Postul, un mijloc de desavarsire

La 1 august începe Postul Adormirii Maicii Domnului. Cu acest prilej, în cele ce urmeaza, va prezentam un interviu publicat în Ziarul Lumina din 31 iulie 2013:Începem astazi urcusul duhovnicesc spre sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului prin postul rânduit de Biserica în cele doua saptamâni dinaintea praznicului. Despre istoricul acestui post si despre provocarea oamenilor de a se înfrâna în plina perioada de concedii ne-a vorbit pr. lect. dr. Stelian Ionascu, parohul Bisericii „Izvorul Nou“ din Protoieria III Capitala.Parinte profesor, cum a aparut în Biserica Ortodoxa Postul Adormirii Maicii Domnului?Postul Adormirii Maicii Domnului, numit si „Postul lui august“, este unul dintre cele patru posturi rânduite de Biserica, având o perioada fixa de aproximativ doua saptamâni, de obicei între 1 si 14 august, dar exista si varianta când ziua de lasatul secului - 31 iulie - pica miercuri sau vineri, si atunci se lasa sec cu o zi mai devreme, pe 30 iulie. De asemenea, postul se va continua chiar si în ziua Adormirii Maicii Domnului, pe 15 august, atunci când aceasta zi va cadea miercuri sau vineri, dezlegându-se doar la untdelemn, peste si vin.Acest post precede praznicul Adormirii Maicii Domnului si a fost rânduit de Biserica spre a aduce aminte de virtutile alese ale Sfintei Fecioare Maria si de postul cu care ea însasi, dupa Traditie, s-a pregatit pentru trecerea la cele vesnice. Exista în scrierile apocrife aceasta învatatura conform careia Maica Domnului, cunoscând momentul trecerii sale la cele vesnice, s-a pregatit prin post. Acest post a fost practicat cu severitate, în cinstea Schimbarii la Fata a Domnului si a Adormirii Maicii Domnului, de catre monahii aghioriti, fiindca Maica Domnului este ocrotitoarea Sfântului Munte Athos.Ca vechime, este cel mai nou dintre cele patru posturi. Originea lui trebuie cautata probabil prin secolul al V-lea, când cultul Maicii Domnului se dezvolta, crestinii postind înainte de sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului. Dar nu toti crestinii posteau la fel. Prin partile Antiohiei tineau o singura zi, pe 6 august, altii mai multe zile: 4 zile în Constantinopol si 8 zile în Ierusalim. Altii nu posteau deloc, considerând ca sarbatoarea Adormirii este o zi de mare bucurie, deoarece Maica Domnului a trecut de la viata pamânteasca la bucuria cereasca, unde sta în nemijlocita apropiere de Fiul ei iubit. Data si durata postului au fost uniformizate în întreaga Ortodoxie în anul 1166, la Sinodul local de la Constantinopol convocat de patriarhul ecumenic Loukas Chrysovergis stabilindu-se cele doua saptamâni, între 1 si 14 august.Care este rânduiala postirii în aceasta perioada?Postul Sânta-Mariei are o rânduiala mai aspra decât Postul Nasterii Domnului si cel al Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, care au mai multe dezlegari, si este mai usor decât Postul Sfintelor Pasti.Pentru modul în care sunt prescrise zilele de post folosim „Tipicul cel Mare“ si „Învatatura pentru posturi“ din Ceaslovul mare. Acestea rânduiesc ajunare lunea, miercurea si vinerea, pâna la Ceasul al IX-lea, când se consuma mâncare uscata. Martea si joia se consuma legume fierte, fara untdelemn, iar sâmbata si duminica se dezleaga la untdelemn si vin. Pravila Mare da dezlegare la vin si untdelemn si pentru zilele de marti si joi. La 6 august, care este praznicul Schimbarii la Fata, în orice zi ar cadea, se face dezlegare la untdelemn, peste si vin. Ca rânduiala speciala, se vor citi, în biserici si manastiri, zilnic, alternativ, cele doua Paraclise ale Maicii Domnului din Ceaslov.Ce rânduieli liturgice aparte avem în perioada Postului Adormirii Maicii Domnului?În timpul celor doua saptamâni premergatoare Adormirii Maicii Domnului avem, în primul rând, o sarbatoare pe 1 august, ce se numeste Scoaterea Sfintei Cruci. Avem trei astfel de sarbatori în rânduiala noastra bisericeasca. Cea mai cunoscuta este cea din 14 septembrie - Înaltarea Sfintei Cruci - când rânduiala tipiconala a scoaterii Sfintei Cruci spre închinare la Utrenie cuprinde o seama de ectenii speciale. Atât aceasta zi de 1 august, cât si sarbatoarea Duminicii a III-a din Sfântul si Marele Post, a Sfintei Cruci, au o rânduiala similara, mai restrânsa: Sfânta Cruce este pregatita cu o seara înainte, asezata pe Sfânta Masa, iar dupa Doxologia Mare, la „Sfinte Dumnezeule“, este scoasa în mijlocul bisericii, cântându-se troparul „Mântuieste, Doamne, poporul Tau“, iar la închinare cântam „Crucii Tale ne închinam Stapâne, si Sfânta Învierea Ta o laudam si o slavim“.Mai avem, în aceasta perioada, praznicul împaratesc al Schimbarii la Fata, asezat undeva aproape de jumatatea postului, pe 6 august. Este un prilej de mângâiere, din punctul de vedere al postului, prin dezlegarea la peste, untdelemn si vin, dar si un prilej de bucurie binecuvântata întru amintirea evenimentului Schimbarii la Fata a Domnului nostru Iisus Hristos pe Muntele Tabor.Bineînteles, acestora se adauga însusi praznicul Adormirii Maicii Domnului, care cuprinde Privegherea din ajun si Sfânta Liturghie din ziua sarbatorii. În ajun exista si rânduiala speciala a Prohodului Adormirii Maicii Domnului, care ne aminteste de Prohodul Mântuitorului Iisus Hristos din Saptamâna Sfintelor Patimiri. Slujba în trei stari a fost tradusa la începutul secolului al XIX-lea în limba româna si s-a perpetuat în cartile de cult, odata cu Prohodul Domnului nostru Iisus Hristos, de la Ionita Pralea, Macarie Ieromonahul, Anton Pann pâna în zilele noastre. Cele trei stari amintesc de Adormirea Maicii Domnului si de mutarea cu trupul la cer cu puterea Fiului sau, Care o primeste în ceruri. Având rânduiala unui prohod, icoana Adormirii Maicii Domnului pe care o întâlnim pe peretele de miazanoapte al bisericii a inspirat sa se croiasca epitafe. Rânduiala înconjurarii bisericii este chiar ca la Prohodul Domnului.Ne aflam în plina vara, perioada în care multi dintre credinciosi si-au programat, din timp, concediile. Ca duhovnic, ce sfat aveti pentru cei care se afla, în timpul postului, departe de casa?Acest post al Adormirii Maicii Domnului este cunoscut de catre toti credinciosii. Maica Domnului este Maica noastra a tuturor si am învatat din experienta parohiala ca se creeaza o încarcatura emotionala în acest post, iar credinciosii nu îl încalca. Bineînteles ca este o perioada în care multi poate si-au rânduit din timp plecarea în concediu, dar cei care postesc vor posti chiar si daca pleaca în calatorie. Recomandarile sunt, în primul rând, pentru cei care ar dori sa posteasca, si care nu au postit pâna acum, sa înceapa chiar cu Postul Adormirii Maicii Domnului, pentru ca este o perioada de doar doua saptamâni în care se pot mobiliza si pot vedea care este frumusetea postului. Pentru cei care sunt pelerini, acestia vor primi la manastirile pe care le viziteaza mâncare de post. Pentru cei care merg însa pentru agrement, este nevoie de mai mult efort pentru a se opri de la mâncarurile de dulce, lucru ce tine de vointa lor. Nici un duhovnic nu poate oferi dezlegare pentru mâncare de dulce în perioada de post, decât pentru batrâni, bolnavi sau copii, dupa rânduiala Bisericii. Un om în putere nu poate primi dezlegare pentru ca merge în concediu. Oricât ar fi Biserica de întelegatoare, aici este vorba despre rânduieli canonice si mai ales despre posibilitatea de a împlini fiecarui credincios dorinta de a ajunge la desavârsire. Pentru ca numim postul un mijloc de desavârsire, iar postul de bucate este un prim pas spre desavârsirea iubirii crestine.Pentru crestinii care ramân acasa, posibilitatea postirii este mult mai usoara. Pentru cei care merg în concediu, este nevoie de un efort în plus de vointa, iar pentru pelerini poate fi un prilej de a observa, la manastiri, rânduiala postului si ei însisi se pot angaja în tinerea acestui post cu evlavie pentru Maica Domnului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 730

Id: 42859

Data: Jul 31, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).