Praznuirea Botezului Domnului la Catedrala patriarhala: Boboteaza reinnoieste botezul nostru

Mii de oameni au venit ieri, 6 ianuarie, la Catedrala patriarhala din Bucuresti pentru a primi binecuvantarea Botezului Domnului si pentru a lua acasa Agheasma Mare. Sfanta Liturghie a fost savarsita de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, impreuna cu Preasfintitii Varlaam Ploiesteanul si Ciprian Campineanul, Episcopi-vicari patriarhali, si un sobor de preoti si diaconi.Dupa Liturghie, soborul a mers pe esplanada catedralei, unde a avut loc slujba Aghesmei si a fost binecuvantata multimea de oameni. Pentru Boboteaza, au fost umplute 12 vase mari cu apa din Fantana Maicii Domnului, aflata in parcul Resedintei patriarhale.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a talcuit credinciosilor intelesurile pericopei evanghelice citite in ziua Marelui Praznic al Botezului Domnului. Preafericirea Sa a aratat ca sunt trei mari adevaruri care se desprind din acestea.'In primul rand, smerenia nemarginita a Mantuitorului Iisus Hristos, care, desi este fara de pacat, vine sa se boteze cu botezul lui Ioan, care era un botez spre pocainta intru iertarea pacatelor. In al doilea rand, vedem marele adevar ca Iisus din Nazaret nu este un om obisnuit, ci este Dumnezeu-Omul. Vedem marturisita dumnezeirea Lui de catre Dumnezeu Tatal si de catre Duhul Sfant, care o confirma. Al treilea mare adevar pe care ni-l arata Sfintele Evanghelii este iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu pentru oameni si pentru mantuirea lor. Face ca Fiul Sau cel vesnic sa devina om si sa se nasca pentru a noastra mantuire, sa se boteze pentru a noastra mantuire, sa se rastigneasca, sa invieze si sa se inalte la ceruri intru slava pentru a noastra mantuire', a aratat Preafericitul Parinte Daniel.Botezul lui Ioan, a mai aratat Patriarhul Romaniei, reprezinta inceputul botezului, iar botezul lui Iisus reprezinta desavarsirea botezului. Botezul crestin daruieste iertarea pacatelor si pe Duhul Sfant. Ni se impartaseste noua iubirea Tatalui catre Fiul si iubirea Fiului catre Tatal.Desi fara de pacat, Mantuitorul se comporta ca si cand ar fi un om pacatos pentru a arata marea Lui smerenie.Aceasta arata iubirea Lui profunda si in acelasi timp arata innoirea omului, caci din mandrie si din lacomie au cazut primii oameni, protoparintii Adam si Eva, a explicat Patriarhul Romaniei, dupa cum ne informeaza 'Ziarul Lumina'.'Din mandrie si neascultare au voit sa fie ca Dumnezeu, dar fara Dumnezeu. Nu cu ajutorul si dupa voia Lui Dumnezeu. Noul Adam, Iisus Hristos, arata smerenie si ascultare. Arata ascultare de planul lui Dumnezeu Tatal privind mantuirea lumii', a aratat in cuvantul sau Preafericitul Parinte Daniel.Al doilea adevar care reiese din Evanghelia citita de Boboteaza ne arata dumnezeirea Mantuitorului, fiindca Tatal din ceruri marturiseste aceasta.Atat glasul Tatalui, cat si porumbelul care a salasluit deasupra Mantuitorului marturisesc dumnezeirea lui Iisus Hristos.'Porumbelul care a iesit din corabia lui Noe, care preinchipuia Biserica, arata ca s-a sfarsit potopul. Aici, porumbelul arata ca a incetat robia pacatului asupra oamenilor. Pentru ca prin Botez se iarta pacatul stramosesc si pacatele personale si incepe o noua viata, viata in libertatea fiilor lui Dumnezeu dupa har. Pentru ca odata cu iertarea pacatelor se daruieste si infierea. Prin botez devenim fii dupa har al lui Dumnezeu Tatal in Dumnezeu Fiul prin lucrarea Duhului Sfant care purcede din Tatal si se odihneste in Fiul', a mai aratat Patriarhul Romaniei.A treia invatatura care se desprinde din Evanghelie este iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu fata de oameni. Aceasta se vede prin faptul ca se deschid cerurile. Aceasta inseamna ca, de acum inainte, fiecarui om care crede in Iisus Hristos i se deschid cerurile si nu mai este rob al pacatului, ci se ridica din pacat si iertat fiind si sfintindu-si viata in comuniune de iubire cu Tatal, Fiul si Duhul Sfant.Anul 2011, anul Sfantului BotezTot in cuvantul de invatatura tinut ieri, Patriarhul Romaniei a amintit ca Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat ca anul 2011 sa fie Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii. De aceea este nevoie sa studiem, sa citim si sa meditam mai mult asupra Sfantului Botez ca mare taina a iubirii Sfintei Treimi pentru noi.'In fiecare an, sarbatoarea Botezului Domnului este si o sarbatoare de reinnoire a botezului nostru, cum spune Sfantul Simon al Tesalonicului, care zicand ca Botezul Domnului este reinnoit prin sarbatoarea Botezului Domnului, dar se reinnoieste si harul de la botezul nostru. Parintele Staniloae spune ca a fi botezat in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh inseamna a fi cufundat in iubirea Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh. De aici, de pe pamant, incepe viata noastra cereasca, ca iubire a Sfintei Treimi aratate noua si ca pregatire a noastra de a intra in Imparatia Sfintei Treimi, asa cum ne arata toti sfintii care au luat in serios botezul lor', a aratat Patriarhul Romaniei.La botezul nostru, noi sau nasii nostri facem si o fagaduinta baptismala, aceea de a ne lepada de satana, de toate lucrurile si de toti slujitorii lui si de a ne uni cu Hristos si de a-I sluji Lui, ca unui Domn si Imparat. Iar prin mirungere primim darurile Sfantului Duh ca pe niste seminte care trebuie cultivate, adica virtutile. Toti oamenii sunt creati dupa Chipul lui Dumnezeu, dar la asemanare ajung numai cei care au facut roditoare darurile primite la botez.'Prima minune facuta de Mantuitorul Iisus Hristos este la nunta de la Cana Galileii, unde a prefacut apa in vin, ca sa arate binecuvantarea lui Dumnezeu peste familia crestina care are credinta in Dumnezeu. Apele botezului sfintite de Mantuitorul Iisus Hristos se leaga cu apa prefacuta in vin la nunta din Cana Galileii, pentru ca toti copiii care se nasc in familie crestina trebuie botezati. Şi daca ei cresc mari arata iubirea lor in familie, in Biserica si in societate', a aratat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.Sfintirea cea Mare a apeiDupa Sfanta Liturghie, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a savarsit Sfintirea cea Mare a apei, in fata Resedintei patriarhale, impreuna cu Episcopii-vicari patriarhali Preasfintitul Ciprian Campineanul si Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi. Preafericirea Sa a stropit apoi cu Agheasma Mare sutele de credinciosi adunate in curtea Catedralei patriarhale. Patriarhul Romaniei a rostit un cuvant de invatatura in care a explicat ca Agheasma Mare, spre deosebire de Agheasma mica, este sfintita printr-o dubla invocare a Duhului Sfant.Botezul este lumina vietii crestinuluiIntaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a mai aratat ca aceasta apa sfintita ne aduce aminte de botezul nostru si, in acelasi timp, ne arata destinatia sau calea noastra in viata, calea mantuirii. 'Aceasta apa sfintita este izvor de nestricaciune, dar de sfintenie, iertare de pacate, vindecare de boli, alungare a demonilor, sfintire si curatire a sufletelor si a trupurilor si pentru orice alta trebuinta. Iata de ce apa aceasta, numita Agheasma Mare, se ia pe nemancate; astazi o luam inainte de masa si opt zile la rand, incepand cu ziua de maine, pana in data de 14 ianuarie, numita Odovania sau incheierea timpului sarbatorii Botezului Domnului. De ce opt zile? Pentru ca cifra 8 inseamna vesnicia. Deci, apa aceasta sfintita, care ne aduce aminte de Botezul Domnului si de botezul nostru, ne cheama la iubire si viata vesnica in lumina Preasfintei Treimi. Aceasta apa se foloseste atunci cand cineva este bolnav, atunci cand cineva nu poate primi Sfanta Impartasanie, dar duhovnicul ii recomanda sa guste din aceasta apa sfintita ca mangaiere si binecuvantare', a spus Patriarhul Romaniei.Credinciosii au luat la casele lor Agheasma Mare din cele 12 vase si au trait bucuria de a fi stropiti cu agheasma de Intaistatatorul Bisericii noastre.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 644

Id: 11189

Data: Jan 10, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).