Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a VIII-a dupa Sfintele Pasti (a Rusaliilor)

Duhul Sfant constituie Biserica lui HristosDuminica a opta dupa Pasti (a Rusaliilor) Ioan 7, 37-53; 8,12'In ziua cea de pe urma - ziua cea mare a praznicului - a sezut Iisus intre ei si a grait cu glas mare, zicand: cui ii este sete, sa vina la Mine si sa bea. Celui ce crede in Mine, precum a zis Scriptura: rauri de apa vie vor curge din pantecele lui. Iar aceasta a zis despre Duhul pe care aveau sa-L primeasca cei ce cred intr-Insul. Pentru ca pana atunci Duhul nu fusese dat, caci Iisus inca nu se preamarise. Deci multi din popor, auzind cuvintele acestea, ziceau: cu adevarat Acesta este proorocul. Altii ziceau: Acesta este Hristos. Iar altii ziceau: oare din Galileea va sa vina Hristos? N-a zis, oare, Scriptura ca Hristos are sa vina din neamul lui David si din orasul Betleem, de unde a fost David? Şi astfel s-a facut dezbinare in popor pentru El; iar unii dintr-insii voiau sa-L prinda, dar nimeni n-a pus mana pe Dansul. Deci servitorii templului au venit inapoi la capeteniile preotilor si la farisei. Acestia i-au intrebat: de ce nu l-ati adus? Dar servitorii au raspuns: niciodata nu a grait vreun om, ca Omul Acesta. Atunci fariseii le-au zis: nu cumva si voi ati fost amagiti? Nu cumva a crezut in El cineva dintre capetenii sau dintre farisei? Dar gloata aceasta, care nu stie legea, este blestemata! Atunci Nicodim, cel care venise noaptea la Iisus si care era unul dintre ei, le-a zis: oare, legea noastra osandeste pe om fara sa-l asculte mai intai si fara sa stie ce a facut? Dar ei au raspuns si i-au zis: nu cumva si tu esti din Galileea? Cerceteaza si vezi ca prooroc din Galileea nu s-a ridicat. Şi s-a dus fiecare la casa sa. Deci iarasi le-a vorbit lor Iisus zicand: Eu sunt Lumina lumii; cel care-Mi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea Lumina vietii.'† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneAtat Apostolul cat si Evanghelia care se citesc la aceasta sarbatoare ne arata lucrarea Duhului Sfant in lume. Apostolul ni-L prezinta pe Duhul Sfant in chip de limbi de foc. Evanghelia ne arata, potrivit cuvintelor Mantuitorului Iisus Hristos, ca Duhul Sfant este apa cea vie. Duhul Sfant nu anuleaza personalitatea omului, ci o lumineaza si o imbogatesteApostolul zilei este o lectura din cartea Faptele Apostolilor, care descrie evenimentul Pogorarii Duhului Sfant peste ucenicii Mantuitorului nostru Iisus Hristos, care se aflau adunati laolalta in Ierusalim. In Faptele Apostolilor vedem ca Duhul Sfant vine ca un vuiet de vant. In limba ebraica ruah inseamna deodata duh si vant. Duhul Sfant pogoara din cer ca un vuiet mare de vant si se imparte deasupra capului fiecaruia dintre ucenici in chip de limbi de foc. Duhul Sfant coboara peste ucenicii Mantuitorului Iisus Hristos adunati laolalta, intrucat El sfinteste pe fiecare om in parte si pe toti laolalta, adica sfinteste persoane in comuniune sau pentru comuniune. El sfinteste persoane distincte si le cheama la conlucrare. Duhul Sfant nu anuleaza personalitatea omului, ci o lumineaza si o imbogateste, astfel incat fiecare persoana umana, prin lucrarea Duhului Sfant, se pune intr-o legatura tainica si vesnica de viata sfanta cu Persoanele Preasfintei Treimi si cu persoanele umane care au aceeasi credinta, formand astfel Biserica lui Hristos, plina de harul Preasfintei Treimi. Acest adevar il vedem mai ales la Botez cand o persoana umana se boteaza in apa si in Duh Sfant, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Deci, fiecare persoana umana nou botezata incepe astfel o relatie noua, de viata eterna, cu Persoanele Preasfintei Treimi si cu Biserica lui Hristos.Duhul Sfant Se pogoara sub forma de limbi de foc si pentru a arata ca 'focul' harului este curatitor de pacate, dupa cum focul fizic este curatitor de rugina. Cand metalele sunt tinute mult timp in foc, rugina, praful sau zgura de pe ele se curata, iar ele devin incandescente ori transparente, luminoase, sau din rigide devin flexibile, pot lua o forma noua, una pe care n-au avut-o inainte. Deci, Duhul Sfant, asemenea focului material pe care il cunoastem noi, curateste duhovniceste pe om de rugina sau zgura pacatului, de toata necuratia sufletului si a trupului. In acelasi timp, Sfantul Duh transforma pe omul intunecat si opac, din cauza pacatului, in om luminat. De aceea, Botezul in apa si in Duh Sfant mai este numit si Sfanta luminare. Dar Duhul Sfant, ca si focul, nu doar curateste sufletul de necuratie, ci si incalzeste sufletul rece, iar aceasta caldura a Duhului Sfant se vede mai intai in lacrimile pocaintei. Sfintii Bisericii spun ca semne clare ale prezentei si lucrarii Duhului Sfant in omul credincios sunt smerenia si pocainta, iar lacrimile pocaintei arata ca Duhul Sfant curateste pe om de pacat si in acelasi timp face roditoare credinta in el asemenea apei care uda un pamant uscat si-l face roditor (Sfantul Efrem Sirul). In lacrimile pocaintei se vede convergenta sau unitatea dintre Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Ioan, care prezinta pe Duhul Sfant ca fiind 'apa cea vie', si scrierile Sfantului Evanghelist Luca, care prezinta pe Duhul Sfant ca fiind 'foc' curatitor, incalzitor si luminator. In lacrimile pocaintei 'focul' regretului pentru pacatele savarsite si intristarea ca am suparat pe Dumnezeu se transforma in 'apa cea vie', adica apa cea curatitoare de pacate a pocaintei, care devine si apa cea cultivatoare de virtuti sfinte sau de fapte bune.Duhul Sfant confirma si cultiva viata ca fiind comuniune de iubireDuhul Sfant, a treia Persoana din Sfanta Treime, nu are chip. El nu Se arata sub forma de om, ci El este prezentat fie ca foc luminator, incalzitor si curatitor, fie ca apa vie care da viata, care face sa creasca viata si care implineste viata in starea de comuniune a omului cu Dumnezeu si cu semenii. De ce Duhul Sfant Se prezinta astfel si nu are chip de persoana umana cum are Fiul? Pentru ca Duhul Sfant nu concureaza pe Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu devenit Om. El nu concureaza pe Fiul si nici nu-L completeaza pe Fiul, ci-L confirma pe Fiul si-L comunica oamenilor pe Fiul, ca El sa locuiasca in ei, sa devina viata lor adevarata, prin impartasirea lor cu Hristos in Sfintele Taine ale Bisericii. Duhul Sfant este cea mai tainica Persoana a Sfintei Treimi. Duhul Sfant cerceteaza adancurile lui Dumnezeu (I Corinteni 2, 10). Lucrarea Sfantului Duh este una de interioritate, de intimitate, de modelare a sufletului. El nu Se arata in fata persoanei umane, ci locuieste in interiorul sufletului omului, in inima omului, il inspira, fara sa-l oblige, ca acesta sa gandeasca si sa traiasca asemenea lui Hristos. Deci, Duhul Sfant lucreaza tainic in om, respectand libertatea omului de a se intoarce sau nu spre Dumnezeu Tatal si de a implini voia Fiului lui Dumnezeu aratata in Sfanta Sa Evanghelie. Asadar, Duhul Sfant este Duhul libertatii, dupa cum ne spune si Sfantul Apostol Pavel, cand zice: este Duhul Domnului, acolo este libertate (II Corinteni 3, 17). Duhul Sfant nu apare in fata noastra, ca sa nu faca presiune asupra noastra, ci vine tainic in sufletul omului si-l inspira, il lumineaza si il indeamna sa savarseasca fapta cea buna, sa spuna cuvantul folositor, sa cultive prin rugaciune o legatura duhovniceasca sfanta cu Dumnezeu si sa ajute pe oamenii din jur. Duhul Sfant este in acelasi timp Duhul libertatii si al comuniunii sau al unitatii. Noi putem asculta glasul Lui tainic sau putem sa-L ignoram. De aceea, Sfantul Apostol Pavel zice: 'nu stingeti Duhul' (I Tesaloniceni 5, 19). Desigur, omul poate stinge lucrarea Duhului in el prin necredinta, nepasare si nelucrare. Duhul Sfant este si Duhul comuniunii, intrucat aduna pe cei instrainati sau diferiti unul de altul. Duhul Sfant cheama la unitate sau comuniune si diversitatea darurilor, tot ceea ce este diferit. El distribuie sau imparte darurile lui Dumnezeu pentru ca oamenii sa le cultive si apoi sa le adune laolalta ca pe o ofranda de recunostinta fata de Dumnezeu-Daruitorul. Duhul Sfant nu Se arata in chip de om, dar doreste sa faca din fiecare om credincios un chip al lui Hristos. Iar cea mai frumoasa rodire a acestei lucrari a Duhului Sfant in oameni sunt sfintii Bisericii. De aceea, in Ortodoxie prima duminica dupa Pogorarea Duhului Sfant este Duminica Tuturor Sfintilor in care a lucrat El, Duhul Sfant, ca ei sa devina chip si asemanare sfanta a lui Hristos, Dumnezeu-Omul. 'Arhitectul Bisericii' si 'Plugarul firii omenesti'Prin harul Sfantului Botez, care a urmat dupa Pogorarea Duhului Sfant peste Apostoli, Duhul Sfant aduna laolalta in iubirea Preasfintei Treimi persoane si popoare diferite. De aceea, Sfantul Vasile cel Mare a numit pe Duhul Sfant 'Arhitectul Bisericii', adica El este Cel ce zideste din interior, din sufletul omului, templul lui Dumnezeu in om, adica salasluirea Preasfintei Treimi in Biserica. Ca sfintitor al vietii crestinului, Duhul Sfant a fost numit si 'Plugarul firii omenesti' (Sfantul Ioan Gura de Aur). El arde spinii pacatului sau curateste de pacate prin apa Botezului si prin lacrimile pocaintei, dar si cultiva virtutile sfinte in viata crestina. De aceea cantam: Prin Duhul Sfant tot sufletul viaza si intru curatie se inalta (Antifonul I, glasul 4). Duhul Sfant ridica pe cei cazuti, lumineaza pe cei intunecati de pacate si elibereaza pe cei robiti de patimi. Duhul Sfant innoieste si sfinteste viata omului. Roadele Sale in viata oamenilor sunt: 'dragostea, bucuria, pacea, indelunga-rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea, curatia' (Galateni 5, 22-23). Duhul Sfant ne lumineaza mintea sa intelegem Scripturile si ne incalzeste inima sa ne rugam mai fierbinte. Daca nu stim sa ne rugam cum trebuie, Duhul Se roaga in noi cu suspine negraite si zice Avva, adica Parinte (Romani 8, 26), ca sa iubim mai mult pe Dumnezeu, Tatal Domnului nostru Iisus Hristos. Iar intrucat suntem botezati in Duhul Sfant, Care purcede din Tatal si Se odihneste in Fiul, indraznim sa-L numim pe Dumnezeu Cel din ceruri Tatal nostru, marturisind astfel ca suntem infiati prin harul Sfantului Duh in Dumnezeu-Fiul, in Iisus Hristos. Duhul Sfant este apa cea vie, ne spune Evanghelia, pentru ca El ne inviaza din moartea pacatului si din stricaciune. Duhul Sfant, in general, daruieste viata la toata faptura. El daruieste viata vegetala si viata animala: 'Trimi-te-vei Duhul Tau si se vor zidi si vei innoi fata pamantului; lua-vei duhul lor si se vor sfarsi si in tarana se vor intoarce' (Psalmul 103, 30-31). Insa oamenilor creati dupa chipul lui Dumnezeu Cel vesnic viu Duhul Sfant le daruieste nu numai existenta biologica sau viata pamanteasca trecatoare, ci si viata spirituala, viata cereasca netrecatoare.Prin lucrarea Duhului Sfant se constituie Biserica instituita de HristosCand coboara la Cincizecime peste Sfintii Apostoli ai lui Hristos, Duhul Sfant constituie Biserica lui Hristos, care se extinde prin Botezul persoanelor din neamuri diferite. Cum constituie Duhul Sfant Biserica lui Hristos? Desigur, Hristos este Capul si temelia Bisericii, dar Hristos, Dumnezeu-Omul, uneste in El firea divina cu firea umana prin lucrarea Duhului Sfant. De aceea, noi spunem ca Dumnezeu Fiul S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria. Prin lucrarea Duhului Sfant s-a realizat intruparea lui Hristos, adica inomenirea lui Dumnezeu-Fiul, ca pe noi oamenii sa ne indumnezeiasca prin har. Deci, Hristos Dumnezeu-Omul Se arata in lume ca Om prin lucrarea Duhului Sfant asupra Fecioarei Maria. Viata lui Hristos, dumnezeiasca si omeneasca, smerita si preaslavita, este impartasita oamenilor prin Duhul Sfant la Rusalii. Viata divino - umana care exista in Cel Unul Sfant, in Hristos, Capul-Bisericii, intemeiata de El prin intrupare, prin chemarea Apostolilor si prin toata lucrarea Sa mantuitoare si sfintitoare a firii omenesti, se impartaseste, se comunica sau se extinde acum in cei multi care cred in Hristos si astfel se constituie Biserica. Aceasta este taina Bisericii: viata lui Hristos Cel Rastignit, Inviat si Inaltat la ceruri, in slava Sfintei Treimi, este acum daruita oamenilor, ca oamenii sa participe la viata eterna din Imparatia cerurilor. Taina Bisericii ca legatura vie, prin har, a Preasfintei Treimi cu oamenii si ca impartasire a vietii lui Hristos Cel Rastignit si Inviat oamenilor este aratata noua la Rusalii prin lucrarea Duhului Sfant. Din acest motiv, in Biserica Ortodoxa sfintele slujbe nu incep cu rugaciunea Tatal nostru, ci cu o rugaciune adresata Sfantului Duh: 'Imparate Ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Care pretutindeni esti si pe toate le implinesti, vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre'. Indata dupa aceasta rugaciune adresata Duhului Sfant, spunem Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi. Iar apoi rostim rugaciunea Preasfanta Treime. Aceasta inseamna ca numai cand avem pe Duhul Sfant prezent in noi prin invocare, ne putem uni cu Preasfanta Treime. El ne lumineaza si ne face partasi la viata vesnica si fericita a Preasfintei Treimi. Iar dupa ce am rostit rugaciunea Preasfanta Treime, rostim rugaciunea Tatal nostru, pentru a arata ca fiind infiati de Duhul Sfant prin Botez intru Hristos, adica in Dumnezeu-Fiul, multumim lui Dumnezeu-Tatal, pentru darurile revarsate asupra noastra. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Pogorarea Duhului Sfant urmeaza dupa Inaltarea intru slava a lui Hristos la ceruri, pentru ca Hristos Domnul ne-a impacat cu Dumnezeu-Tatal. El a inaltat in Sfanta Treime, pe tronul imparatesc al Preasfintei Treimi, firea umana innoita si sfintita prin Rastignire si Inviere, ca sa ne daruiasca apoi viata Sa cereasca si preaslavita. Deci, Duhul Sfant Mangaietorul si Sfintitorul vine in lume ca sa sfinteasca pe cei care cred in Hristos si-L iubesc pe El si sa-i faca partasi ai vietii Lui preaslavite. Astazi, odata cu sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant, serbam si taina intemeierii sau constituirii Bisericii lui Hristos, cea 'plina de Sfanta Treime', cum spun scriitorii bisericesti din primele veacuri.Sa multumim lui Dumnezeu-Tatal pentru iubirea Sa revarsata asupra oamenilor prin harul Domnului nostru Iisus Hristos si prin impartasirea Duhului Sfant in Biserica! In aceasta zi de Rusalii se aduc in biserica pentru binecuvantare frunze de tei sau de nuc, pe care ingenuncheaza preotii la Vecernie, cand citesc cele opt rugaciuni randuite de Biserica. Ele sunt simbol al limbilor ca de foc despre care ne vorbeste cartea 'Faptele Apostolilor'. Prin prezenta acestor frunze la Rusalii trebuie sa cerem ca Dumnezeu sa binecuvanteze cu harul Sau intreaga natura. De aceea sfintim noi casele, holdele, activitatile noastre si orice spatiu in care dorim sa simtim binecuvantarea lui Dumnezeu. Astfel, 'omul sfinteste locul', daca el insusi se sfinteste mai intai pe sine in legatura de credinta si iubire cu Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant, prin rugaciune si fapte bune, spre slava Preasfintei Treimi si spre dobandirea vietii vesnice. Amin! (Articol publicat in ziarul Lumina de Duminica din data de 23 mai 2010).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 728

Id: 6651

Data: May 23, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).