Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului

Luna lui august, in 15 zile, prilejuieste pomenirea Adormirii Maicii lui Dumnezeu, a Sfintei Fecioare Maria.Adormirea Maicii Domnului, Uspenia sau Sfanta Maria Mare, cum este numit praznicul in popor, este sarbatoarea care praznuieste Adormirea Sfintei Fecioare Maria, adica mutarea ei din viata aceasta trecatoare, la cea vesnica si neimbatranitoare, in Imparatia Fiului ei.Sfanta Traditie a Bisericii invata ca simtindu-si apropierea sfarsitului vietii ei pamantesti, Maica Domnului s-a asezat in casa ei din gradina Ghetsimani, pe un pat, asteptand mutarea catre Imparatia Fiului ei, Mantuitorul Iisus Hristos. Sfintii Apostoli care erau imprastiati in toate partile lumii, cunoscute in vremea aceea, pentru a propovadui Evanghelia Mantuitorului Hristos, au fost adusi in chip minunat pe nori, la Ierusalim, pentru a o prohodi pe Maica Domnului si a-i aseza trupul in mormant. Dintre Sfintii Apostoli lipsea insa Toma, care a ajuns la Ierusalim dupa 3 zile, adica tocmai dupa inmormantarea Maicii Preacurate. Acesta s-a rugat staruitor sa-i fie deschis si lui mormantul, pentru a o vedea inca o data pe Maica lui Hristos. Milostivindu-se catre rugaciunile sale staruitoare, Sfintii Apostoli au deschis mormantul Maicii Sfinte, insa au vazut ca, prin minune, trupul ei fusese mutat impreuna cu sufletul ei, catre cerestile locasuri, iar mormantul era gol. Au cunoscut din aceasta ca Maica Domnului se inaltase pentru a sta in preajma Fiului ei cel mult iubit, Iisus Hristos, in slava Imparatiei Sale.Adormirea Maicii Domnului este cea mai veche sarbatoare inchinata Sfintei Fecioare Maria, desi marturii despre existenta ei nu avem decat incepand din secolul al V-lea, cand cultul Maicii Domnului incepe sa se dezvolte foarte mult, mai ales dupa Sinodul IV Ecumenic, Sinod care a hotarat ca Maica Domnului este Nascatoare de Dumnezeu, cultul ei cunoscand de acum o foarte mare dezvoltare. In secolul al V-lea, sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului exista sigur in Siria, fiind mentionata in documentele datand din acest secol.Locul de origine al sarbatorii este probabil Ierusalimul, orasul sfant, unde se pastreaza pana astazi, in apropierea gradinii Ghetsimani, mormantul Maicii Domnului si Biserica zidita pe acest mormant. In spatele mormantului Maicii Domnului din aceasta Biserica, este pusa la inchinare pentru pelerini icoana Maicii Domnului facatoare de minuni, cunoscuta sub numele de Ierusalimitissa.In secolul al VI-lea, sarbatoarea este mentionata si in Apus, pentru prima data la Sfantul Grigorie, episcopul de Tours († 593 sau 594), cu deosebirea ca acolo Adormirea Maicii Domnului se sarbatorea la date diferite de traditia Rasaritului, la 18 ianuarie, iar in unele parti la 15 ianuarie.Se pare ca generalizarea Praznicului Adormirii Maicii Domnului in Rasarit se datoreaza imparatului bizantin Mauriciu (528-603), care a rezidit Biserica Maicii Domnului din Ghetsimani si care a fixat definitiv si data sarbatoririi ei la 15 august.In Apus, sarbatoarea a fost generalizata putin mai tarziu de catre papa Teodor I (642-649), care era originar din Ierusalim, si care a impus data de 15 august ca data a sarbatoririi Adormirii Maicii Preacurate, ca in Rasarit.Numai crestinii din Galia si coptii egipteni sarbatoresc pana astazi Adormirea Maicii Sfinte, la vechea data a praznuirii ei, adica in 18 ianuarie.Praznicul acesta al Adormirii Maicii Domnului se bucura de o mare cinstire in randul credinciosilor ortodocsi, avand randuita o perioada de doua saptamani de postire, inaintea sarbatorii, ca perioada de pregatire duhovniceasca pentru acest eveniment sfant din viata Maicii Domnului. In seara dinaintea sarbatorii se savarsesc in toate bisericile Vecernia cu Litie si chiar Privegherea intreaga, adica si slujba Utreniei, urmata de cantarea Pohodul Maicii Domnului. Foarte multe manastiri din tara aduna cu prilejul acestui praznic sute si mii de pelerini in jurul zidurilor lor, ei petrecand intreaga noapte in rugaciune, cantare si priveghere.La bucuria deplina pe care o impartaseste acest praznic se ajunge prin spovedania de pacatele savarsite si prin unirea cu Hristos Mantuitorul, in Sfanta Taina a Impartasaniei, din cadrul Sfintei Liturghii, savarsite in ziua praznicului. (Articol publicat in data de 13 august 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 552

Id: 15814

Data: Aug 13, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).