Prin darnicie ajungem la asemanarea cu Dumnezeu

Biserica Ortodoxa se afla astazi, 3 august 2014, în Duminica a VIII-a dupa Rusalii. În cuvântul de învatatura rostit dupa Sfânta Liturghie la Paraclisul Resedintei Patriarhale cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a explicat semnificatiile textului evanghelic de la Sfântul Evanghelist Matei capitolul 14, versetele de la 14 la 22, citit astazi în locasurile de cult și care ne prezinta minunea Înmulțirii pâinilor savârșita de Mântuitorul Iisus Hristos: „Primul îndemn al Evangheliei citite astazi este acesta: sa hranim mai întâi sufletul nostru cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu și sa cerem de la Hristos vindecare sufleteasca și trupeasca. Din acest motiv Biserica Ortodoxa a rânduit sa postim înainte de a participa la Sfânta Liturghie pentru ca mai întâi sa ne hranim sufletul ascultând Cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Evanghelie și apoi sa ne împartașim cu Hristos Domnul din Sfânta Euharistie, spre vindecarea sufletului și a trupului. Astfel,q aratam ca omul este în primul rând ființa spirituala, având suflet nemuritor chemat la viața cereasca veșnica, deși este purtator de trup material, viețuitor pe pamânt și trecator”.Toata opera sociala a Bisericii izvoraște din Sfânta Evanghelie și din Sfânta LiturghieEvanghelia ne arata ca opera sociala a Bisericii izvoraște din Sfânta Evanghelie și din Sfânta Liturghie, a aratat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, aratând în continuare ca din Evanghelia citita astazi învațam „ca Domnul Iisus Hristos distinge dar nu desparte hrana duhovniceasca de cea trupeasca. El da întâietate hranei sufletești, dar nu uita ca omul este și trup. Astfel, când ucenicii Sai au intervenit ca El sa elibereze mulțimile pentru ca oamenii sa își cumpere ceva de mâncare, atunci El le-a zis: Dați-le voi sa manânce. Prin aceasta învațam ca ucenicii lui Hristos și deci Biserica întreaga trebuie sa aiba mila și grija de omul flamând. Ucenicii lui Iisus voiau sa îi spuna ca nu sunt pregatiți pentru a hrani mii de oameni. Însa, Domnul Iisus dupa ce afla de la ucenicii Sai ca au gasit totuși în mulțime ceva hrana materiala și anume cinci pâini și doi pești a cerut acest puțin sa fie adus la El. Apoi, Iisus a binecuvântat cele cinci pâini împreuna cu cei doi pești și ucenicii le-au împarțit mulțimilor. Îndata acest dar mic s-a înmulțit în mod minunat încât din el s-au hranit mii de oameni. Prin aceasta vedem ca fiecare dar pe care îl aducem la Biserica, oricât de mic sau de puțin ar fi el când se binecuvinteaza de catre Hristos devine o bucurie mare pentru mulți oameni. De aceea, creștinii înca din veacurile primare s-au obișnuit sa aduca în dar la Biserica spre binecuvântare, pe lânga pâinile sau prescurile pentru Euharistie și alimente sau îmbracaminte pentru cei saraci și bolnavi. Așa s-a dezvoltat deodata cu Liturghia Euharistica și filantropia sociala. Adica, împreuna cu rugaciunea comuna din Biserica s-a organizat și fapta cea buna de ajutorare a celor nevoiași. Prin urmare, lucrarea filantropica sau opera de caritate a Bisericii își are radacina în iubirea lui Dumnezeu aratata oamenilor în și prin Iisus Hristos. De fapt, toata opera sociala a Bisericii izvoraște din Sfânta Evanghelie și din Sfânta Liturghie. Toata filantropia creștina sau iubirea milostiva și smerita fața de oameni izvoraște din legatura duhovniceasca a creștinilor cu Fiul lui Dumnezeu, care S-a facut Om din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor”.Preafericitul Parinte Daniel a evidențiat și înțelesurile duhovnicești acele celor cinci pâini înmulțite în chip minunat de Mântuitorul Iisus Hristos: „Evanghelia ne mai arata ca darul adus de oameni la Biserica primește binecuvântarea lui Dumnezeu. Cele cinci pâini pe care cineva le-a adus cu sine la întâlnirea mulțimilor de oameni cu Iisus Hristos au devenit simbolul pâinilor sau prescurilor aduse la Biserica pentru Proscomidie, adica pentru pregatirea Sfintei Liturghii. Ele mai simbolizeaza și cele cinci pâini pe care preotul le binecuvinteaza împreuna cu grâul, untdelemnul și vinul la slujba numita Litie care se savârșește în cadrul Vecerniei Mari pentru a cere lui Dumnezeu sa le înmulțeasca