Sarbatoarea credinciosiei si a bucuriei implinirii

Praznicul Intampinarii Domnului, sarbatorit astazi, ne face partasii acelui eveniment biblic despre care Sfantul Evanghelist Luca ne relateaza ca dupa Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos, trecand patruzeci de zile si implinindu-se vremea, Preabinecuvantata Maica a lui Dumnezeu plecand din Betleem impreuna cu dreptul Iosif a venit la Templul din Ierusalim pentru a implini Legea, iar aici dumnezeiescul Prunc a fost intampinat si tinut in brate de credinciosul si dreptul batran Simeon, care, ca un reprezentant al intregii creatii, cere eliberarea, pentru ca se simte implinit de intalnirea cu Hristos, pentru ca a gasit odihna in Dumnezeu.Din relatarea istorico-biblica, dar si din imnologia acestei marite sarbatori se arata ca in asteptarea dreptului Simeon se concentreaza toate asteptarile patriarhilor Vechiului Testament, iar Mantuitorul Hristos implineste planul mantuirii si in interiorul Legii Vechiului Testament, pe care, dupa ce o implineste, o depaseste.Astazi, de praznicul Intampinarii Domnului, Mantuitorul Iisus Hristos este vestit in templul din Ierusalim ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel mult-asteptat. Intalnirea dintre Mantuitorul, Prunc tanar, si Simeon cel drept si temator de Dumnezeu devine practic o intalnire dintre Legea Noului Testament si Legea Vechiului Testament. Plecand de la informatiile din Sfanta Scriptura referitoare la batranul Simeon, despre care se spune ca avea instiintare de la Dumnezeu ca nu va vedea moartea cu ochii pana cand nu-L va vedea pe Hristos, pe Mesia, pe Cel asteptat, intreaga compozitie imnografica a praznicului ne infatiseaza o intalnire intre doua perioade din istoria oamenilor, Hristos venind la intalnire cu puterea de a innoi nu numai legea veche, ci intreaga zidire.Batranului Simeon i se implineste astazi dorul slobozirii de aceasta lume, iar inima sa se simte implinita de vederea si de primirea in launtru a lui Dumnezeu Insusi. Incercat de ani, dar plin de Duhul Sfant, simte, cunoaste si i se descopera de catre Duhul ca are inaintea sa pe Dumnezeu-Omul, pe Iisus Hristos si Il primeste in brate cu negraita bucurie si cucernica frica pe Cel pe care il astepta cu credinciosie nemasurata, aratand ca nu orice asteptare aduce mantuire, ci doar asteptarea cu pregatire.Cand primeste in brate pe Izbavitorul sufletelor noastre, Simeon, omul lui Dumumnezeu, cuvanta: Acum libereaza pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace; ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel (Luca 2, 29-32). Este glasul celui credincios, al celui increzator in fagaduintele lui Dumnezeu, care asteapta cu nadejde si bucurie implinirea profetiilor care au vestit mantuirea omenirii si a universului intreg, in general, dar si implinirea descoperirilor personale si directe, nemijlocite ale lui Dumnezeu. Cuvintele pline de emotie, nadejde si multumire ale batranului Simeon au traversat istoria vietii bisericesti, statornicindu-se in cult si fiind rostite la fiecare slujba a Vecerniei, precum si de fiecare data cand crestinul se impartaseste, la sfarsitul rugaciunilor de multumire.O afirmatie profetica, anticipeaza intreaga traiectorie a istoriei mantuiriiDe asemenea, purtand in brate pe Hristos, batranul Simeon face si o profetie privitoare la consecintele venirii Sale in lume: Iata, Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea multora in Israel (Luca 2, 34). O afirmatie profetica invaluita de mister, o afirmatie ce anticipeaza deja intreaga traiectorie a istoriei, a neamului omenesc de la Hristos incoace, o afirmatie ce poate fi mai bine inteleasa daca asezam acest fragment evanghelic al sarbatorii in contextul general al evenimentelor prezentate in Evanghelia dupa Luca, din care reiese evident ca Hristos rastoarna orice conventie, demoleaza statu-quo-ul unei comunitati umane ipocrite, impartita formal intre drepti si pacatosi. Sfantul Luca ne arata in Evanghelia sa ca dispretul, dezinteresul, mustrarea si izolarea cu care erau tratati cei pacatosi si neputinciosi in lumea fariseilor si carturarilor de atunci sunt inlocuite la Mantuitorul de o simpatie evidenta si de un interes deosebit. Profetia dreptului Simeon vizeaza tocmai aceasta stare de lucruri: caderea multor drepti se datoreaza suficientei de sine, care este prezentata de Evanghelia dupa Luca drept cel mai mare obstacol in calea omului spre Dumnezeu.Sarbatorirea praznicului a fost mentionata documentar pentru prima data in memorialul pelerinei EgeriaUn alt imn liturgic reprezentativ al acestei sarbatori este Axionul de la Sfanta Liturghie, pe care il gasim la cantarea a noua a Canonului de la Utrenie: Nascatoare de Dumnezeu, nadejdea tuturor crestinilor, acopera, apara, pazeste pre cei ce nadajduiesc spre tine. In Lege, in umbra si in Scriptura, inchipuire vedem noi, credinciosii. Cel de parte barbateasca ce Se naste intai, Sfant lui Dumnezeu este, deci, pre Cuvantul Cel mai inainte nascut, Fiul Tatalui, Celui fara de inceput, Cel intai nascut din maica, fara de ispita barbateasca, Il marim. In Mineiul pe luna februarie, la ziua praznicului, indicatia tipiconala arata ca nu se canta Ceea ce esti mai cinstita, cantarea obisnuita din zilele de rand, ci se pun marimurile acestei cantari, alcatuite de Cosma Monahul - dupa indicatia din Minei - pe care noi il identificam a fi Cosma Melodul, adica fratele adoptiv al Sfantului Ioan Damaschin.Sarbatorirea praznicului Intampinarii Domnului este pentru prima data mentionata documentar in memorialul pelerinei Egeria (secolul al IV-lea), iar mai apoi, marturiile despre existenta sarbatorii se inmultesc spre sfarsitul secolului al V-lea spre inceputul secolului al VI-lea.Asemenea Praznicelor Imparatesti, sarbatoarea Intampinarii Domnului ne asaza intr-o intalnire directa, plina de bucurie, cu Hristos si cu persoanele sfinte prin care are loc evenimentul mantuitor, dar ne si invita la o asezare intr-o pregatire continua si credincioasa, fidela, dupa modelul batranului Simeon, care dupa purtarea neconditionata a greutatii multimii anilor vietii sale a fost invrednicit sa vada mantuirea. (Articol aparut sub semnatura Diac. Ciprian Bara si publicat in "Ziarul Lumina", Editia din 2 februarie 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 686

Id: 28078

Data: Feb 2, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).