Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a tinut un cuvant de invatatura in ziua praznicului Schimbarii la Fata, la Manastirea Sfantul Pantelimon din statiunea Lacu Sarat

Joi, 6 august 2009, in ziua praznicului Schimbarii la Fata a Domnului nostru Iisus Hristos pe Muntele Tabor, la Manastirea Sfantul Pantelimon din statiunea Lacu Sarat, de langa Braila, Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a participat la Sfanta Liturghie oficiata de Preasfintitul Casian, Episcopul Dunarii de Jos, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi si in prezenta a numerosi credinciosi. Intaistatatorul Bisericii noastre a explicat in cuvantul de invatatura rostit cu acest prilej intelesurile duhovnicesti ale acestui praznic imparatesc.La finalul slujbei, Parintele Patriarh Daniel a tinut un cuvant de invatatura explicand tainele ascunse ale acestui mare praznic dumnezeiesc. Preafericirea Sa a vorbit despre slava Invierii, pe care au vazut-o cei trei apostoli pe Tabor in Persoana Mantuitorului, schimbandu-si nu numai infatisarea fetei, ci si a intregului Sau Trup.Intaistatotorul Bisericii noastre a aratat ca in aceasta lucrare dumnezeiasca a Schimbarii la Fata a Mantuitorului Iisus Hristos a avut loc o transfigurare a Sa, caci nu S-a schimbat numai la Fata, ci Şi-a schimbat toata infatisarea, pana cand si hainele Sale s-au facut albe ca lumina. Este schimbarea formei, infatisarii, transfigurarea intregii Persoane a Mantuitorului Hristos, intregului corp. Hristos Domnul le-a aratat ucenicilor ca cel ce merge la moarte este Domnul slavei, dar faptul ca le-a spus «Sa nu spuneti nimanui nimic pana ce Fiul Omului va invia din morti» ne arata ca Schimbarea la Fata a Mantuitorului Iisus Hristos era o pregatire a ucenicilor Sai de a intelege legatura dintre Cruce si Inviere, dintre suferinta crucii si slava Invierii, caci slava Invierii este tainic ascunsa in Cruce, iar Crucea, ca iubire jertfelnica, este samanta slavei Invierii . Schimbarea la Fata ne arata legatura intre suferinta Crucii si slava Invierii, a spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.Preafericirea Sa a evidentiat ca slava sau lumina Invierii care izvora din Trupul transigurat al Fiului lui Dumnezeu e aceeasi cu slava Crucii, care e tot una cu slava parinteasca, adica cu slava Tatalui ceresc. Aceasta slava este lumina dumnezeieasca pe care o vor vedea dreptii in imparatia cerurilor, in sanurile lui Avraam.Preafericitul Daniel a explicat la sfarsit de ce au randuit Sfintii Parinti ai Bisericii sa se sarbatoreasca acest praznic in ziua a sasea a lunii august, desi in Evanghelie aflam ca Mantuitorul S-a suit pe Tabor cu putin inainte de patima Sa, aceasta sarbatoare aflandu-se cronologic in Postul Pastilor. Acum intelegem de ce Biserica nu a randuit ca aceasta sarbatoare sa aiba loc cu o saptamana inainte de Rastignirea Mantuitorului. Desi Sfintele Evanghelii spun ca Mantuitorul S-a schimbat la Fata cu putina vreme inainte de Rastignirea Sa, totusi Biserica n-a fixat aceasta sarbatoare inainte de Sfintele Patimiri ale Mantuitorului, ci a mutat, in mod surprinzator, data de praznuire. Vedem aici si libertatea Sfintilor Parinti care au alcatuit calendarul, nu erau obsedati de timpul acestei lumi, ci erau preocupati de intelesurile duhovnicesti ale vietii noastre din ceruri. Caci viata pamanteasca nu este singura viata. Este doar timpul pregatirii pentru alta viata, pentru viata netrecatoare si vesnica din imparatia slavei Preasfintei Treimi. De ce se praznuieste acum Schimbarea la Fata? Pentru ca Schimbarea la Fata le-a aratat ucenicilor si ne arata si noua slava celei de-a doua veniri a Mantuitorului Iisus Hristos, slava de pe urma, slava din ziua de apoi. Sarbatoarea aceasta a fost fixata si randuita de Sfintii Parinti ai Bisericii sa fie praznuita in ultima luna a anului bisericesc, care este luna august. In ultima luna a anului bisericesc avem trei mari sarbatori, care combinate toate trei formeaza icoana Deisis, icoana Judecatii din urma. Mantuitorul in mijloc, schimbat la Fata intru slava, Maica Domnului in dreapta ca icoana a Bisericii, care se roaga pentru cei ce au credinta in Dumnezeu si s-au pocait de pacatele lor si pe Sfantul Ioan Botezatorul, care este dascalul pocaintei. Schimbarea la Fata, Adormirea Maicii Domnului si Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul sunt sarbatori care ne amintesc de Judecata din urma, de venirea a doua a Mantuitorului Iisus Hristos intru slava. Biserica a randuit astfel ca Schimbarea la Fata sa nu se confunde cu sarbatorile Pastilor, a explicat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Sursa: ziarullumina.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 803

Id: 2178

Data: Aug 9, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).