezatorul este rugator pentru noi crestinii, insa si model pentru viata noastra duhovniceasca. Pe Sfantul Ioan il avem ca mijlocitor, ca rugator pentru noi, ca model pentru viata duhovniceasca, dar si ca ocrotitor al tuturor care cheama pe oameni la schimbare, la innoire duhovniceasca, cheama pe oameni sa lupte cu pacatul si sa dobandeasca virtuti dupa cum el s-a luptat cu rautatile timpului sau intr-o societate corupta si decazuta , a mai spus Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane. De asemenea Preafericirea Sa a felicitat pe toti cei care poarta numele Inaintemergatorului Domnului, indemnandu-i sa-i urmeze exemplul: Cu prilejul acestei sarbatori a Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul dorim tuturor celor care poarta numele de Ioan, Ioana sau derivate, sanatate si bucurie si sa urmeze toti ravna evlavia si dragostea fata de Dumnezeu si semeni ale Sf. Ioan Botezatorul, proorocul si Inaintemergatorul Domnului spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire . In afara de sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, in calendarul Bisericii noastre mai avem urmatoarele sarbatori inchinate Sfantului Ioan: Zamislirea - 23 septembrie; Soborul - 7 ianuarie; Taierea capului - 29 august; Prima si a doua aflare a capului - 24 februarie; A treia aflare a capului - 25 mai.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 598

Id: 22850

Data: Jun 24, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).