Profetul Daniel și bizara boala a imparatului Nabucodonosor

Cartea profetului Daniel surprinde un eveniment bizar din viața lui Nabucodonosor, împaratul și întemeietorul Imperiului Babilonian, în care acesta „se transforma” într-un animal și traiește ca atare.Mitologiile popoarelor antice sunt pline de legende care vorbesc despre oameni transformați în animale, în țara noastra fiind arhicunoscute legendele cu vârcolaci sau strigoi. A fost posibila transformarea împaratului, sau povestea cade în sfera legendarului?Un discurs vanitosIata ce spune profetul Daniel despre aceasta: Când regele Nabucodonosor se plimba în palatul regal din Babilon, a prins a grai zicând: „Oare nu este acesta Babilonul cel mare pe care l-am cladit eu întru taria puterii mele si spre cinstea stralucirii mele, ca resedinta regala?” Pe când cuvântul era înca în gura regelui, un glas s-a coborât din cer: „Ţie, rege Nabucodonosor, ti se spune: Regatul s-a luat de la tine. Şi dintre oameni vei fi izgonit, vei locui cu animalele câmpului si vei paste iarba si vor trece sapte ani peste tine, pâna ce vei recunoaste ca Cel Preaînalt are putere peste împaratia oamenilor si ca o da cui voieste!” Îndata s-a împlinit cuvântul asupra lui Nabucodonosor, caci a fost alungat dintre oameni si a mâncat iarba ca animalele si trupul lui era udat de roua pâna când parul i-a crescut ca penele vulturilor si unghiile ca ghearele pasarilor.Omenește vorbind, regele avea toate motivele sa fie mândru de realizarile sale. Cucerise aproape toata lumea cunoscuta și construise marețul Imperiu Babilonian. În plus, construise spectaculosul oraș Babilon care, prin zidurile sale masive (10 metri înalțime, 2,5 metri grosime), gradinile suspendate, templul zeului Marduk și palatal regal, devenea cel mai important oraș al lumii. Toate se facusera pentru a-și arata mareția. Însa textul nu este o condamnare a gestului sau de a admira orașul, ci mândria regelui este condamnataAcest tip de discurs vanitos amintește de discursul faraonului egiptean, care promitea sa-i distruga pe israeliți (Ieșirea 15, 9-10), dar și al „luceafarului de dimineața”, ale carui ambiții sunt descrise astfel de catre profetul Isaia: Ridica-ma-voi în ceruri si mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic voi aseza jiltul meu! În muntele cel sfânt voi pune salasul meu, în fundurile laturii celei de miazanoapte. Sui-ma-voi deasupra norilor si asemenea cu Cel Preaînalt voi fi (Isaia 14, 13-14).Mareția umana foarte adesea încearca sa rivalizeze cu mareția lui Dumnezeu. Raspunsul pentru mândria împaratului a venit din cer și a fost unul aspru: avea sa fie exclus din societatea pe care el o crease și lipsit de toate bunurile sale, traind și comportându-se ca un animal.O boala rara și bizaraLa cel mai înalt punct al auto-glorificarii, mintea împaratului a cedat, ramânând nebun timp de șapte ani. La prima vedere, afecțiunea psihica de care a suferit pare sa fie schizofrenia, manifestata prin retragere din mediul social, depersonalizare, halucinații, pierderea poftei de mâncare, dar cartea proorocului Daniel menționeaza un detaliu destul de bizar, din cauza caruia mulți dintre comentatori au încercat sa atribuie carții un caracter mitologic: a mâncat iarba ca animalele, parul i-a crescut ca penele vulturilor si unghiile ca ghearele pasarilor.Chiar daca maladia împaratului este una foarte rar întâlnita, ea totuși exista și poarta numele general de zoantropie (din grecește zoon-animal și anthropos-om ), sau, în cazul particular de care vorbim, de boantropie (bous-bou, vaca și anthropos-om). Din punct de vedere medical, aceasta boala mintala prezinta o stare în care pacientul crede ca este o vaca și începe sa se comporte ca atare. Boala se prezinta la început ca tendința spre consumul de vegetale, însa în cea de a doua etapa, care apare cam la cinci luni de la apariția simptomelor, suferindul va dezvolta o înclinare spre consumul de iarba și de unele specii de flori salbatice, iar aceasta stare este ireversibila.Sursele istorice extrabiblice nu ne dau detalii exacte asupra tipului bolii lui Nabucodonosor, probabil și din cauza faptului ca nu era cunoscuta, acesta fiind primul caz de boantropie consemnat de istorie, însa exista referințe despre o boala a împaratului. Astfel, Berossus, un preot babilonian care a trait în secolul al III-lea î. Hr., noteaza ca Nabucodonosor, domnind 43 de ani, a fost lovit deodata de boala. Potrivit lui Megasthenes, care a trait între 350-290 î. Hr., caldeenii i-au spus ca, dupa ce și-a terminat campaniile militare, pe când se afla pe acoperișul palatului sa, Nabucodonosor a devenit posedat de un zeu. Așadar, istoricii certifica faptul ca boala împaratului a fost una reala. Aceasta maladie se știe ca a afectat și alți regi apropiați vremurilor noastre, cum ar fi George al III-lea al Angliei (1738-1820) și Otto al Bavariei (1848-1916).Nebunia, anunțata prin profetul DanielÎnsa, un aspect foarte important pe care trebuie sa-l observam este acela ca nebunia împaratului nu a venit deodata, ci ea a fost anunțata cu un an înainte. Capitolul 4 al carții Daniel ne spune ca împaratul a avut un vis care l-a înspaimântat foarte tare. În acest vis a vazut un copac falnic, ce se înalța pâna la cer și putea fi vazut de la marginile pamântului, care ocrotea și hranea toate viețuitoarele. În timp ce admira splendoarea copacului, a vazut un înger coborându-se din cer și poruncind sa fie taiat, iar butucul sa ramâna în iarba pamântului, legat în lanțuri de fier și de arama (Daniel 4, 11-14).Împaratul a cerut tâlcuitorilor de semne, prezicatorilor, cititorilor în stele sa-I explice visul, dar nimeni nu a fost în stare sa faca acest lucru, decât numai profetul Daniel, pe care el îl pusese mai-marele înțelepților din Babilon, dupa ce îi tâlcuise un alt vis. Daniel îi explica pedeapsa cumplita a lui Dumnezeu, ce avea sa vina peste el, dar îi arata și modalitatea prin care putea scapa de ea: Rascumpara pacatele tale prin fapte de dreptate si nedreptatile tale prin mila catre cei saraci, daca vrei ca bunastarea în care te afli sa dainuiasca (Daniel 4, 24). Însa Nabucodonosor nu a ținut cont de acest lucru și toate cele anunțate s-au întâmplat.Morala acestei întâmplari se gasește chiar în cuvintele îngerului din vis: sa cunoasca cei vii ca Cel Preaînalt stapâneste peste împaratia oamenilor, pe care o da cui vrea si poate sa ridice peste ea pe cel mai de jos dintre oameni (Daniel 4, 14). Împaratul și-a pierdut mințile din cauza vanitații sale și a atitudinii sale potrivnice lui Dumnezeu. În mod paradoxal, cautând sa-i depașeasca pe ceilalți oameni, a cazut sub umanitate. În loc sa se împartașeasca de o natura înalta, supraumana, el este adus la nivelul unei naturi inferioare. Dar aici se vede mila lui Dumnezeu, caci, deși boantropia este incurabila, ea a avut un aspect pedagogic pentru Nabucodonosor, care, dupa trecerea celor șapte ani, și-a recapatat sanatatea mintala și l-a laudat pe Dumnezeu, care pe cei ce umbla mândri poate sa-i smereasca (Daniel 4, 34). – Articol postat pe doxologia.ro la 17 decembrie 2013, semnat de Ioan Lucian Radu-.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1451

Id: 36664

Data: Dec 17, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).