Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: Smerenia Lui este spatiul libertatii noastre

Evanghelia Duminicii infricosatoarei judecati arata importanta pentru mantuirea sufletului a milosteniei, a faptei celei bune savarsite fata de semenii nostri, a milosteniei care izvoraste din iubirea milostiva fata de cei in nevoi, a spus Preafericitul Parinte Patriarh ieri, 7 februarie, in paraclisul patriarhal cu hramurile Sfantul Prooroc Ilie Tesviteanul, Sfantul Grigorie Luminatorul si Sfantul Cuvios Daniil Sihastrul, la finalul Sfintei Liturghii, informeaza cotidianul Ziarul Lumina.Parintele Patriarh a deta-liat si a explicat de ce aceasta Judecata de Apoi, de obste sau universala, se numeste si infricosatoare. Este infricosatoare prin contextul si continutul ei. Inainte de judecata de obste sau universala noi avem de-a face cu o tulburare mare a universului. Mantuitorul Iisus Hristos a descris aceasta tulburare: soarele se va intuneca si luna nu-si va mai da lumina ei, stelele vor cadea din cer si puterile cerului se vor zgudui. Adica un colaps al sistemului nostru solar, o distrugere a armoniei existente acum in univers. Aceasta leziune este din ce in ce mai mult confirmata de oamenii de stiinta care prevad ca universul in forma pe care o cunoastem se va prabusi, va intra in dezintegrare. Aceasta tulburare din univers face ca oamenii sa fie infricosati, a spus Preafericirea Sa.Judecata este infricosatoare si prin continutul ei, prin solemnitatea ei. Imparatul Judecator vine cu slava si cu putere multa pe norii cerului inconjurat de sfintii ingeri. Contrastul intre smerenia primei Sale veniri si slava si puterea celei de a doua veniri face ca judecata sa fie una infricosatoare, a mai spus Parintele Patriarh. Judecata este infricosatoare si prin neprevazutul ei. Neprevazutul pe care il descopera. Hristos Domnul, Dreptul Judecator, Imparatul Slavei, Cel din ceruri, nu inceteaza a fi smerit, prezent tainic in cei mai neinsemnati dintre oameni, in cei mai neglijati, cei mai marginalizati din societate. Identificarea lui Hristos Cel Slavit cu Cel Smerit, care tainic se afla prezent in fiecare om care sufera in lumea aceasta, face ca judecata sa fie mai infricosatoare tocmai prin neprevazutul pe care il descopera. Hristos este smerit pentru ca respecta libertatea de a Il iubi sau nu. Smerenia Lui este spatiul li-bertatii noastre.Judecata universala este savarsita de Dumnezeu Vindecatorul naturii umane, de Dumnezeu Eliberatorul din pacat si moarte a omului, Dumnezeu Eliberatorul din ignoranta si din egoism. Dimensiunea infricosatoare a judecatii vine si din faptul ca ea nu se savarseste doar pentru relele pe care le-am facut in timpul vietii pamantesti, ci si pentru binele pe care am fi putut sa-l facem si nu l-am facut. O multime de sanse pierdute, fapte bune ratate. Asadar, judecata este infricosatoare si pentru ca judeca indiferenta si nepasarea noastra. Este judecata lipsa de iubire fata de semenii nostri. Evanghelia ne arata ca depinde de libertatea noastra daca intram sau nu in imparatia cerurilor. Dumnezeu este drept si este si milostiv. Iar El, atat in calitatea de Judecator, cat si ca Milostiv Mantuitor, respecta libertatea noastra. Noi mergem in imparatia lui Dumnezeu sau in iad, dupa cum am trait. Daca in inima noastra s-a cultivat iubirea milostiva, ne indreptam spre rai, spre imparatia lui Dumnezeu, iar daca in inima noastra am cultivat rautatea si egoismul, insensibilitatea fata de suferinta altora, atunci singur ne indreptam spre iad, a aratat Preafericitul Parinte Patriarh.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 600

Id: 4471

Data: Feb 8, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).