Pictura nu inseamna doar desen, ci si traire

Candidatii inscrisi la examenul de admitere pentru stagiatura in pictura bisericeasca au finalizat perioada de practica si au participat ieri, 15 aprilie, la primele probe. Scopul examenului organizat de Comisia de pictura bisericeasca a Patriarhiei Romane este de a asigura pentru viitor pastrarea unitatii dogmatice, morale, stilistice si a calitatii artistice a picturii bisericesti. Primele probe ale examenului de admitere pentru stagiatura a ucenicilor au avut loc in Amfiteatrul Dumitru Staniloae al Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti. Cei 49 de candidati din intreaga tara au sustinut ieri primele doua probe: realizarea unui portret si a unui studiu anatomic al corpului uman. Astazi, examenul continua cu a treia proba, mai complexa, cea de compozitie cu tematica religioasa. Examenul de stagiatura este acela care face trecerea de la ucenicie la etapa a doua in pregatirea pictorilor de biserici. Dupa ce au finalizat perioada de ucenicie si s-au format pe stilul de pictura religioasa, cu caracterul si particularitatile ei, potrivit textelor biblice si patristice, vin si sustin un examen constand in trei probe: portret, desen personaj total si compozitie religioasa. Toate acestea sunt analizate de o comisie formata din patru membri, teologi, pictori si restauratori, care analizeaza si apreciaza in ce masura acestia pot face pictura religioasa. Nu ajunge numai sa fie un bun desenator, ci trebuie sa fie si un bun crestin, sa stie sa preia informatii, sa se foloseasca de traditia picturii religioase, atat romaneasca, cat si bizantina, pentru a realiza o pictura canonica, a precizat Grigore Popescu-Muscel, membru al Comisiei de pictura bisericeasca a Patriarhiei Romane. Prin proba de astazi, cea de compozitie religioasa cu tematica praznicara, se ia in considerare nu doar talentul desenatorului, ci mai ales maniera realizarii proportionalitatii personajelor, a miscarilor si a expresivitatii. Cei care vor fi declarati respinsi vor efectua o perioada suplimentara de practica, sub indrumarea unui alt diriginte de santier, iar cei care vor fi respinsi de trei ori pierd dreptul de a se mai inscrie si participa la examenul de admitere pentru stagiatura. Pictura practicata pe un santier nu este totulIn timpul perioadei de practica, ucenicii sunt indemnati sa viziteze muzee de arta medievala, monumente istorice cu picturi deosebite, precum Biserica Sfantul Nicolae Domnesc din Curtea de Arges, pronaosul bisericii Manastirii Cozia, picturile de la Tismana, Ribita sau manastirile din nordul Moldovei: Probota, de curand restaurata, Moldovita, Sucevita, Voronet s.a. Ei, umbland si formandu-se in timp, realizeaza la un moment dat ca pictura pe care o practica pe un santier nu este totul, ci ca trebuie sa faca deosebiri intre picturi de diferite secole, deosebiri intre stil, maniere s.a., ca sa nu ajungem la o plafonare, la o repetitie inexpresiva, la o pictura moarta. Trebuie sa traiasca ceea ce picteaza ca astfel si cel credincios, care participa la slujba religioasa, sa aiba emotia ca este totdeauna in fata lui Dumnezeu. In felul acesta il ajuta sufleteste sa depaseasca toate momentele grele si sa se apropie de Iisus Hristos, a explicat pictorul Grigore Popescu-Muscel dupa cum aflam din Ziarul Lumina. Scopul perioadei de practica este de a asigura in viitor ca toti stagiarii vor realiza o pictura canonica, de inspiratie divina.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 575

Id: 30039

Data: Apr 16, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare