Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a tinut un cuvant de invatatura in Paraclisul Resedintei patriarhale cu prilejul Duminicii Sfantului Ioan Scararul
In Duminica a IV-a a Postului Mare, 29 martie a.c., Duminica Sfantului Ioan Scararul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a tinut un cuvant de invatatura in Paraclisul Resedintei patriarhale.Patriarhul Romaniei a explicat intelesurile Evangheliei in care ni s-a aratat ca Mantuitorul Iisus Hristos a savarsit minunea vindecarii fiului lunatic, demonizat, al carui tata era sarac si a incercat in multe feluri sa readuca sanatatea copilului sau, dar nu a reusit, iar in cele din urma a venit la Hristos Domnul pentru a-l vindeca. Aceasta minune a fost un prilej pentru Mantuitorul Iisus Hristos de a sublinia ca a slabit credinta poporului, dar dupa ce a mustrat necredinta poporului si-a exprimat mila fata de tanarul suferind. Preafericirea Sa a evidentiat faptul ca ca Evanghelia este tulburatoare pentru ca tatal copilului, care a incercat sa aduca alinare fiului sau, a venit la Mantuitorul cu o credinta incompleta, cu o credinta indoielnica, dar Mantuitorul a fost receptiv la suferinta acestuia, precum este receptiv la intensitatea credintei celor care se apropie de El. Explicand raspunsul in lacrimi al tatalui, Intaistatatorul Bisericii noastre a aratat ca atunci cand tatal copilului bolnav simte ca Mantuitorul il mustra fiindca nu are credinta suficienta el se aseaza in stare de cainta, de pocainta pana la lacrimi. A inteles ceea ce a vrut sa-i spuna Mantuitorul. A inteles mustrarea lui si de aceea a zis cu lacrimi 'Cred Doamne, ajuta necredintei mele'. Vedem in cuvintele tatalui sarman doua atitudini foarte importante din punct de vedere duhovnicesc. Lacrimile arata starea lui de cainta pentru credinta putina sau credinta amestecata cu indoiala, cuvintele 'Cred Doamne' arata dorinta lui de a-si intari credinta, iar cuvintele 'Ajuta necredintei mele' arata pocainta lui, smerenia lui .Parintele Patriarh Daniel a explicat ca dupa ce a intarit pe tatal copilului in credinta, Mantuitorul Iisus Hristos l-a vindecat pe copil de boala, iar pe ucenici de nestiinta si de neosteneala. Vedem aici o intreita lucrare a Mantuitorului care intareste credinta putina si slaba a tatalui, care vindeca si ridica pe copil si lumineaza si invata pe ucenici. Aici sunt trei lucrari deodata savarsite de Mantuitorul Iisus Hristos ca lucrari de vindecare duhovniceasca si de intarire in credinta si de luminare a sufletului si a vietii omului . In continuare, Preafericirea Sa a reliefat ca un anume neam de demoni, despre care se vorbeste in Evanghelia ce s-a citit astazi la Sfanta Liturghie, nu pot fi alungati decat cu rugaciune si cu post pentru ca demonii nu se tem de cuvinte, chiar daca ele sunt pronuntate de ucenici si slujitori ai lui Hristos, de ucenici si implinitori ai poruncii Mantuitorului. Ei nu se tem de nimic ce este omenesc, ci se tem numai de ceea ce este dumnezeiesc. Numai cand omul se pune in legatura cu Dumnezeu prin rugaciune, se smereste prin post si nu mai conteaza pe propria sa putere si nu se mai hraneste cu hrana materiala, ci doar cu hrana spirituala a credintei si a rugaciunii, atunci se umple de Duhul Sfant, de Dumnezeu. Numai atunci cand demonii simt ca in om locuieste Dumnezeu se tem de omul induhovnicit. Nu cuvintele omenesti alunga pe demoni din oamenii demonizati, nu cuvintele pur umane, ci cuvintele insotite de duhul lui Dumnezeu, de Duhul Sfant alunga duhurile cele rele. Aceste cuvinte trebuie pronuntate in stare de multa smerenie, pentru ca ceea ce are caracteristic demonul este mandria, orgoliul, ura fata de om si fata de Dumnezeu, iar cand se intalneste cu smerenia si cu iubirea fata de Dumnezeu si fata de oameni, pe care o arata omul duhovnicesc, atunci demonii se lasa alungati. Nu mai au putere, pentru ca puterea lui Dumnezeu aratata in smerenie si rugaciune, aratata in legatura puternica cu Dumnezeu, izvorul harului, este arma de care se tem demonii .Patriarhul Daniel a subliniat in cuvantul rostit astazi ca in aceasta perioada, a urcusului nostru duhovnicesc spre Inviere, nu este suficient sa ascultam cuvintele Scripturii, ci trebuie sa ne luminam, sa ne umplem si sa ne intarim de prezenta lui Dumnezeu in noi prin rugaciune si prin post, sa transformam prin postire foamea dupa hrana materiala in foame dupa Dumnezeu, in foame si sete dupa prezenta iubitoare a lui Dumnezeu in noi. Parintele Patriarh a precizat ca un invatator si un faptuitor in aceasta privinta este Sfantul Ioan Scararul, caruia Biserica Ortodoxa i-a inchinat duminica a patra din Sfantul si Marele Post. Sfantul Ioan Scararul, ca dascal al virtutilor dobandite prin credinta puternica, prin post, prin rugaciune, prin osteneli este un dascal al intregii crestinatati. Cartea lui, 'Scara Virtutilor', a fost citita ca un manual de viata duhovniceasca secole de-a randul in manastiri. Şi astazi in unele manastiri este citita, mai ales in perioada postului. In cuvinte foarte simple, dar cu un continut foarte adanc, Sfantul Ioan Scararul ne arata lupta duhovniceasca din suflet, din minte si din inima, a celui care se straduieste sa urce spre Dumnezeu prin implinirea poruncilor dumnezeiesti, prin curatirea de patimi, dupa cum a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Sursa: Ziarul Lumina
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Mar 30, 2009
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei