Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei: Crezul ortodox este inima credintei noastre

Cu ocazia hramului istoric al Catedralei Patriarhale din Bucuresti astazi, 21 mai, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a oficiat slujba Sfintei Liturghii, inconjurat de un sobor de ierarhi, preoti si diaconi, informeaza Radio TRINITAS.In cuvantul de invatatura adresat credinciosilor de la finalul Sfintei Liturghii Preafericirea Sa a vorbit despre Marturisirea de credinta formulata la primele doua Sinoade Ecumenice: ‘Crezul meu’ este Crezul pe care Biserica il marturiseste, pe care Sfintii Parinti de la Sinoadele Ecumenice sau universale, din anul 325 de la Niceea si 381 de la Constantinopol l-au formulat si a devenit dogma Sfintei Treimi, dogma Bisericii si dogma credintei noastre in Invierea mortilor si in viata vesnica. Simbolul de Credinta este omagiat anul acesta in mod deosebit, deoarece Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat propunerea noastra ca anul 2010 sa fie declarat anul omagial al Crezului Ortodox si al Autocefaliei Romanesti, in Patriarhia Romana. Crezul acesta pe care noi il rostim la fiecare Sfanta si dumnezeiasca Liturghie si care se rosteste la Botez, inainte de primirea Botezului de catre cel care primeste Botezul daca este adult, sau de catre nasi daca cel ce se boteaza este copil, este lumina vietii noastre . De asemenea, Patriarhul Romaniei a aratat ca Simbolul de credinta este sinteza invataturii ortodoxe despre Dumnezeu: Crezul ortodox nu este o simpla poezie, ci este inima credintei noastre, credinta concentrata intr-o forma accesibila, concentrata, intr-o forma accesibila tuturor credinciosilor. De aceea el se invata pe de rost si cine nu l-a invatat pana acum sa-l invete cat mai repede, deoarece nimeni nu se poate numi ortodox, daca nu cunoaste Simbolul sau Crezul ortodox. In el se arata credinta in Dumnezeu Tatal, in Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Duhul Sfant, credinta in Biserica Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca, marturisirea unui singur Botez spre iertarea pacatelor. In el se marturiseste credinta in Invierea mortilor si in dobandirea vietii vesnice sau vietii eterne. Crezul este sinteza, potirul concentrat al intregii invataturi ortodoxe despre Dumnezeu si despre legatura noastra vesnica, sfanta cu Dumnezeu Sfanta Treime . Referitor la credinta crestina Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a spus: Credinta nu este o convingere intelectuala doar, ci ea este o legatura vie, asa dupa cum spunea istoricul Lactantiu din timpul Sfantului Imparat Constantin cel Mare. Credinta este o legatura nevazuta, dar reala dintre om si Dumnezeu. Este raspunsul omului la iubirea lui Dumnezeu. Este raspunsul omului la descoperirea sau Revelatia dumnezeiasca. De aceea, nu ne putem impartasi in timpul Liturghiei decat dupa ce am marturisit Crezul ortodox, credinta adevarata, care este singura credinta mantuitoare. Sfanta Treime, Dumnezeu Tatal, Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Duhul Sfant este izvorul a toata existenta. Dumnezeu Tatal este Creatorul sau Facatorul Cerului si al pamantului. Deci, primul articol din Crezul Ortodox ne arata ca lumea pe care o vedem noi, cerul si pamantul nu este o intamplare si nici nu exista din vesnicie, ci cerul si pamantul au fost facute de Dumnezeu Tatal prin Fiul, in Fiul si pentru Fiul. Noi nu am creat cerul si pamantul, soarele, luna, apa, aerul, ci le-am gasit cand am venit in lume si le folosim. Şi pentru ca le folosim trebuie sa multumim lui Dumnezeu pentru ca a creat cerul si pamantul, soarele si luna, aerul si apa, hrana care iese din pamant, fructele pe care le primim dupa ce cultivam pamantul. Deci, primul articol al Crezului ne situeaza in lumea lui Dumnezeu, nu intr-o lume fara Dumnezeu. Şi pentru ca noi credem in Dumnezeu Facatorul Cerului si al pamantului Ii multumim pentru toate binefacerile stiute si nestiute, cunoscute si necunoscute si-I cerem ajutorul ca traind din darurile Sale in lumea aceasta trecatoare sa ne pregatim si pentru darurile cele netrecatoare, mantuirea si viata vesnica, darurile ceresti . Patriarhul Romaniei a evidentiat si faptul ca Sfanta Treime este izvorul mantuirii noastre: Deci, noi ne inchinam Sfintei Treimi, deoarece Sfanta Treime este izvorul mantuirii, adica al vietii vesnice pentru noi. In acest context de omagiere a Crezului ortodox ca fiind lumina vietii Bisericii si lumina vietii fiecaruia dintre noi s-a organizat concursul 'Crezul meu' pentru copii, care de fapt este Crezul nostru. Parintii de la Niceea nu au spus cred intr-Unul Dumnezeu, ci credem, erau mai multi. Dar formula la singular se foloseste la Botez si ne-am obisnuit cu singularul Cred intr-Unul Dumnezeu. Dar parintii, cum spuneam, la sinoade au zis Credem, deoarece erau mai multi. Deci, credinta se marturiseste si individual sau personal, dar mai ales comunitar, bisericeste, impreuna cu toti cei care cred in dreapta credinta. Simbolul Credintei inseamna ceea ce aduna pe credinciosi. Deci, Crezul ne aduna pe cei care avem aceeasi credinta. Şi Biserica este adunarea oamenilor in iubirea Preasfintei Treimi pe baza Crezului Ortodox .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 630

Id: 6632

Data: May 22, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).