Sarbatoarea Nasterii Domnului, la Stockholm

]]>Joi, 25 decembrie 2014, de Praznicul Nașterii Domnului, Preasfințitul Părinte Episcop Macarie al Europei de Nord a săvârșit Sfânta Liturghie, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, în biserica Parohiei Ortodoxe Române Sfântul Mare Mucenic Gheorghe din Stockholm. La Sfânta Liturghie au slujit preoții Toader Doroftei, Dumitru Stănei și diaconul Sorin Sîplăcan. La slujbă au participat numeroși credincioși din capitală iar mulți dintre ei s-au spovedit și s-au cuminecat cu Sfintele Taine. Preasfințitul Părinte Episcop Macarie le-a vorbit credincioșilor despre Potirul Vieții, amintind de prefigurările vechi-testamentare: „Potirul de la Ospățul credinței, de la Liturghie, este prefigurat, în Vechiul Legământ, de potirul adus de Melchisedec „preotul Dumnezeului celui Preaînalt” care l-a binecuvântat pe Avraam (Facerea 14, 18-20), de paharul de argint al Dreptului Iosif, ascuns în sacul plin cu grâu al fratelui său iubit Veniamin (Facerea 44, 12), dar și de cupa cu rouă, stoarsă din lână de Ghedeon, ce exprima înrourarea harului prin Potirul credinței (Judecători 6, 38). Melchisedec este considerat prototipul Mântuitorului Iisus Hristos. Sfântul Apostol Pavel ne spune că acesta este „rege al dreptăţii, apoi şi rege al Salemului, adică rege al păcii, fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii, ci, asemănat fiind Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot pururea” (Evrei 7, 2-3).Pâinea și vinul aduse de Melchisedec înaintea lui Avraam, preînchipuiau Sfânta Euharistie. Melchisedec a împlinit acest ritual ca preot şi rege, în această slujire dublă pe care o va desăvârși Mântuitorul Hristos, ca Mare Preot şi Mare Împărat, „după rânduiala lui Melchisedec” (Psalmul 109,4; Evrei 7, 21).Fericitul Iosif, patriarhul vechi-testamentar, a cărui viață o aflăm în cartea Facerea, în capitolele 37-50, este numit cel „preafrumos”, întrucât l-a preînchipuit pe Hristos, în toată frumusețea și curăția sa lăuntrică. Fiind pizmuit de confraţii săi și vândut pe arginţi, a zăcut o vreme într-o groapă, însă în cele din urmă a fost salvat, ajungând mai mare peste tot Egiptul, izbăvind astfel de foamete, prin grâu, pe egipteni şi neamul său. Și Hristos care a fost vândut pe arginți și răstignit, a ieșit biruitor din moarte, hrănind pe oameni cu Trupul Său - Pâinea care se dă „pentru viața lumii” (Ioan 6, 51), din Potirul euharistic, prefigurat de paharul pus de Iosif în sacul doldora de grâu al mezinului Veniamin (Facerea 44, 12).Dreptul Ghedeon a văzut mai înainte Naşterea lui Hristos, prin roua lânii, atunci când Dumnezeu l-a ales pentru a izbăvi pe fiii lui Israel de madianiți. I-a trimis un înger pentru a-l înștiința că el trebuia să-și izbăvească poporul de duşmani. Ghedeon a cerut un semn de la Dumnezeu: să arate rouă numai pe lână şi pământul să fie uscat şi apoi ca rouă să fie numai pe pământ şi pe lână nu (Judecători 6, 36-40).Sfinții Părinți văd în lâna înrourată prefigurarea Maicii Domnului, în pântecele căreia S-a întrupat Hristos, zămislit în chip supranatural, ca pe o rouă venită din cer. Roua stoarsă din lână în vas, de Ghedeon (Judecători 6, 38), arăta picăturile harului mântuitor”. Ierarhul românilor din Europa de Nord a arătat că Maica Domnului este ea însăși vasul cel ales în care se păstrează pâinea vieții celei veșnice: „ Așa cum citim în imnele acatist, Sfânta Fecioară este ea însăși vasul cu totul de aur, întru care s-a gătit pentru noi Trupul și Sângele Mielului celui Dumnezeiesc, este paharul Împăratului ceresc, întru care s-a dres de la Duhul Sfânt vinul harului celui neîmpuținat, este năstrapa preasfântă în care se păstrează pâinea vieții celei veșnice pentru cei flămânzi de dreptate și paharul din care se primește bucuria și mântuirea. În acest sens, icoana numită Maica Domnului, Potirul nesecat, ne-o înfățișează pe Preacurata cu mâinile ridicate spre cer, avându-l pe Pruncul Sfânt pe pieptul ei, strălucind lângă inima sa, în Potirul euharistic, din care ni se împărtășește vinul harului Fiului Său-Pâinea vieții, potolind setea și foamea noastră duhovnicească. Înaintea acestei icoane, Hristos, sub ocrotirea Preamilostivei Sale Maici, i-a vindecat pe cei cuprinşi de patima beţiei. Colindele românești o prezintă pe Fecioara înlăcrimată, care poartă pe brațe Potirul galben, de aur, la Fântâna Bisericii plină de apa vie a credinței, dulce și cristalină, suspinând în răbdare și rugăciune pentru cei cuprinși de necredință, patimi și păcate grele. Vă aduc și la această prăznuire, la fereastra sufletului,dintrăirea colindelor ținutului meu natal al Văilor Țibleșului, ca unul din cei care din copilărie și până astăzi le-am colindat, apoi le-am cercetat și le-am publicat ca pe niște veritabile comori de suflet. Colinda aceasta este chiar din satul meu năsăudean Spelmezeu: Coborât-o, coborât, Linu-i lin și flori de măr, Maica Sfântă la fântână, C-un pahar galbân în mână. Numa plânge și suspină. Vin îngerii și o-ntreabă: - Di ce plângi, Măicuță dragă? - Daʼ io cum n-oi suspina, Este om, de cum se scoală, Nici pe obraz nu se spală, Merge la crâșmă, să-mbată Și biserica-i uitată. Tăt în loc de besărică, Suduie pe Maica Sfântă, Mă suduie așa pe mine, Măcar nu fac rău la nime. Am puterea a-i trăzni, Da mi-i milă de copii Și mi-i milă și mi-s dragi Să nu rămână săraci, Că rămân pe lângă vatră, N-au la cine zice tată". Ierarhul a precizat că acest colind, pentru multi s-ar putea să pară ca versuri izvorâte din trecutul îndepărtat, rolul moralizator al colindului nefiind asumat azi, dar astfel de vorbe ne-ar putea îndemna să privim responsabil spre noi înșine și spre timpurile în care trăim: „Vremurile de azi sunt marcate de multe feluri de beție, patimi în mrejele cărora cad tinerii din ce în ce mai devreme. Societatea prezintă uneori valorile morale ca fiind anacronice și îi împinge pe adolescenți și tineri spre un mod de viață care nu mai ține seama de principii. Cuvintele Sfântului Antonie cel Mare parcă sunt pentru zilele noastre. El spune într-un pasaj inclus în Patericul egiptean: „Va veni vremea ca oamenii să înnebunească și când vor vedea pe cineva că nu înnebunește se vor scula asupra lui, zicându-i că el este nebun, pentru că nu este asemenea lor”. Cunoașterea lui Hristos ne ajută să nu ne lăsăm sufocați de nebuniile acestei lumi, iar Nașterea Domnului este pentru noi un moment de redescoperire a valorilor fundamentale. Apropierea de Potirul Liturghiei prefigurat de Melchisedec, de Drepții Iosif cel Preafrumos și Ghedeon, ajuns prin Fecioara Maria, pe braţele Mântuitorului Hristos Arhiereul cel veşnic care l-a pus în mâinile Sfinţilor Apostoli și urmașilor acestora: episcopi, preoţi şi diaconi, ne cheamă la împărtășirea de bucuria întâlnirii cu Dumnezeu. Sărbătoarea Nașterii Mântuitorului este una a inocenței, în fiecare dintre noi revigorându-se neprihănirea prunciei în care știam să fim mulțumiți cu prăznuirea și atmosfera de comuniune în colindul sfânt și bun. Să cerem Atotmilostivului Dumnezeu ca să se nască în fiecare dintre noi râvna redescoperirii adevăratelor valori pentru a fi aici și acum mărturisitorii acestei înnoiri. ” După ce a transmis Cuvântul său pastoral, Preasfințitul Părinte Macarie i-a felicitat pe cei care își aniversează onomastica, fiind împărțite darurile de Crăciun copiilor, potrivit episcopiascandinavia.se. La final, credincioșii români din diferite zone ale țării, inclusiv cei din Basarabia, au cântat colindele de acasă.

Download: Click for download attached file: Sarbatoarea Nasterii Domnului, la Stockholm

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 568

Id: 46798

Data: Dec 25, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).