Predica Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la sarbatoarea Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul

Dreptatea si sfintenia in lupta cu lumea pacatuluiEvanghelia de la sarbatoarea Taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul Mc. 6, 14-30In vremea aceea a auzit Irod imparatul vestea despre Iisus, caci numele lui Iisus ajunsese cunoscut si zicea ca Ioan Botezatorul s-a sculat din morti si de aceea puterile lucreaza in el. Altii insa ziceau ca este Ilie, iar altii ziceau ca este prooroc, ca unul din prooroci. Dar auzind Irod, a zis: acesta este Ioan caruia eu am pus sa i se taie capul; el s-a sculat din morti. Caci Irod trimitand, prinsese pe Ioan si-l legase in temnita, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip fratele sau, pe care o luase de sotie. Insa Ioan ii zicea lui Irod: nu-ti este ingaduit sa ai de nevasta pe femeia fratelui tau. De aceea Irodiada il pizmuia si voia sa-l omoare, dar nu putea pentru ca Irod se temea de Ioan, stiindu-l om drept si sfant, si il ocrotea; si cand il asculta sta mult pe ganduri si era bucuros sa-l asculte. Dar s-a ivit o zi cu bun prilej: cand Irod de ziua sa de nastere, facea ospat dregatorilor si capeteniilor ostirii si fruntasilor din Galileea. Atunci fata Irodiadei intrand si jucand, a placut lui Irod si celor care sedeau cu el la ospat. Iar imparatul a zis fetei: cere de la mine orice voiesti, si-ti voi da. Şi s-a jurat fetei zicand: orice vei cere de la mine voi da tie, pana la jumatate din imparatia mea. Iar ea iesind a intrebat pe mama sa: ce sa cer? Iar Irodiada a zis: capul lui Ioan Botezatorul. Atunci, indata a intrat grabita la imparat si i-a cerut, zicand: vreau sa-mi dai numaidecat pe tipsie capul lui Ioan Botezatorul. Şi imparatul s-a intristat adanc, dar din pricina juramantului si din pricina celor care sedeau impreuna cu el la ospat nu a vrut sa-i nesocoteasca cererea. Şi trimitand indata pe paznicul temnitei, imparatul a poruncit sa aduca capul lui Ioan. Iar acela mergand; i-a taiat capul in temnita, l-a adus pe tipsie si l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale. Cand au aflat ucenicii lui, au venit, au luat trupul lui Ioan si l-au pus in mormant. Iar apostolii s-au adunat la Iisus si I-au spus toate cate au facut si cate au invatat pe oameni.† DanielPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSarbatoarea Taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul este ultima dintre sarbatorile inscrise cu rosu in calendar din cursul anului bisericesc. Anul bisericesc incepe cu luna septembrie si se incheie cu luna august. Aceasta sarbatoare se adauga in luna august la sarbatorile Schimbarii la Fata a Domnului Hristos si Adormirii Maicii Domnului. Toate aceste trei sarbatori au fost randuite de Biserica pentru a forma in aceasta ultima luna a anului bisericesc un triptic de sarbatori cu semnificatie profetica (eshatologica) privind sfarsitul modului de existenta al lumii actuale, la venirea in slava a Domnului Hristos, cand El va judeca vii si mortii, pentru ca dreptii sa intre in Imparatia Lui care nu va avea sfarsit.Mantuitorul Iisus Hristos S-a Schimbat la Fata inainte de Rastignirea si Invierea Sa pentru a arata cu anticipatie Sfintilor Apostoli Petru, Iacob si Ioan slava Invierii Sale si slava celei de a doua veniri a Sa la sfarsitul veacurilor. Desi Schimbarea la Fata a Domnului s-a petrecut cu putin timp inainte de Patimirile Sale si inainte de Pasti, totusi aceasta sarbatoare a fost randuita de Biserica a fi praznuita nu inainte de Saptamana Sfintelor Sale Patimi, ci in ziua a sasea din ultima luna a anului bisericesc (6 august), pentru a ne reaminti ca in ziua a sasea de la inceputul lumii a fost creat omul dupa chipul lui Dumnezeu, spre a ajunge la asemanarea cu El. Daca Adam ar fi ascultat de Dumnezeu si nu ar fi cazut in pacat, ajungea sa se impartaseasca din sfintenia si slava lui Dumnezeu, incat fata lui ar fi stralucit ca soarele. De