Patriarhul Romaniei la Manastirea Ghighiu

Patriarhul Romaniei s-a aflat in duminica a X-a dupa Rusalii in mijlocul obștii manastirii prahovene Ghighiu. In aceasta zi, la 1 septembrie 2013, in Biserica Ortodoxa, a inceput un nou an bisericesc. Cu acest prilej, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit in prezența credincioșilor aflați la manastirea prahoveana Ghighiu, o rugaciune de mulțumire lui Dumnezeu, pentru toate binefacerile primite in anul bisericesc ce a trecut, dupa cum aflam de la Radio TRINITAS. Totodata, prin aceasta rugaciune Parintele Patriarh a cerut ajutorul lui Dumnezeu pentru anul in care Biserica noastra a intrat incepand de astazi.In cuvantul de invațatura adresat credincioșilor prezenti la Sfanta Liturghie Preafericirea Sa a explicat Pericopa Evanghelica randuita de Biserica a se citi in aceasta zi, referitoare la Vindecarea lunaticului. Evanghelia ne arata trei mari adevaruri si anume in primul rand ca Iisus constata ca in lume se afla multa suferinta, dar putina credinta. In al doilea rand, cu toate ca in popor credinta era slaba, Hristos Domnul plin de iubire milostiva vindeca copilul lunatic care era stapanit de un duh necurat si care a fost adus la el de catre tatal copilului. De asemenea, vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos arata adevarul potrivit caruia duhurile rele nu ies usor din omul pe care il stapanesc, de aceea spune El ca acest neam de demoni nu iese decat cu rugaciune si post, aratand prin aceasta importanta rugaciunii si a postului pentru vindecarea oamenilor bolnavi si in special a celor stapaniti de duhurile cele rele , a spus Parintele Patriarh. In continuare, Preafericirea Sa a subliniat importanța prezenței postului unit cu rugaciunea in viețile noastre: Hristos Domnul ne arata ca o credinta puternica inseamna o prezenta puternica a harului lui Dumnezeu in om si numai avand aceasta prezenta a harului lui Dumnezeu in om ca urmare a credintei, duhurile rele se tem sa mai stea in oameni si pleaca. Indata dupa ce reproseaza intr-o anumita masura ucenicilor ca au credinta putina, Hristos Domnul adauga: iar acest neam de demoni nu iese decat cu rugaciune si cu post. Aceasta inseamna ca rugaciunea unita cu postul devine mai puternica. De asemenea, Parintele Patriarh a aratat de ce rugaciunea fara post este mai slaba: Pentru ca postul este o stare de jertfa, o ofranda libera adusa lui Dumnezeu ca un fel de recunoastere a dependentei noastre de ajutorul lui Dumnezeu inainte de a ne pune vreo nadejde in lucrurile materiale. Mancarea trecatoare pe care o consumam pentru hrana trupului da o anumita forta fizica, dar nu si o anumita forta spirituala, rugaciunea insa ne da forta spirituala. Cand omul se afla in stare de post el este totalmente concentrat in rugaciune si prin rugaciune si prin postire foamea si setea dupa hrana materiala se transforma in foame si sete dupa hrana spirituala, dupa iubirea milostiva si netrecatoare si neapusa a lui Dumnezeu. Deci, cand omul posteste el se hraneste altfel, se hraneste mai mult din cuvintele Scripturii, dar si din rugaciune ca relatie vie, directa a omului cu Dumnezeu . Parintele Patriarh a vorbit si despre suferinta si despre rolul ei pedagogic. Hristos Domnul doreste ca oamenii care sufera sa aiba credinta puternica pentru a se putea vindeca, dar si cei din jurul lor, pentru ca foarte adesea copiii sufera din cauza necredintei sau pacatelor parintilor lor. Evanghelia nu ne spune de ce acest copil a devenit lunatic, dar se poate intelege ca de fapt necredinta parintilor, sau unele pacate ale lor au facut ca duhurile rele sa prinda curaj si sa chinuie pe acest copil. Uneori copiii sufera nu din cauza pacatelor parintilor, ci suferinta lor este o chemare ca parintii lor sa isi puna mai mult nadejdea in ajutorul lui Dumnezeu decat in oameni, decat in lucrurile materiale, in pozitia sociala, in avere, in relatii de influenta. Deci, copilul suferind este o atentionare a parintilor si in acelasi timp este o atentionare pentru toti cei din jur ca numai atunci cand suntem confruntati cu boala ne dam seama cat de mare este darul sanatatii ca dar de la Dumnezeu. (…) Hristos Domnul nu doreste suferinta nimanui, dar uneori suferinta este ingaduita ca omul sa se intareasca in credinta si sa caute mai mult viata vesnica decat fericirea trecatoare de pe acest pamant , a spus Parintele Patriarh. De asemenea, Preafericirea Sa a vorbit si despre inceputul anului bisericesc: Astazi, la 1 septembrie, Biserica Ortodoxa praznuieste inceputul anului nou bisericesc, inceputul indictionului. Anul bisericesc incepe la 1 septembrie, anul civil incepe la 1 ianuarie. Traditia biblica pastrata si astazi la evrei spune ca anul incepe toamna fiindca si istoria omenirii a inceput toamna, in rai, cand pomii aveau roade. Aceasta traditie ca anul bisericesc sa inceapa toamna este preluata din Vechiul Testament unde Anul Nou se numeste Capul sau Inceputul Anului, dar si pentru ca Hristos Domnul a anuntat intr-o toamna, intr-o sambata, in sinagoga ca profetia lui Isaia: Duhul Domnului este peste mine si m-a trimis sa binevestesc saracilor mantuirea, iar celor robiti eliberarea si sa vestesc anul Domnului face o legatura intre anul nou bisericesc si inceputul implinirii profetiei lui Isaia in lucrarea mantuitoare a lui Iisus Hristos pe pamant , a spus Parintele Patriarh.Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat ca anul bisericesc este un nou an al mantuirii prin care ni se arata taina Bisericii: Anul bisericesc are ca prima sarbatoare Nasterea Maicii Domnului pentru ca Maica Domnului este icoana cea vie a Bisericii si ultima luna din anul bisericesc are trei mari sarbatori care se refera la realitatile ultime, la sfarsitul lumii, si anume: Schimbarea la fata a Domnului arata slava lui Hristos care va veni sa judece vii si mortii, Adormirea Maicii Domnului ne arata taina Bisericii care ne trece, ne muta din lumea aceasta trecatoare, din viata trecatoare la viata vesnica netrecatoare. A treia sarbatoare mare este Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul care este dascalul pocaintei. Impreuna cu Maica Domnului, Sfantul Ioan Botezatorul va mijlocii pentru mantuirea pacatosilor care s-au pocait in sufletul lor, dar nu au mai trait pe pamant pentru a arata pocainta si in fapte, iar Hristos Domnul, schimbat la fata plin de slava este Dreptul Judecator care se va arata la sfarsitul lumii. Deci, anul bisericesc este anul mantuirii, fiecare an bisericesc est un nou an al mantuirii prin care ni se arata taina Bisericii in care este prezent Hristos si care cheama lumea la mantuire prin Evanghelie, prin Sfintii Apostoli, prin slujitorii sfintelor altare . Acum la inceput de an bisericesc noi multumim lui Dumnezeu pentru toate binefacerile primite in anul bisericesc care a trecut si in acelasi timp cerem ajutorul lui Dumnezeu si pentru anul bisericesc in care am intrat. Acest an bisericesc inseamna ca ne propunem, acum la inceput de an, sa venim mai des la Biserica, sa ne spovedim mai des, sa ne impartasim mai des, sa savarsim mai multe fapte bune decat anul trecut si sa ne gandim ca fiecare clipa, fiecare ceas, fiecare zi, saptamana si luna reprezinta un timp al mantuirii, al unirii noastre cu Dumnezeu, pentru ca in starea sufleteasca ne va gasi moartea, in aceea ne va judeca. Daca ne va gasi impacati cu Dumnezeu, cu semenii nostri dobandim raiul, daca clipa mortii ne gaseste despartiti de Dumnezeu atunci nu dobandim fericirea vesnica, ci nefericirea de a nu fi raspuns iubirii lui Dumnezeu cu iubirea noastra , a mai spus Preafericirea Sa. Inceputul Anului Nou bisericesc a fost instituit de catre Sfintii Parinti la Sinodul I de la Niceea, cand s-a randuit sa se sarbatoreasca data de 1 septembrie ca un inceput al mantuirii crestinilor, in amintirea intrarii lui Hristos in mijlocul adunarii evreilor vestind tuturor 'anul bineplacut Domnului'. S-a hotarat de catre Sfinti Parinti (318) participanti la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, pe considerentul ca inceputul activitatii de propovaduire a Evangheliei de catre Mantuitorul nostru Iisus Hristos s-a facut la inceputul lunii septembrie, deoarece dupa calendarul iudaic intrarea in sinagoga din Nazaret (Luca 4, 14-19) a Mantuitorului, dupa intoarcerea din pustia Carantaniei, a fost in luna a saptea, numita Tisri (care corespunde in calendarul nostru lunii septembrie).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 665

Id: 33500

Data: Sep 1, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).