Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a oficiat Sfanta Liturghie in Catedrala Invierea Domnului din Caransebes

Biserica Ortodoxa se afla astazi, 12 septembrie, in Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci. In toate Bisericile din tara, la Sfanta Liturghie, s-a citit pericopa desprinsa din Evanghelia dupa Ioan, capitolul al III-lea, versetele de la 13 la 17 care prezinta convorbirea Mantuitorului Iisus Hristos cu Nicodim.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, aflat in vizita canonica in Episcopia Caransebesului, a oficiat Sfanta Liturghie in noua Catedrala Episcopala a Eparhiei, din municipiul Caransebes.In cuvantul de invatatura adresat celor prezenti, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat si a explicat simbolismul paralelismului dintre inaltarea sarpelui de arama in pustie si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos pe Cruce: Sfanta Evanghelie pe care am ascultat-o acum a fost randuita de Biserica pentru a fi citita in Duminica dinaintea Sarbatorii Inaltarii Sfintei Cruci. In aceasta Evanghelie, dupa Sfantul Evanghelist Ioan vedem o paralela intre sarpele pe care Moise l-a facut din arama, ridicat pe un lemn in pustie ca toti cei muscati de sarpe sa priveasca la sarpele de arama si sa se vindece si Rastignirea pe Cruce a Mantuitorului Iisus Hristos. Rastignirea pe Cruce a Mantuitorului a fost prefigurata inca din timpul lui Moise, mai precis cu 1500 de ani inainte de Intruparea Fiului lui Dumnezeu. Acest simbolism al paralelismului dintre inaltarea sarpelui in pustie si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos pe Cruce are semnificatii deosebite din puncte de vedere duhovnicesc. Atat de profunde sunt semnificatiile incat totul este exprimat antinomic pentru a se arata profunzimea tainei mantuirii noastre. Sfantul Ioan Gura de Aur, in comentariul la Evanghelia dupa Ioan vorbeste despre potrivirea chipului cu adevarul. Acolo era o preinchipuire a Tainei lui Hristos si aici este adevarul rastignirii si Invierii lui Hristos. Spune Sfantul Ioan Gura de Aur: ‘Atunci evreii prin sarpele de arama pe care il priveau scapau de o moarte temporara. Aici credinciosii care privesc la Hristos Cel rastignit si Inviat sunt mantuiti de moartea cea vesnica. Acolo sarpele de arama vindeca muscaturile serpilor. Iisus vindeca ranile pricinuite de dragonul cel duhovnicesc, adica de diavol. Acolo cel ce privea cu ochii trupului sarpele de arama era vindecat. Aici, in Noul Testament, cel ce priveste cu ochii sufletului se usureaza de multimea pacatelor. Acolo atarna pe lemn un chip de arama care reprezenta sarpele. Aici atarna pe lemn, in timpul rastignirii, Trupul pe care l-a facut Duhul Sfant. Deci, Spune Sfantul Ioan Gura de Aur, acolo un sarpe viu musca si sarpele de arama vindeca. Aici Moartea biruieste moartea si Moartea daruieste viata, caci Hristos cu moartea pe moarte calcand, prin Inviere a daruit lumii viata vesnica’. Vedem, asadar, prefigurarea Crucii Mantuitorului Iisus Hristos care se refera la taina mantuirii noastre in Hristos .Patriarhul Romaniei a reliefat importanta Sfintei Cruci in viata credinciosilor: Mai spune Mantuitorul Iisus Hristos in Evanghelia de astazi ca: ‘Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Unicul Sau Fiul L-a dat ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica. Caci Fiul Omului nu a venit sa osandeasca lumea, ci sa o mantuiasca’. Prin aceasta vedem legatura dintre Taina Crucii si iubirea jertfelnica si nesfarsita a lui Hristos. Intelegem ca semnul Sfintei Cruci inseamna semnul iubirii jertfelnice si vesnice a lui Iisus Hristos care s-a aratat prin Moartea Sa smerita pe Cruce. Prin moartea Sa jertfelnica, pentru ca desi era Atotputernic ca Dumnezeu, insa ca om a aratat ascultare pana la moarte si inca moarte pe Cruce. Aceasta iubire jertfelnica si smerita a lui Hristos este atat de mare incat ne este foarte greu sa o intelegem. El era Atotputernic si putea sa nimiceasca pe vrajmasii Lui, dar S-a facut rabdator pana la moarte. El nu a raspuns la ura cu ura, la invidie cu invidie si la rautate cu rautate, ci a biruit raul prin bine. Iubirea Sfintei Cruci este o rastignire a egoismului, este iubirea care nu raspunde la rau cu rautate, ci biruieste rautatea prin bine si este iubire iertatoare. De aceea, iertarea pacatelor in Biserica se daruieste in numele lui Hristos si cand se pronunta pe capul penitentului se face Sfanta Cruce, caci Hristos care i-a iertat pe Cruce si pe cei care L-au rastignit, iarta orice pacat si orice greseala atunci cand omul se apropie de El in stare de pocainta. Sfanta Cruce, pe de o parte, este simbolul iubirii infinite a lui Dumnezeu pentru noi, a iubirii Lui nesfarsite si eterne, dar si o putere impotriva demonilor. De aceea, Biserica in cantarile ei spune: ‘Doamne, Crucea Ta ne-ai dat-o arma impotriva diavolului’. , informeaza Radio TRINITAS.Pe langa importanta Sfintei Cruci, Preafericirea Sa a aratat de ce semnul Sfintei Cruci se regaseste pretutindeni in viata crestinului, dar mai ales in Biserica: Sfanta Cruce se afla in apropierea Mesei Sfantului Altar pentru ca reprezinta Altarul de Jertfa al Mantuitorului Iisus Hristos. Sfanta Cruce se afla pe turla centrala sau pe toate turlele Bisericii construite in forma de corabie sau de cruce, pentru ca este catargul acestei corabii a mantuirii. Corabia mantuirii este Biserica, ea fiind prefigurata de corabia lui Noe si de corabia in care Mantuitorul Iisus Hristos a invatat ucenicii si multimile si corabia in care El a facut minunile pe mare. Legatura intre Hristos si corabie se arata ca legatura prefigurata intre Hristos si Biserica construita in forma de corabie sau cruce. Crucea latina contine si imaginea corabiei lungi, dar si semnul Sfintei Cruci. Crucea se afla pe Catapeteasma Sfantului Altar unde vedem in dreapta Mantuitorului pe Maica Domnului si apoi pe ucenicul iubit, Sfantul Ioan Evanghelistul care a stat cu capul pe pieptul Mantuitorului la Cina cea de Taina. A fost singurul dintre Apostoli care a ramas sub Crucea rastignirii Mantuitorului Iisus Hristos si primul care a ajuns la mormantului Mantuitorului in ziua Invierii Lui si cel caruia Hristos Domnul i-a incredintat pe mama Sa, Maica Domnului. Asadar, pe Catapeteasma observam Crucea de pe Golgota pentru ca ea ne arata iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu descoperita noua in Iisus Hristos. Crucea, insa, se afla si pe casele sau pe portile crestinilor care doresc ca orice casa a lor sa devina o casa a Domnului. Crucea se afla adesea langa fantani sau pe fantani ca sa ne aminteasca iubirea lui Hristos care a zis: ‘Eu sunt Apa cea Vie. Cel ce bea aceasta Apa nu va inseta niciodata’. Intalnim Crucea si la rascruce de drumuri, pentru ca drumurile iau forma de cruce, dar Crucea ne arata care este drumul cel adevarat, Hristos care a zis: ‘Eu sunt Calea, Adevarul si Viata’, Calea care nu rataceste, Adevarul care nu este minciuna si Viata care nu se sfarseste este Hristos Domnul. Deci, pretutindeni vedem semnul Sfintei Cruci in viata noastra. Vedem semnul Crucii si pe mormintele crestinilor, pentru ca Hristos a spus: ‘Eu sunt Invierea si Viata. Oricine crede in mine viu va fi chiar daca va muri’. Crucea este semnul iubirii lui Hristos fata de cei adormiti in Domnul. Puterea Invierii este ascunsa in Cruce si slava Crucii este iubirea lui Hristos .Tot astazi s-a facut si Odovania Praznicului Nasterii Maicii Domnului, informeaza TRINITAS TV.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1120

Id: 8900

Data: Sep 12, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).