Preacinstire Maicii Domnului

In ultima luna a anului bisericesc (august), primele doua saptamani sunt inchinate Maicii Domnului prin perioada de postire si incununate prin cea mai importanta sarbatoare inchinata Sfintei Fecioare Maria, in cursul unui an bisericesc, si anume Adormirea Maicii Domnului. Daca vom cerceta cu atentie calendarul crestin ortodox vom constata ca cele mai multe sarbatori, dupa cele inchinate Mantuitorului nostru Iisus Hristos, sunt dedicate Maicii Domnului.Intrebarea pe care si-o poate ridica un necrestin sau un crestin nepracticant este: De ce Biserica acorda o importanta atat de mare Fecioarei din Nazaret care s-a invrednicit sa-L nasca pe Mesia? Raspunsul il gasim in hotararile Sinodului al III-lea Ecumenic desfasurat la Efes in anul 431 (Asia Mica, Turcia de astazi) care a hotarat ca Fecioara Maria este cu adevarat Maica lui Dumnezeu (Theotokos). Aceasta deoarece sinodalii au aratat ca Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este consubstantial cu Tatal, adica deofiinta cu Tatal dupa divinitate si deofiinta cu noi dupa omenitatea pe care a dobandit-o in pantecele Preacuratei Fecioare Maria prin Intrupare (Sarbatoarea Bunei Vestiri - 25 martie) si Nastere (Craciunul - 25 decembrie). Aceasta afirmatie a Parintilor de la Sinodul III Ecumenic se fundamenteaza pe Sfanta Scriptura si pe teologia patristica. In acest sens avem cateva exprimari fundamentale legate de faptul ca Sfanta Fecioara Maria este cu adevarat Maica Domnului. Astfel, Sfantul Chiril al Alexandriei ne spune: 'Daca cineva nu recunoaste ca Emanuel este Dumnezeu adevarat si, prin urmare, Sfanta Fecioara este 'theotokos' (caci a dat nastere Cuvantului lui Dumnezeu Intrupat) sa fie anatema'. Iar Sfantul Atanasie cel Mare afirma ca Sfintei Fecioare i se cuvine cinste pentru ca din ea Hristos a luat trup omenesc 'care nu este strain de al nostru' si 'prin aceasta plasmuire a Trupului Sau, Cuvantul lui Dumnezeu a dat tuturor o podoaba nu mica a dumnezeirii Sale prin faptul ca Cel ce L-a plasmuit pe acesta este si facatorul altor trupuri'. 'Theotokos', termenul prin care este definita Sfanta Fecioara Maria ca Nascatoare de Dumnezeu la Sinodul III Ecumenic, provine din limba greaca si inseamna 'Purtatoare de Dumnezeu' sau 'Cea care I-a dat nastere lui Dumnezeu', insa formula uzitata de Biserica Ortodoxa Romana a acestui termen, in traducerea liturgica romaneasca, este 'Nascatoare de Dumnezeu'. Semnificatia teologica a acestui nume reprezinta reafirmarea faptului ca Iisus din Nazaret, Fiul Mariei, este Domnul nostru Iisus Hristos, care este Dumnezeu adevarat si Om adevarat, aceste doua firi, divina si umana, fiind unite intr-o singura persoana a Sfintei Treimi, Dumnezeu Fiul. Maica Domnului este numita in cultul Bisericii noastre Preasfanta, Preacurata, Preabinecuvantata, Slavita Stapana Noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria, aratandu-se astfel cinstirea extraordinara pe care Ortodoxia noastra romaneasca o acorda Sfintei Fecioare Maria, lucru manifestat si prin miile de biserici inchinate ei in cuprinsul Patriarhiei Romane. De aceea, pe buna dreptate Romania este numita Gradina Maicii Domnului si noi o cinstim in fiecare zi rugandu-ne ei prin cuvintele: 'Cuvine-se cu adevarat sa te fericim, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si preanevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu te marim' (Articol aparut sub semnatura Pr. dr. Ciprian Apetrei si publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 12 august 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 551

Id: 23841

Data: Aug 12, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).