în parohia sau manastirea respectiva, în eparhia sau țara respectiva, precum și în lumea întreaga”.Prin darnicie ajungem la asemanarea cu DumnezeuPatriarhul României a evidențiat faptul ca înmulțirea pâinilor și a peștilor se facea în timp ce ele erau daruite: „Din Evanghelia citita astazi mai învațam și faptul ca Domnul Iisus Hristos înmulțește cele cinci pâini și cei doi pești nu pentru a arata oamenilor munți de pâine. El nu savârșește minuni pentru a impresiona sau a intimida ori pentru a fi laudat de oameni. Hristos Domnul savârșește minuni din iubire sfânta și milostiva, ca sa ajute pe om, sa îl întareasca în credința și în iubire. Trebuie subliniat ca minunea înmulțirii pâinilor și a peștilor se savârșește pe când pâinile și cei doi pești se daruiesc, adica se împart sau se distribuie. Nimeni din cei prezenți nu a vazut cantitați imense de pâine și de pești într-un singur loc, pentru ca pâinile și peștii se înmulțeau pe când ele erau daruite. Prin urmare, Dumnezeu nu înmulțește darurile ca noi sa le acumulam în rezerve mari, ca pe o falsa siguranța a noastra bazata pe lucruri materiale, ci adevarata minune se savârșește pentru a fi cultivata comuniunea între Dumnezeu și oameni, precum și darnicia oamenilor între-olalta. Daruind vei dobândi, spunea foarte frumos parintele Nicolae de la Rohia. Deci, când daruim altora cu iubire și cu smerenie hrana, haine sau bani, deși se golește parțial camara sau punga noastra, totuși se umple inima noastra de bucuria duhovniceasca a harului lui Dumnezeu cel Atotmilostiv. Astfel, prin darnicie ajungem la asemanarea cu Dumnezeu potrivit poruncii Mântuitorului Iisus Hristos: Fi-ți milostivi, precum și Tatal vostru este Milostiv”.Înmulțirea pâinilor este și prefigurare a Sfintei Euharistii„Exista un înțeles și mai adânc al acestei Evanghelii și anume înmulțirea pâinilor de catre Mântuitorul Iisus Hristos ne trimite și la Taina Sfintei Euharistii prin care se manifesta iubirea nemarginita și veșnica a lui Hristos pentru lume. În Liturghia Euharistica Ortodoxa, la puțin timp dupa sfințirea darurilor euharistice, a pâinii și vinului, preotul ridica Sfântul Agneț și zice: Se frânge și se împarte (adica, se daruiește) Mielul lui Dumnezeu, Cel ce se frânge și nu se desparte (adica, nu se divide), Cel ce se manânca pururea și niciodata nu se sfârșește, ci pe cei ce se împartașesc îi sfințește. Deși, ne împartașim doar cu o particica din Trupul lui Hristos primim totuși pe Hristos întreg. Cu alte cuvinte, Hristos nu se divide ca Persoana când se daruiește Euharistic mulțimii credincioșilor. În fiecare particica din Trupul Sau Sfânt este prezent prin harul Duhului Sfânt Hristos întreg. Așadar, prin Sfânta Euharistie nu ni se daruiește ceva trecator, ci ni se împartașește viața veșnica sau iubirea veșnica a Mântuitorului Iisus Hristos”.Cum trebuie sa folosim darurile binecuvântate de Dumnezeu?În continuare, Preafericirea Sa a subliniat un alt aspect deosebit de semnificativ pentru viața noastra și anume cum trebuie sa folosim darurile binecuvântare de Dumnezeu: „Dupa ce s-au saturat mulțimile, ramașițele de hrana, adica firimiturile au fost adunate în douasprezece coșuri. Acest fapt simbolizeaza adevarul ca Dumnezeu daruiește hrana poporului Sau, celor douasprezece triburi ale lui Israel, adica asculta Cuvântul Sau, dar și Bisericii, celor doisprezece Apostoli. Pe lânga aceasta semnificație spirituala Evanghelia ne mai arata și una economica. Pâinea care prisosește nu trebuie aruncata și risipita, ci trebuie adunata, pastrata și folosita în mod deplin sau chibzuit, fara risipa. Astfel, Evanghelia ne învața sa fim economi și cuviincioși, sa prețuim darurile lui Dumnezeu chiar și atunci când avem belșug de lucruri materiale. De asemenea, locul din natura sau spațiul unde ne-am hranit trebuie lasat curat și frumos, nu murdarit sau urâțit cu resturi de alimente aruncate pe jos și parasite. Chiar și în relație cu materia omul trebuie sa aiba o atitudine spirituala, raționala și responsabila, pentru ca darurile materiale au ca scop cultivarea comuniunii de iubire fața de Dumnezeu și de semeni”.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 498

Id: 42920

Data: Aug 3, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).