Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a slujit la Catedrala Patriarhala din Bucuresti in Duminica Pogorarii Duhului Sfant
Crestinii ortodocsi sarbatoresc astazi, 23 mai, Pogorarea Duhului Sfant, sarbatoare cunoscuta si sub numele de Rusalii. In toate Bisericile Ortodoxe s-a citit la Sfanta Liturghie fragmente din Evanghelia dupa Ioan si din Faptele Apostolilor. La Catedrala Patriarhala din Bucuresti slujba Sfintei Liturghii a fost oficiata de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, informeaza Radio TRINITAS. In cuvantul de invatatura Preafericirea Sa a explicat credinciosilor ca viata vesnica ne-a fost oferita ca arvuna de Duhul Sfant, inca de acum: Viata vesnica se daruieste oamenilor inca din lumea aceasta ca arvuna, apoi dupa invierea cea de obste se daruieste ca plinatate. Duhul Sfant este Duhul de Viata Facatorul. El se pogoara in lume, peste Sfintii Apostoli si peste cei carora se daruieste, prin Botez, celor care cred in Hristos, dupa ce Mantuitorul Iisus Hristos s-a preaslavit prin Invierea si Inaltarea Sa la cer. Deci Duhul Sfant ne impartaseste viata lui Hristos Cel Rastignit, Inviat si Inaltat la ceruri, adica ne daruieste viata umanitatii lui Hristos indumnezeita . Preafericirea Sa a reafirmat faptul ca pentru a trai vesnic, inca din aceasta viata, este necesar sa ne unim prin credinta cu Domnul Iisus: Inca din lumea aceasta incepem sa traim vesnic in masura in care ne unim cu Hristos prin lucrarea Duhului Sfant in Sfanta Biserica. De aceea, noi intelegem mai bine in Biserica, atunci cand ne impartasim, cuvintele Mantuitorului Iisus Hristos care spune: 'Oricine crede in Mine viu va fi, sau va trai in veci, chiar daca va muri cu trupul si Eu il voi invia in ziua de apoi'. Deci, credinta in Iisus Hristos si legatura de rugaciune, de viata sfanta cu El, acestea ne dau arvuna vietii vesnice. Deci viata sufletului este viata vesnica inca din lumea aceasta daca ne unim cu Hristos cel Vesnic Viu prin credinta in El, prin rugaciune, prin implinirea poruncilor Lui si prin impartasirea cu Sfintele Taine care sunt arvuna vietii vesnice din Imparatia Cerurilor. Deci Pogorarea Duhului Sfant este lucrarea Tatalui si a Fiului pentru mantuirea oamenilor, pentru indumnezeirea si sfintirea lor . Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a oferit si cateva explicatii dogmatice referitoare la invatatura despre Duhul Sfant: Pogorarea Duhului Sfant se face ca urmare a trimiterii Lui de catre Tatal si de catre Fiul, sau a trimiterii Duhului Sfant de catre Tatal la cererea Fiului. Mantuitorul Iisus a fagaduit Sfintilor Apostoli ca nu ii va lasa singuri desi va merge la Tatal, ci le va trimite Mangaietor, Duhul Adevarului care din Tatal purcede si va va conduce pe voi la tot adevarul , adica la adevarul invierii si preaslavirii lui Hristos. Mantuitorul Hristos il numeste pe Duhul Sfant Mangaietorul. Ce inseamna Mangaietorul? Este Cel care consoleaza, Cel care aduce bucurie atunci cand ne aflam in mijlocul necazurilor, Cel care ne aduce prezenta iubitoare a lui Hristos atunci cand ne simtim singuri, Cel care ne lumineaza mintea sa gasim cai de scapare din situatii dificile,este Cel care ne incalzeste inima sa-L iubim pe Dumnezeu mai mult si atunci cand slabim in rugaciune sa recapatam dorul dupa Dumnezeu Tatal si dragoste mai multa fata de Hristos si Biserica Sa. Mangaietorul incalzeste inimile oamenilor ca sa se poata ruga cu rugaciune fierbinte, nu doar formal, o rugaciune zisa in graba, ci cu rugaciunea mintii si a inimii, cu rugaciunea care lumineaza mintea si incalzeste inima atat de mult incat omul duhovnicesc plin de Duhul Sfant se lumineaza si rugaciunea lui devine iubire sfanta care cuprinde intreaga lui fiinta si atunci se simte, nu singur, ci unit cu Preasfanta Treime si cu Sfintii lui Dumnezeu . Preafericirea Sa a evidentiat faptul ca Sfantul Duh este prezenta iubitoare a lui Hristos in oameni si Cel care