Proclamarea anului euharistic si al Sfintilor Martiri Brancoveni
Dupa savârsirea Sfintei Liturghii si a slujbei de Te Deum, la 1 ianuarie 2014, în Catedrala Patriarhala, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a proclamat în mod oficial Anul 2014 ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Împartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni în Patriarhia Româna.La început au fost intonate troparele Cinei Tale celei de Taina si Sfintilor Martiri Brâncoveni.Actul oficial a fost citit de catre Preasfintitul Parinte Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal si Secretarul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române si îl redam în continuare:„Hotarârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române nr. 10.236 din 31 octombrie 2012.Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în sedinta sa de lucru din 29 octombrie 2012, a examinat referatul Cancelariei Sfântului Sinod în legatura cu initiativele Patriarhului României privind declararea anului 2014 în Patriarhia Româna ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei împartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni. În urma discutiilor care au avut loc în plen, la propunerea Comisiei teologice, liturgice si didactice, Sfântul Sinod a hotarât:1. Aproba initiativele Preafericitului Parinte Patriarh Daniel privind declararea în Patriarhia Româna a anului 2014 ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei împartasanii) si ca Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni.2. Aproba programul-cadru national bisericesc în vederea realizarii proiectului sub aspect liturgic, cultural si mediatic intitulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei împartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni, în Patriarhia Româna.3. Aproba ca, în toate institutiile bisericesti centrale si eparhiale, precum si în fiecare institutie de învatamânt teologic, sa se ia masurile necesare pentru a ilustra programul-cadru national bisericesc intitulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei împartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni, prin actiuni si manifestari locale (media, publicistice, conferinte, întruniri, simpozioane si seminarii pastorale, teologice, catehetice, duhovnicesti), prin contributia ierarhilor, a profesorilor de teologie, a preotilor si monahilor, precum si a altor specialisti.4. Aproba ca, la Conferinta pastoral-misionara semestriala din primavara anului 2014, sa se trateze tema 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei împartasanii) în Patriarhia Româna, iar la Conferinta pastoral-misionara semestriala din toamna anului 2014, sa se trateze tema Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni, cu posibilitatea aprofundarii acestora si la conferintele preotesti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum si în cadrul cercurilor pastorale”.La final, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învațatura în care a evidentiat importanta celor doua sfinte taine si a vorbit despre Sfintii Martiri Brâncoveni.„Au fost propuse si aprobate aceste doua teme în primul rând pentru ca anul acesta 2014 se împlinesc 300 de ani de la moartea martirica a Sfântului Domnitor al Ţarii Românesti Constantin Brâncoveanu si a celor patru fii ai sai Constantin, Ştefan, Radu si Matei si a sfetnicului Ianache. Pentru a sublinia aceasta împlinire într-o comemorare demna pentru un domnitor martir care si-a dat viata, el si cei patru fii ai sai si sfetnicul Ianache, desi putea sa scape cu viata daca devenea musulman sau mahomedan, dar el a preferat sa moara crestin decât sa treaca la alta credinta. În anii trecuti am acordat o importanta deosebita unor sfinte taine si ne-am gândit sa continuam sublinierea importantei altor sfinte taine din viata Bisericii pentru a intensifica viata crestina, pentru a întelege sensurile adânci ale sfintelor taine si mai ales legatura lor cu viata noastra si legatura lor cu lucrarea de mântuire a Bisericii pe baza lucrarii mântuitoare a lui Iisus Hristos, Capul Bisericii. Taina Sfintei Spovedanii este deosebit de importanta si este direct legata de Sfânta Euharistie, deoarece nu ne putem împartasi cu Sfânta Euharistie daca nu ne spovedim si nu primim iertarea pacatelor de la duhovnic. Deci, aceste doua sfinte taine sunt foarte strâns legate între ele. Vedem acest adevar în Sfânta Scriptura, în operele Sfintilor Parinti si în viata Bisericii