Sarbatoarea Intampinarii Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 2 februarie praznicul Întâmpinarii Domnului. Evenimentul care constituie subiectul sarbatorii Întâmpinarii Domnului Hristos apare relatat în Evanghelia Sfântului Apostol Luca. La 40 de zile dupa nastere, Mântuitorul Iisus Hristos este adus la Templu de Fecioara Maria si de Iosif pentru împlinirea rânduielilor Legii Vechi. În Templu este întâmpinat de dreptul Simeon si de Prorocita Ana. Simeon este descris de Sfântul Luca Evanghelistul ca un om credincios, un drept care respecta rânduielile Legii Vechi. Când dreptul Simeon a întâmpinat pe Hristos si a luat în brate pe Pruncul care este trimis de Dumnezeu sa se Întrupeze, sa se faca om si sa devina Mântuitorul lumii, atunci a simtit bucuria împlinirii fagaduintelor facute de Dumnezeu si a simtit eliberare interioara, duhovniceasca ca rasplata a asteptarii lui în rugaciune si în preamarirea lui Dumnezeu, si a multumit lui Dumnezeu printr-o rugaciune: „Acum slobozeste pe robul Tau, dupa cuvântul Tau, în pace, ca ochii mei vazura mântuirea Ta, pe care ai gatit-o înaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel“. (Luca 2, 25-26). Cuvintele Dreptului Simeon sunt de fapt adeverirea împlinirii unei proorocii a proorocului Isaia, care prevestea nasterea mai presus de natura a Mântuitorului. Totodata, Dreptul Simeon a facut si o proorocie, dupa cum vedem în continuarea istorisirii de la Sfântul Luca. El prevesteste ceea ce avea sa se întâmple cu Maica Domnului, ce avea sa treaca prin sufletul ei atunci când Mântuitorul avea sa patimeasca pentru noi. 'Prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gândurile din multe inimi', spune Sfântul Luca despre Dreptul Simeon ca a rostit catre Maica Domnului, prevestind patimile ce avea sa le îndure acest Prunc si durerea pe care mama sa va trebui sa o îndure.Potrivit traditiei, batrânul Simeon este unul dintre cei 70 de întelepti care au tradus din limba ebraica în limba greaca Vechiul Testament, la porunca regelui Ptolemeu al Egiptului.Se spune ca, atunci când trebuia sa traduca versetul de la Isaia, capitolul 7, versetul 14, anume 'Iata fecioara va lua în pântece si va naste fiu', s-a îndoit, gândindu-se ca este imposibil ca o fecioara sa nasca, asa ca a vrut sa stearga aceste cuvinte si sa spuna 'iata femeia va lua în pântece'. Însa îngerul Domnului a intervenit si a facut o minune, spunându-i sa nu fie necredincios. Şi pentru ca s-a îndoit de aceasta, nu va gusta moartea pâna ce nu va vedea si va tine în bratele sale pe Cel ce se naste din Fecioara, pe Hristos Domnul.Astfel, dupa cum se arata în Vietile Sfintilor, el a crezut cele spuse de înger si a asteptat cu dor venirea lui Hristos în lume, ducând o viata dreapta si fara de prigoana, ferindu-se de tot raul si rugându-se lui Dumnezeu sa miluiasca lumea.Aceasta sarbatoare nu se refera doar la Taina Vechiului Testament si la întâlnirea dreptului Simeon cu Mântuitorul lumii, ci ea trimite si la modul si locul unde noi Îl putem întâmpina în mod real pe Dumnezeu, adica în Biserica si în rugaciune.În ceea ce priveste vechimea acestei sarbatori, ea nu este foarte mare. Nu o gasim mentionata în Constitutiile Apostolice si nici în „Testamentum Domini”. Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare în Ierusalim în ani 382 si 384, numind-o „Quadragesemae de ephifania”, întrucât, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului. Întâmpinarea Domnului era sarbatorita la 40 de zile dupa Epifanie, adica la 14 februarie. De asemenea, de la Sfântul Ioan Gura de Aur avem o omilie la sarbatoarea „curatirii Mariei”. Începând cu anul 494 este sarbatorita si la Roma înlocuind astfel vechea sarbatoarea pagâna a lupercariilor închinata zeului Pan, supranumit „Lupercus”. În Antiohia, a fost serbata în timpul domniei împaratului Iustin I (526), iar generalizarea ei în rasarit s-a facut în cursul secolului a VI-lea, începând din anul 534, când împaratul Iustinian a schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua data a serbarii Nasterii Domnului).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 645

Id: 37862

Data: Feb 1, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).