Patriarhul Romaniei a oficiat Sfanta Liturghie la Catedrala Patriarhala in prima zi a Anului Nou

Biserica Ortodoxa sarbatorește la 1 ianuarie Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului nostru Iisus Hristos, pe Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei și Anul Nou civil. La Catedrala Patriarhala, slujba Sfintei Liturghii a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoți și diaconi și in prezența a numeroși credincioși.Dupa citirea Pericopei Evanghelice (n.r.: Ev. Luca II, 20-21; 40-52), Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invațatura in care a evidențiat invațaturile ce reies din aceasta: 'Evanghelia pe care am ascultat-o astazi a fost randuita de Biserica spre a fi citita la sarbatoarea Taierii imprejur cea dupa Trup a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Sfantul Evanghelist Luca vorbeste despre aceasta taiere imprejur a Domnului la 8 zile si ne relateaza ceva din copilaria lui Iisus. Astfel, Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Luca pe care am ascultat-o astazi ne arata cum la varsta de 12 ani pruncul Iisus a mers la Templu impreuna cu Maica Domnului si cu Dreptul Iosif si la intoarcere El a ramas in Templu. L-au cautat apoi trei zile pana L-au gasit, deoarece au avut la inceput impresia ca El a plecat cu alti copii ca sa ajunga inapoi in Nazaretul Galileii. Insa nu a fost gasit acolo, ci in Templu. Asadar, Evanghelia ne arata cum pruncul Iisus Care a fost taiat imprejur la 8 zile, crestea cu ajutorul harului lui Dumnezeu si sporea, nu numai cu varsta, nu crestea numai biologic, ci si teologic. Crestea in intelepciune, in varsta si in har, adica in relatia Lui ca si om cu Dumnezeu. Este foarte importanta aceasta relatare deoarece ea ne arata ca adesea cresterea duhovniceasca poate sa fie mai rapida decat cresterea trupeasca. La 12 ani, Pruncul Iisus punea intrebari si dadea raspunsuri in fata celor mai invatati oameni ai Israelului, in fata marilor invatatori ai legilor lui Moise. Aceasta o facea in Templul din Ierusalim, incat toti se minunau cum acest copil de 12 ani cunoaste atat de bine Sfintele Scripturi, proorociile, locurile sfinte din Sfintele Scripturi care vorbeau despre Taina lui Hristos. Cand a fost gasit de Maica Domnului si de Dreptul Iosif in Templu, ei L-au intrebat: de ce ne-ai facut noua aceasta? si El raspunde: de ce era sa Ma cautati? Oare nu stiati ca in cele ale Tatalui Meu trebuie sa fiu?, dar ei nu au inteles cuvintele acestea. Cu alte cuvinte, la varsta de 12 ani Mantuitorul Iisus Hristos stie ca tatal Sau este Tatal din Ceruri, nu Dreptul Iosif. Mantuitorul Iisus Hristos nu gandeste ca un simplu copil, ci ca Fiul lui Dumnezeu cel Vesnic care a devenit copil, a devenit om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor'.Totodata, Preafericirea Sa a vorbit despre cresterea duhovniceasca a omului, subliniind faptul ca intelepciunea adevarata este cunoasterea lui Dumnezeu: 'Intelegem mai bine astazi ce inseamna sa crestem duhovniceste in intelepciune si in harul lui Dumnezeu. Intelepciunea adevarata este cunoasterea lui Dumnezeu. Ea nu este orgolioasa, ci una smerita si sfanta care permite omului sa vada pe Dumnezeu prezent in viata lui, in istorie si in natura si sa simta legatura vie dintre Dumnezeu si om, precum si dintre om si Dumnezeu. Omul intelept este omul care savarseste binele, care implineste in viata lui voia lui Dumnezeu. Deci, intelepciunea nu este o simpla inteligenta, ci este o inteligenta pusa in slujba binelui si a mantuirii. Este o cultivare a relatiei omului cu Dumnezeu cel Atotintelept si Atotbun. De aceea, Biserica a randuit ca la inceput de an, la Praznicul Taierii imprejur a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, noi sa gandim mai mult la cresterea duhovniceasca, la imbogatirea noastra sufleteasca in intelepciune, in credinta, la cresterea noastra duhovniceasca prin rugaciune, prin venirea la Biserica, prin ascultarea cuvantului lui Dumnezeu din Sfintele Scripturi si din Vietile Sfintilor si atunci noi putem spune ca in fiecare an crestem cu varsta, cu intelepciunea si cu harul. Deci, Mantuitorul cheama pe toti cei ce poarta numele de crestin sa creasca duhovniceste'.In continuare, Patriarhul Romaniei a aratat semnificatiile Praznicului Taierii imprejur a Domnului: 'Taierea imprejur a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos a opta zi este in primul rand un act de smerenie. Hristos Domnul, dupa cum spune randuiala noastra de la Otpust, a primit in a opta zi a fi taiat imprejur dupa Trup, potrivit traditiei iudaice, in sensul ca de buna voie. El, ca Dumnezeu-Omul, a implinit Legea Veche pentru ca apoi sa desavarseasca aceasta lege, sa o completeze. Deci, taierea imprejur este ascultare si smerenie, respectarea traditiei parintesti. Insa, taierea imprejur la opt zile era insotita de atribuirea numelui. Numele pe care il primeste Iisus la opt zile nu este un nume ales de parinti, nici de vecini si de rude, ci este deja hotarat de Dumnezeu si transmis de Arhanghelul Gavriil in ziua Bunei Vestiri [...] De la inceput numele Lui avea inscris in el lucrarea Lui si anume sa binevesteasca mantuirea prin credinta, mantuirea in Iisus Hristos, caci Iisus inseamna in limba ebraica Dumnezeu mantuieste sau Dumnezeu este mantuitor [...] In al treilea rand, taierea imprejur are o semnificatie mult mai mare decat simpla ascultare a Legii Vechi. Ziua a opta are un simbolism duhovnicesc profund, inseamnand ziua eternitatii sau a vesniciei. Cand Iisus primeste numele in ziua a opta, la taierea imprejur, inseamna ca numele primit este destinat pentru viata vesnica. Şi noi cand primim numele la 8 zile dupa nastere si apoi ne botezam in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, aceasta inseamna inceputul unirii noastre care purtam un nume, de sfant in general, cu Dumnezeu Tatal, cu Dumnezeu Fiul si cu Dumnezeu Duhul Sfant. Deci, numele poarta in sine esenta vocatiei sau chemarii persoanei la mantuire si la viata vesnica'.La finalul Sfintei Liturghii, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a elogiat personalitatea Sfantului Vasile cel Mare: 'Astazi praznuim pe Sfantul Vasile cel Mare care a trait in secolul al IV-lea si care s-a nascut in anul 330 si a trecut la Domnul la 1 ianuarie 379. A trait doar 50 de ani, insa in anul 370 cand a ajuns episcop la Cezareea Capadociei, pana in anul 379, a lucrat mult si s-a ostenit mult. A invatat prin cuvinte si fapte Evanghelia lui Hristos si a ramas in constiinta Bisericii ca unul dintre cei mai mari sfinti ai ei. Sfantul Vasile cel Mare a fost mai intai de toate un mare rugator. De la el avem Liturghia pe care o savarsim astazi si se spune in viata lui ca savarsea liturghia de patru ori pe saptamana'.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 617

Id: 19037

Data: Jan 1, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).