de-a lungul secolelor. Sfânta Taina a Pocaintei este o taina de curatire de pacate, de iertare a pacatelor si de eliberare de un trecut apasator, pacatos. Este Taine schimbarii omului, înnoirii vietii duhovnicesti. Despre aceasta Taina a Pocaintei, a marturisirii pacatelor si a iertarii pacatelor Mântuitorul Iisus Hristos a spus ca mare bucurie se face în Ceruri când un pacatos se întoarce la Dumnezeu. Deci, este o taina care aduce bucurie nu numai celui care a primit iertarea pacatelor, ci si Bisericii întregi, îngerilor din Ceruri, pentru ca Dumnezeu voieste ca fiecare om sa se mântuiasca si la cunostinta adevarului sa vina”, a explicat Preafericirea Sa.Patriarhul României a aratat ca „Taina Pocaintei premerge împartasirii cu Sfânta Euharistie”: „Daca omul nu se curateste de pacat, spune Sfântul Apostol Pavel Corintenilor si în cartea Apocalipsei, nu poate intra în Împaratia Cerurilor. Şi pentru ca Sfânta Euharistie este prânzul prefigurat ca o arvuna a Împaratiei Cerurilor totdeauna Taina Pocaintei premerge împartasirii cu Sfânta Euharistie. Deci, ele sunt legate. Cine se judeca pe sine, ne spun rugaciunile de pocainta dinainte de Împartasanie, nu va mai fi judecat de Dumnezeu în Ziua Judecatii de Apoi. Noi când ne spovedim nu ne aparam, ci ne judecam pe noi însine, spunem în fata duhovnicului care este slujitorul lui Hristos pacatele noastre osândindu-ne, adica cu un sentiment de regret, de cainta ca le-am facut si vrem sa ne lepadam de ele, sa ne eliberam de întunericul lor. De aceea, noi fiindca ne judecam în Taina Sfintei Spovedanii ne pocaim si nu vom mai fi judecati la judecata. Dumnezeu nu mai aminteste în Ziua Judecatii pacatele pe care le-am marturisit dupa ce le-am regretat cu cainta multa si cu lacrimi de pocainta. Taina Sfintei Împartasanii este izvor de sfintire a vietii crestine si de afirmare a unitatii Bisericii. Cu cât ne împartasim mai des dupa pregatire adecvata, dupa Pocainta si Spovedanie cu atât avem mai multa bucurie în suflet si avem mai multa pace. Hristos devine viata vietii noastre. Deci, Sfânta Taina a Împartasaniei înseamna viata lui Hristos daruita noua ca noi oameni pamânteni sa traim înca din lumea aceasta arvuna vietii vesnice. Foloasele duhovnicesti ale celor doua sfinte taine sunt atât de multe si de mari încât nu pot fi cuprinse de mintea omeneasca. Când omul se împartaseste cu Trupul lui Hristos devine purtator de Hristos. El primeste iertarea pacatelor si arvuna vietii vesnice”.Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a mai spus: „Constantin Brâncoveanu este un marturisitor al credintei ca si Sfântul Constantin cel Mare, dar în plus el este martir si retinem faptul ca a fost ucis cu moarte de martir exact în ziua în care a împlinit 60 de ani. Biserica Ortodoxa Româna l-a trecut în rândul sfintilor în hotarârea Sfântului Sinod din 20 iunie 1992 si a fixat zi de pomenire 16 august pentru ca 15 august este marea sarbatoare a Adormirii Maicii Domnului si nu se mai adauga alta sarbatoare. Deci, acesti Sfinti Brâncoveni sunt pomeniti anul acesta 2014 cu o evlavie deosebita. Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul s-a ocupat si a initiat deja faurirea unei racle de argint cu motive brâncovenesti si un baldachin pentru Biserica Sf. Gheorghe – Nou pentru ca la sase ani dupa moartea sa trupul sau a fost adus pe ascuns de sotia voievodului doamna Maria si asezat în ctitoria sa din Bucuresti Sfântul Gheorghe – Nou unde se afla si acum. Deci, vom avea o racla de argint si cu aceasta racla de argint se vor face pelerinaje la ctitoriile lui din Ţara Româneasca si probabil si în Transilvania la Sâmbata de Sus pentru ca el a fost un mare ctitor de biserici si sprijinitor al lor. În plus, Sfântul Constantin Brâncoveanu a ajutat nu doar pe ortodocsii români, ci i-a ajutat foarte mult pe ortodocsii care se aflau sub stapânire otomana: în Siria, în Georgia, în diferite parti ale Orientului si desigur pe arabi. Este un ctitor de Biserici si un domn marinimos care a ajutat crestinatatea întreaga”.La initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, în sedinta de lucru din 29 octombrie 2012, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat ca anul 2014 sa fie declarat Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Împartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brâncoveni în Patriarhia Româna.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Jan 2, 2014
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei