Patriarhul Romaniei la hramul Manastirii Sfanta Maria - Techirghiol
Manastirea Sfanta Maria Techirghiol - stavropighie patriarhala si-a sarbatorit hramul la 15 august 2013, zi in care Biserica Ortodoxa cinsteste Adormirea Maicii Domnului. Sfanta Liturghie a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. Alaturi de Preafericirea Sa a slujit si Inaltpreasfințitul Petru, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor.In cuvantul de invatatura rostit, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat Pericopa Evanghelica randuita de Biserica a se citi astazi. Patriarhul Romaniei a subliniat faptul ca legatura omului cu Dumnezeu este singurul lucru care trebuie cultivat in viata aceasta: "Legatura omului cu Dumnezeu, ascultarea Cuvantului si raspunsul dat Cuvantului prin fapte bune si multumire inseamna a pune temelia vietii legatura omului cu Dumnezeu. Toate celelalte activitati au sens si valoare daca se adauga acestei legaturi de credinta si de ascultare a omului fata de Dumnezeu. Toate celelalte activitati se sfintesc, mancarea, bautura, munca, familia si tot ceea ce facem in viata se sfinteste daca se temeluieste legatura omului cu Dumnezeu. Acesta este singurul lucru care trebuie facut, unicul necesar este acest raport, aceasta legatura vie, credinta si iubire a omului fata de Dumnezeu, ca raspuns la iubirea lui Dumnezeu fata de om. Aceasta legatura incepe in viata aceasta pamanteasca, dar ea se continua in vesnicie. De aceea, cand Sfantul Maxim Marturisitorul a dat definitia iubirii a spus ca iubirea este acea stare a inimii care prefera pe Dumnezeu inaintea oricarei fapturi din lumea aceasta. Deci, pe iubirea aceasta fata de Dumnezeu din tot cugetul si din tot sufletul se zideste si iubirea fata de familie, fata de patrie, fata de prieteni, fata de rude, fata de apropiati si toate se sfintesc din legatura omului cu Cel Unul Sfant . Maica Domnului este cea mai vie icoana a ascultarii Cuvantului lui Dumnezeu, a mai evidentiat Parintele Patriarh: Atat de mult a ascultat Cuvantul lui Dumnezeu inca din copilarie cand a fost dusa la templul din Ierusalim la varsta de 3 ani incat s-a sfintit pe sine si a devenit un templu vrednic de a primi in ea pe Dumnezeu Cuvantul cel vesnic ca din umanitatea ei sa se faca Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Deci, Maica Domnului a ascultat Cuvantul si L-a interiorizat si apoi a dat nastere si a aratat lumii zicand Faceti tot ce va spune El. Deci, cea mai desavarsita ascultatoare a Cuvantului lui Dumnezeu este Maica Domnului care a dat nastere Cuvantului lui Dumnezeu ca om in lumea aceasta . Parintele Patriarh, facand referire, la cuvintele femeii din multime care ridicandu-si glasul ei a zis fericit este pantecele care te-a purtat si fericit este pieptul care te-a alaptat, a aratat ca invatam de la femeia din popor ca ori de cate ori Il vedem pe Hristos trebuie sa ne gandim si la Maica Sa, la fiinta care L-a nascut ca om si care L-a crescut, L-a purtat pe bratele ei si L-a aratat lumii ca fiind Mantuitorul lumii, Izvorul Vietii vesnice si a fericirii vesnice: Aceasta legatura dintre Hristos Domnul si Maica Domnului se vede din faptul cum femeia din popor o cinsteste pe ea. Hristos Domnul cand a auzit aceste cuvinte a zis: Asa este, fericita este mama care m-a nascut si m-a crescut, dar fericiti sunt si cei care asculta cuvantul lui Dumnezeu si il implinesc . Prin aceasta Maica Domnului devine icoana tuturor credinciosilor, icoana intregii Biserici care asculta cuvantul lui Dumnezeu si il intrupeaza, il arata concret in faptele credintei, ale sfinteniei, ale bunatatii. Deci, Maica Domnului apare ca fiind icoana Bisericii celei vii care asculta cuvantul lui Dumnezeu, iar cuvantul lui Dumnezeu devine sensul, temelia si implinirea vietii oamenilor. Deci, Maica Domnului este icoana vie a Bisericii . Astazi, Biserica noastra praznuiește sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului și a mutarii ei nu numai cu sufletul, ci și cu trupul la cer. Aceasta sarbatoare, fiind cea mai mare sarbatoare a Maicii Domnului este praznuita cu o deosebita evlavie. Maica Domnului are 9 zile de pomenire in calendar dintre care 5 cu culoare roșie. Aceasta este cea mai mare și este fixata de Biserica in ultima luna a anului bisericesc, in ziua a noua dupa marea sarbatoare a Schimbarii la Fața a Mantuitorului Iisus Hristos, care ne arata slava Sa inainte de Patimirea Sa pentru a arata slava invierii și slava celei de-a doua veniri a Sa sa judece viii și morții a carei Imparație nu va avea sfarșit. Slava Domnului de la Schimbarea la Fața se impartașește sfinților și cei mai apropiați sfinți ai Domnului se impartașesc de mai multa slava, mai multa lumina veșnica, netrecatoare. Maica Domnului este ființa umana Preasfanta, Preacurata, Preabinecuvantata, care se impartașește cel mai mult din harul, din lumina și slava lui Hristos, pentru ca din ea S-a nascut Hristos ca om, Fiul veșnic al lui Dumnezeu , a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.Parintele Patriarh a evidentiat faptul ca mutarea Maicii Domnului la Ceruri este o icoana a mutarii, existențiale a celor care cred in Hristos de la viața pamanteasca la viața cereasca. Sarbatoarea aceasta a fost fixata de Biserica in luna august pentru ca sa ne arate noua Taina Bisericii exprimata de ea și anume Taina Bisericii care ne trece, ne muta din lumea aceasta trecatoare in Imparația Cerurilor cea netrecatoare; ne muta de la viața omeneasca trecatoare, plina adesea de necazuri, de ispite, de suparari la viața cea netrecatoare, la bucuria, fericirea și lumina Preasfintei Treimi. Mutarea Maicii Domnului la Ceruri este o icoana a mutarii, a mutației existențiale a celor care cred in Hristos. Acestia trec de la viața pamanteasca la viața cereasca. Sarbatoarea este numita adormire, nu moarte pentru ca Hristos Domnul a binevoit ca trupul din care S-a nascut El și a luat propriul trup sa nu fie dat stricaciunii. Astfel, Maica Domnului moare dar nu ramane in moarte, ci dupa trei zile a fost ridicata in mod tainic și cu trupul la cer, in templul cel nefacut de mana omeneasca din ceruri, pentru ca Fiul ei a aratat iubire fața de ea și cinstire prin insuși faptul ca nu a lasat trupul ei sa fie cuprins de stricaciune și nici sa nu ramana in moarte, deoarece El, Hristos Fiul, Care S-a nascut din ea, deși a trecut prin moarte, a biruit moartea prin Inviere și S-a inalțat intru slava la ceruri ca sa ne daruiasca noua viața veșnica. Și Cel Care S-a nascut din Fecioara Maria, Biruitorul morții, Cel care nu a cunoscut stricaciunea și S-a ridicat intru slava dupa ce a biruit moartea, El o ridica pe ea, El o muta pe ea din mormant in Ceruri. De aceea, Sfantul Ioan Damaschin spune ca Maica Domnului, ca fiica a lui Adam cel vechi, prin ascultare fața de o randuiala a legiuitorului, a asumat urmare a vinei, a greșelii protoparinților Adam și Eva și a trecut prin moarte. A impartașit aceeași stare pe care o au toți oamenii trecand prin moarte, pentru ca o consecința primordiala a pacatului a fost moartea, dar nu a ramas in moarte, ci a fost dusa la viața, fiind Maica Vieții. De aceea, in troparul sarbatorii de astazi se spune ca intru naștere, fecioria ai pazit, intru adormire, lumea nu ai parasit de Dumnezeu nascatoare. Mutatu-te-ai la viata ceea ce esti Maica Vietii si cu rugaciunile tale izbavesti din moarte sufletele noastre , a precizat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.Totodata, Patriarhul Romaniei a aratat ca desi se muta la Ceruri, Maica Domnului ramane in Biserica pururi ca rugatoare pentru noi. Maica Domnului, desi se muta la Ceruri, nu este indiferenta la ceea ce se intampla la viata oamenilor pe pamant, ci cu rugaciunile ei din Ceruri si cu ajutorul pe care il trimite celor care cred in Fiul ei si o cinstesc pe ea, aceasta este mereu prezenta in Biserica. De aceea, Sfantul Ioan Damaschinul spune cum vom numi trecerea ta? Nu o putem numi moarte, caci nu ai ramas in moarte, ci o numim adormire si mutare si neparasire, adica nu ne-ai parasit si, desi, esti in ceruri cu trupul, in slava Fiului Tau, esti in acelasi timp prezenta in Biserica lui Hristos si esti rugatoare pentru noi si izbavesti din moarte sufletele noastre. Moartea inseamna aici despartirea omului de Dumnezeu. Deci, Maica Domnului ramane in Biserica pururi ca rugatoare pentru noi inaintea tronului Fiului Ei si al Preasfintei Treimi , a mai spus Preafericirea Sa.De asemenea, Parintele Patriarh a evidentiat faptul ca Maica Domnului este icoana Bisericii rugatoare, este mijlocitoare si rugatoare nebiruita (se spune in cartile noastre de cult) adica nerefuzata: Ea a aratat la nunta din Cana Galilei ca a putut schimba timpul, a devansat timpul facerii de minuni a lui Hristos si, la rugamintea ei, ca sa ajute familia nou intemeiata care nu mai avea vin, Hristos a schimbat apa in vin aratand prin aceasta ca la fiecare cununie cand invitam pe Hristos, pe Maica Domnului, pe Apostoli primim binecuvantarea lui Hristos Care sfinteste viata noastra si transforma firescul in ceresc, transforma viata zisa naturala in viata binecuvantata, in pregatire pentru Imparatia Cerurilor. Maica Domnului este ocrotitoarea familiei, ocrotitoarea copiilor, ocrotitoarea parintilor, ea insusi fiind mama care a nascut si a crescut pe pruncul Iisus, ea este ocrotitoarea fecioarelor pentru ca a ramas pururi fecioara, este ocrotitoarea calugarilor si calugaritelor din manastiri, este ocrotitoarea slujitorilor sfantului altar: a diaconilor, preotilor si arhiereilor pentru ca Hristos Domnul este Arhiereul cel vesnic, este Marele preot, este slujitorul Tatalui pentru mantuirea oamenilor . In aceasta zi de sarbatoare a Maicii Domnului ne rugam ei ca sa ne ocroteasca, sa ne ajute sa ne intarim in credinta, sa crestem copii in credinta, sa avem grija de cei bolnavi, de cei saraci, de cei flamanzi, de cei care nu se mai pot ajute ei insisi si atunci devenim mainile iubirii milostive a lui Hristos si mainile milostive a Maicii Domnului , a mai adaugat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.La final, Parintele Patriarh a daruit pentru biblioteca manastirii mai multe carti liturgice si de folos duhovnicesc. De asemenea, maica stareta a dauit Intaistatatorului Bisericii Ortodoxe Romane o icoana reprezentand pe Sf. Prooroc Daniel, iar Mitropolitului Basarabiei, IPS Petru o icoana reprezentand pe Maica Domnului. Totodata, Inaltpreasfintia Sa a multumit Patriarhului Romaniei pentru invitatia de a sluji la hramul asezamantului monahal de la Techirghiol.Asezata aproape de malul Marii Negre, in statiunea balneara Techirghiol, Manastirea "Sfanta Maria" isi are inceputul in anul 1928 cand patriarhul Miron Cristea a cumparat aici o casa cu 16 camere. Aici a fost infiintat un sanatoriu preotesc, deservit de cateva monahii, pentru clerul din intreaga tara. Mai tarziu, in 1951, a fost adusa aici o bisericuta de lemn de la stana regala din Sinaia, luand fiinta un schit de maici, iar sanatoriul a devenit o anexa a schitului.FOTO: ZIARUL LUMINA
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Aug 15, 2013
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei