Preotii din Bucuresti si Ilfov in Conferinta la Patriarhie

În Aula Magna Teoctist Patriarhul a Palatului Patriarhiei, luni, 26 mai 2014, au debutat lucrarile primei sesiuni a Conferintei pastoral-misionare semestriale de primavara a clerului din Arhiepiscopia Bucurestilor, sub titlul 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Împartasanii).Conferința a fost prezidata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.La conferința au fost prezenți clerici din Protopopiatele Sector 1, 2, 3, 4, 5 si 6 Capitala, Ilfov Nord si Ilfov Sud, dar și exarhii, staretii, staretele, preotii de caritate si militari din Bucuresti si judetul Ilfov.În deschiderea evenimentului Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a adresat celor prezenți cuvântul intitulat Sfânta Spovedanie si Sfânta împartasanie – Taine ale învierii sufletului din moartea spirituala.„Sfânta Euharistie este izvor de sanatate si sfintire, de pace si bucurie, dar si izvor de iubire jertfelnica si de putere spirituala, ca ajutor pentru a lupta împotriva patimilor egoiste, a duhurilor rele, a nedreptatilor si a necazurilor din lume. Însa, pentru a simti puterea spirituala a Sfintei Liturghii Euharistice, este nevoie de pregatire corespunzatoare, de multa rugaciune si de trezvie permanenta duhovniceasca, deoarece numai prin acestea se evita superficialitatea, rutina si ritualismul formalist în raport cu Sfânta Împartasanie”, a spus Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României.În continuarea evenimentului, cadre didactice universitare de la Facultatea de Teologie Patriarhul Justinian din Bucuresti si cadre de la Seminarul Teologic Nifon Mitropolitul din Bucuresti si Seminarul Teologic Sfânta Filofteia de la Manastirea Pasarea au susținut mai multe referate.Pr. Lect. Dr. Gheorghe Holbea de la Facultatea de Teologie Patriarhul Justinian din Bucuresti a sustinut referatul intitulat: Spovedania ca Taina a Bisericii si ca act de renastere spirituala.„Pocainta este un proces de convertire, sau mai bine zis de revenire în fagasul adevarat în care omul îsi modifica radical existenta raportându-se la Dumnezeu si nu la pacat, îndreptându-si atentia spre viitor prin nadejde, reusind sa se smulga din legaturile prin care deznadejdea îl tinea blocat în trecut. Sf. Ioan Scararul, numind pocainta un al doilea botez, subliniaza faptul ca la aceasta „noua viata' se ajunge doar prin raportarea la Dumnezeu cu Care trebuie sa ne împacam prin lucrarea celor bune”, a spus Pr. Lect. Dr. Gheorghe Holbea.Pr. Prof. Nicolae Motoc de la Seminarul Teologic Sfânta Filofteia de la Manastirea Pasarea a sustinut referatul cu titlul Taina Spovedaniei sub aspect dogmatic-moral si liturgic.„Taina Sfintei Spovedanii, a Sfintei Marturisiri sau a Pocainței este Taina mântuitoare data de Dumnezeu ca dar neprețuit dreptcredincioșilor creștini, savârșita în Biserica în mod nevazut de Domnul nostru Iisus Hristos și în mod vazut prin arhiereu sau preotul duhovnic, în care credinciosul, în urma marturisirii pacatelor cu caința în fața Icoanei Mântuitorului, Adevaratul Savârșitor și a duhovnicului ca martor, primește de la Dumnezeu iertarea pacatelor savârșite de la Botez sau de la ultima marturisire, fiind restabilita comuniunea cu Dumnezeu și cu Biserica în vederea unirii depline cu Domnul prin Sfânta Euharistie spre dobândirea bucuriei mântuirii și a vieții veșnice”, a spus Pr. Prof. Nicolae Motoc.Referatul cu titlul Inovatii si încalcari ale normelor liturgice si canonice privind Taina Spovedaniei a fost sustinut de catre Pr. Prof. Niculae Andrei de la Seminarul Teologic Nifon Mitropolitul din Bucuresti.“Taina Spovedaniei este rânduiala care arata masura înaltei demnitați la care a fost chemat parintele duhovnicesc - aceea de a ierta pacatele oamenilor și de a-i calauzi pe aceștia pe calea mântuirii. Despre mareția acestei slujiri parintele Dumitru Staniloaie spunea ca cea mai necesara, mai magnifica și mai divina este demnitatea de conducator al sufletelor spre viața cea eterna. Tot ea este și singura Taina care îi ofera preotului posibilitatea de a cunoaște inima creștinului și de a-i recomanda cea mai potrivita cale pentru mântuire. Însa ea nu acționeaza oricum, ci printr-o lucrare vazuta, ce trebuie sa fie facuta dupa rânduiala Bisericii care spune: Deci toate sa le facem dupa canoane și dupa hotarârile parinților, daca voim a moșteni în noi harul lor, și daca voim ca iertarea pacatelor, pe care o dam, sa fie adevarata și încredințata, împlinindu-le pe toate - dupa îndemnul Sf. Apostol Pavel - cu cuviința și dupa rânduiala, fara abateri și fara înnoiri aduse slujbelor”, a spus Pr. Prof. Niculae Andrei.A urmat apoi Pr. Prof. Ionut Barbulescu de la Seminarul Teologic Nifon Mitropolitul din Bucuresti care a prezentat referatul Taina Sfintei Împartasanii sub aspect liturgic;„Împartasirea cu Trupul si Sângele Mântuitorului lumineaza chipul Sau din noi, întretine comuniunea noastra cu El si ne ajuta în urcusul nostru duhovnicesc spre îndumnezeire. Prin urmare se cuvine sa împlinim cât mai des îndemnul Mântuitorului Hristos de la Cina cea de Taina Aceasta sa o faceti spre pomenirea Mea, dar si cel al Sfântului Apostol Pavel care ne spune: Dati multumire pentru toate (I Tesaloniceni 5. 18), savârsind si primind cu vrednicie Sfânta Euharistie, caci aceasta este cea mai importanta misiune a slujirii preotesti si cea mai importanta cale de dobândire a desavârsirii crestine”, a spus Pr. Barbulescu IonutApoi, Pr. Lect Dr. Aurel Mihai de la Facultatea de Teologie Patriarhul Justinian din Bucuresti a sustinut referatul cu titlul: Sfânta Împartasanie ca Taina, ca jertfa si ca actualizare a Jertfei de pe Cruce.„Taina Sfintei Euharistii este chezasia prefacerii noastre si a creatiei, ca cer si pamânt nou al Împaratiei lui Dumnezeu. În vremurile de astazi, când numeroase suferinte si necazuri cuprind numerosi semeni, se impune o revenire si o reorientare sincera a existentei noastre catre Dumnezeu. Omul singur nu poate sa depaseasca zidul deznadejdii pe care suferintele si greutatile i-l aduc înainte. În aceste conditii, durerea si necazul îsi amplifica dimensiunile, lucrarea si roadele negative în suflet, ajungând uneori chiar la groaza si disperare. Individualismul si autonomismul nu fac decât sa ne introduca în izolarea tragediei personale. Numai prin Hristos si de la Hristos primim si noi puterea si capacitatea de a învinge toate ispitele”, a spus Pr. Lect Dr. Aurel Mihai.Pr. Asist. Dr. Silviu Tudose de la Facultatea de Teologie Patriarhul Justinian din Bucuresti a sustinut referatul: Inovatii si abateri de la normele liturgice, canonice si pastorale privind Taina Împartasaniei.„Atunci când vorbim despre inovatiile si abaterile de la normele liturgice, canonice si pastorale, se impune sa constientizam faptul ca nu îi învatam neaparat pe altii, ci, întâi de toate, avem în vedere îndreptarea unor situatii existente în slujirea noastra, mai ales atunci când este vorba de Taina Sfintei Împartasanii. Din pacate, necunoasterea adevaratei rânduieli a dus si duce la existenta multor astfel de inovatii si practici necanonice, dintre care vom mentiona câteva în cele ce urmeaza”, a spus Pr. asist. Dr. Silviu Tudose de la Facultatea de Teologie Ortodoxa „Justinian Patriarhul” a Universitatii din Bucuresti.Lucrarile conferinței au fost precedate de savârsirea Sfintei Liturghii și a slujbei de Te Deum, de catre Preasfințitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Arhiepiscop ales al Râmnicului, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, la Catedrala Mitropolitana Sfântul Spiridon – Nou din București.Clericii din Protoieriile Ploiesti, Câmpina, Urlati si Valenii de Munte, exarhii locali, staretii, staretele si preoții de caritate din judetul Prahova se vor întruni în conferința marti, 27 mai, de la orele 10:00, în Sala Filarmonicii Paul Constantinescu din Ploiesti.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 688

Id: 40946

Data: May 26, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).