Patriarhul Romaniei a oficiat slujba de pomenire la 40 de zile de la mutarea la Domnul a Inaltpreasfintitului Arhiepiscop Epifanie

Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Epifanie a fost pomenit astazi, 16 februarie 2013, in catedrala Arhiepiscopala Inaltarea Domnului din Buzau. Slujba Parastasului a fost oficiata de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Din soborul slujitor au mai facut parte Inaltpreasfintitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Targovistei si Exarh Patriarhal, Inaltpreasfintitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, Inaltpreasfintitul Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului, Inaltpreasfintitul Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos, Preasfintitul Ambrozie, Episcopul Giurgiului, Preasfintitul Visarion, Episcopul Tulcii, dar si numerosi preoti si diaconi. In cuvantul sau de invatatura, Patriarhul Romaniei a evidentiat faptul ca Inaltpreasfintitul Parinte Epifanie a fost un model de lucrare responsabila si roditoare, aratand ca a trecut la Domnul jertfelnic, dupa ce de dimineata a savarsit Sfanta Jertfa a Euharisitiei, dupa masa in drum spre manastiri a trecut la Domnul in stare de misionar, de pastor jertfelnic, foarte constient si constiincios in privinta slujirii de arhipastor al Arhiepiscopiei Buzaului si Vrancei.Model de lucrare responsabila si roditoare Arhipastorul Arhiepiscopiei Buzaului si Vrancei a fost un model de lucrare responsabila si roditoare; a gasit 3 manastiri si a lasat peste 30 de manastiri, a construit peste 250 de biserici, a reparat altele si a incurajat toate aceste lucrari. Desi in unele sate populatia este imbatranita si rarita din cauza depopularii, totusi grija pastorului a fost egala atat pentru parohiile mari si mai dense cat si pentru parohiile mai mici si mai modeste. Aceasta iubire parinteasca pentru toate unitatile de cult din Arhiepiscopie arata o responsabilitate totala si o harnicie deosebita. Harnicia aceasta este semnul lucrarii Duhului Sfant in om, Duhul Sfant nu sta in omul viclean si lenes, de aceea Mantuitorul i-a spus celui care a ingropat talantul Sluga vicelana si lenesa. Ei bine, daca un slujitor al Domnului este harnic si cinstit se poate astepta sa intre in Bucuria Domnului potrivit fagaduintei Domnului care a spus Bine sluga buna, peste putine daruri ai fost pusa, peste multe te voi pune, intra in Bucuria Domnului tau. Noi consideram ca IPS Epifanie se afla in Bucuria Domnului, a Arhipastorului Vesnic, a Marelui Preot Vesnic, a Arhiereului Hristos care a incredintat oamenilor chemati la slujirea arhiereasca si preoteasca sa inmulteasca talantii dati lor prin nasterea dupa trup si prin nasterea dupa Duh, sau prin Botez, a spus Preafericirea Sa. Pomenirea aceasta de 40 de zile este si o pomenire a lucrarilor pe care in diferite locuri le-a facut cu ajutorul lui Dumnezeu, inmultind talantii, Inaltpreasfintitul Parinte Arhiepiscop Epifanie, a mai spus Preafericirea Sa: Desigur aceasta pomenire va continua in fiecare duminica, in fiecare sarbatoare chiar si in fiecare zi pentru ca ne aflam in Catedrala pe care a ctitorit-o Arhiepiscopul Epifanie si aici a asezat si mormantul sau sa fie aproape de Sfantul Altar si aproape de cei care slujesc aici si de credinciosii care vin aici ca impreuna cu preotii sa se roage lui Dumnezeu si in acelasi timp sa-I ceara ajutorul .Iubirea mai tare decat moartea este rugaciunea pentru cei mortiDe asemenea Parintele Patriarh a aratat si importanta pomenirii celor trecuti la cele vesnice aratand ca atunci cand comemorarea cuiva se face prin rugaciune ea este mult mai mult decat o amintire, este comuniune, iar rugaciunea pentru cei morti este iubire mai tare decat moartea. Pomenirea mortilor este o lucrare deosebit de importanta a Bisericii si mai ales a Bisericii Ortodoxe. Comemorarea cuiva care a trecut din viata aceasta la cele vesnice, chiar si in lumea laica, este o aducere aminte cu respect de o persoana care a trait pe pamant si a lucrat pentru familie, pentru comunitate, pentru tara si unii pentru umanitatea intreaga. Aceasta comemorare inseamna impreuna pomenirea persoanei respective cu sentiment de recunostinta si respect. Cand insa comemorarea se face prin rugaciune ea este mult mai mult decat o amintire, este comuniune. In rugaciunile pentru morti noi trecem de la simpla comemorare la comuniune, la legatura duhovniceasca in aceiasi iubire a lui Hristos, iubire pentru cei vii si pentru cei care au adormit in Domnul. Iubirea mai tare decat moartea este rugaciunea pentru cei morti, iubirea care pastreaza in suflet amintirea sufletului celui care a trecut la Domnul. (…) In timp de 40 de zile se formeaza inima in corp, de 40 de zile este nevoie ca dupa ingroparea celui trecut la Domnul inima sa inceapa a se descompune. Exista o tainica legatura de iubire prin aceasta rugaciune de pomenire a mortilor, ea este iubire mai tare de cat moartea pentru ca este iubire harica, unita cu harul lui Dumnezeu prin rugaciune astfel incat pomenirea noastra devine si pomenire in memoria iubitoare a lui Dumnezeu , a spus Preafericirea Sa. Pomenirea nu este o simpla comemorare, ci este un act de credintaTotodata Preafericirea Sa a aratat ca slujba inmormantarii si slujbele de pomenire randuite de Biserica sunt in primul rand un act de credinta: Atat Slujba Inmormantarii cat si Slujba Parastasului si toate pomenirile randuite de Biserica sunt in primul rand un act de credinta, nu o simpla emotie psihologica, credinta ca omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu cel vesnic Viu si, de aceea, desi trupul lui este muritor, sufletul este nemuritor. Deci, actul de credinta in pomenirea mortilor este credinta ca sufletul este nemuritor, asa cum spun si rugaciunile de dezlegare. In Biserica Ortodoxa, in aceste rugaciuni de dezlegare moartea nu mai apare ca o pedeapsa a pacatului asa cum este ea subliniata de catre Sfantul Apostol Pavel in epistola catre Romani ca plata pacatului este moartea, ci moartea este si o pedagogie divina si anume pentru ca rautatea sa nu fie fara de moarte ai poruncit amestecului acestuia sa se desparta. Ideea aceasta vine de la sfantul Grigorie Teologul care spune ca daca un om ar suferi si ar trai in suferinta pe pamant si nu s-ar mai desface sufletul de trup, rautatea ar fi fara de moarte si, deci, din iubire de oameni se desparte sufletul de trupul neputincios si suferind si asteapta pana la venirea cea de-a doua a Mantuitorului la Invierea cea de obste. Deci, dincolo de pedeapsa pe care o mostenim de la parintii nostri Adam si Eva, moartea este si o pedagogie divina, o apropiere a sufletului de Dumnezeu prin despartirea de cele trecatoare, ca cele trecatoare sa nu devina idoli, ca si cum ar fi singura si ultima realitate, ci sa ne unim cu Dumnezeu Cel Netrecator si Nelimitat. De aceea in comuniunea sfintilor cei trecuti la Domnul se afla intr-o iubire si o lumina nesfarsita, in Iubirea Preasfintei Treimi. Deci, cand noi cerem ca sa ii aseze sufletul unui om trecut la Domnul in corturile dreptilor, adica in salasurile celor drepti si in comuniunea sfintilor inseamna in iubirea vesnica si nelimitata a Preasfintei Treimi. Deci, noi facem pomenirea nu ca o simpla comemorare civila, ci ca un act de credinta . Pomenirea este un act de nadejdeIn al doilea rand pomenirea este un act de nadejde, a mai subliniat Parintele Patriarh: In mormant, cel decedat este asezat cu fata spre Rasarit, de unde va veni Domnul intru Slava la a doua venire ca sa judece vii si mortii, pe cei drepti sa ii adune in Imparatia cea fara de sfarsit. Nadejdea in invierea mortilor este exprimata in orice slujba de pomenire: Ca tu esti Invierea si viata si odihna sufletului adormitului robului tau Hristoase Dumnezeule .Pomenirea celor trecuti la Domnul este un act de iubireTotodata Patriarhul Romaniei a aratat ca pomenirea celor adormiti este si un act de iubire, evidentiind faptul ca florile credintei sunt lumanarile si rugaciunile noastre sunt deodata florile credintei si ale iubirii noastre pentru cei morti. In al treilea rand pomenirea celor trecuti la Domnul este un act de iubire. Florile credintei sunt lumanarile si rugaciunile noastre sunt deodata florile credintei si ale iubirii noastre pentru cei morti. Deci, iata cum astazi in iubirea Preasfintei Treimi, Inaltpreasfinitii si Preasfintitii Parinti ierarhi prezenti aici, preacuviosii si preacucernicii preoti, stimatele autoritati, preotii de parohii si acesti tineri de la Seminarul teologic, am savarsit un act de credinta, un act de nadejde, si un act de iubire mai tare decat moartea spre pomenirea vrednicului de pomenire Arhiepiscop Epifanie spre Slava lui Dumnezeu si spre a noastra mantuire , a spus Preafericirea Sa. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca sa pomenim in continuare cu respect si pretuire pe Inaltpreasfintitul Epifanie si sa ne rugam Preasfintei Treimi ca in saptamanile urmatoare sa ne ajute sa aflam pe cel care trebuie sa-i fie urmas in scaunul Arhiepiscopiei Buzaului si Vrancei, a spus Parintele Patriarh aratand cum se va desfasura calendarul alegerilor urmatorului Arhiepiscop al Buzaului si Vrancei: Luni, 18 februarie, se va intruni la Bucuresti Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Munteniei si Dobrogei pentru a desemna doi candidati in vederea alegerii, potrivit Statutului Bisericii Ortodoxe Romane. Acestia se desemneaza prin vot consultativ. De asemenea, la 19 februarie, Sinodul Mitropolitan se va intalni cu Adunarea Eparhiala a Arhiepiscopiei Buzaului tot la Bucuresti pentru consultare. Adunarea are dreptul sa confirme pe cei care ii propune Sinodul Mitropolitan sau sa adauge un candidat in plus. Acesti doi sau trei candidati vor merge la Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane si acolo se va face propriu zis alegerea. Prima parte este consultare a ierarhilor din zona, a preotilor si mirenilor reprezentati in Adunarea Eparhiala si asa cum prevad Sfintele Canoane episcopii sunt alesi de catre Sinodul Episcopilor. Sinodul alege din cei doi sau trei candidati sau daca se considera ca este necesar sa fie si un al patrulea, va alege din patru. In general se tine seama de dorinta locala, insa daca cei care sunt propusi nu sunt cei mai buni, sau daca sunt altii mai buni, Sinodul are dreptul sa adauge pe al patrulea pe lista. Desigur alegerea se face prin vot secret astfel in data de 28 februarie va avea loc alegerea noului Arhiepiscop al Buzaului si Vrancei, iar in data de 10 martie, aici la Buzau, va avea loc intronizarea . De asemenea, elogiind personalitatea IPS Arhiepiscop Epifanie, Inaltpreasfintitul Parinte Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos a aratat ca intreaga viata a arhipastorului Buzaului si Vrancei a fost o Liturghie: "Am putea spune ca Intreaga lui viata, de la nasterea in familia lui din localitatea Malin din judetul Suceava, apoi in manastirile cele mai importante, Rasca si Neamt, in scolile teologice din tara si din strainatate, apoi ca profesor de teologie si director al vestitului Seminar de la Neamt, apoi ca staret al celei mai importante manastiri din tara noastra – M-rea. Neamt si apoi ca arhiereu, episcop vicar al la Tomis si Dunarea de Jos si in sfarsit aici, la Buzau si Vrancea, la curbura Carpatilor, viata lui este o liturghie; liturghia in sensul sacru de slujba sfintita adusa pe Sfantul Altar, dar si de impreuna slujire cu preotii, cu cinul monahal si cu poporul . Cu aceasta ocazie au fost lansate mai multe volume dedicate Inaltpreasfintitului Parinte Epifanie, aparute la Editura Dunarii de Jos, dar si la Editura Arhiepiscopiei Buzaului si Vrancei, dupa cum ne-a transmis diac. Cornel Enache de la Radio Trinitas, prezent in Catedrala Arhiepiscopala din Buzau. Astfel, primul volum Lumina slujirii jertfelnice a fost prezentat de catre Inaltpreasfintitul Parinte Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos. De asemenea, volumele Arhiepiscopul Epifanie de la anul nasterii la ziua prohodirii, dar si Noi ctitorii bisericesti la intorsura Carpatilor, aparute la editura Eparhiei Buzaului si Vrancei, au fost prezentate de catre pr. Costica Panaite, consilier cultural al eparhiei. Totodata, a fost prezentat un DVD cu slujba inmormantarii Inaltpreasfintitului Epifaniei, realizat de catre TRINITAS TV.Inaltpreasfintitul Parinte Epifanie a trecut la Domnul in dupa-amiaza zilei de 7 ianuarie 2013. Slujba de inmormantare a avut loc joi, 10 ianuarie 2013, in Catedrala Arhiepiscopala din Buzau unde a fost si inmormantat.Inaltpreasfintitul Parinte Epifanie Norocel s-a nascut pe 14 decembrie 1932 la Malini, judetul Suceava. In anul 1961 devine licentiat in Teologie la Academia Teologica din Sofia. De asemenea, a urmat studii de teologie la Bucuresti si Moscova. Intre anii 1965-1971 este profesor si director la Seminarul Teologic Manastirea Neamt, iar intre 1971-1975 este staretul Manastirii Neamt. La 9 noiembrie 1975 este hirotonit ca Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Tomisului si Dunarii de Jos. Pe 4 iulie 1982 este numit Episcop al Buzaului, iar la 8 noiembrie 2009 este inaltat la rangul de Arhiepiscop al Buzaului si Vrancei.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 630

Id: 28461

Data: Feb 16, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).