Porunca a sasea opreste de la orice forma de ucidere, trupeasca si sufleteasca

Sfintii Parinti impart cele zece porunci astfel: primele patru porunci se refera la raportul omului cu Dumnezeu. Urmatoarele sase porunci se refera la raportul dintre om si semenii sai. In mod firesc, dupa porunca privitoare la cinstirea parintilor, urmeaza Sa nu ucizi, porunca prin care se ocroteste viata insasi. Porunca a VI-a a Decalogului ne-o explica in cele ce urmeaza staretul Manastirii Rasca, parintele Mihail Balan.Parinte staret, in ce context vine porunca a VI-a a Decalogului?Cele zece porunci i-au fost date lui Moise de catre Dumnezeu, pe Muntele Sinai, ca parte a legamantului dintre El si poporul evreu: «Deci, de veti asculta glasul Meu si de veti pazi legamantul Meu, dintre toate neamurile Imi veti fi popor ales, ca al Meu este tot pamantul; Imi veti fi imparatie preoteasca si neam sfant!». Acestea sunt cuvintele pe care le vei spune fiilor lui Israel (Iesirea 19, 5-6). Asadar, respectarea celor zece porunci urma sa devina principala conditie a legamantului prin care poporul lui Israel devine popor ales si neam sfant.Porunca prin care se interzice uciderea vine in contextul unor timpuri in care omorul era ceva obisnuit, oamenii facandu-si dreptate singuri, adeseori mergand pana la ucidere. Prin porunca Sa nu ucizi!, Dumnezeu le reaminteste oamenilor ca El este datatorul vietii noastre si tot El este singurul stapan al vietii omenesti.Exista o explicatie pentru locul acestei porunci? De ce e asezata dupa porunca cinstirii parintilor?Sfintii Parinti impart cele zece porunci astfel: primele patru porunci se refera la raportul omului cu Dumnezeu, toate aceste prime patru porunci fiind strans legate de prima: Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, Care te-a scos din pamantul Egiptului si din casa robiei. Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine!. Urmatoarele sase porunci se refera la raportul dintre om si semenii sai. Acestea izvorasc din porunca pe care Mantuitorul Hristos va pune mare accent: iubirea aproapelui. Iar dintre oameni, mai intai trebuie iubiti parintii, care ne-au nascut si ne-au crescut si, care, dupa Dumnezeu, sunt binefacatorii nostri cei mai mari. De aceea, cele sase porunci dumnezeiesti care vorbesc despre datoriile izvorate din dragostea fata de oameni incep cu porunca de a cinsti parintii. In mod firesc, dupa cinstirea parintilor, cei prin care viata se perpetueaza in lumea aceasta, din voia lui Dumnezeu, din generatie in generatie, urmatoarea porunca este Sa nu ucizi, porunca prin care se ocroteste viata insasi. Oricine uraste pe fratele sau este ucigas de oameniIncepand cu Sa nu ucizi! urmeaza cateva porunci enuntate scurt si categoric, am putea spune. Cum explicati aceasta?Sunt interdictii clare si concise, usor de inteles, care nu necesita explicatii. Au un grad inalt de generalitate si o sfera larga de aplicare.Ce invata aceasta porunca? De la ce opreste de fapt?Dumnezeu este Creatorul vietii. Omul nu este stapan pe viata sa si cu atat mai putin pe viata aproapelui. De aceea, porunca aceasta opreste de la orice forma de ucidere, si trupeasca si sufleteasca, pentru ca Oricine uraste pe fratele sau este ucigas de oameni (I Ioan 3, 15).Prin urmare, porunca aceasta opreste de la omorul savarsit cu voie sau fara de voie, precum si de la instigarea la omor, de la avort, de la sinucidere. Catehismul ortodox ne invata ca tot ucidere trupeasca inseamna si istovirea unui om printr-o munca prea grea, peste puteri, care ii grabeste sfarsitul. La fel si purtarea cu asprime fata de cineva, intr-atat incat sa-l amarasti si sa-l imbolnavesti, scurtandu-i viata. Şi, la fel, este ucidere sa lasi un om sa moara de foame, fie nedandu-i cele trebuincioase traiului, fie luandu-i posibilitatea de a si le castiga singur. Cat priveste uciderea sufleteasca, aici este vorba de pizma, manie, clevetire si ura fata de aproapele, precum si de sminteala adusa aproapelui.Cat de grav este pacatul uciderii, sub formele mentionate?Uciderea este socotita printre pacatele strigatoare la cer. Adica un pacat foarte grav.Sinuciderea sufleteascaPutem vorbi in acest context si de o sinucidere sufleteasca?Tot catehismul ortodox ne invata ca sinuciderea sufleteasca are loc atunci cand omul consimte sa traiasca in pacat, caci: Plata pacatului este moartea (Rom. 6, 23). Asadar, refuzul de a inceta sa mai pacatuim, abandonul in lupta duhovniceasca, e un fel de sinucidere sufleteasca. Aceasta stare vine ori din deznadejde, ori din impietrirea inimii.Cine pacatuieste impotriva acestei porunci?Toti cei care savarsesc pacatele pe care le-am numit mai sus. Desigur, masura vinovatiei fiecaruia este cumpanita de duhovnic, in Taina Spovedaniei.Parintele Constantin Galeriu vorbea de o anumita legatura intre cele zece porunci date de Dumnezeu lui Moise pe Muntele Sinai si cele noua fericiri rostite de Hristos Insusi pe Muntele Fericirilor, aratand ca atat unele, cat si celelalte sunt darul iubirii si purtarii Lui de grija. Isi gaseste corespondentul aceasta porunca in vreuna dintre cele noua fericiri?Da, parintele Galeriu vorbea despre cele zece porunci ca o interventie a lui Dumnezeu pentru a opri caderea omului in strafundurile pacatului, iar despre fericiri ca despre o scara pe care Mantuitorul Iisus Hristos ne-o pune la indemana pentru urcusul nostru duhovnicesc spre imparatia lui Dumnezeu. Putem spune ca porunca Sa nu ucizi! se regaseste cel putin in doua dintre fericiri: Fericiti cei blanzi si Fericiti facatorii de pace. Sfantul Nicolae Velimirovici chiar spune ca Dumnezeu a poruncit oamenilor sa nu ucida, ca sa aiba pace si fericire.Avem indemnuri din partea Sfintilor Parinti in legatura cu importanta si respectarea acestei porunci?Sfantul Grigorie Palama ne indeamna sa nu rasplatim raul cu rau, pentru ca sa nu ajungem la pacatul uciderii, din mania fara de masura. Intorcand si celalalt obraz, il imblanzim si pe aproapele. E un indemn foarte intelept si foarte folositor pentru zilele noastre, in care oamenii nu mai au rabdare unii cu altii si in care deoseori se ajunge la fapte necugetate si chiar la ucidere, doar pentru ca nimeni nu vrea sa cedeze intr-un conflict, intr-o stare de manie. Sfantul Ioan Gura de Aur vorbeste si el despre valoarea vietii omenesti, ca dar al lui Dumnezeu, aratand ca uciderea este o uzurpare a puterii lui Dumnezeu. (Articol aparut sub semnatura Nicoletei Olaru si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 25 aprilie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1320

Id: 30302

Data: Apr 25, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).