Patriarhul Romaniei: Dreptul Simeon si Proorocita Ana exprima bucuria pe care o au Dreptii cand se intalnesc cu Dumnezeu

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in cuvantul de invatatura rostit la Sarbatoarea Intampinarii Domnului in Paraclisul Sfantul Grigorie Luminatorul din Resedinta Patriarhala a explicat credinciosilor prezenti semnificatia sarbatorii. Acest eveniment se inscrie in traditia iudaica potrivit careia la 40 de zile de la nastere copilul trebuie adus la Templu pentru a multumi lui Dumnezeu ca a daruit unei familii un copil si, de asemenea, pentru a aduce o jertfa la Templu si jertfa era fie o pereche de turturele, fie doi pui de porumbel. Atat turturelele cat si porumbeii au o semnificatie duhovniceasca si anume, exprima curatia si blandetea. Mantuitorul Iisus Hristos a fost adus la Templu la varsta de patruzeci de zile de catre Maica Domnului, Fecioara Maria si de catre Dreptul Iosif. Ei au fost intampinati la Templu de Batranul Simeon care astepta venirea lui Mesia pentru ca Duhul Sfant l-a instiintat ca nu va muri moarte trupeasca decat dupa ce va vedea cu ochii trupesti pe Mesia Cel asteptat de veacuri, pe Unsul Domnului, adica pe Hristosul Domnului. In rabdarea sa, in evlavia si in speranta sa el astepta acest eveniment al intalnirii cu Hristos , a precizat Preafericirea Sa, dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS.Totodata, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a evidentiat sensurile rugaciunii de multumire a Dreptului Simeon. Dreptul Simeon este si Prooroc. El binecuvinteaza pe Pruncul Iisus si pe mama sa, pe Fecioara Maria si simte in Prunc prezenta dumnezeiasca si atunci ca semn de multumire si in acelasi timp ca proorocire rosteste cuvintele: Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel.. Aceasta rugaciune de multumire, aceasta exclamatie si in acelasi timp cerere de dezlegare, pentru ca varsta era inaintata si purta cu greu trupul atat de imbatranit, a fost integrata in cultul ortodox la Slujba Vecerniei catre sfarsit. Acum slobozeste pe robul Tau in pace inseamna acum dezleaga-l de aceasta asteptare, pentru ca s-a implinit ceea ce s-a dorit. Dupa aceasta binecuvantare in care Pruncul nu este numit un simplu copil, ci o Lumina spre descoperirea neamurilor care urmeaza a fi cunoscuta de neamuri si Slava poporului Tau Israel inseamna slava poporului care a asteptat aceasta lumina prin dreptii si proorocii Vechiului Testament, dar si prin evlavia poporului care a crezut ceea ce au spus proorocii , a mai mentionat Patriarhul Romaniei. De asemenea, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel evidentiaza ca la evenimentul Intampinarii Domnului la Templu este prezenta si Proorocita Ana. Evanghelia ne mai spune ca la Templu se afla si o femeie, numita Proorocita Ana care de 84 de ani era vaduva si care astepta in post si rugaciune mantuirea lui Israel. Şi aceasta femeie a fost prezenta la momentul Intampinarii Domnului in Templul din Ierusalim si ea Il preaslavea pe Dumnezeu. Cu alte cuvinte, vedem ca atat Dreptul Simeon, cat si Proorocita Ana exprima o bucurie deosebita, bucuria pe care o au Dreptii cand se intalnesc cu Dumnezeu, cand traiesc intens comuniunea cu Dumnezeu. Dreptul Simeon si Proorocița Ana in aceasta privinta devin modele pentru bunici care se roaga, care binecuvinteaza pe copii, care vegheaza prin rugaciune ca binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie permanent asupra familiei, asupra casei, asupra celor pe care Dumnezeu ii cheama sa slujeasca Lui spre mantuirea oamenilor .Patriarhul Romaniei a pus in lumina si faptul ca la patruzeci de zile pruncii se imbisericesc. Aceasta Sarbatoare a Intampinarii Domnului are un ecou in cultul ortodox crestin pentru ca la patruzeci de zile de obicei se boteaza pruncii si se imbisericesc, adica sunt adusi in fata iconostasului si oarecum prezentati pentru a fi binecuvantati si pentru a sluji Domnului. Daca un copil la patruzeci de zile este adus la Biserica si este baiat atunci este adus si in Sfantul Altar si inchinat la cele patru colturi ale Sfintei Mese cu speranta ca acest copil cand este mare sa devina un slujitor al Sfantului Altar sau cel putin un om care intemeiaza o familie credincioasa si el fiind capul unei familii credincioase crestine. Aceasta legatura dintre Templul din Ierusalim si fiecare Biserica care este un Templu nu doar in Ierusalim, ci pretutindeni unde se afla crestini este una foarte semnificativa si anume, ca parintii la patruzeci de zile aduc copilul la Biserica spre a multumi lui Dumnezeu si spre a se curati, spre a cere sanatate de la Dumnezeu si intarire pentru ca nasterea pentru o femeie este totusi o slabire, o epuizare. Patruzeci de zile femeia dupa nastere trebuia sa evite contactul cu lumea pentru ca fiind mai slabita se putea imbolnavi mai repede. Deci, dupa ce se reface din aceasta lucrare grea a nasterii mama vine la Biserica si este binecuvantata si ea si pruncul .Vechimea Sarbatorii Intampinarii Domnului nu este foarte mare. Nu este mentionata in Constitutiile Apostolice si nici in Testamentum Domini . Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare in Ierusalim in ani 382 si 384, numind-o Quadragesemae de ephifania , intrucat, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 550

Id: 19723

Data: Feb 2, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).