aceea, Noul Adam, Iisus Hristos, prin lucrarea Sa mantuitoare, a ridicat pe vechiul Adam din intunericul pacatului si din stricaciunea mortii si a daruit firii omenesti stralucire sau slava dumnezeiasca eterna. Aceasta slava este lumina neapusa a Imparatiei cerurilor.In 15 august, la noua zile dupa Schimbarea la Fata, are loc sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, care se muta din lumea aceasta in Imparatia cerurilor, mai presus de cele noua cete ingeresti, rugandu-se necontenit din ceruri pentru mantuirea lumii: 'Intru nastere fecioria ai pazit, intru adormire lumea nu o ai parasit, de Dumnezeu Nascatoare. Mutatu-te-ai la viata, fiind Maica Vietii si cu rugaciunile tale izbavesti din moarte sufletele noastre' se spune in troparul praznicului Adormirii Maicii Domnului. Dupa cum Maica Domnului a pastrat fecioria in timpul nasterii lui Hristos, tot asa ea nu paraseste sau nu uita lumea cand trece la Hristos-Domnul, la viata cereasca. Aceasta sarbatoare a Adormirii Maicii Domnului este praznuita tot in ultima luna a anului bisericesc, pentru ca Maica Domnului este icoana tainei ultime a Bisericii care ne trece din lumea aceasta trecatoare si stricacioasa la viata vesnica si nestricacioasa. Dupa cum Maica Domnului cea plina de har izbaveste din moarte sufletele noastre, tot asa si Biserica fiind plina de harul lui Hristos Cel Inviat, cu rugaciunile ei, izbaveste din moarte spirituala sufletele celor ce se pocaiesc inainte de moartea trupului. De aceea, Biserica se roaga atat pentru cei vii, cat si pentru cei adormiti in Domnul.A treia sarbatoare mare din luna august este Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul, marele vestitor al pocaintei pentru mantuire. Luna august, ca ultima luna a anului bisericesc, este deci luna evenimentelor ultime (eshatologice) legate de a doua venire, cea intru slava, a Mantuitorului Iisus Hristos, Judecatorul viilor si al mortilor, cand Maica Domnului, stand de-a dreapta Mantuitorului, mijloceste cu rugaciunile ei milostive pentru mantuirea lumii, iar Sfantul Ioan Botezatorul, stand de-a stanga Mantuitorului, se roaga pentru cei ce s-au pocait, dar n-au mai trait pe pamant ca sa arate faptele sau roadele pocaintei lor, asa cum se vede in icoana Deisis (a Judecatii de Apoi), sau pe catapeteasma Sfantului Altar (unde in dreapta lui Hristos sta Maica Domnului iar la dreapta ei Sfantul Ioan Botezatorul).Noi nu cunoastem in care zi anume a adormit Maica Domnului, nici in care zi a fost decapitat Sfantul Ioan Botezatorul, dar Biserica a randuit cu intelepciune ca aceste trei sarbatori sa fie cuprinse in aceeasi luna ultima a anului bisericesc (august) avand semnificatii deosebite legate de taina Invierii universale si de taina Judecatii universale.Desi teologia academica nu evidentiaza taina unitatii acestor trei mari sarbatori din luna august, totusi iconografia ortodoxa si calendarul ortodox accentueaza semnificatia lor eshatologica intrucat timpul liturgic este timp al mantuirii. Sfintii Parinti care au intocmit calendarul ortodox au fost atat de liberi spiritual, incat, desi cunosteau ca, din punct de vedere istoric, potrivit Sfintelor Evanghelii, Schimbarea la Fata a Domnului Hristos a avut loc inainte de Patima Sa (Rastignire si Moarte) si de Invierea Sa, totusi ei au randuit ca aceasta sa fie praznuita in calendar tocmai in ultima luna a anului bisericesc (august), pentru a da acesteia o semnificatie eshatologica si cosmica: transfigurarea si mutarea omului si a cosmosului in slava Imparatiei lui Dumnezeu, in cerul nou si pamantul nou despre care se vorbeste in cartea Apocalipsa, capitolul 21.Nimeni nu intra in Imparatia cerurilor fara pocainta propovaduita de Sfantul Ioan BotezatorulAceasta teologie a icoanei Deisis (a Judecatii de Apoi), care leaga laolalta taina lui Hristos Cel Preaslavit, taina Maicii Domnului - Rugatoarea, care trece prin moarte si apoi se muta la cer cu trupul, si taina pocaintei propovaduita