Pelerinajul de Florii in Capitala

Mii de credinciosi si peste 700 de preoti au participat, astazi, 27 aprilie 2012, la traditionalul pelerinaj de Florii care s-a desfasurat in Capitala. Anul acesta, pelerinajul din Bucuresti organizat cu ocazia sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim a inceput cu Slujba Vecerniei unita cu Litia oficiata, pe platforma Catedralei Mantuirii Neamului, de catre Patriarhul Romaniei. Alaturi de Preafericirea Sa a slujit si Episcopul Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi, in prezenta a sute de credinciosi. Dupa slujba, Parintele Patriarh a rostit rugaciunea de multumire pentru lucrarile realizate la infrastructura viitoarei Catedrale patriarhale si rugaciunea pentru binecuvantarea stalparilor. Preotii slujitori le-au impartit pelerinilor, apoi s-a plecat in pelerinaj spre Catedrala Patriarhala. Pelerinajul a fost deschis de toaca, urmata de prapuri (steaguri bisericesti), ripide si Sfanta Cruce, diaconii cu cadelnite, apoi a urmat soborul de preoti impartiti pe Protoierii, dupa cum urmeaza: Protoieria I Capitala, Protoieria II Capitala, Protoieria III Capitala, Protoieria Ilfov Sud, Protoieria Ilfov Nord, preotii de caritate si militari din Bucuresti, dar si consilierii si vicarii eparhiali si patriarhali. In continuarea procesiunii, icoana Sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim a fost purtata pe umeri de catre clerici din cadrul Protoieriei Ilfov Sud. Apoi, a urmat Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, Corul Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti, elevii seminaristi si miile de credinciosi care au tinut in maini ramuri de finic si stalpari, incheind astfel procesiunea.Pe parcursul pelerinajului cantaretii si credinciosii au intonat impreuna: Troparul Floriilor (Invierea cea de obste mai inainte de Patima Ta incredintand-o, pe Lazar din morti l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta si noi, ca pruncii semnele biruintei purtand, Ţie, Biruitorului mortii, cantam: Osana, Celui dintru inaltime, bine esti cuvantat Cel ce vii intru numele Domnului) Cu noi este Dumnezeu si Cuvine-se cu adevarat.Prima oprire s-a facut la Paraclisul Catedralei Mantuirii Neamului, cu hramurile Invierea Domnului, Icoana Maicii Domnului - Prodromita, Sfantul Ioan Gura de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului. Aici a fost oficiata o ectenie intreita iar Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul a rostit condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim: Vazandu-Te Marta si Maria pe Tine, Iisuse, ca ai venit iarasi in Betania, cu sase zile inainte de Pasti, Ţi-au gatit cina mare; Lazar fiind unul dintre cei ce sedeau la masa, Marta cu sarguinta Iti slujea, Datatorule a toate, Maria insa partea cea buna si-a ales, fiindu-Ţi recunoscatoare pentru invierea fratelui ei si luand o litra cu mir de nard curat, de mare pret, a uns preacuratele Tale picioare si le-a sters cu parul capului ei, cu iubire si din preaplinul inimii Ţi-a cantat: Aliluia!Pelerinajul a continuat apoi pe traseul: Calea 13 Septembrie - Bd. Libertatii - Bd. Regina Maria. Urmatoarea oprire a avut loc la Biserica Sfantul Nicolae – Vladica, oficiindu-se iarasi o ectenie intreita, apoi arhiereul a rostit condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim. De aici s-a pornit spre Biserica Sfanta Ecaterina Paraclisul Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti, urmand urmatorul traseu: str. 11 Iunie - str. Principatele Unite - str. Ienachita Vacarescu – str. Sfanta Ecaterina. Dupa Ectenia intreita si condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim s-a pornit spre Catedrala Patriarhala mergand pe str. Bibescu Voda si apoi pe Colina Bucuriei.Ajungand pe Dealul Patriarhiei s-a intonat Stihira glasului al 6-lea: Astazi harul Sfantului Duh pe noi ne-a adunat si, toti luand Crucea Ta, zicem: Bine esti cuvantat, Cel ce vii intru numele Domnului; Osana, Celui dintru inaltime, iar Parintele Patriarh a rostit condacul al XIII-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim: O, Iisuse Hristoase, Mielul lui Dumnezeu, Care mai inainte de veci Te-ai gatit spre jertfire, acum vii la Ierusalim, la patima cea de voie. Primeste aceasta putina rugaciune a noastra adusa Ţie cu stalpari si ramuri, ca, in aceste preacinstite zile, sa umblam pe urmele preacuratelor Tale picioare si in linistea si blandetea duhului sa fim cu Tine in toate zilele calatoriei noastre pamantesti. Invredniceste-ne sa ne impartasim fara de osanda de bucuria Sfintelor Tale Pasti aici pe pamant, iar dupa intrarea in Ierusalimul ceresc sa ne unim cu Tine in veci si sa cantam impreuna cu toti sfintii cantarea ingereasca: Aliluia!Dupa Ectenia Intreita, Patriarhul Romaniei a sfintit icoana sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim si a rostit apoi rugaciunea de Binecuvantare a Pelerinilor: Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce sezi intru cele inalte cu Tatal si esti purtat pe aripi de heruvimi si cantat de serafimi, Care, in zilele venirii Tale in trup, ai binevoit, pentru a noastra mantuire, a sedea pe manzul asinei si ai primit cantarea copiilor, ai venit in Sfanta Cetate a Ierusalimului mai inainte cu sase zile, la Patima cea de voie, ca sa mantuiesti lumea prin Cruce, prin ingroparea si prin invierea Ta! Şi, precum atunci oamenii care sedeau intru intuneric si in umbra mortii, avand ramuri de copac si stalpari de finic, Te-au intampinat pe Tine, Fiul lui David, marturisindu-Te, asa si pe noi, care acum, in aceasta zi, inainte de praznuire, purtam in maini stalpari si ramuri de copaci, pazeste-ne si ne mantuieste. Şi, precum acele popoare si copiii Ţi-au cantat Osana", invredniceste-ne si pe noi sa Te slavim pe Tine in psalmi si in cantari duhovnicesti, cu suflete curate si neintinate. Iar in aceste zile ale Sfintelor Tale Patimiri, da-ne noua sa ne impartasim iara de osanda de bucuria Sfintelor Pasti si sa cantam si sa preamarim dumnezeirea Ta, impreuna cu Cel fara de inceput al Tau Parinte si cu Preasfantul si Bunul si de viata Facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin!Pelerinajul s-a incheiat prin cuvantul de invatatura al Intaistatatorului Bisericii Ortodoxe Romane adresat pelerinilor prezenti pe Colina Bucuriei.Mai intai, Patriarhul Romaniei a prezentat o parte din intelesurile pelerinajului: Ziua de astazi este o zi deosebita asa dupa cum vedem ca Dumnezeu ne-a binecuvantat cu caldura si soare ca sa nu avem motiv de a ramane in casa, ci de a participa la Sarbatoarea Floriilor care a inceput cu Vecernia din seara aceasta. Pelerinajul de Florii are foarte multe intelesuri duhovnicesti, dar noi amintim doar cateva. In primul rand, pelerinajul de Florii este o pomenire, un memorial, o aducere aminte de Intrare a Domnului in Ierusalim ca apoi sa patimeasca pana la moarte, iar dupa ingropare sa invieze a treia zi din morti daruindu-ne prin Invierea Lui baza invierii noastre si viata vesnica. Acest memorial al Intrarii Domnului in Ierusalim sau aceasta amintire sau pomenire liturgica nu se face doar prin cantare, ci in forma vizualizata prin icoana si prin procesiunea cu Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim la care participa cler si popor. In general, memoria vizuala este cea mai profunda si mai fidela memorie. De aceea se spune mai bine sa vezi o data decat sa auzi de 10 ori. Deci, Biserica Ortodoxa in special a retinut ca in Noul Testament Hristos Domnul este numit nu numai Cuvantul lui Dumnezeu, ci si Icoana sau chipul lui Dumnezeu. De aceea, toate slujbele noastre unesc cuvantul cu icoana, cuvantul ascultat si icoana privita. Bisericile sunt si ele o icoana a Ierusalimului ceresc, o pregustare a Ierusalimului ceresc. De aceea, la sfintirea bisericii ca si in noaptea de Pasti cantam ‘Lumineaza-te, lumineaza-te Noule Ierusalime ca slava Domnului peste tine a stralucit’. Preafericirea Sa a mai aratat ca Pelerinajul de Florii pleaca de la o biserica, trece pe langa biserici si ajunge la alta biserica, fiindca biserica este icoana Ierusalimului ceresc: Noi suntem toti calatori pe acest pamant, pelerini, dar cetatea statatoare definitiva este Imparatia Cerurilor despre care Cartea Apocalipsei in capitolul 21 spune ‘Şi am vazut cetatea Ierusalimului ceresc coborand ca o mireasa frumos impodobita si nu mai era acolo soare caci Domnul o lumina pe ea’. Şi in aceasta cetate a luminii eterne, neinserate si necreate neamurile isi vor aduce slava lor, adica frumusetea binelui pe care l-au savarsit in istorie. Deci, Pelerinajul de Florii ne leaga direct de Mantuitorul Iisus Hristos Cel Care a intrat in Ierusalim pentru a patimi, a muri si a invia. Deci, in al doilea inteles acest Pelerinaj de Florii ne pregateste pentru Saptamana Sfintelor Patimiri ale lui Hristos ca patimind impreuna cu El sa inviem impreuna cu El. Pana acum am postit 40 de zile. Saptamana Sfintelor Patimiri nu este doar o saptamana de post, de asceza, de nevointa, ci este si o saptamana mistica, tainica, duhovniceasca, de insotire a lui Hristos Cel Care a patimit pentru noi, a murit pentru noi, a fost ingropat pentru noi, a pogorat la iad cu sufletul ca Dumnezeu pentru noi si a inviat din morti ca sa ne daruiasca noua viata vesnica si mare mila, multa iubire smerita, multa bunatate. Aceasta inseamna mare mila . Pelerinajul de Florii insa nu este o miscare in cerc, ci o miscare de inaintare -dupa cum spune cuvantul procesiune, a merge inainte-, spre Sfintele Pasti, inaintam spre cetatea cereasca , a evidentiat Parintele Patriarh: Aceasta inaintare spre Inviere incepe cu momentul Botezului, fiindca ne-am botezat in apa și Duh Sfant, și cand ne-am botezat in numele Preasfintei Treimi ne-am unit cu Hristos cel rastignit si inviat, iar acest pelerinaj de Florii este o intensificare si o constientizare mai profunda a impreuna patimirii cu Hristos luptand cu pacatul, cu rautatea din noi si din jurul nostru si inlocuind pacatul cu virtutile, cu faptele bune, cu faptele credintei. De aceea stalparile arata ca purtam in mainile noastre florile credintei, florile nevointei, florile sperantei, florile iubirii duhovnicesti care le-am dobandit prin rastignirea egoismului si a patimilor in perioada postului. Deci, florile credintei sunt lumanarea si florile pe care le aducem ca semn de bucurie si de pretuire la Biserica. Iconitele pe care le-am sfintit acum ne arata mai precis ca trebuie sa intarim gandirea si simtirea noastra cu iubire fata de Hristos, de ascultare fata de El atunci cand auzim cuvantul lui dar si cand vedem chipul Lui , a mai spus Preafericirea Sa.In finalul cuvantului Sau, Parintele Patriarh a mulțumit tuturor care s-au implicat in lucrarile savarsite pana acum la infrastructura Catedralei Mantuirii Neamului și celor care s-au implicat in organizarea acestui pelerinaj: Multumim tuturor celor care, ierarhi, preoti si credinciosi au daruit din putinul lor in aceasta vreme de criza ca sa prinda contur noua catedrala. Multumim Guvernului Romaniei, Primariei Generale a Capitalei, primariilor sectoarelor 1, 2, 3, 5 si 6. Desigur, este o mare bucurie ca dumneavoastra astazi v-ati rugat impreuna cu noi. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca al doilea Pelerinaj de Florii sa il facem plecand de la Catedrala Mantuirii Neamului cand ea se afla la acoperis. In ceilalti ani pornim din nou de la Manastirea Radu Voda ca sa nu se creada ca stricam traditia. Insa atunci cand ajungem la o etapa de o anumita implinire a lucrarilor pornim de la Catedrala Mantuirii Neamului chiar daca traseul este putin mai lung.Totodata, mulțumim tuturor celor care au lucrat pana și au ajutat la lucrarile acestui edificiu, ca aceasta construcție sa avanseze. Mulțumim de asemenea tuturor celor care au contribuit la organizarea pelerinajului de Florii: parinții de la Patriarhie, de la Centrul eparhial, parinții protopopi de la Protopopiatele I, II și III Capitala, Ilfov Sud și Ilfov Nord. De asemenea, mulțumim Jandarmeriei și tuturor celor care au contribuit la aceasta frumoasa manifestare a credinței, pentru ca pelerinajul este și o marturisire a credinței in Inviere. Cine crede in Inviere vine la pelerinaj spunand ca dorește sa invieze. Cei care doresc sa ajunga la invierea sufletului din moartea pacatului și la invierea cea de obște, aceia sunt iubitori de Sfintele Paști, de marea trecerea spre viața cea veșnica. Toata viața creștina are o dimensiune pascala, de Inviere. De aceea, fiecare zi a saptamanii incepe cu duminica, Ziua Invierii. Toata viața noastra este indreptata spre Inviere. Desigur, mulțumim parinților de la Catedrala, corului, elevilor seminariști și tuturor credincioșilor care sunt aici prezenți și care simbolic inseamna florile credinței aratat in lumina invierii lui Lazar, Invierii lui Hristos și in lumina invierii de obște . Va dorim tuturor o sarbatoare binecuvantata și de pe acum felicitam și pe toți ierarhii, preoții și credincioșii care impreuna cu noi, in aceasta zi, au organizat pelerinaje in aproape toata țara. Unii vor organiza maine pelerinajul de Florii. Acest pelerinaj se extinde in fiecare an la alte oraș și cu numar mai mare de participanți. Desigur, suntem bucuroși ca sarbatoarea de maine este o sarbatoare in care iși serbeaza onomastica peste 1 400 000 de romani. Aici, inseamna Florin, Florica și derivate, dar și Viorel și Viorica. Tuturor va spunem de pe acum ani mulți și binecuvantați spre slava Preasfintei Treimi și a noastra mantuire , a mai spus Parintele Patriarh.La Bucuresti, pelerinajul de Florii a fost interzis de regimul comunist in 1948 si a fost reluat in anul 2008 cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 612

Id: 30400

Data: Apr 27, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).