Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: Hristos ne cheama sa ne luam crucea si neputinta noastra si sa le aducem pe toate la El

Ieri, 7 martie, in duminica a III-a a Sfantului si Marelui Post, in cadrul Sfintei Liturghii oficiate la Catedrala patriarhala, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a rostit un cuvant de invatatura, informeaza cotidianul Ziarul Lumina. Intaistatatorul Bisericii noastre a evidentiat ca aceasta duminica asezata la mijlocul Postului Sfintelor Pasti este sarbatoarea care ne arata si ne indeamna sa avem in centrul vietii noastre pe Hristos Cel Rastignit si Inviat.Preafericirea Sa a aratat ca in aceasta zi cinstim in mod deosebit Sfanta si de viata facatoare Cruce a Domnului nostru Iisus Hristos si ca in taina Sfintei Cruci, descoperita pe cer Sfantului Imparat Constantin si apoi gasita in pamant de mama sa Elena, este aratata unirea prin Domnul Hristos a cerului cu pamantul. Aceasta duminica a III-a din Post, numita Duminica Sfintei Cruci, a fost randuita de Biserica pentru a ne incuraja in urcusul nostru duhovnicesc, spre Inviere, spre Sfintele Pasti. Intrucat Sfanta Cruce este semn de biruinta a lui Hristos asupra pacatului, asupra mortii si asupra iadului, ea este si arma de biruinta, impotriva duhurilor rele, impotriva ispitelor si a tuturor incercarilor venite de la demon sau de la oameni ca sa ne desparta de Hristos Dumnezeu. Ca semn de biruinta este cinstita Sfanta Cruce, nu ca semn de suferinta, de biruinta dupa ce am trecut prin suferinta, si de aceea noi o numim Sfanta si de Viata Facatoare Cruce a lui Hristos, a spus PF Parinte Patriarh Daniel.In continuare, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat ca prin semnul Sfintei Cruci, acum in mijlocul postului, cei care au slabit oarecum in curajul lor de a posti, de a se ruga, de a se pocai sunt indemnati spre a urca duhovniceste in interiorul sufletului spre intalnirea cu Hristos Cel Rastignit si Inviat.Preafericitul Parinte Patriarh a evidentiat conditiile principale pentru cei care doresc sa fie ucenici adevarati ai lui Hristos. Trei conditii principale sunt puse pentru orice om care doreste sa fie crestin sau ucenic al lui Hristos: lepadarea de sine, luarea sau asumarea Crucii si urmarea lui Hristos, adica sa implinim poruncile lui Dumnezeu, sa ascultam de El, sa traim in comuniune cu El, sa-I cerem ajutorul Sau pentru ca sa putem implini in viata noastra poruncile Sale. Lepadarea de sine nu inseamna desfiintarea de sine, ci lepadarea unui mod egoist de a trai. Inseamna schimbarea modului de viata, si anume sa nu mai avem in centrul vietii noastre persoana noastra, ci legatura de iubire cu Dumnezeul Cel vesnic si cu semenii nostri.Daca viata noastra este traita in mod egoist, trecator si limitat, nu este pe calea mantuirii, dar cand este centrata in Hristos, Dumnezeu-Omul, atunci ea se umple de iubirea cea nesfarsita a lui Dumnezeu si devine comuniune eterna cu Dumnezeu, inca de aici. In aceasta iubire reciproca iubim si noi pe semenii nostri.A doua conditie este luarea, purtarea sau asumarea Crucii. Luarea Crucii are aici un inteles duhovnicesc. Nu inseamna o purtare a lemnului Crucii pe spate, ci de a constata ca viata noastra este supusa limitarii si fragilitatii. Crucea ne arata neputinta noastra de a fi ceea ce dorim noi si a fi ceea ce doreste Dumnezeu ca sa fim noi. Crucea este o neputinta care aduce suferinta. Crucea poate fi o boala incurabila purtata toata viata sau ca o copilarie traita ca orfan de parinti, poate sa fie o vaduvie lunga sau poate sa fie o neimplinire. Intotdeauna Crucea ne arata ca ceva ne lipseste, ca adesea suntem rastigniti intre dorinta curata si neimplinirea idealului propus, a aratat Parintele Patriarh Daniel.Patriarhul Romaniei a explicat: Crucea ne arata ca pacatul ca boala a sufletului se rasfrange adesea si ca boala a trupului. Constatand limitele noastre, Hristos ne indeamna sa le aducem la El, sa nu le purtam singuri, ca Unul care a cunoscut suferinta. Singuratatea sporeste suferinta, dar daca suferinta noastra este purtata in comuniune de iubire si de rugaciune catre Hristos, atunci suferinta noastra se diminueaza. Mantuitorul Iisus Hristos ne cheama ca, atunci cand trecem prin suferinta, necazuri sau boala, sa nu ne razvratim, ci sa ne pocaim, sa nu ne indepartam, ci sa ne apropiem de Dumnezeu, sa ne rugam mai mult, sa postim mai mult, sa ne pocaim mai mult si sa ne impartasim mai des cu Trupul si Sangele Sau. Hristos ne cheama sa ne luam crucea, suferinta si neputinta noastra si sa le aducem pe toate la El, pentru ca El sa schimbe suferinta in speranta si sa transforme Crucea in scara catre Dumnezeu, a spus PF Daniel.In final, Preafericirea Sa a explicat ca in Evanghelia de azi Mantuitorul Hristos ne mai arata ca nu-i foloseste la nimic omului grija pentru lucrurile materiale sau sa castige lumea daca isi pierde sufletul sau, iar pentru a-si castiga sufletul sau este nevoie de unirea lui cu Dumnezeu. Mantuitorul vorbeste si despre slava Imparatiei Cerurilor, aratand prin aceasta legatura dintre Cruce si slava Invierii, dintre pocainta pentru pacatele noastre si biruinta asupra pacatelor ca binecuvantare de la Hristos si ca arvuna a bucuriei Sfintelor Pasti.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 567

Id: 4972

Data: Mar 8, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).