de Sfantul Ioan Botezatorul cu pretul vietii sale pamantesti, reprezinta taina mantuirii noastre. Nimeni nu se poate mantui in ziua Judecatii de Apoi fara rugaciunile Maicii Domnului si ale Bisericii pe care ea o reprezinta iconic, si nimeni nu poate intra in Imparatia cerurilor fara pocainta propovaduita de Sfantul Ioan Botezatorul pana la moartea sa jertfelnica (decapitarea).Maica Domnului si Sfantul Ioan Botezatorul se roaga lui Hristos in ziua Judecatii universale mai ales pentru cei ce s-au pocait, dar nu au mai avut timpul necesar pentru a savarsi faptele pocaintei ca o confirmare a schimbarii interioare sufletesti. Este vorba de cei asemenea talharului de pe cruce care s-a pocait si a zis: 'Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta' (Lc. 23, 42), iar Mantuitorul i-a raspus: 'Astazi vei fi cu Mine in Rai' (Lc. 23, 43). Nu i-a spus in Imparatie, pentru ca Imparatia nu venise in plinatatea ei, ci in Rai, care este arvuna Imparatiei cerurilor.Sfantul Ioan Botezatorul este foarte iubit in popor, dovada fiind si faptul ca foarte multi romani poarta numele de Ioan. Biserica il cinsteste in mod deosebit inscriind in calendarul ei patru sarbatori inchinate Sfantului Ioan Botezatorul: 24 septembrie - Zamislirea Sfantului Ioan, 7 ianuarie - soborul Sfantului Ioan, 24 iunie - nasterea Sfantului Ioan si 29 august - Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul.Sarbatoarea Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul este o zi de post, de intristare si de pocainta. In aceasta zi nu se face nici o dezlegare la mancare de dulce. Iar aceasta randuiala are o semnificatie deosebita. Postul din ziua pomenirii mortii Sfantului Ioan Botezatorul nu se refera numai la intristarea produsa de uciderea sa, deoarece foarte multi martiri sunt pomeniti de Biserica fara ca ziua lor de pomenire sa fie totdeauna zi de post ca, de pilda, sarbatoarea Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, a Sfantului Mare Mucenic Gheorghe si altii.In ziua pomenirii Taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul, postul are si scopul sa ne aminteasca faptul ca neinfranarea de la patimile trupesti intra in conflict cu dreptatea si sfintenia sau poate chiar duce la uciderea unor oameni nevinovati.Cu alte cuvinte, in cazul mortii Sfantului Ioan Botezatorul, postul este randuit de Biserica pentru a ne arata ca imbuibarea de hrana si de bautura si neinfranarea de la patimi a lui Irod si a Irodiadei au dus la moartea Dreptului si Sfantului Ioan Botezatorul, trimisul lui Dumnezeu ca sa cheme pe oameni la pocainta si sa marturiseasca dumnezeirea lui Iisus Hristos.'Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor' (Mt. 3, 2) constituie inceputul predicii sale, ca si al predicii Mantuitorului. Aceasta pocainta, necesara pentru a dobandi Imparatia cerurilor, era insa, pentru unii, greu de acceptat. De aceea, regele Irod, desi il admira pe Sfantul Ioan Botezatorul si-l pretuia, totusi, intrucat nu s-a infranat si a facut o fagaduinta nesabuita sub impulsul patimii desfranarii si al betiei, a ajuns ca sa aleaga intre onoarea cuvantului dat si uciderea unui om drept. Pentru a nu-si incalca promisiunea facuta fiicei Irodiadei, Salomeea, regele Irod a acceptat o cerere foarte vinovata a acesteia, indemnata de mama sa, si anume sa-i dea pe tipsie (tava) capul Sfantului Ioan Botezatorul.Moartea violenta a Sfantului Ioan Botezatorul este una fizica, o durere trupeasca trecatoare, dar crima lui Irod, a Irodiadei si a fiicei sale, Salomeea, este o moarte spirituala vesnica, o despartire a sufletului de Dumnezeu, izvorul bucuriei vesnice.Simbol anticipat al patimirii martirilor si misionarilor crestiniSfantul Ioan Botezatorul sufera moarte fizica, intrucat cere oamenilor pacatosi si rai sa-si indrepteze viata. El plateste cu pretul vietii sale pamantesti propovaduirea pocaintei, a sfinteniei si a dreptatii intr-o lume a pacatului. Sfantul Ioan Botezatorul este simbol anticipat al patimirii martirilor si misionarilor crestini prigoniti sau ucisi pentru propovaduirea Evangheliei lui Hristos.Sfantul Ioan Botezatorul anticipeaza taina Bisericii in starea ei de misiune pentru indreptarea lumii pacatoase, care este adesea ostila Evangheliei, ostila sfinteniei, potrivnica dreptatii si vietii duhovnicesti. Lumea reprezentata de regele Irod, de Irodiada si de Salomeea este lumea robita de pacate in care demnitatea umana se degradeaza.Sfantul Ioan Botezatorul este un vestitor al pocaintei si al chemarii la indreptare, la sfintenie, la respect pentru demnitatea umana. De aceea, Sfantul Ioan Botezatorul este si ocrotitorul celor care in societatea umana se lupta pentru adevar, pentru sfintenie, pentru demnitate umana si pentru mantuirea oamenilor prin intoarcerea lor la Dumnezeu. Pomenirea Sfantului Ioan Botezatorul ne duce cu gandul la Judecata de ApoiIn aceasta zi de pomenire a Sfantului Ioan Botezatorul noi ne gandim si la Judecata de Apoi, cand el impreuna cu Maica Domnului vor mijloci pe langa Hristos-Domnul ca sa se izbaveasca din moarte spirituala sufletele noastre. Este si o zi in care vedem mai bine cat de greu se elibereaza omul de pacat si cat de apasatoare si ucigatoare este rautatea pacatului asupra vietii si demnitatii umane.Insa pomenirea Sfantului Ioan Botezatorul este si un moment de speranta intrucat cei care au murit pentru credinta lor in Hristos, pentru Evanghelie, pentru dreptate si sfintenie, desi aparent au fost biruiti de catre prigonitorii lor, in realitate ei au devenit biruitori, pentru ca in ei Duhul Sfant a biruit asupra duhului lumii pacatoase. De aceea, sfintii martiri sau mucenici sunt numiti in Ortodoxie buni biruitori mucenici. Acesti buni biruitori mucenici sunt biruitori asupra pacatului, asupra duhurilor demonice care pun stapanire pe oameni sub forma patimilor egoiste, a violentei, a inselaciunii, a hotiei, a nedreptatii, a umilirii altora, a degradarii demnitatii umane.Aceste duhuri demonice, care prin oameni rai, lacomi, invidiosi si violenti, stapanesc peste oamenii simpli, sunt biruite duhovniceste de bunii biruitori mucenici, care iubesc pe Hristos-Domnul mai mult decat viata lor biologica, care cauta pe Dumnezeu mai mult decat toate avantajele materiale ale vietii comode din lumea aceasta. Iata de ce Sfantul Ioan Botezatorul impreuna cu toti sfintii prooroci, care au mustrat nedreptatile regilor si imparatilor si au deplans decaderea societatii umane, ajuta mult cu rugaciunile lor pe cei care cauta si cultiva dreptatea si sfintenia in orice timp si in orice loc. Sa ne rugam Sfantului Ioan Botezatorul sa ne daruiasca putere spirituala de a birui ispitele si de a cauta calea pocaintei ca fiind singura cale de indreptare sau de reinnoire a vietii noastre, de ridicare, de eliberare de un trecut pacatos apasator si de a pune inceput bun vietii noastre cerand harul lui Dumnezeu si ajutorul Sfintilor Sai. Amin!'Evanghelia ne arata ca fiecare om este chemat de Dumnezeu la viata vesnica, dar depinde de libertatea noastra de a fi ales sau nu, de a fi pregatit sau nepregatit pentru comuniunea cu Dumnezeu.''Toti sunt chemati, dar devin alesi cei care raspund chemarii lui Dumnezeu prin credinta, rugaciune si fapte bune. Acestia asculta Sfanta Evanghelie, participa la Sfintele Slujbe, se impartasesc cu Sfintele Taine, care sunt arvuna nuntii fiului de imparat, si ajuta pe cei in nevoi.'' Sfantul Ioan Botezatorul este un vestitor al pocaintei si al chemarii la indreptare, la sfintenie, la respect pentru demnitatea umana. De aceea, Sfantul Ioan Botezatorul este si ocrotitorul celor care in societatea umana se lupta pentru adevar, pentru sfintenie, pentru demnitate umana si pentru mantuirea oamenilor prin intoarcerea lor la Dumnezeu.'(Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 29 august 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 7805

Id: 8719

Data: Aug 30, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).