anuleaza singuratatea oamenilor: Duhul Sfant Mangaietorul este si Cel care ne intareste vointa, ne da curaj atunci cand suntem prea fricosi. Duhul Sfant ne da curaj sa marturisim credinta atunci cand in jurul nostru sunt oameni necredinciosi, sa traim in viata curata cand in jurul nostru exista oameni care ne indeamna la pacat. Duhul Sfant ne intareste vointa sa facem fapte bune chiar daca suntem saraci, sa zidim biserici chiar daca trecem prin greutati, sa crestem copiii, sa-i zidim in credinta prin educatie buna chiar si atunci cand lumea este necredincioasa. Duhul Sfant Mangaietorul mangaie familiile indoliate, mame si tati care si-au pierdut copiii, pe copiii care si-au pierdut parintii, mangaie pe vaduve, pe orfani, pe bolnavi, pe cei ce simt adesea singuratatea unita cu suferinta. Duhul Sfant Mangaietorul nu-l lasa pe om sa se simta singur. Duhul Sfant insoteste pe calugarii din pustie, din pesteri, din paduri din singuratate ca sa nu se simta singuri si le da o bucurie si o pace ca si cand s-ar afla in ceruri impreuna cu ingerii. Deci Duhul Sfant este prezenta lui Dumnezeu in inima omului si in viata omului, este prezenta iubitoare a lui Hristos in oameni, este Mangaietorul familiei crestine,al familiei intristate adesea ravasita de necazuri, de lipsuri, de nevoi, de boala, incercari .Duminica Rusaliilor aminteste de Intemeierea Bisericii crestine: Hristos instituie Biserica prin Intrupare, prin toata lucrarea Sa sfintitoare si mantuitoare si mai ales prin chemarea Sfintilor Apostoli. Şi peste acesti ucenici ai lui Hristos se pogoara Sfantul Duh si se constituie Biserica, de fapt conducerea Bisericii. Prin botezul pe care il savarsesc Apostolii dupa ce oamenii au crezut in Hristos, ca urmare a predicii Sfantului Petru, Duhul Sfant se extinde in 3000 oameni intr-o singura zi. Vedem cum Duhul Sfant, cand coboara peste Maica Domnului, roada lucrarii Lui este trupul lui Hristos sau Fiul lui Dumnezeu intrupat, acum cand coboara peste Apostoli se formeaza, Biserica – trupul tainic al lui Hristos, iar cand coboara peste darurile puse inainte, painea si vinul, le sfinteste si ele se prefac in Trupul si Sangele Euharistic al lui Hristos , a mai spus Preafericirea Sa. La finalul Sfintei Liturghii de astazi a fost oficiata si o slujba speciala, numita vecernia Rusaliilor, in cadrul careia au fost rostite opt rugaciuni, dintre care sapte cu voce tare si a opta in taina si au fost binecuvantate frunzele de nuc - simbol al limbilor de foc ce au stat deasupra capetelor Sfintilor Apostoli. Referitor la Vecernia Rusaliilor, imediat dupa Sfanta Liturghie, Patriarhul Romaniei a spus: In Duminica Pogorarii Duhului Sfant, Vecernia pentru ziua urmatoare se savarseste imediat dupa Sfanta Liturghie. Aceasta slujba mai este cunoscuta drept slujba ingenuncherii genunchilor , pentru ca in timpul ei se vor citi sapte rugaciuni cu voce tare si a opta se va citi in taina. Acestea sunt rugaciuni prin care noi aratam credinta noastra, multumiri pentru binefacerile primite de la Dumnezeu, dar si pocainta noastra pentru pacate .La sfarsitul Vecerniei, Patriarhul Romaniei a evidentiat simbolismul ramurilor sfintite in cadrul sfintei slujbe: ' Aceste frunze simbolizeaza lucrarea Duhului Sfant in toata lumea, limbile ca de foc impartite Apostolilor ca sa poata vorbi tuturor neamurilor si in acelasi timp focul care este luminator, incalzitor si curatitor. Luminator pentru sufletul nostru, incalzitor pentru evlavia noastra si curatitor de pacate' informeaza TRINITAS TV. Aceasta este cea de-a treia Vecernie speciala care se oficiaza in cursul anului bisericesc. Celelalte doua se savarsesc in Vinerea Mare, atunci cand se scoate in mijlocul bisericii Sfantul Epitaf, si in Duminica Sfintelor Pasti, la pranz, fiind numita, dupa traditie, si A doua Inviere .
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: May 24, 2010
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei