Sarbatoarea Floriilor la Beius
In Duminica Floriilor, Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a savarsit Sfanta Liturghie in biserica cu hramul Sfantul Mare Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir , paraclis episcopal, din municipiul Beius, dupa cum ne informeaza episcopiaoradiei.ro. In cuvantul de invatatura, rostit dupa citirea pericopei evanghelice, Preasfintitul Sofronie a reliefat semnificatiile duhovnicesti ale praznicului Intrarii Domnului in Ierusalim. Avand in vedere faptul ca poporul ales, in istoria sa zbuciumata, a fost victima mai multor robii: egipteana, babiloniana si romana, acesta astepta cu infrigurare venirea lui Mesia, mai ales ca fusese promis de Dumnezeu oamenilor inca de la caderea acestora in pacatul neascultarii, iar proorocii Vechiului Testament au intretinut, ca un fir rosu, aceasta promisiune, aratand iminenta ei implinire. Asteptarile mesianice, asteptarea unui Mantuitor, asteptarile venirii Acestuia erau multe in poporul lui Israel. Israelitii asteptau sa vina Mesia, insa asteptarile acestora s-au transformat in asteptari cu totul lumesti, de eliberare a poporului, de data aceasta, din robia romana. Mesia, prin urmare, era asteptat de israelitii din vremea aceea ca sa-i scape de Imperiul roman si sa inaugureze Imparatia lui Israel , a spus Chiriarhul Oradiei. Aceasta mentalitate sau stare de spirit este certificata, printre altele, si de salutul cu care multimea de oameni Il intampina pe Domnul la intrarea Sa in Cetatea Ierusalimului: Osana, bine este cuvantat Cel ce vine in numele Domnului, Imparatul lui Israel . Poporul va fi, insa, dezamagit in asteptarile sale deoarece, Cel care intra triumfal in Ierusalim, Domnul nostru Iisus Hristos, nu a venit sa inaugureze o imparatie la fel ca toate celelalte imparatii din lumea aceasta. El a venit sa inaugureze o Imparatie a pacii prin excelenta, Imparatia pacii lui Dumnezeu, a impacarii omului cazut in pacat, prin stergerea pacatului prin Jertfa, prin Sacrificiul Fiului lui Dumnezeu inomenit, a lui Hristos Iisus , contemporanii Sai fiind, totodata, incapabili sa vada mai mult, sa vada adevarul, sa vada sensul adanc, tainic, puternic si datator de viata al venirii in lume a Imparatului Cerului , a subliniat Preasfintia Sa.Domnul Hristos este primit in Ierusalim cu osanale si strigate de bucurie pentru minunile pe care le-a savarsit si, mai ales, pentru spectaculoasa minune a Invierii lui Lazar, care era mort de patru zile. Invierea lui Lazar este, asa cum se canta in troparul praznicului Intrarii Domnului in Ierusalim, incredintare a Invierii celei de obste , anticipand, prin aceasta, minunea propriei Sale Invieri. Invierea lui Hristos este inceputul invierii tuturor, pentru ca El, Imparatul Noii Imparatii, Mirele Bisericii, nimeni altul decat Fiul lui Dumnezeu, Isi ia fire omeneasca pentru ca sa o vindece de pacat. Patima cea de voie a Mantuitorului avea sa fie dovada cea mai puternica a omenitatii Sale, a faptului ca El, Fiul lui Dumnezeu, a doua persoana a Preasfintei Treimi, Şi-a asumat firea omeneasca, intru toate facandu-Se asemenea noua, afara de pacat. S-a facut om ca sa ia asupra Sa, El, Cel fara de pacat, pacatul lumii. El este Mielul de Jertfa, Mielul lui Dumnezeu, jertfit pentru pacatele noastre, Cel care a venit sa ia asupra Sa pacatele lumii si sa moara in locul nostru pe cruce, pentru pacatele noastre, osandit, condamnat la moarte, pentru vina noastra, nu pentru a Lui, pentru ca El este nevinovat , a explicat vladica Sofronie. Dupa Rugaciunea Amvonului , Preasfintia Sa a citit rugaciunea de sfintire a ramurilor de salcie, pe care, apoi, le-a stropit cu apa sfintita, acestea fiind impartite numarului mare de credinciosi care au participat cu bucurie si cu dragoste la Sfanta Liturghie arhiereasca.Parintele Ioan Nat Balint, Protopopul Beiusului, Seghistei si Şteiului, a adresat, la sfarsitul Sfintei Liturghii, cuvant de bun-venit Preasfintitului Sofronie, evidentiind eforturile pe care Preasfintia Sa le face pentru a fi prezent cat mai des cu putinta in mijlocul preotilor si credinciosilor din Ţara Beiusului, iar Parintele paroh Ioan Hinsu a multumit Preasfintitului Sofronie pentru bucuria prilejuita de prezenta Preasfintiei Sale in biserica din centrul Beiusului, care este, totodata, si paraclis episcopal, oferind in dar Ierarhului o icoana cu Mantuitorul Iisus Hristos. In cuvantul rostit la finalul slujbei, PS Sofronie a aratat rolul unic si determinant pe care Biserica Ortodoxa Romana l-a avut, il are si il va avea si pe viitor in mentinerea unitatii nationale si spirituale a poporului roman de pretutindeni. Situat in centrul urbei, acest sfant lacas de inchinaciune a fost inaltat in anul 1800. In 1928, respectiv 1971 si 1973 a fost renovat in exterior. In interior se afla o foarte frumoasa pictura murala in tehnica fresca, realizata intre anii 1981 si 1982 de catre pictorul Gheorghe Costurin din Bucuresti. In anul 1982 se inlocuieste intreg mobilierul si se padimenteaza cu dale din marmura, se introduce incalzirea centrala si se impodobeste cu un frumos candelabru. O furtuna violenta a smuls, in vara anului 1982, partea superioara a turnului, descoperind tabla de pe toata suprafata naosului si a altarului. Prin purtarea de grija a preotilor Virgil Mazilescu, Teodor Cios si Ioan Pitut, acoperisul si turnul distruse au fost reconstruite, slujba de sfintire avand loc la 22 august 1983, fiind savarsita de catre Episcopul Vasile Coman al Oradiei. In timpul pastoririi preotului Ioan Hinsu, actualul paroh, cu sprijinul activ al credinciosilor beiuseni, au fost finalizate, in anul 2001, lucrarile de tencuire exterioara a bisericii in tehnica terasit, iar in interior a fost inzestrata cu toate cele necesare savarsirii sfintelor slujbe. Incepand cu anul 2010, biserica ortodoxa din centrul municipiului Beius a fost declarata paraclis episcopal.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Apr 19, 2011
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei